Formater og spillere..

Stianbje

Medlem
Ble medlem
02.06.2011
Antall liker
0
Jeg har endelig tatt hifien inn i den digitale tidsalder, fått meg en USB-DAC fra hegel og skal bruke pc fremover. Har lyttet litt til FLAC og synes det låter meget bra.

Jeg sitter nå og ripper CD`ene mine. Hvilke erfaringer har dere med de forskjellige formatene? I øyeblikket ripper jeg til AIFF og tenker å bruke WinAmp, muligens Itunes...

Stian

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Bruker du Mac?

Hvis ja: Rip til Apple Lossless Audio Encoder (ALAC) med iTunes.

Hvis nei: Rip til Free Lossless Audio Encoder (FLAC) med dBPowerAmp.

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Nå kjenner jeg ikke .AIFF filformatet så godt, men det er et ukomprimert format på linje med .WAV. Er det noen spesiell grunn til at du velger dette kontra FLAC eller ALAC som er lossless formater men komprimert.
Skal du spille av på PC så vil jeg anbefale deg å sjekke ut J-River eller Foobar som avspiller. Foobar krever litt fikkling for å sette opp med et pent GUI, men det er en overkommelig oppgave for de fleste, fordelen er at du kan tilpasse avspilleren etter eget ønske. MediaMonkey er også en god spiller som kan transkode fra feks. FLAC til MP3 for bruk på iPod "on the fly"

Tag&Rename eller MP3Tag er også programmer du vil komme til å trenge for tagging av musikken.
albumart downloader er også kjekk å ha for å finne manglende album cover.

WASAPI/ASIO vil du jo også trenge
Her er en link som kan hjelpe deg igang med J-River. (J-River fåes i 2 versjoner, Jukeboks er gratis, mens Media Center koster og kan spille av video i tillegg)
http://www.computeraudiophile.com/content/Windows-7-Audio-J-River-Media-Center-14-Configuration

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.169
Sted
Trondheim
Både i AIFF og WAV lagres lyden som ukomprimert PCM. Forskjellen ligger i hvordan PCM-datene pakkes inn. AIFF brukes i Macintosh-systemer, mens WAV brukes i Windows. Hvis du setter inn en CD i en Windows-maskin og åpner CDen, vil Windows fortelle deg at den inneholder WAV-filer, mens hvis du setter den samme CDen inn i en Mac vil Macen fortelle deg at den inneholder AIFF-filer.
WAV støtter ikke metadata (AIFF har noe støtte for ID3-tags), så det er ikke lurt å rippe filer til WAV.

M

Mr-T

Gjest
Jeg ville valgt ALAC tror jeg, siden det faktisk er det lossless formatet som støttes på flest plattformer og spillere, og som samtidig har tags. WAV er håpløst sånn sett. Apple og iTunes støtter ikke FLAC.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.169
Sted
Trondheim
Men det er veldig enkelt å transkode mellom FLAC og ALAC (med XLD f.eks.). Hvis du vil bruke filene i iTunes og på en iPod, iPhone eller iPad må du bruke ALAC da FLAC ikke støttes. Ellers blir det vel hipp som happ tenker jeg.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Mr-T skrev:
Jeg ville valgt ALAC tror jeg, siden det faktisk er det lossless formatet som støttes på flest plattformer og spillere
Greit at iPod og iTunes har mange brukere, men dette høres voldsomt ut. Hvor har du det fra?

Det finnes vel forresten flac-støtte for mac også, så "flest plattformer" er jeg i alle fall ikke sikker på. Ikke "flest spillere" heller forresten, for alt annet enn apple's egne ting, støtter nok flac i større grad enn alac.

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
FLAC er nok mye mer utbredt enn ALAC. Dette fordi Apple nekter å gi ut informasjon om ALAC til ikke-lisensierte tredjeparter.

De tredjepartsprogrammene som har støtte for ALAC uten eksplisitt lisens har selv måttet "knekke koden" - og har dermed støtte for ALAC på tross av Apples leie holdning til sånt.

Selv bruker jeg kun Mac/iPod - og trenger følgelig ikke bruke FLAC. Hadde jeg vært på en Linux eller Windowsbasert maskin hadde jeg nær selvsagt kjørt FLAC siden det støttes av de aller fleste programmer, gratis eller ei. iTunes kan man få til å spille FLAC med en plugin, og de portable avspillerne til Apple kan jailbreakes om behovet er veldig stort for å spille FLAC på disse også.

Så, som sagt - har du Apple produkter, ripper du til ALAC. Har du ikke, så ripper du til FLAC. Vil tro de aller fleste foruten de med ekstra sære behov er helt enige med meg i det.

M

Mr-T

Gjest
Mulig jeg var litt upresis, men ALAC støttes både på Mac og PC, iTunes, Squeezebox, Sonos osv.... og alle steder der man kan installere Quicktime.... mens FLAC ikke støttes på iTunes, Mac eller iPod. Nå har jeg ingen Apple produkter i mitt hus, og det kommer heller ikke til å bli noe tror jeg... så hos meg er det FLAC som gjelder. Og FLAC er mer utbredet, men det var forsåvidt ikke poenget. Poenget var plattformstøtte.

Men det mest universelle formatet som ALLE støtter er MP3... :p

N

nb

Gjest
Så lenge man har et lossless format som støtter tagging spiller det liten rolle hva man bruker. Det er en smal sak å krysskonvertere mellom de. Tar en del tid for store biblioteker men kan kjøres i bakgrunnen så man trenger ikke gjøre noesomhelst når det først har startet.

Eneste som er viktig er å holde seg langt unna wav til tross for at noen hevder det motsatte.

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Hvis en har behov for å laste inn musik på iPod så kan en bruke MediaMonkey, denne konverterer til valgt format eks. MP3, dette klarer ikke iTunes, har du alac så legger den inn alac. På en iPod med begrenset plass kan dette være en ulempe.
ALAC eller FLAC, det er i grunn et fett. De fleste avspillere støtter begge format og konvertering fra det ene til det andre er en enkel prosess. Finn den avspilleren du vil ha, å velg utfra dette. Du gjør uansett ikke mye galt om du velger det ene eller det andre da som sagt konvertering av hele biblioteket gjøre med noen få tastetrykk med XLD (mac) eller dbpoweramp (PC) sin batch converter. Alle tags og filstruktur blir beholdt.

PS: flac støtte til iTunes (fluke) gjelder vel kun på OSX platform ikke i windows versjon?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Topp Bunn