Forprosjekt: Streaming med Linux-server med mpd og Raspberry Pi streaming-klienter.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg har lenge tenkt på hva jeg skal gjøre når Squeezeboksene mine er modne for utskifting, og det begynner å se ut som det kanskje ikke er lenge til. ;)

Samtidig begynner ReadyNAS Duo-en min å bli full, gammel og treg, og det er lenge siden jeg har fiklet med linuxbokser.

Jeg har tenkt en del på det, og har kommet frem til at jeg f.eks. kan kjøpe en liten server, et minitower med en SSD systemdisk og et lite raid med plass till 4-5 SATA/enterprise-disker som jeg kan bruke som filserver, og til å kjøre MPD. Ser for meg å bruke Ubuntu Server e.l. til denne.

Har sett at Raspberry Pi 2 Model B fint kjører "Pi Music Box", en Raspbianbasert linux-distro for Raspberry Pi, som jeg antar kjører både mpd, mpc og har et innebygget webinterface, i tillegg til at den kan styres med mobil-app. Dermed lurer jeg på om jeg kan bytte ut streamerene mine med slike.

Dermed dukker det umiddelbart opp noen spørsmål. Flere vil sikkert følge. ;)

-Er mpd en databaseserves slik Logitech Media Server, som organiserer musikken etter tags, så man kan sortere og søke på artist, album, etc, tilsvarende det man kan med en Squeezebox-løsning?

-Kan en Raspberry Pi med Pimusicbox settes opp til å streame fra en ekstern (på samme nett) mpd-server i stedet for å streame musikk montert i PI-ens filsystem?

-Kan jeg streame (samtidig) til flere Raspberry Pi mpc-klienter fra samme mpd-server?

-Kan i så fall kontroll-appen (MPDroid) holde styr på alle disse klientene og hva som streames til hvem?

-Kan flere MPDroid-er styre serveren mot hver sin klient samtidig?

-Er MPDroid-appen god?

Vil dette bli en fullgod erstatning for Logitech Media Server og tre Squeezebox-er?

All hjelp, korreksjoner og erfaringer mottas med takk.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.084
Antall liker
10.487
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Du kan jo sjekke ut picoreplayer som bruker logitech media server som media bibliotek.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Du kan jo sjekke ut picoreplayer som bruker logitech media server som media bibliotek.

Takk for tipset. Det skal jeg gjøre. Det kan i alle fall være en løsning der det er mulig å beholde NAS-en med LMS. På en linux-server er kanskje mpd bedre integrert, hvis den har like god funksjonalitet som LMS, da.
 
Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
-Er mpd en databaseserves slik Logitech Media Server, som organiserer musikken etter tags, så man kan sortere og søke på artist, album, etc, tilsvarende det man kan med en Squeezebox-løsning?
Nei. NAS'en din bare deler en katalog via Samba eller NFS. Databasen og scanning er det MPD-klienten i seg selv som gjør. Men MPD har en proxy-database-funksjon som gjør at det kun er én klient som trenger å oppdatere databasen når man legger til nye filer, andre MPD-klienter henter da databasen direkte fra denne istedet for å måtte scanne biblioteket. Sånn sett kan man sette opp en dummy MPD-klient på selve NAS'en som kun har som funksjon å oppdatere databasen når det legges til ny musikk. Det er mulig å autoscanne biblioteket når man legger til nye filer.

-Kan en Raspberry Pi med Pimusicbox settes opp til å streame fra en ekstern (på samme nett) mpd-server i stedet for å streame musikk montert i PI-ens filsystem?
Se ovenfor

-Kan jeg streame (samtidig) til flere Raspberry Pi mpc-klienter fra samme mpd-server?
Ja, alle mpd-klienter kan streamer uavhengig av hverandre, men de kan ikke synkroniseres (lydmessig)

-Kan i så fall kontroll-appen (MPDroid) holde styr på alle disse klientene og hva som streames til hvem?
En kontrollapp kan holde styr på alle klientene. Det greieste er ipod/ipad-appen da disse kan hente IP automatisk forutsatt at man har satt opp Avahi/Bonjour.

-Kan flere MPDroid-er styre serveren mot hver sin klient samtidig?
Ja.
-Er MPDroid-appen god?
Grei nok.
Vil dette bli en fullgod erstatning for Logitech Media Server og tre Squeezebox-er?
Jeg syns det.

Men det er litt herk å sette opp, og jeg vil ikke anbefale dette. Du må også sette opp en webserver for å vise coverart, da MPD i seg selv hopper bukk over coverart.

Det letteste er nok å installere Volumio istedet for å herje med dette selv, for det er ikke helt trivielt å sette opp riktig.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.169
Antall liker
4.758
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.084
Antall liker
10.487
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Eller tilbake til picoreplayer som er bygget rundt en "read only" tiny core linux distro med squeezlite.
Rimelig plug and play men krever en eller annen logitech media server.
Filer lagres på nas eller lignende. Satte opp en her. Kjapt og greit. LMS innstallerte jeg direkte på readynas.
Samt å bruke squeezebox appen.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Kikket litt på build-systemet mitt:
Er ikke rent lite som skal gjøres for å optimalisere dette best mulig. Anbefales ikke å installere MPD med apt-get, da versjonene som følger distroene er 1) utdatert 2) bloated som fy og har drøssevis av dependencies.

Så for best mulig resultat bør man kompilere selv:
MPD
FFMPEG, for å dekode de filene som MPD ikke støtter native, jeg bruker vel kun FFMPEG til å dekode ALAC og AAC)
YMPD (webgrensesnitt for MPD)
Shairport for AIRPLAY
MPC (til styring av MPD via kommandolinje, f.eks hvis man skal auto-stoppe MPD når man bruker Airplay)
Webserver, jeg bruker Monkey, men NGINX og Lighttpd funker fint, Apache er super overkill for å dele coverart)

Skal du ta den helt ut kan du også kompilere andre bibliotek som MPD bruker: Soxr , id3tag, flac, Mad (mp3 dekoding til 24bit), Audiofile/Sndfile,

Min MPD støtter kun følgende formater: DSF,DFF AAC, MP3, FLAC, ALAC, WAV, AIFF. I praksis er det kun dette man trenger. (Ogg/Vorbis er i grenseland).

Lykke til :D
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Skal du gå for en av ferdigdistroene, kan du likegodt holde deg unna Raspberry 1/2. Nettverkskortet er på USB-bussen og kan forringe lydkvaliteten samt føre til dropouts.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Takk for masse nyttige svar!

Nei. NAS'en din bare deler en katalog via Samba eller NFS. Databasen og scanning er det MPD-klienten i seg selv som gjør. Men MPD har en proxy-database-funksjon som gjør at det kun er én klient som trenger å oppdatere databasen når man legger til nye filer, andre MPD-klienter henter da databasen direkte fra denne istedet for å måtte scanne biblioteket. Sånn sett kan man sette opp en dummy MPD-klient på selve NAS'en som kun har som funksjon å oppdatere databasen når det legges til ny musikk. Det er mulig å autoscanne biblioteket når man legger til nye filer.
OK. Rart. Hva er det "daemon"-en mpd gjør da? Snakker med fjernkontrollen-appen og that's it? Greit nok. Funker det så funker det.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
En mulig løsning er å sette opp f.eks. Raspberry Pi til å emulere en Squeezebox ved hjelp av SqueezeSlave. Da kan du beholde infrastruktur og brukergrensesnitt (minus IR-fjernkontroll og SB-display) slik du er vant med.

Making the Raspberry Pi a Squeezebox Player � P a u l C h i l t o n

Det finnes også noe som heter SqueezeLite og SqueezePlay, som visstnok tilbyr mye av den samme emuleringsfunksjonaliteten.
Ingen dum idé. Kan jo kjøre LMS på en linuxserver også, og bare "lage" nye Squeezeboxer etter behov.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Eller tilbake til picoreplayer som er bygget rundt en "read only" tiny core linux distro med squeezlite.
Rimelig plug and play men krever en eller annen logitech media server.
Filer lagres på nas eller lignende. Satte opp en her. Kjapt og greit. LMS innstallerte jeg direkte på readynas.
Samt å bruke squeezebox appen.

Høres jo enkelt og greit ut.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Skal du gå for en av ferdigdistroene, kan du likegodt holde deg unna Raspberry 1/2. Nettverkskortet er på USB-bussen og kan forringe lydkvaliteten samt føre til dropouts.
Tror du det gjør noe i praksis? Hva kan jeg bruke i stedet for Raspberry 1 og 2. Noe helt annet? Intel NUC?
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.169
Antall liker
4.758
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Skal du gå for en av ferdigdistroene, kan du likegodt holde deg unna Raspberry 1/2. Nettverkskortet er på USB-bussen og kan forringe lydkvaliteten samt føre til dropouts.
Min erfaring er at RaspPi 2 med Volumio (mpd) streamer 24/192 FLAC fra nettverk til USB helt uten dropouts.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.084
Antall liker
10.487
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Dropouts var et stort problem tidligere. Ikke nå lenger. Gjelder til og med rpi(1).
Tilbake til picore. Den har også "sync" funksjon slik at du kan styre musikken samtidig på flere avspillere.

Hvordan har du tenkt å koble enhetene til eventuelle lydkilder? (forsterker etc). Har du tenkt å bruke en dac eller den innebygde (dårlige) minijack utgangen?
Finnes forøvrig endel forskjellige i2s dacer som stackes enkelt på rpi. Spiller overaskende godt til prisen.

Web grensesnittet for LMS er ok synes jeg. Ikke noe mer. Enkelt å trykke "sync" dersom du har flere enheter i nettverket.
Her er bilde fra webgui (readynas - LMS server) og iphone app.
logitech.jpg
 

Vedlegg

Sist redigert:

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Takk for masse nyttige svar!

Nei. NAS'en din bare deler en katalog via Samba eller NFS. Databasen og scanning er det MPD-klienten i seg selv som gjør. Men MPD har en proxy-database-funksjon som gjør at det kun er én klient som trenger å oppdatere databasen når man legger til nye filer, andre MPD-klienter henter da databasen direkte fra denne istedet for å måtte scanne biblioteket. Sånn sett kan man sette opp en dummy MPD-klient på selve NAS'en som kun har som funksjon å oppdatere databasen når det legges til ny musikk. Det er mulig å autoscanne biblioteket når man legger til nye filer.
OK. Rart. Hva er det "daemon"-en mpd gjør da? Snakker med fjernkontrollen-appen og that's it? Greit nok. Funker det så funker det.
Daemon er en "bakgrunnsprosess". Selve guiet blir da en av de mange kontrollerappene. Den gjør altså 2/3 ting meget bra/raskt: Avspilling av musikk og scanning av musikk/ holde orden på musikkbibliotek. Scanning av musikk gjør den lynkjapt selv om det går litt tid første gangen dersom man f.eks har 50k sanger.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Du har selvsagt rett. Jeg tenkte på en daemon som en "server"-applikasjon, og tenkte av en eller annen grunn at det var den som gjorde jobben med å levere noe til klientene.

Så da trenger jeg ikke mpd kjørende på serveren, men hvis jeg har det, kan den ta seg av scanning/oppdatering av musikkdatabasen, noe som høres fornuftig ut, siden den har tøffere HW enn alle streamer-Raspberry'ene rundt i huset, som kan sync-e databasen fra denne?

Takk igjen. :)
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.169
Antall liker
4.758
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Forøvrig ligger det både en Touch og en Classic på Torget nå.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Du har selvsagt rett. Jeg tenkte på en daemon som en "server"-applikasjon, og tenkte av en eller annen grunn at det var den som gjorde jobben med å levere noe til klientene.

Så da trenger jeg ikke mpd kjørende på serveren, men hvis jeg har det, kan den ta seg av scanning/oppdatering av musikkdatabasen, noe som høres fornuftig ut, siden den har tøffere HW enn alle streamer-Raspberry'ene rundt i huset, som kan sync-e databasen fra denne?

Takk igjen. :)
ja, dette er beste måten å gjøre det på om det er snakk om en ren mpd-løsning med flere klienter og felles musikkbibliotek.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det går vel an å sende lyden fra Raspberry Pi-en digitalt gjennom hdmi-utgangen? Noen som har prøvd? Kan den settes opp til å sende vanlig 2-kanals PCM-lyd den veien? Uansett kan sikkert en AV-receiver akseptere hva som helst, men en hifi-dac er kanskje litt kresen på formatet på det som kommer inn?

Finnes det hdmi til S/PFDIF-overganger, kanskje?
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Prøvd å skjønne noe av hva denne tråden dreier seg om, har brukt vanlig PC med Jriver over til en grei USB-dac men den har blitt treg og støyer. Tester nå nye Bluesound Node2 fra jobben og ser meg ikke tilbake. Men dere liker kanskje å skru litt? :D
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Denne dreier seg vel om litt av hvert. Men når det gjelder MPD, så er det en minimal lydavspiller, som kjører på Linux (og Mac og Windows, men det anbefales ikke). Den har ikke noe grafisk bruksergrensesnitt, men det finnes en hel bunke forskjellige kontrollerapps til å styre dette. Hvis du ser for deg en bil, så er altså MPD selve motoren, mens forskjellige kontrollerapper tilsvarer forskjellige dashbord. De ser litt ulike ut, men i bunn og grunn viser og styrer de det samme.

MPD kjører(!) som en bakgrunnsprosess, som tar opp svært lite ressurser, har svært optimalisert kode, og som en bonus av dette spiller/låter den også bra. (Selv om det alltid vil være diskusjoner omkring dette).

Eksempler på kommersielle produkter som bruker MPD er blant annet Auralic Aries/Aries Mini, Aurender-produktene, Bryston BDP-1/2 m.fl.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Eksempler på kommersielle produkter som bruker MPD er blant annet Auralic Aries
Gratis OS og minimalt med softwareutviklingskostnader, produksjon i østen, pent kabinett, "high-end" pris med akkurat samme ytelse som alt annet på markedet, og Bob's your uncle! Auralic ler hele veien til banken. ;)
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Mange slike produkter rundt forbi, slik sett er jo Auralic nesten billig. :)

For den som gidder går det an å scrolle litt ned på denne siden for å se hva som er inni Node2:

NODE 2 : Bluesound
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Mange slike produkter rundt forbi, slik sett er jo Auralic nesten billig. :)

For den som gidder går det an å scrolle litt ned på denne siden for å se hva som er inni Node2:

NODE 2 : Bluesound
Nja, det er litt vanskelig å si hva som er billig/overprist når dataprodukter og lydprodukter er en og samme ting. Tradisjonelt har man betalt for *datakraft* når det gjelder dataprodukter (Produksjonskostnaden på en Intel 18kjerners cpu og en enklere 2kjerners cpu er ikke så voldsom som utsalgspris skulle tilsi, men her er det selfølgelig datakraften man betaler for og ikke produksjonskostnadene direkte).

I dag får man *komplett* ARM-PC som kjører enten Linux eller Android, til 200kr, med kraftigere cpu og inkl 2gb ram og 8gb lagringsplass som er det dobbelte av hva Aries innehar. Riktig satt opp er det hevet over enhver tvil om at denne vil kunne gjøre eksakt det samme som en Auralic Aries gjør. Det betyr ikke at merverdien som en Aries tilbyr ikke er verdt 14k ekstra. Ting koster det det koster, så får hver av oss bruke pengene våre slik vi ønsker.

Når det gjelder Node2, syns jeg den er (i trådens kontekst) *meget* fornuftig priset til 4490,- Btw den kjører en minimal Linux den også, som det meste annet. Electrocompaniet kjører Linux og en gammel versjon av XBMc på deres ECM2-spiller til 40 lapper. Med en PC til 1000kr og en USB DAC til 10k, får man ytelse og fleksibilitet både på lyd og bilde som den spilleren bare kan drømme om, men den er helt sikkert verdt pengene for enkelte likevel.

En annen ting er at flesteparten av produsenter som bruker åpen kildekode ikke respekterer lisensen og prøver å holde deres produkter lukket. De risikerer å kunne bli saksøkt og slått konkurs. Men det er som sagt en annen ting:)
 

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.822
Antall liker
707
Torget vurderinger
4
For oss som kommer fra Squeezebox verden er det jo synd at ikke Community Squeeze ble fullført. Noen som vet hva som skjedde med det egentlig?
For min del er "gjenbruk" av både LMS og det å kunne bruke iPeng som remote noe jeg gjerne drar med meg videre hvis det lar seg gjøre.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det letteste er kanskje å fortsette å kjøre LMS og bruke SqueezeLite-klienter i Raspberry Pi eller tilsvarende ved anleggene?
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
For oss som kommer fra Squeezebox verden er det jo synd at ikke Community Squeeze ble fullført. Noen som vet hva som skjedde med det egentlig?
En annen ting er at flesteparten av produsenter som bruker åpen kildekode ikke respekterer lisensen og prøver å holde deres produkter lukket. De risikerer å kunne bli saksøkt og slått konkurs. Men det er som sagt en annen ting:)
Dvs eksakte detaljer er ikke kjent, men det var noenlunde i disse baner + andre copyright-greier. Blir automatisk mer støy rundt alt som har med squeezebox å gjøre, og dermed vanskeligere å komme seg under radaren om man prøver seg på noe tull:) Men uansett er "squeeze on arch", mer eller mindre det samme, men er laget av samme mann bak squeezelite, så det anbefales å bruke dette istedet.
 

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.822
Antall liker
707
Torget vurderinger
4
For oss som kommer fra Squeezebox verden er det jo synd at ikke Community Squeeze ble fullført. Noen som vet hva som skjedde med det egentlig?
En annen ting er at flesteparten av produsenter som bruker åpen kildekode ikke respekterer lisensen og prøver å holde deres produkter lukket. De risikerer å kunne bli saksøkt og slått konkurs. Men det er som sagt en annen ting:)
Dvs eksakte detaljer er ikke kjent, men det var noenlunde i disse baner + andre copyright-greier. Blir automatisk mer støy rundt alt som har med squeezebox å gjøre, og dermed vanskeligere å komme seg under radaren om man prøver seg på noe tull:) Men uansett er "squeeze on arch", mer eller mindre det samme, men er laget av samme mann bak squeezelite, så det anbefales å bruke dette istedet.
Har merkelig nok ikke fått med meg det der Squeeze On Arc initiativet fra Triode. Er det et alternativ til Picoreplayer eller er det under den samme paraplyen?
SOA ser ut til å støtte mer HW da men ellers er de ganske like eller? (har ikke orket å lese tråden enda ...... ;)
 
Topp Bunn