Juss og økonomi Forsikring av anlegg

atledreier

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.01.2011
Innlegg
607
Antall liker
211
Sted
Sandnes
Flere av oss har anlegg der veiledende utsalgspris er over snittet. Hvordan dekkes dette av vanlig innboforsikring? Har noen av dere ekstra forsikring på anlegg?

Sent fra min G8141 via Tapatalk
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.695
Antall liker
37.938
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Sist jeg spurte mitt forsikrings selskap trenger en ikke egen forsikring hvis hvert komponent ikke overstiger 50k, Storebrand.

mvh
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.204
Antall liker
101.691
Torget vurderinger
23
Jeg sjekket dette også, med If som jeg benytter. Godt tips; dokumenter det du har med fotografier og info som viser priser etc. Just in case. Jeg fikk også høre at dersom jeg hadde noe i innboet som oversteg 50k / gjenstand så var det fint om en hadde takst osv. i tillegg til bilder. Men dette gjaldt i mitt tilfelle spørsmål om kunst/antikviteter, vet ikke om det var en generell betraktning uansett type inventar. På spørsmål om platesamling etc. fikk jeg også til svar at dersom det var spesielt verdifulle ting så var det lurt å ha bilder/takst ev. prisliste osv. Egentlig bare sunn fornuft.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
I slike sammenhenger med sære hobbyer og tilhørende unormalt kostbart utstyr er forsikring via LO Favør en stor fordel.
For min del var det syklene mine som var primærårsaken til at jeg gikk den veien. Anlegget er mindre vrient å få forståelse for fra andre forsikringer, men med LO Favør er det null stress. Ifølge de som faktisk har vært så uheldige at de har hatt bruk for den.

De fleste selskaper vil være veldig imøtekommende helt til det faktisk skjer noe, så sjekk erfaringer fra folk som har hatt bruk for sine forsikringer.
Veldig mange påstår at de er kjempefornøyd med sine forsikringer, selv om de aldri har hatt bruk for de. Litt som å si at de er kjempefornøyd med regningene de får tilsendt regelmessig.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.311
I og med at jeg er organisert i et LO-forbund så har jeg Kollektive Hjem/LO Favør innboforsikring. Jeg har hatt et par små saker med dem og de er helt suverene. Smidig og raskt oppgjør. Er du medlem av et LO-forbund har du forsikringen og trenger ingen annen innboforsikring. Har man også husforsikringen i Sparebank 1 er overgangen mellom innbo/hus sømløs.
 

atledreier

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.01.2011
Innlegg
607
Antall liker
211
Sted
Sandnes
Har LO favør, ja.
Har også enkeltkomponenter til over 50k, så tenker jeg tar en prat med dem for sikkerhets skyld.

Takk for svar, folkens! :)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Hvordan funker det med aldersfradrag på elektronikk hvis man har dyre komponenter? Er jo ikke alt som faller like fort i verdi som en flatskjerm, f.eks.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hvordan funker det med aldersfradrag på elektronikk hvis man har dyre komponenter? Er jo ikke alt som faller like fort i verdi som en flatskjerm, f.eks.
Står ingen spesifikk info om dyre komponenter, men så lenge det er innenfor tidligere nevnte maksgrense bør følgende gjelde:
5.3.1 Spesielle fradragsregler:
Fradrag per påbegynt år,
Gjenstander: Fradragsfrie år: maks 80 %:
Hvite-/brunevarer og andre elektriske maskiner/apparater 5 10 %
Mobiltelefon 1 20 %
Elektronisk utstyr med tilbehør 1 10 %
Sykkel 5 20 %
Briller 1 10 %
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Aldersfradrag var et reelt problem den gangen jeg hadde bruk for min LO favør.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Hvordan funker det med aldersfradrag på elektronikk hvis man har dyre komponenter? Er jo ikke alt som faller like fort i verdi som en flatskjerm, f.eks.
Står ingen spesifikk info om dyre komponenter, men så lenge det er innenfor tidligere nevnte maksgrense bør følgende gjelde:
5.3.1 Spesielle fradragsregler:
Fradrag per påbegynt år,
Gjenstander: Fradragsfrie år: maks 80 %:
Hvite-/brunevarer og andre elektriske maskiner/apparater 5 10 %
Mobiltelefon 1 20 %
Elektronisk utstyr med tilbehør 1 10 %
Sykkel 5 20 %
Briller 1 10 %
Men hva betyr det egentlig? 5 10%? :)
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Det er viktig å ikke samle alt i èn dyr komponent.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Derfor man skal unngå integrerte forsterkere. Og ihvertfall aktive høyttalere.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.311
Har LO favør, ja.
Har også enkeltkomponenter til over 50k, så tenker jeg tar en prat med dem for sikkerhets skyld.

Takk for svar, folkens! :)
Lurt å ta en prat med dem, få gjerne svaret på mail. Angående verdi så må man se på verdien som om man er en kjøper, ikke selger.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.025
Jeg hadde en sak med en relativt kostbar sykkel (ny listepris typ 27k for ørten år siden). Da var utfordringen å få hostet opp en nypris den gang da, kvitteringen hadde jeg selvsagt ikke og modellen var forlengst gått ut av salg. Fikk hjelp av Anton Sport til det. Etter 80% fradrag for alder var uansett ikke verdien allverden, men aldersfradraget var større enn egenandelen så slapp egenandel. Poenget er også hva det koster å anskaffe en ny vare, ikke hva man faktisk selv har betalt. Dette er kanskje særlig relevant for HiFi der det gjerne er svært stor forskjell mellom listepris og faktisk salgspris på de fjongere sakene.
 
Sist redigert:

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Jeg fikk halvparten av veiledende nypris da en 10 år gammel effektforsterker ble tatt av lynet. Nyere elektronikk fikk jeg full utbetaling for.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Bare å kvitte seg med alt av overspenningsvern, med andre ord...
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.785
Antall liker
2.768
Torget vurderinger
1
Interessant tema. Dokumentasjonskravet er jo egentlig til stede for alt innbo og jeg savner at forsikringsselskapet krever en ordentlig dokumentasjon med bilde og pris på det viktigste, ikke bare stereoanlegget. Antakelig kommer selskapet bedre ut enn jeg ved en brann....

Er det noen som vet om et godt registreringsprogram som gjør det enkelt å legge inn gjenstander litt etterhvert? Med bilde og stipulert pris/verdi. Kvitteringer på alt man har i et hus kan man jo bare glemme.

Men vil tro at en god registrering av alt av betydning pluss en verdigjennomgang med selskapet etterpå gjør det uproblematisk ved en skade eller brann. Kjenner jeg har dårlig samvittighet for dette, skulle gjort noe for lenge siden.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Bare å kvitte seg med alt av overspenningsvern, med andre ord...
Trodde ikke jeg var utsatt da jeg bodde i en lavblokk i et område uten en eneste strømstolpe men Murphy slo til.
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.785
Antall liker
2.768
Torget vurderinger
1
Lynet er en jævel altså. Har fått blåst flere forsterkere på tross av overspenningsvern. En billig sak ble bare kassert, klasse A-monoblokkene ble reparert av en god kompis med bra peiling, de var heldigvis ikke totalt ødelagt. Men vegrer meg litt mot å legge veldig mye penger i eksotisk hiend på grunn av dette.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.204
Antall liker
101.691
Torget vurderinger
23
Hvorfor lar du apparatene stå plugget inn da? :eek:
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Forsikring av enkeltgjenstander er undersøkt. Alt for dyrt. Ifølge forsikringsselskapet ingen begrensning for enkeltgjenstander bare de blir dokumentert, slik flere har vært inne på. Jeg har et par bilder, men krysser ellers fingrene for at intet skal hende....
Bra initiativ å opprette denne tråden. Kanskje noen kan fortelle om erfaringer med å få erstattet Hi-Fi utstyr også. Noen må det jo være som har opplevd brann, vannskade eller lynnedslag som de her krevd dekning for.
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
Jeg har overspenningsvern pluss finvern. Fungerer, så langt. Det jeg har gjort er å ta bilder av alt i huset, en brikke som ligger i en brannsikker safe.

Platesamlingen min trodde ikke If på, men jeg tok bilder og da gikk de med på det. 200,- kr. pr.stk X 6000 = 1,2 mill. Jeg har mye sjeldent.

Dessuten har jeg to hytter som begge er håndlaftet fra 1940-tallet. Den ene må man inn med materialer med snescooter om vinteren hvis den skal bygges opp pånytt f.eks. efter en brann; den andre med helikopter (ca. en km. i luftlinje ++++). Det satt langt inne å få dette inn i avtaleteksten.

For å svare på spørsmålet til grammofon, så var det en elektriker her og skulle fikse noe på kjøkkenet med det resultat at den ene Devialeten gikk til helvete. Jeg orket ikke å klandre fyren, så jeg betalte alt selv. Men, i efterkant, så burde elektrikeren sjekket at annet av elektronikk ikke var tilkoblet. Det gjorde han ikke, jævla dust.

Min anbefaling er å få den minste detalj inn i avtaleteksten med forsikringsselskapet. Pluss dokumentere hva man eier. Og husk å oppdatere.
 
Topp Bunn