Forskjell i utnivå på pre-amp

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Jeg har en gammel pre-amp fra Kenwood, som gir lavere utnivå på høyre utgang, sammenlignet med den venstre. Hva kan man, om noe, gjøre med dette? Kan det skyldes opampene, eller er det helt andre årsaker?

Håper du kan komme med tips! 8)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Sv: Forskjell i utnivå på pre-amp

Lite trolig at det er en op amp som er årsaken. Hvor stor forskjell er det?
Hvor gammel er den? Kanskje den ikke har noen op amper om bord?

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1

Audiomix skrev:
Den er gammel, fra første halvdel av 90-tallet. Forskjellen er slik at man hører lyden i venstre kanal, mens det ennå er stille i høyre. Det er klart at forskjellen blir mindre ved volumpådrag, men ideelt sett skulle det vært likt.

Den har 16 lyd-relaterte opamps, pluss endel som er i power/strøm-delen. Grunnen til at jeg lurer spesielt på dette med opamps, er at det er den eneste modifikasjonen som er gjort, bortsett fra kortslutting og parallellkobling av diverse kondiser. Jeg vet ikke om nivåforskjellen var tilstede før modifikasjonene ble gjort. ::)

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2

er vel ikke balansejusteringen som har låst eller forskjøvet seg?

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1

Solo skrev:
er vel ikke balansejusteringen som har låst eller forskjøvet seg?
Det er ingen balansejustering på denne.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.913
Torget vurderinger
1

havar skrev:
Audiomix skrev:
Den er gammel, fra første halvdel av 90-tallet. Forskjellen er slik at man hører lyden i venstre kanal, mens det ennå er stille i høyre. Det er klart at forskjellen blir mindre ved volumpådrag, men ideelt sett skulle det vært likt.

Den har 16 lyd-relaterte opamps, pluss endel som er i power/strøm-delen. Grunnen til at jeg lurer spesielt på dette med opamps, er at det er den eneste modifikasjonen som er gjort, bortsett fra kortslutting og parallellkobling av diverse kondiser. Jeg vet ikke om nivåforskjellen var tilstede før modifikasjonene ble gjort. ::)
Har dette alltid hvert slik eller har det endret seg på noen måte (dvs etter at den ble modifisert)?

Helt avhengig av hvordan de konkrete modifiseringene er gjort kan det godt hende at det er her «feilen» ligger.

Jeg mener bestemt å huske at Kenwood L1000 hadde balansekontroll ... men når man husker noe litt for bestemt er det ofte man tar feil ...

Det er forøvrig iriterende normalt at volumkontroller ved lave volum har forholdsvis dårlig kanalbalanse.

mvh
KJ

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29

Da er det ingen veit utenom å måle. Finne ut hvor forskjellen oppstår.

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1

Audiomix skrev:
Det høres logisk ut, men da jeg bare er en stakkars amatør, aner jeg ikke hva som skal måles... :eek:

Jeg skifter opamper og kondiser i linjetrinnet for sikkerhets skyld. Det kan uansett ikke skade. Om feilen har oppstått i forbindelse med modding, må den ligge her, siden det er de komponentene alle inngangene har felles.

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1

KJ skrev:
havar skrev:
Audiomix skrev:
Jeg vet ikke om nivåforskjellen var tilstede før modifikasjonene ble gjort. ::)
Har dette alltid hvert slik eller har det endret seg på noen måte (dvs etter at den ble modifisert)?

Helt avhengig av hvordan de konkrete modifiseringene er gjort kan det godt hende at det er her «feilen» ligger.

Jeg mener bestemt å huske at Kenwood L1000 hadde balansekontroll ... men når man husker noe litt for bestemt er det ofte man tar feil ...

Det er forøvrig iriterende normalt at volumkontroller ved lave volum har forholdsvis dårlig kanalbalanse.

mvh
KJ
Som jeg nevnte, så vet jeg ikke hvordan dette var før modding. Det er forresten ikke så graverende at det merkes av hvem som helst heller (tror jeg), men nå når jeg har vært sykemeldt en stund, og har hatt god til til å spille musikk, har jeg lagt merke til det. ::)

Det som er utført, er fjerning/kortslutting av kondensatorer og spoler, samt utskifting at opamps.

Den har ikke balansejustering nei, men den har tone/bass kontrol, som heldigvis er mulig å koble ut. ;)

Jepp, jeg hadde det samme på en Thule engang... Lavere nivå i den ene utgangen. Meeget irriterende!

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.913
Torget vurderinger
1

havar skrev:
Audiomix skrev:
Det høres logisk ut, men da jeg bare er en stakkars amatør, aner jeg ikke hva som skal måles... :eek:

Jeg skifter opamper og kondiser i linjetrinne for sikkerhets skyld. Det kan uansett ikke skade. Om feilen har oppstått i forbindelse med modding, må den ligge her, siden det er de komponentene alle inngangene har felles.
Må og må ... det er sannsynlig at det evt. har skjedd en feilkobling et eller annet sted. Dersom du har et multimeter som kan måle vekselspenninger rundt 1 V og opp til en KHz eller to, så ville jeg først ha målt kanalbalansen til volumpotmeteret. Utover dette er det et spørsmål om å følge signalbanen til hhv. høyre og venstre kanal, fra inngang til utgang (volumet på maks), måle vekselspenningen/signalnivået underveis og evt. identifisere hvor ubalansen oppstår.

Oppstår feilen uavhengig av inngang forresten?

mvh
KJ

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1

Jeg skal forsøke å måle meg fram, men må først få fikset kneet mitt. Jeg makter rett og slett ikke krype bak anlegget, og koble fra og til. Delvis avrevet korsbånd... :eek:

Problemet er der uansett inngang, stemmer det.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.913
Torget vurderinger
1

havar skrev:
Jeg skal forsøke å måle meg fram, men må først få fikset kneet mitt. Jeg makter rett og slett ikke krype bak anlegget, og koble fra og til. Delvis avrevet korsbånd... :eek:

Problemet er der uansett inngang, stemmer det.
... au ... god bedring, og lykke til.

mvh
KJ

Topp Bunn