Forskjell på Analog (infisert!) og Digital (ren) lyd forklart. Rognlien er du der?

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
I denne videoen år man en grei forklaring på "varm" analog lyd og Digital "ren" lyd, hvordan og hvorfor. Viktig å se hele videoen.

 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.879
Sted
Oslo
Torget vurderinger
16
Hva i all verden er poenget ditt med denne tråden?? Og ikke minst overskriften?!
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.015
Torget vurderinger
2
I denne videoen år man en grei forklaring på "varm" analog lyd og Digital "ren" lyd, hvordan og hvorfor. Viktig å se hele videoen.
Joda, jeg er her.

"I mix loud, that's what I do..."

La meg si at jeg har et parogførti saker å diskutere med denne karen.

Og hva angår analog vs. digital, er jeg faktisk av den oppfatning at det er enklere å få til rasende god lyd om du gjør det meste i det digitale medie. Det har lite og ingenting å gjøre med "varm" eller "ren" lyd.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Han sier - med bred erfaring at lyd recorded og mixed analog (tape) låter varmere bla pga de harmoniske forvrengnigene tape genererer.
Det makes sense og kan være analog! med hva Rognlien opplever med DACer og forsterkere med litt vreng, dvs at vreng låter oppfattet bedre, i passe porsjoner.

My Twin Silver DACs..
 
Sist redigert:

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.015
Torget vurderinger
2
Han sier - med bred erfaring at lyd recorded og mixed analog (tape) låter varmere bla pga de harmoniske forvrengnigene tape genererer.
Det makes sense og kan være analog! med hva Rognlien opplever med DACer og forsterkere med litt vreng, dvs at vreng låter oppfattet bedre, i passe porsjoner.

My Twin Silver DACs..
Jeg deler i grunn ikke hans oppfatninger hele veien; dette dreier seg for meg IKKE om "varm" vs. "kald", det dreier seg om "troverdig" vs. "sterilisert".
Og det dreier seg dermed heller ikke om "digital" vs. "analog".
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Det var skrevet slik for å differensiere i hht hva han beskriver og det er logisk.
 
L

Lassencad

Gjest
Ja stort set alt er indspillet digitalt
Mener der findes 2-3 steder tilbage i verden hvor man stadig kan få indspillet Analog :)
 
Sist redigert av en moderator:
L

Lassencad

Gjest
Blot til info :
Denne Lp er en af de sidste Analog Lp jeg har købt :)

Producer Perry Margouleff who owns Pie Studios and Rodgers chose to record basic tracks and Rodgers’ vocals live in the studio, overdubbing strings and background vocals. And it was all recorded and mixed analog.



1209023-5780a730-queenpaul-rodgers-return-of-the-champions-3-lp-paul-rodgers-the-royal-session...jpg
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.015
Torget vurderinger
2
Det var skrevet slik for å differensiere i hht hva han beskriver og det er logisk.
Hans utsagn om at "I mix loud, that's what I do", er jo et eklatant brudd med alt jeg står for. Dynamikk, for faen! Han prater jo om alt annet.
Varmt, kaldt, tøv og tøys. Det jeg ønsker ut av en innspilling er dynamikk, klang, innsyn i virkeligheten. Det jeg ønsker ut av en avspilling er en gjengivelse som speiler det samme.
Og de som har lest mine utlegninger gjennom årene vet hva jeg mener får dette best til, enten det er inn- eller avspilling.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Ikke uening med deg med om en har den rette hardwaren for avspilling er min erfaring at alt som er seriøst laget uansett format OG vinyl 70ish -> 90ish har en slik dynamikk at jeg av og til synes det kan være litt mye av det gode (vinyl). Virker som de skulle "innhente" CDen...

Systemet mitt formidler fab dynamikk uansett medium og av og til når jeg kjører en LP i uendelig repeat på lineærspilleren tar jeg med selv i å tenke at det er CD lyd... Well...
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.599
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Han snakker om å lage musikk og mixer som kommuniserer emosjonelt med publikum. Og han foretrekker digitalt, for der har han mer kontroll over hva som skjer. Og ja, han mikser "loud" hva enn det betyr. Det behøver ikke å bety klipping og overdreven dynamisk kompresjon. Det virker rett og slett som han vet hva han snakker om, i motsetning til (mange av) oss sluttbrukere her på forumet.
 
Topp Bunn