Forskjeller på "The Wall", og annet ...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • V

    vredensgnag

    Gjest
    Sitter og varmer opp til morgendagens julebord, og kikket på tråden "The Loudness War", som har vært meget nyttig når det gjelder bevisstgjøring rundt hva som er gjort med musikken vi lytter til. Den har også avfødt artikler i HiFi-pressen og aviser. Slikt er bra, og nå som musikkbransjen har tatt til seg hva den har gjort for å ødelegge musikkopplevelsen ser det også ut til at det muligens kan bli bedre. Mange som sverger at de vil bevare dynamikken i nye utgivelser, og godt er det.

    Så kan man tenke på seneste kabelskjærmysler, der 50 sider preik får BTS til å gå i spinn. Det rare er at tråden om "Loudness War" har møtt en god del motstand, og blitt gjenstand for mange sure oppstøt, spesielt mens folk enda ikke skjønte poenget.

    Jeg stusser på disse kabelforskjellene som høres rundt omkring, mens man i årevis ikke hørte hva som ble gjort med musikken. Siden jeg begynte å kjøpe CDer tidlig, har jeg en del utgivelser fra CDens barndom - enda kan man høre folk automatisk uttale "den duger ikke, de lagde bare dårlige CDer på den tiden, du må ha en remaster." Men nå skjønner vi altså at det eneste man fikk med remasteren var mer utgangsvolum, og en del dilling med EQ, spesielt pålegg av bass, og litt spissing, så man skulle tro man hørte flere detaljer.

    Har lagt i min black-face "The Wall". Dette er den japanske Harvest/EMI UK-førsteutgivelsen som folk er villige til å begå drap for å få tak i, så ettertraktet at det lages forfalskninger av den.

    Vi tar en kikk på PinkFloydArchive, når det gjelder akkurat denne:
    http://pinkfloydarchives.com/DUKCDPF.htm#Wall1



    Alt da de ga ut 4. generasjon så verdiene slik ut.



    Det er mulig at enkelte følte at "nå har CD-mediet begynt å komme seg, her er det skikkelig nivå." Men mye ble vekk, bl.a. den utrolige dynamikken som ligger i originalen. Remasteren som kom flere år etter dette igjen er bare å kaste, i sammenligning. Og MFSL-versjonen ga jeg vekk, den var knudret til med bassfeting og dyttet opp i nivå - hadde de ikke tilgang til originalen, selv om de skrøt av det? Og Doug Sax sin versjon var likeså ikke i nærheten av denne originalen.

    Det jeg stusser over er hvorfor flere ikke har hørt dette tidligere, hvorfor man ikke har skjønt at musikken er blitt gradvis ødelagt, slik at den overhodet ikke egner seg for avspilling i et audiofilt anlegg? I stedet leser man begeistrede anmeldelser i hifi-pressen over disse nyutgivelsene, med "løp&kjøp" anbefalinger over forbedringene man mener å ha hørt.
    Da blir jeg skeptisk om samme person skulle velge å anmelde komponenter, og mene å høre andre forbedringer. For denne personen burde forlengst skrevet VARSKO! med krigstyper, siden det er så betydelig forskjell på et sentralt verk i audiofil sammenheng som "The Wall". Men disse varslene uteble.

    Versjonen man må ha, om man skal høre hva gutta holdt på med, i forskjellige studio, er altså black-face CDen, se matrix-info i bildet under (eller den sjeldne svenske vinylpressingen der alt klaffet).

    Har man silver-face så er man langt fra paradis. Sånn ser den ut i sammenligning med black-face:



    Hva mister man? De la enormt med arbeid i dette verket, og var så kritiske til lydkvaliteten at de bestemte seg for å bruke Jacques Loussiers lydstudio for innspilling av en rekke av sangene, fordi de ønsket å dra fordel av hans totale gehør og følelse for nyanser i instrumentering.
    Da er det synd om disse blir helt borte fordi man tuller med EQ, nivåer og komprimering. Da er det trist om bassen grumses til (som i MFSLs versjon), eller om man ikke hører alle smånyansene i verket. Alt som skal til er at man bruker volumknappen på forsterkeren, så er denne "dårlige CDen fra 80-tallet" plutselig et mesterverk.
    Loussier feiret ved å gi en rosevin fra slottet med lydstudioet navnet "Pink Floyd".

    Vi kan styre energien inn i nybrottsarbeid av det slaget som "Loudness War" har medført, eller vi kan rote rundt i disse rare debattene om passive komponenter, der det eneste som særmerker seg er fenomenal logisk inkonsistens.

    Kunne vært morsomt å høre denne CDen på pengesluks anlegg, trur eg. ;D



    (SONY 50DP-versjonen kom ut i Japan før black-face ble utgitt i UK. Den amerikanske Columbia-versjonen stammer sannsynligvis fra SONY-masteren. Konsensus er at Harvest/EMI black-face er å foretrekke.)
     

    Vedlegg

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    6.038
    Antall liker
    4.454
    Torget vurderinger
    1
    Hmmm, tror jeg må dra ned Ville-trappen, klatre meg en tur på loftet og sjekke fargen på min original-CD med The Wall. Skjønt etter kveldens juleøl, julebokk og nå litt ruby whisky, så spørs det om promillen tillater slike høyder?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.436
    Antall liker
    3.344
    Torget vurderinger
    4
    Om forskjeller på "The Wall", og annet ...

    Spiller sjelden Pink Floyd nå (eller de 10 siste årene) men husker det var stor stas når The Wall endelig kom på cd og den ble kjøpt så fort jeg fikk skrap sammen penger. Kostet vel rundt kr.300 om jeg ikke husker feil, mye penger da. (Men jeg kjøpte min rundt 86/87, ble den gitt ut i Norge i 85?)
     
    N

    nb

    Gjest
    pedal skrev:
    Hmmm, tror jeg må dra ned Villatrappen, klatre meg en tur på loftet og sjekke fargen på min original-CD med The Wall. Skjønt etter kveldens juleøl, julebokk og nå litt ruby whisky, så spørs det om promillen tillater slike høyder?
    Det skal jammen jeg også gjøre en dag (dog gå i kjelleren). Alle mine CDer er pakket ned i kasser grunnet flytting for ikke så lenge siden, men dette er jeg litt spent på. Det er lenge siden jeg kjøpte min - kjøpte den brukt til lite penger på en platemesse på Rockefeller midt på 90-tallet, så kanskje jeg sitter på en ukjent skatt.

    Takk til vreden.
     

    uob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    Finnes det noen oversikt over de forskjellige utgivelsene? Min var fra 1994 (etter at min orginale ble borte for mange år siden). Det eneste jeg vet er at i forhold til mange "moderne" utgivelser av annen musikk er lydnivået lavt på den.

    Har derimot hørt dynamikk i The wall på Horten messa jeg aldrig har klart å gjenskape hjemme, men har til nå trodd at det var anlegg og rummet som var grunnen, kanskje det var inspillingen.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Sitter på orginal-silveren (Harvest CDS 746036 8 -83). Uansett: Jo eldre, jo bedre. Glem remasterne. Dette verket er så finpusset, at alle tweakede produkter bommer på mål. Mixearbeidet er brilliant, og totalt unødvendige remixer blir bare tullball. For lite bass? Brenn høyttalerne.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.436
    Antall liker
    3.344
    Torget vurderinger
    4
    Står ikke noe årstall på min. Er Made in Japan: cds 7460368
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    6.038
    Antall liker
    4.454
    Torget vurderinger
    1
    Kremt, hva sa du den var verdt, sa du?

    Heldigvis består praktisk talt hele min CD-samling av 1. utgaver.
    Noe har man da fått igjen for å kjøpe fullpris-CDer da de kom for salg over disk.
     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    Minutten skrev:
    Står ikke noe årstall på min. Er Made in Japan: cds 7460368
    CDS brukte de på bokser med flere CDer, på selve CDen finner du sikkert CDP og nummeret du oppga. Du har den "riktige".

    @uob - se link i første innlegg når det gjelder oversikt over de offisielle utgivelsene.

    (Godt pedal overlevde loftturen. Blir bekymret nå, dersom dette fører til halsbrekkende manøvrer i fredagsbedugget tilstand).
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.436
    Antall liker
    3.344
    Torget vurderinger
    4
    Det tok kanskje lang tid før cdene kom til Vestlandet på den tiden?
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    8
    Har Harvest CDS 7 46036 8 som er en japansk førstepressing.
     

    uob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    Min var ikke en gang på lista, for ny, bekymringsverdig....
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.362
    Antall liker
    1.724
    Sted
    Phobos
    uob skrev:
    Min var ikke en gang på lista, for ny, bekymringsverdig....
    En kjapp sjekk på et "hemmelig" sted på internett fremviste følgende releaser av The Wall tilgjengelig på FLAC (24bit 96kHz for vinylrippene):

    ? Original Release / Harvest / SHDW 411 / Vinyl
    ? 1979 - EMI / 8598581 / Vinyl
    ? 1979 - Columbia / PC2 36183 / Canada / Vinyl
    ? 1979 - CBS/SONY / 40AP1750~1 / Original Japanese Pressing / Vinyl
    ? 1983 - Harvest / CDS 7 46036 8 / European Release / CD
    ? 1984 - Columbia / C2K 36183 / De-emphasized US Release / CD
    ? 1984 - Columbia / C2K 36183 / Japanese Release / CD
    ? 1985 - Harvest / CDP 7 46036 8 / German Remaster / CD
    ? 1985 - Harvest / CDP 7 46036 8 / US Release / CD
    ? 1988 - CBS / Sony / 48DP 5007 / 08 / Japanese Release / CD
    ? 1990 - Mobile Fidelity Sound Lab / UDCD 2-537 / CD
    ? 1991 - Columbia / CBS / CDCBS 88485 (Australia) / CD
    ? 1994 - EMI / 7243 8 31243 2 9 / Remastered UK / CD
    ? 1994 - EMI / 7243 8 31243 2 9 / Remastered UK / WEB
    ? 1994 - Capitol Records / CDP 7243 8 31243 2 9 / U.S. Reissue / CD
    ? 1994 - US Itunes Remastered Version / WEB
    ? 1997 - Columbia Australia / 489101 2 / 30th Anniversary Digital Remaster / CD
    ? 1997 - Columbia / C2K 68519 / Remastered US / CD
    ? 2001 - Toshiba-EMI / TOCP-65742 / 43 / Japan Mini LP / CD
    ? 2011 - EMI Records / 50999 028944 2 3 / Remastered / CD

    Hvis du har en fra 1994 så har du sikkert EMI remasteren.


    Uansett har jeg tidligere lagt ut MasVis analyser av originalen, en senere remaster (1997 tror jeg) og 2011 discovery varianten her: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,60007.msg1269868.html#msg1269868

    Med en sammenligning av originalen og MFSL her: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,60007.msg1269906.html#msg1269906
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    6.038
    Antall liker
    4.454
    Torget vurderinger
    1
    Sjekket harddisken. Jeg hadde "selvfølgelig" erstattet den originale 1984 1. utgivelsen med en 1994 remaster jeg lånte av en kompis. [Dette vedståes forutsatt at det ikke brukes mot meg ved en senere anledning. Dessuten er det ytret i ruset tilstand, samt at det pågår en jævlig spennende damelandslagskamp i håndball akkurat nå].

    I alle fall;

    Dynamic Range Analyse av 1. utg fra 1984:
    ----------------------------------------------------------------------------------------------
    Analyzed folder: C:\Users\Petter\Desktop\Pink Floyd\The Wall (CD1) - 1979\
    ----------------------------------------------------------------------------------------------
    DR     Peak       RMS       Filename
    ----------------------------------------------------------------------------------------------
    DR12  -5.51 dB -21.51 dB 01 In The Flesh .wav
    DR14  -8.16 dB -26.82 dB 02 The Thin Ice.wav
    DR13  -5.43 dB -25.26 dB 03 Another Brick In The Wall (Part 1).wav
    DR15  -4.84 dB -23.65 dB 04 The Happiest Days Of Our Lives.wav
    DR15  -6.55 dB -25.07 dB 05 Another Brick In The Wall (Part 2).wav
    DR18  -4.30 dB -26.99 dB 06 Mother.wav
    DR11 -12.44 dB -27.12 dB 07 Goodbye Blue Sky.wav
    DR15  -6.12 dB -24.09 dB 08 Empty Spaces - Young Lust.wav
    DR13 -11.13 dB -36.34 dB 09 One Of My Turns (I).wav
    DR14  -5.05 dB -21.66 dB 10 One Of My Turns (II).wav
    DR16  -4.70 dB -26.82 dB 11 Don't Leave Me Now.wav
    DR14  -4.78 dB -23.77 dB 12 Another Brick In The Wall (Part 3).wav
    DR09 -18.39 dB -34.17 dB 13 Goodbye Cruel World.wav
    ----------------------------------------------------------------------------------------------

    Number of files:    13
    Official DR value:  DR14

    ==============================================================================================



    Dynamic Range Analyse av Remaster fra 1994:

    foobar2000 1.1.10 / Dynamic Range Meter 1.1.1
    log date: 2011-12-17 22:55:56
    --------------------------------------------------------------------------------
    Analyzed: ? / ?
    --------------------------------------------------------------------------------
    DR         Peak         RMS     Duration Track
    --------------------------------------------------------------------------------
    DR11      -0.24 dB   -14.40 dB      3:20 ?-01-In The Flesh
    DR14      -1.19 dB   -20.17 dB      2:30 ?-02-The Thin Ice
    DR13      -0.42 dB   -19.17 dB      3:10 ?-03-Another Brick In The Wall [Part I]
    DR14      -0.24 dB   -17.11 dB      1:50 ?-04-The Happiest Days Of Our Lives
    DR15      -0.57 dB   -18.81 dB      3:59 ?-05-Another Brick In The Wall [Part II]
    DR16      -0.55 dB   -20.43 dB      5:34 ?-06-Mother
    DR11      -6.38 dB   -19.99 dB      2:48 ?-07-Goodbye Blue Sky
    DR12      -4.78 dB   -19.80 dB      2:08 ?-08-Empty Spaces
    DR14      -0.24 dB   -16.19 dB      3:31 ?-09-Young Lust
    DR13      -0.24 dB   -17.89 dB      3:37 ?-10-One Of My Turns
    DR14      -0.58 dB   -18.85 dB      4:16 ?-11-Don't Leave Me Now
    DR14      -0.24 dB   -16.28 dB      1:15 ?-12-Another Brick In The Wall [Part III]
    DR9      -11.01 dB   -26.33 dB      1:14 ?-13-Goodbye Cruel World
    --------------------------------------------------------------------------------
    Number of tracks:  13
    Official DR value: DR13

    Samplerate:        44100 Hz
    Channels:          2
    Bits per sample:   16
    Bitrate:           1411 kbps
    Codec:             PCM
    ================================================================================

    -----------

    Altså litt mer kompresjon på 1994-utgaven, men DR13 er fremdeles ikke ille.
    Dark Side Of The Moon har til sammenligning DR10. (1. press vinyl)
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    9.335
    Antall liker
    18.305
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Her har du truffet spikeren på hodet. Det du beskriver i innlegget ditt er hovedårsaken til at jeg foretrekker vinyl i dag. Perfect sound forever er alt annet enn det, selv om formatet er plenty godt nok. Det verste er at loudness war har krøpet over i vinylens verden og på nye utgivelser.
     

    uob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    Forskjellen på 84 og 94 var jo på noen låter så mye som nesten 2,5 db i dårligere dynamikk på 94(veldig kjapp omtrentlig hoderegning), og det er jo ikke morro.
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    8
    Når vi først er inne på Pink Floyd bør vi ta med disse; Meddle CP32-5032 (Black Triangle), Wish You Were Here CBS-Sony 35DP 4 som er en japansk førstepressing, og Animals CBS Sony 32DP 360, også japansk førstepressing.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.362
    Antall liker
    1.724
    Sted
    Phobos
    rri skrev:
    Her har du truffet spikeren på hodet. Det du beskriver i innlegget ditt er hovedårsaken til at jeg foretrekker vinyl i dag. Perfect sound forever er alt annet enn det, selv om formatet er plenty godt nok. Det verste er at loudness war har krøpet over i vinylens verden og på nye utgivelser.
    Her er Dark Side of The Moon i blu-ray varianten fra 2011 Discovery remasteren:

    foobar2000 1.1.7 / Dynamic Range Meter 1.1.1
    log date: 2011-12-16 23:45:33

    --------------------------------------------------------------------------------
    Analyzed: Pink Floyd / The Dark Side Of The Moon (2011 Immersion Blu-ray) [24bit 96kHz]
    --------------------------------------------------------------------------------

    DR Peak RMS Duration Track
    --------------------------------------------------------------------------------
    DR10 -9.76 dB -23.30 dB 1:13 01-Speak To Me
    DR11 -2.33 dB -15.91 dB 2:50 02-Breathe (In The Air)
    DR10 -1.58 dB -17.56 dB 3:45 03-On The Run
    DR10 -2.02 dB -14.86 dB 6:54 04-Time
    DR9 -1.72 dB -16.51 dB 4:44 05-The Great Gig In The Sky
    DR11 -0.42 dB -14.70 dB 6:23 06-Money
    DR9 -2.66 dB -16.62 dB 7:50 07-Us And Them
    DR11 -0.63 dB -14.51 dB 3:26 08-Any Colour You Like
    DR11 -1.36 dB -16.52 dB 3:47 09-Brain Damage
    DR9 -0.56 dB -13.16 dB 2:15 10-Eclipse
    --------------------------------------------------------------------------------

    Number of tracks: 10
    Official DR value: DR10

    Samplerate: 96000 Hz
    Channels: 2
    Bits per sample: 24
    Bitrate: 2742 kbps
    Codec: FLAC
    ================================================================================


    Og CD-utgivelsen fra 2011:

    foobar2000 1.1.7 / Dynamic Range Meter 1.1.1
    log date: 2011-12-16 23:47:09

    --------------------------------------------------------------------------------
    Analyzed: Pink Floyd / The Dark Side Of The Moon (2011 Discovery)
    --------------------------------------------------------------------------------

    DR Peak RMS Duration Track
    --------------------------------------------------------------------------------
    DR9 -7.82 dB -21.09 dB 1:07 01-Speak To Me
    DR11 -0.64 dB -14.14 dB 2:50 02-Breathe (In The Air)
    DR10 -0.04 dB -15.80 dB 3:45 03-On The Run
    DR10 -0.29 dB -13.11 dB 6:53 04-Time
    DR9 -0.13 dB -14.76 dB 4:44 05-The Great Gig In The Sky
    DR10 0.00 dB -12.95 dB 6:23 06-Money
    DR9 -0.85 dB -14.85 dB 7:49 07-Us And Them
    DR11 0.00 dB -12.76 dB 3:26 08-Any Colour You Like
    DR10 -0.02 dB -14.76 dB 3:47 09-Brain Damage
    DR8 0.00 dB -11.31 dB 2:13 10-Eclipse
    --------------------------------------------------------------------------------

    Number of tracks: 10
    Official DR value: DR10

    Samplerate: 44100 Hz
    Channels: 2
    Bits per sample: 16
    Bitrate: 765 kbps
    Codec: FLAC
    ================================================================================
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Interessant. Jeg burde vel installere Foobar i min PC/MAC, så man fikk helt sammenlignbare verdier.

    Jeg har CDP 7 46001 2 av DSOTM, versjonen som ikke ble laget av Toshiba, og som er den mest ettertraktede. (CP35-3017 i Matrix, uten TO).

    Sånn ser den ut i Masvis. Noen friske RMS-verdier i animasjons-gif'en, i sammenligning med dem du viser.
     

    Vedlegg

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.322
    Antall liker
    15.985
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Har disse forskjellige, men vet ikke så mye om fargen på dem eller mer data :-X
     

    Vedlegg

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    6.038
    Antall liker
    4.454
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Interessant. Jeg burde vel installere Foobar i min PC/MAC, så man fikk helt sammenlignbare verdier.
    Det er fort gjort.
    Her er bruksanvisning: http://dynamicrange.de/free-downloads
    Her er selve programmet (nyeste versjon): http://www.jokhan.demon.nl/DynamicRange/foo_dynamic_range_1.1.1.zip

    DR installert i Foobar funker også på hi-rez. Kan dessuten scanne gjennom store foldere (batch-analysere) og lagre de individuelle målerapportene som text-fil i hver enkelt mappe.
     

    mana

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Innlegg
    655
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24
    Jeg har The Wall på UK 1st pressing vinyl og førsteutgivelse cd.Vinylen er lysår bedre ::)
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.613
    Antall liker
    4.652
    Torget vurderinger
    10
    Har denne: ? 1990 - Mobile Fidelity Sound Lab / UDCD 2-537 / CD(Orginal Master Recording)
    Og denne: ? 1994 - EMI / 7243 8 31243 2 9 / Remastered UK / CD


    Mvh.
    SAL
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    12.306
    Antall liker
    12.614
    Sted
    Hus
    Har The Wall på Japan versjon produsert for Uk market med 7 46036 8 black faced double cd :D Har også DSOTM, WYWH og Meddle på samme utgave som dette. ;D
     

    Vedlegg

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.287
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    Konsensus er at Harvest/EMI black-face er å foretrekke.)
    Hmmm. Min er svart, i gammeldags, tjukt dobbel-cover, der coveret sier "HARVEST CDP 7 46036 8 Made in W. Germany", og begge platene sier "7 46036 2". Bakpå "heftet" i coveret står "CDS 746036 8" og på side 10 i samme står Harvest-logoen ved siden av "E.M.I Records Ltd". Det eneste årstallet er "1979" på cd-platene.

    Hva er det jeg har? Er dette stas? Den låter bra, og ble i alle fall kjøpt før 1991. (Dette vet jeg, siden plata har grønn tusj rundt kanten.) ;)

    Edit: Det er denne:

    http://pinkfloydarchives.com/DGerCDPF.htm#Wall2

    Track Peak Levels:
    Disc 1: 97.7 / 76.4 / 97.7 / 97.7 / 91.9 / 97.7 / 46.6 / 96.6 / 54.2 / 97.7 / 97.7 / 97.7 / 23.5
    Disc 2: 61.3 / 52.7 / 33.6 / 29.4 / 96.0 / 64.5 / 49.8 / 64.1 / 77.7 / 61.4 / 67.6 / 50.3 / 9.9
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    RoDa skrev:
    Har disse forskjellige, men vet ikke så mye om fargen på dem eller mer data :-X
    Den første, 50DP, kom ut før Harvest/EMI utgivelsen, i Japan. Kunne vært fint å se den i DR. Burde være sammenlignbart, siden de kom på samme tid.
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    8
    pedal skrev:
    Sjekket harddisken. Jeg hadde "selvfølgelig" erstattet den originale 1984 1. utgivelsen med en 1994 remaster jeg lånte av en kompis.
    Husk at så og si alle disse gamle japanske pressingene hadde Pre-Emphasis. Dette er litt viktig å huske på hvis du skal rippe dem og spille rett fra HD. iTunes skal vistnok kjøre automatisk De-Emph hvis du bruker dette programmet til ripping. Har du rippet uten De-Emph må du gjøre dette med et egnet program senere. For Mac kan du feks bruke xACT eller SoX. Vet ikke hva som finnes for Win.

    Gamle PF utgivelser kan være ganske daue i lyden så det kan godt hende du liker lyden med Pre-Emph bedre, litt etter hvordan anlegget er tunet og hvor nøyaktig eller aggresiv korreksjonskurven har vært. Det er egentlig ingen eksakt vitenskap dette, selv om det burde være det, og det er en del parametre å forholde seg til. I utgangspunktet skal jo De-Emph gjøres analogt ved avspiling.

    Selv synes jeg orginalvinylen er langt bedre.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    6.038
    Antall liker
    4.454
    Torget vurderinger
    1
    pedal skrev:
    Dynamic Range Analyse av 1. utg fra 1984:

    Dynamic Range Analyse av Remaster fra 1994:
    Altså litt mer kompresjon på 1994-utgaven, men DR13 er fremdeles ikke ille.
    Ettertanke: Forskjellen på DR13 (1984) og DR14 (1994) er ikke så mye. DR13 er fremdeles en "god" verdi for typisk rock/pop. Så det er ikke snakk om noe "brickwall" komprimert dynamikk.

    Imidlertid kan man kritisere 1. utgaven for å være for lavt overført i nivå fra analog master til CD.
    Låtene på 1. utgaven ligger gjennomsnittlig 4-6dB under 0dB. Dette utgjør nesten 1 bit.
    Den har med andre ord "kun" 15bit oppløsningen.

    -På papiret, er det er altså ikke gitt hvilken av disse som låter best.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    6.038
    Antall liker
    4.454
    Torget vurderinger
    1
    ayaboh skrev:
    Husk at så og si alle disse gamle japanske pressingene hadde Pre-Emphasis.

    Gamle PF utgivelser kan være ganske daue i lyden så det kan godt hende du liker lyden med Pre-Emph bedre, litt etter hvordan anlegget er tunet og hvor nøyaktig eller aggresiv korreksjonskurven har vært. Det er egentlig ingen eksakt vitenskap dette, selv om det burde være det, og det er en del parametre å forholde seg til. I utgangspunktet skal jo De-Emph gjøres analogt ved avspiling.
    Ja, det har du sannelig rett i. Min gamle DP-DAC hadde en grønn lampe som lyste opp når de-emphasis ble aktivert.
    Jeg lurer på om dette med automatisk de-emphasis fremdeles er standard på moderne DACer?
    -Er pre-emphasis kodingen inntakt ved ripping? I så fall skal den trigges ved avspilling, også fra harddisk.

    Hvis ikke, så kan det være at noen foretrekker den gamle versjonen pga mer diskant nivå. Altså en utilsiktet EQ.

    Personlig syntes jeg at The Wall låt litt for "snilt/tamt" da den kom på CD.
    Hadde den på vinyl da den kom ut, men daværende vinylrigg var ikke god nok til at jeg har skikkelig sammenligningsgrunnlag.
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Noen som har lyst til å prøve å finne ut hvilken mastering/utgave dette er ? Plata ligger i en eske på loftet og jeg orker ikke finne den igjen..... Denne her låter bra synes jeg.
     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    Pre-emphasis er et poeng. Om jeg husker rett, så har 50DP-versjonen pre-emphasis, mens Harvest/EMI ikke har det.

    1994-versjonen ble vel mastret av Doug Sax? Den står seg godt, men sammenligner man direkte mot Harvest/EMI så lyder den kjøligere, og ikke like detaljert - og bassen snakker et annet språk på Harvest.
    Vi snakker om nyanser, og noen ganger om hærverk.
    Som følge av "Loudness War" bedrev jeg en del kryss-lytting mellom mine tidlige CDer og senere utgaver - og ble vel til slutt enig med meg selv om at man som remasteringansvarlig kanskje har vanskelig for å ikke gjøre noe med materialet, når man først skal berettige en gjenutgivelse? Men det blir rart når oljemaleri får akryllag, trur eg.

    (Ellers oppmuntrende å se at det må ha gått noen kasser med tidlige CDer til Norge!)
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Jeg har en tendens til å like de aller tidligste CD-utgivelsene, selv om noen av de har noen småfeil som sikkert kunne vært luket bort, og det ble nok til dels gjort på senere utgaver. Men jeg synes disse tidlige utgavene, sine småfeil til tross, bringer meg nærmere musikken og hva de opprinnelig hadde tenkt når plata ble mikset. Et annet poeng er at mastertapen ble dårligere med åra, så senere utgaver tatt fra original (analog) mastertape hadde et dårligere utgangspunkt. Analog tape varer definitivt ikke evig.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Mr-T skrev:
    Noen som har lyst til å prøve å finne ut hvilken mastering/utgave dette er ? Plata ligger i en eske på loftet og jeg orker ikke finne den igjen..... Denne her låter bra synes jeg.
    Sånn ser det ut i First UK Harvest/EMI versjonen. Kunne vært interessant å se Doug Sax (1994) gjennom MasVis, mulig det er den du har?
     

    Vedlegg

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    8
    pedal skrev:
    -Er pre-emphasis kodingen inntakt ved ripping? I så fall skal den trigges ved avspilling, også fra harddisk.
    Info om PE skal ligge i TOC på CDen, men dette er ikke standardisert etter det jeg vet. Feks brukte eldre versjoner av EAC scanning av subchannels for å avgjøre om CDen hadde PE, sikkert fordi det var en mer nøyaktig metode. Dette betyr ikke at EAC kjører en DE ved ripping, dvs at hvis du lagrer filene til HD vil de fremdeles ha PE. Brenner du disse filene til en ny CD vil også denne ha korrekt registrert PE, dvs at de spilles korrekt via en CD-spiller som håndterer PE. Jeg regner med at detektering av PE ble håndtert av software/firmware i CD-spilleren, men det var DACen som via en analog krets utførte DE.

    Når du ripper til HD med et eller annet program vil altså disse filene fremdeles ha PE, og jeg vet ikke om noen avspillerprogram som tar hensyn til dette, bortsett fra iTunes som korrigerer hvis du bruker det til å rippe. Hvis filene allerede ligger på disk tror jeg ikke iTunes kompenserer med DE selv om de faktisk har PE.

    EQ-kurven for PE går vel fra ca 0 Hz ved 500Hz til rundt 8 - 10 dB ved 10KHz alt etter hvem du spør. Sånn sett skulle man tro at det var veldig enkelt å høre dette, men litt etter hvilken musikk det gjelder kan det faktisk være vanskelig, spesielt ved klassisk musikk. Jeg har feks en japansk førstepressing av Thriller som er helt avskyelig uten DE.

    Edit:
    At CDen har et veldig lavt innspillingsnivå kan også være en indikasjon på at den har PE, men sikkert ingen regel. Større dynamikkomfang var jo noe av vitsen med dette pga problemer med tidlige DACer og ADCer.
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.148
    Antall liker
    1.519
    Torget vurderinger
    4
    Ser at jeg har to stk. 4.utgivelser. Og det er den første skaden er skjedd på :(
    Har bestandig syntes at vinylutgivelsen min låt bedre...
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Mr-T skrev:
    Noen som har lyst til å prøve å finne ut hvilken mastering/utgave dette er ? Plata ligger i en eske på loftet og jeg orker ikke finne den igjen..... Denne her låter bra synes jeg.
    Dette er 94-remasteren:

    Jeg vokste opp med utgaven mr.T har, men byttet av en eller annnen merkelig grunn denne ut mot 94-utgaven. Den (-94) ble aldri spilt. Låt ikke riktig. Tuklet med. Nå har jeg samme utgave som i ungdommen (sannsynligvis 1. UK-pressing). En fryd å spille. :) Doug Sax my ass!
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn