Forskjellig impedans på samme forsterker?

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Hei.

Jeg har en Behringer Inuke 3000 til suben min med en Alpine SWS-15D4 driver, med doble 4ohm spoler kan den kobles til 2 eller 8ohm.

Nå skal jeg bygge en sub til, men D4 utgaven av driveren blir nogså dyr å få hjem til Norge (selges ikke her såvidt jeg kan se)

Så da lurer jeg på om jeg kan bruke D2 utgaven istedet, som kan kobles til 4 eller 1ohm, slik at jeg da kjører dual mono på forsterkeren og en kanal i 8ohm og en i 4ohm?

Vil det fungere, eller vil røyken komme ut av den, evt. andre ulemper?
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Fikk følgende svar fra Behringer:
It is OK to connect a 4 ohm speaker to one channel and an 8 ohm to another in dual mono setting. Just be sure to check your speaker power ratings as the NU3000DSP will deliver different power to each speaker.

Så da går det fint, men blir ikke effekten til driveren lik?
 

oen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2010
Innlegg
1.745
Antall liker
2.294
Sted
Portugal
Nei.

Fikk følgende svar fra Behringer:
It is OK to connect a 4 ohm speaker to one channel and an 8 ohm to another in dual mono setting. Just be sure to check your speaker power ratings as the NU3000DSP will deliver different power to each speaker.

Så da går det fint, men blir ikke effekten til driveren lik?
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Hvorfor ikke? Jeg har aldri forstått hvorfor det er sånn...

Effekt inn er vel vanligvis lik effekt ut innenfor elektro, minus litt svinn selvsagt.
 

oen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2010
Innlegg
1.745
Antall liker
2.294
Sted
Portugal
Effekten den leverer påvirkes av høytalerbelastningen. Impedansen på høyttaleren.
Fra manualen.
Maximum Output Power
Stereo
8 Ω per channel, stereo 440 W
4 Ω per channel, stereo 820 W
2 Ω per channel, stereo 1520 W
Bridged mono
8 Ω 1520 W
4 Ω 3000 W
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
Oen har helt rett her.

Spenningen endrer seg ikke, men impedansen gjør det. Derfor vil ikke effekten være den samme. Forøvrig en grunn til at diskantelementer som skal spille skikkelig gjerne også trenger en skikkelig forsterker. Ikke på grunn av selve effekten, men spenningen som kreves når det er impedanstopper.

Dette er noe man må være obs på når man sammenligner konstruksjoner via datablader mtp effekttålighet og følsomhet. De blir ofte målt ved 2.8v, men om det er f.eks 1,2 eller 4 watt avhenger avhengig av hvilken impedanse man ser på. Derfor er det greit å se på slike tall i kombinasjon med impedansmålingene til konstruksjonen.

Et lite eksempel på dette. Et element som har oppgitt følsomhet på 100db@2.8v, men som er 2 ohm, vil ikke ha mer enn 94db følsomhet ved nøyaktig samme spenning i 8 ohm.
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Jeg er jo klar over at forsterkere er oppgitt med høyere effekt med lavere impedanse, men jeg forstår som sagt ikke hvorfor det er slik.

Hvor blir "resten" av effekten av da? Varme?
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.777
Antall liker
11.219
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Det må du ta opp med herr Ohm, som har laget loven.... :)

U = I x R
P = U x I

Halvering av impedans gir dobbel effekt, så lenge forsterker klarer levere nok strøm til dette.
Bakdel er at en halverer dempefaktor, og da at forsterker må jobbe hardere.

Ingen gratis lunsj...
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.189
Sted
Ytterst i havgapet...
De fleste forsterkere er i utgangspunktet konstruert med en viss spenningforsterkning. Spenningen ut er derfor den samme om høyttaleren er 8 eller 4 ohm - av ohms lov følger at en 4 ohms høyttaler vil forlange dobbelt så mye strøm, og derfor dobles effektuttaket, - P=U*I :) Det er ingen effekt som blir borte.....
Hvor mye strøm en forsterker kan levere avhenger av konstruksjonen på selve utgangsdelen i forsterkeren og strømforsyninga. Så lenge utgangstrinn og strømforsyningen henger med, vil effektuttaket dobles hver gang du halverer lastimpedansen - inntil noe kneler.....
 

oen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2010
Innlegg
1.745
Antall liker
2.294
Sted
Portugal
Det blir ingen resteffekt.
Forsterkeren leverer i forhold til hva du belaster den med. 2 ohm, 4 ohm, 8 ohm, eller annet.
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Så for å bruke noe jeg kan forstå, nemlig rør;

Spenningen er trykket som holder seg konstant, mens effekt blir flow (mengde) og herr ohm blir rørdimensjon.

Ca sånn?

Helvetes strøm, er jo umulig å forholde seg til noe en ikke kan se.... :D
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.777
Antall liker
11.219
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Ikke dumt egentlig.
Man kan si slik:
Spenning er det som trykker på vannet.
Strøm er mengden vann som renner gjennom røret.

Om en ser for seg at vannet skal i enden av røret drivet et skovlhjul, så er det motstanden.

En har høy motstand på skovlhjulet -> lite effekt.
Lite motstand på skovlhjulet -> mye effekt.

Men det skal jo være en viss balansegang i greia da.
Derfor gjerne ikke en 1ohm motstand, ei heller en 20ohm.
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Går dette greit på denne forsterkeren kun for at den kan kjøres i dual mono som er to separerte kretser?

Eller hadde det gått på alle forsterkere? Jeg tror kanskje ikke dette er en god ide med hva som helst, eller?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.189
Sted
Ytterst i havgapet...
En kanal i 8 og en i 4 ohm børe funke greit. Jeg ville definitivt ikke koble den som 1 ohm! Det er det jaggu ikke mange forsterkere som liker......
Mulig du får noe ubalanse som må korrigeres, men ellers burde det være OK----
Om den er dual mono eller ikke har liten betydning, men 4 ohms kanalen får kjørt seg litt mer, uten at det nå har stor betydning, så lenge du er innafor det som forsterkeren kan levere....
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Takk for gode svar :)

Jeg tror jeg styrer unna 1ohm ja.

Men sålenge forsterkeren tåler det, hadde det vært en fordel å kjørt D4'en i 2ohm istedet for 8?

Inuken er jo oppgitt til 1520w i 2ohm kontra "bare" 440w i 8.

Ps, hvor finner en ohm symbolet? Er det en alt+ kombo?
 
Topp Bunn