Forslag til fjernstyrt volum på SET 807 amp.?

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Har en kar som skal bygge en SET 807 amp for meg, alle de han har bygget fra før har vært uten fjernstyrt volum..
Men etter ønske fra meg, så skal han prøve å få fikset dette, forhåpentligvis uten at det går utover kvaliteten..
Han har brukt Alps i alle andre konstuksjoner, så håpet er å få en minst like god fjernstyrt volum..

Etter noen dagers leting, så fant han bare de som er på www.elfa.no og de er langt fra så bra som Alps og de er til transistor amper..
Så jeg håper noen der ute har noen gode forslag å komme med ;)

Anthrax

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
8.389
Sted
Holmestrand
..

Etter noen dagers leting, så fant han bare de som er på www.elfa.no og de er langt fra så bra som Alps og de er til transistor amper..
Så jeg håper noen der ute har noen gode forslag å komme med ;)

Anthrax
Hvilke forskjell skal det være på volumkontroll for rør- i forhold til transistorforsterkere?

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Jeg vil som roger anbefale DACT2 med remote fra Bent Audio.  Et av de grommeste potmetre på markedet, med en skikkelig reomte.  Ellers får du kjøpt Cary sin remote med pot løst på nettet et eller annet sted.   Slett ikke noe dårlig alt.

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Hvilke forskjell skal det være på volumkontroll for rør- i forhold til transistorforsterkere?
Hei..

Jeg er ikke så teknisk av meg så jeg kan ikke utdype dette, ikke har jeg lyst til å sette meg så mye inn i dette heller, ikke med dagens situasjon hvertfall, men det går mest på impedanser..
Slike tekniske saker får de som har erfaring med dette svare deg på, jeg bruker kun ørene ;)

Anthrax

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Takker og bukker for innspill..

Noen av forslagene er nesten like dyre som halve ampen, så de er nok ikke aktuelle..
Men jeg skal se litt mer på noen av de forslagene å gå litt dypere inn i dette sammen med en kamerat, så får vi se hvor vi ender..

Har prøvd å finne en Norsk eller Svensk leverandør av Alps for å finne priser på komplett pot med fjernstyring, men det er ikke så lett å finne..
Noen som vet.?

Anthrax

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.221
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Tror produsenten av EMBLA også leverer volumkontroll med remote.

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Tror produsenten av EMBLA også leverer volumkontroll med remote.
Takker for råd Audiomix..
Ringte Tom Helgesen som forøvrig var på ferie, men det var ingen hindring ;)
Han hadde ingen KIT på det der, men han kunne kanskje få til noe litt senere, etter spec fra min "produsent" så det er endelig et lite lys i tunellen ;D

Anthrax

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Her har du en link til ett veldig greit sett:

http://www.audioelectronicsupply.co...id=15&aisle_id=156&prod_num=POT_ALP_RVC_2_KIT

Har selv brukt dette i en MAD Octal 6 med gode resultater, det er faktisk det samme settet som Cary bruker.

Mvh

Roy-E
Hei Roy..

Takker for tips..
Som jeg har prøvd å beskrive over, så er dette et DIY prosjekt basert på velprøvd konstruksjon som ikke koster all verden, men som spiller som en drøm ;)

Om jeg tar en litt hypotetisk beregning av ditt råd, så ender jeg opp omtrent slik..
200$ for settet..
70$ for frakt med forsikring..
25% tollavgifter..
Totalt så har vi passert 2,000,- og det er nesten samme pris som for alle delene til denne forsterkeren..

Forsterkeren har fått en del modifikasjoner i forhold til den utgaven jeg har lyttet på flere ganger, så jeg tør ikke satse på dyrt utstyr i første omgang, da er det bedre å modde den med vesentlig bedre deler i ettertid..

Maks pris for komplett remote KIT med frakt osv bør ikke overstige 1000 lappen og må ha tilnærmet kvalitet ala Alps som skulle vært montert, om det ikke hadde vært for latskapen ::)

Etter noen dager med leting, så har jeg skjønt at slike KIT ikke vokser på trær, hvertfall ikke i min prisklasse, så det ser ut til at jeg ender opp med "manuell" Alps og får litt mer trim med på kjøpet ;)

Anthrax

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Antall liker
619
Som nevnt av en annen ovenfor vil jeg anbefale http://electronics.dantimax.dk/. Har nettopp kjøpt diverse kit fra ham. Remote-kitet er meget veldokumentert. Kvaliteten er tilsynelatende meget bra.
Hvis du ikke skal ha ekstrem kvalitet, og ønsker å holde et moderat budsjett, holder ALPS som han leverer. Fordelen er også at Dantimax-kitene tar liten plass og at de er svært fleksible mhp. driftspenning.

velurkanon

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
117
Hei, hvilken 807 SE amp?

Kan anbefale 5842 / 417 som driverrør til 807, det beste jeg har prøvet.
inspirert av J.C. Morrison i SP.

Kan ellers anbefale regulert strømforsyning med 6080 ála Loesh "Legacy"
of J.C. Verdier. Da er det enkelt å skifte B+ på 807 når du kobler om fra tetrode til triodekobling. Jeg fikk best bass med triodekobling, ikke overraskende...

Har ikke prøvet den såkalte RH kretsen med den spesielle feedbackløsningen men den skal være veldig bra sies det. Du har sikkert undersøkt dette nøye med hvilke kretsløsninger som funker?

Selv fikk jeg ikke til Gordon Rankin sin 807 se løsning, manglet diskant.

MVH

Velurkanon
Bergen

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Hei

Kanskje man skal vurdere en 807 med 417/5892 en gang utover.
Bruker selv 2x6SN7GT Golden Dragon (de er faktisk musikalske),1x Ken-Rad 6SN7,1x Mullard 5AS4,2x United Electron i min.Fungerer det også :)
Venter på at Anthrax skal få tak i den berømte fjernstyrte volum'n sin,latsabben :p
Endel bra linker her,lagt i favos.
http://www.avdb.no/?equipment=profile&profile=1 <--- 807 ampen min.

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Hei

Kanskje man skal vurdere en 807 med 417/5892 en gang utover.
Bruker selv 2x6SN7GT Golden Dragon (de er faktisk musikalske),1x Ken-Rad 6SN7,1x Mullard 5AS4,2x United Electron i min.Fungerer det også :)
Venter på at Anthrax skal få tak i den berømte fjernstyrte volum'n sin,latsabben :p
Endel bra linker her,lagt  i favos.
http://www.avdb.no/?equipment=profile&profile=1 <--- 807 ampen min.
Hello my friend 8)

Bestilte 807'n med manuell Alps..
Venter bare på trafos skal komme fra Asia, ellers så er alt ferdig og klart til å testes og sendes..

Det blir Alps remote på pre i steden, så jeg får trimme litt i høst / vinter og slappe av fra nyåret en gang ;)
Må bare bli helt enig om åssen pre skal bli først, er ferdig med ekstriøret men er ikke helt enige om interiøret..
Det ble en del dyre løsninger, så den kommer nok ikke til å bli så billig, men så lenge lyden blir som jeg ønsker, så får jeg heller ta på meg de kostnadene..
Vi er enige om at den skal være ferdig til jul, så jeg håper at nissen er snill mot meg i år å gir meg en hard drømme-pakke ;D

Må få legge til at de siste generasjoner med GD ikke er basert på øst-europeiske billig-typer, de bruker heller ikke utstyr av heller laber kvalitet for å lage rør lenger..
Etter det jeg har klart å spore av info, så er generasjon 8 og 9 basert på UK spec og de har veldig bra produksjons utstyr, så GD i dag er ikke noe farlig å prøve..
GD EL84 Special er samme som E84L og de spiller utrolig bra her hos meg, så jeg har også bare gode erfaringer med nye GD 8)

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Hei, hvilken 807 SE amp?

Kan anbefale 5842 / 417 som  driverrør til 807, det beste jeg har prøvet.
inspirert av J.C. Morrison i SP.

Kan ellers anbefale  regulert strømforsyning med 6080 ála Loesh "Legacy"
of J.C. Verdier. Da er det enkelt å skifte B+ på 807 når du kobler om fra tetrode til triodekobling. Jeg fikk best bass med triodekobling, ikke overraskende...

Har ikke prøvet den såkalte RH kretsen med den spesielle feedbackløsningen men den skal være veldig bra sies det. Du har sikkert undersøkt dette nøye med hvilke kretsløsninger som funker?

Selv fikk jeg ikke til Gordon Rankin sin 807 se løsning, manglet diskant.

MVH

Velurkanon
Bergen
Det er en SE som er triode koblet, så jeg velger og kalle den for SET om det er riktig eller ikke ;)

Dette er en håndlaget effekt med passiv vol pot, kan altså brukes som integrert..
JanR har pre på sin og det løftet SET 807'n til nye høyder, så jeg får vel følge i hans fotspor litt til, godt å ha noen "å se opp til" ;)
Har hørt 300B i SE og PP i forskjellige oppsett, de har ikke den samme "magien og livet" som 807 med 6SN7 og 5U4G har i mine ører, ikke det at 300B er dårlig, de spiller som regel ringer rundt det meste, så det er snakk om smak og behag..

Jeg valgte å bruke 12AX7 og 12AU7 pga min erfaring med de rør typene og utvalget jeg har på "lager", men vi får se når 807'n kommer om det var et dårlig valg..
417 som du refererer til er ikke så lett å få tak i ser jeg, kunne vært spennende å hørt noe sånt en gang..
Jeg har sett at noen bruker C3m på sine 300B amper, skulle vært morro å hørt det en gang også..

Pga tid, kjerring, unger og mye annet tidsfordriv som følger med på kjøpet, så har jeg ikke startet med DIY selv, men en vakker dag så kommer nok det også..
Foreløpig så holder jeg meg på nivå der jeg får andre til å bygge for meg 8)

Helgesen

Topp Bunn