Forslag til høyttalerkabler

Raymond81

Medlem
Ble medlem
19.10.2009
Antall liker
0
Mitt anlegg består av:

NAD M3 integrert forsterker
NAD M5 cd-spiller
B&W CM9 høyttalere

Noen som har forslag til gode høyttalerkabler? Og som har erfaring med de? Skal jeg bruke biwiring?

Raymond

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.922
Torget vurderinger
1
Som kjent, de «HiFi-lærde» strides om hva som er hva, helt avhengig av innfallasvinkel, oppfatninger og andre meninger, fordommer, erfaringer og hva det skal være. For å ungå brann i rosenes leir kan det være en fordel om du gir uttrykk for hva du selv prioriterer og mener - lydlig, penger og annet.

Selv mener jeg at hifikabler er svært enkle kreasjoner. Før du tester ut mer eller mindre eksotiske varianter over temaet vil jeg forslå at du spandere noen vekslepenger på passende lengde RKUB 4mm2 fra Kurtern. De funker på det meste av «vanlige» HT i kabellengder opp til omkring 5m. Det er også en fin referanse å vurdere mer eksotiske alternativer i mot. Sammenliknet med hifi-priser så koster de heller ikke noe.

mvh
KJ

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Antall liker
148
Torget vurderinger
3
KJ! Har du prøvd denne RKUB 4 kv.mm høytalerkabelen -altså 2x 4 kv.mm pr.pol -totalt 4 kabler istedet for 2 .? Hvalrossen.

O

Oblivion

Gjest
Raymond81 skrev:
Mitt anlegg består av:

NAD M5 cd-spiller
B&W CM9 høyttalere

Noen som har forslag til gode høyttalerkabler? Og som har erfaring med de? Skal jeg bruke biwiring?

Raymond
Det kommer ann på ditt budsjett og ambisjons nivå...

Jeg ville anbefalt å starte med DIY solid core som er beskrevet i mange tråder her på HFS.
Biwiring kan du prøve ut når du har fått koblet opp og er rimelig fornøyd..

Hvis du har et større ambisjons nivå enn DIY solid core kan du senere låne
med deg hjem eventuelle kandidater og spille en uke på disse.
Når du kobler tilbake til solid core oppdager du om "trenger" de du har på lån..

Mvh
Raymond

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
306
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Raymond81 skrev:
Mitt anlegg består av:

NAD M5 cd-spiller
B&W CM9 høyttalere

Raymond
Forsøk å få tak i et par brukte Soundstring kabler, eller Synergistic resolution reference; da går du neppe feil.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.922
Torget vurderinger
1
hvalross skrev:
KJ! Har du prøvd denne RKUB 4 kv.mm høytalerkabelen -altså 2x 4 kv.mm pr.pol -totalt 4 kabler istedet for 2 .? Hvalrossen.
Jeg har ikke brukt dem i dimensjoner over 2X4 mm2 pr HT. Jeg er heller ikke tilhenger av å separerer «+» og «-» ledere av hensyn til økt og ukontrollert induksjon i kabelaturet.

mvh
KJ

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.319
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1
Av de betalbare ( les: ganske billige ) høyttalerkablene jeg har prøvd finner jeg XLO å være all-round gode til de fleste formål. Nå vet jeg ikke om de fortsatt importeres/selges her, for det er lenge siden jeg kjøpte mine.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Oblivion skrev:
Raymond81 skrev:
Mitt anlegg består av:

NAD M5 cd-spiller
B&W CM9 høyttalere

Raymond
Det kommer ann på ditt budsjett og ambisjons nivå...

Jeg ville anbefalt å starte med DIY solid core som er beskrevet i mange tråder her på HFS.
Biwiring kan du prøve ut når du har fått koblet opp og er rimelig fornøyd..

Hvis du har et større ambisjons nivå enn DIY solid core kan du senere låne
med deg hjem eventuelle kandidater og spille en uke på disse.
Når du kobler tilbake til solid core oppdager du om "trenger" de du har på lån..

Mvh
Raymond
Det vil du nok gjerne hevde Hr. Kabelpusher men det er definitivt ikke riktig. Anlegget mitt står til disposisjon for evt. etterprøving.

Mvh. RS

O

Oblivion

Gjest
R.Solhaug skrev:
Oblivion skrev:
Det vil du nok gjerne hevde Hr. Kabelpusher men det er definitivt ikke riktig. Anlegget mitt står til disposisjon for evt. etterprøving.

Mvh. RS
;D

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Oblivion skrev:
R.Solhaug skrev:
Oblivion skrev:

Mvh. RS
;D
Forventer ikke at du tør ta utfordringen men jeg skal ha den i bakhodet og sørge for en etterettelig duell ved anledning.

Mvh. RS

O

Oblivion

Gjest
R.Solhaug skrev:
Oblivion skrev:
R.Solhaug skrev:
Oblivion skrev:

Mvh. RS
;D
Forventer ikke at du tør ta utfordringen men jeg skal ha den i bakhodet og sørge for en etterettelig duell ved anledning.

Mvh. RS
Duell har jeg stadig vekk i egen regi.

Men DIY solid core er hvis riktig utført bedre enn mange "kjøpe" kabler.

Jeg har solid core kabler laget av "grøfte kabler", av lakkert kobber, pvc isolert kobber, teflon isolert kobber - også i oksygenfritt kobber, teflon isolert sølv - både glødet og uglødet, silke isolert sølv...
I dimensjoner fra 2 * 2,5 kvadrat og opp til 2 * 10 kvadrat...

Jeg trenger derfor ikke å besøke "HiFi ens svar på Snåsamannen" i " Trollmannens hule" for å få svar på hvordan solid core spiller og hvilke begrensninger de forskjellige material alternativene har.

Jeg beklager overfor trådstarter dette OT fra både R.S og meg...

Når trådstarter ber om anbefalinger synes jeg vi kan holde oss til det og ikke starte en OT idiot debatt..

sn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.01.2008
Antall liker
14
Eing med dette.
Solidcore er veien å gå, og en enkel utgave kan være en billig og god start som du kan bruke å måle andre dyrere (kanskje bedre eller dårligere) varianter.
EKKJ fra elfa f.eks.4x6mm2 evt. 4x4mm2. Avisoler endene og stikk de enkelt og greit i terminalene uten spader eller bananer. Bruk to av lederne til pluss og to til minus og voila så har du en god kabel! koster ikke mange kronene.
Evt. kan du bruke pfsp som er en norsk variant, som du kan få kjøpt av el.installatør.
Hvis du vil prøve andre "merkekabler" kan det være greit å få hvite litt om disse på forhånd. Få visshet om spesielt resistans og induktans på kabelen, samt om de er bygget opp av solidcore ledere eller multiledere. Resistansen på kabelen bør være liten, og tverrsnitt på mer enn 6-8mm2 pr.fase bør tilstrebes, men er selvfølgelig avhengig av lengde på kabelen du skal bruke. Du trenger ikke 12mm2 hvis du bare har 1,5meter kabel. Ellers kan du merke deg at induktansen i en høyttalerkabel er viktig å holde liten. Da må pluss og minus lederne ligge nokså tett.
Ellers er de dine ører som skal finne ut av dette, lykke til!

mvh
SN

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Oblivion skrev:
Jeg har solid core kabler laget av "grøfte kabler", av lakkert kobber, pvc isolert kobber, teflon isolert kobber - også i oksygenfritt kobber, teflon isolert sølv - både glødet og uglødet, silke isolert sølv...

Jeg trenger derfor ikke å besøke "HiFi ens svar på Snåsamannen" i " Trollmannens hule" for å få svar på hvordan solid core spiller og hvilke begrensninger de forskjellige material alternativene har.
Du må ikke forvente noe besøk av meg, derimot via et dertil egnet oppsett med drevne audiofile til stede kan det arrangeres en etterrettelig jevnføring. Mitt utstyr holder jeg utenfor dette.

Mvh. RS

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Oblivion skrev:
R.Solhaug skrev:
Oblivion skrev:
R.Solhaug skrev:
Oblivion skrev:

Mvh. RS
;D

Mvh. RS
Duell har jeg stadig vekk i egen regi.

Men DIY solid core er hvis riktig utført bedre enn mange "kjøpe" kabler.

Jeg beklager overfor trådstarter dette OT fra både R.S og meg...

Når trådstarter ber om anbefalinger synes jeg vi kan holde oss til det og ikke starte en OT idiot debatt..
Hvilke andre kabler enn dine egne vil du anbefale ?

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
R.Solhaug skrev:
Oblivion skrev:

Du må ikke forvente noe besøk av meg, derimot via et dertil egnet oppsett med drevne audiofile til stede kan det arrangeres en etterrettelig jevnføring. Mitt utstyr holder jeg utenfor dette.

Mvh. RS

Dette kan vi få til. En direkte shootout mellom Oblivion og herr Solhaugs kabler. Solhaug må veldig gjerne selv bli med på en test. Det forutsettes at det stilles med komplett pakke, strømkabler, signal og høytaler kabler. Dette ifra begge leire. Oblivion has det allerede tilgang på og et godt anlegg skal også kunne forefinnes. Så tar du utfordringen Herr Solhaug så skal vi nok få teste disse to kablene imot hverandre! :)

Og, for the record, jeg besitter ikke Oblivion kabler selv.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.150
Torget vurderinger
4
HCS skrev:
R.Solhaug skrev:
Oblivion skrev:

Mvh. RS

Dette kan vi få til. En direkte shootout mellom Oblivion og herr Solhaugs kabler. Solhaug må veldig gjerne selv bli med på en test. Det forutsettes at det stilles med komplett pakke, strømkabler, signal og høytaler kabler. Dette ifra begge leire. Oblivion has det allerede tilgang på og en godt anlegg skal også kunne forefinnes. Så tar du utfordringen Herr Solhaug så skal vi nok få teste disse to kablene imot hverandre! :)
Slosskamp på fotballbanen klokka 19 i kveld.....

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Ingen svar ifra Solhaug... Så da kan en vel gå utifra at han ikke vil teste kablene sine oppimot Oblivion... Dumt, for det kunne sikkert vært spennede, men det sier vel helst noe om Solhaugs manglende tro på egne teorier og kabler all tid han ikke ønsker å stille opp dessverre :(

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Det er noe på gang her? Ikke for å være vanskelig, men "godt anlegg" er noe jeg må høre på og vurdere. For seriøs kabellytting kreves noe nær referanselyd. Og ettersom jeg bor i Halden bør det befinne seg ikke for langt herfra.

Mvh. RS

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
R.Solhaug skrev:
Det er noe på gang her? Ikke for å være vanskelig, men "godt anlegg" er noe jeg må høre på og vurdere. For seriøs kabellytting kreves noe nær referanselyd. Og ettersom jeg bor i Halden bør det befinne seg ikke for langt herfra.

Mvh. RS
Takk for svar. Er Oslo en grei kjøreavstand ? Anlegget vil være av en slik klasse at det nok kan kalles et referanse anlegg i sin klasse.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Her ble det kjapt en sedvanlig "hvem-har-størst"-debatt, ja...sånn går nu dagan!

Jeg vil anbefale trådstarter å prøve NordOst Heimdall og Frey. Deretter prøver du PM Audio's Black Magic Revelation, heldst med rhodium plugger. Jeg endte opp med sistnevnte, både på signal- og høyttalekabler. Jeg kjørte med biwiring tidligere, men har nå singlewired. BM Rev. gir deg "alt". Jeg har ikke hørt en bedre kabel, men det skal også sies at jeg ikke har hatt gleden av å høre hverken Oblivion, verstingen til NordOst eller storebror'n til mine, BM Giant.

Billig "Clas Ohlsson", billig Monster og Supra har jeg imidlertid prøvd. De gir mørk, grøtete lyd, alle sammen..
Lykke til!

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
509
Torget vurderinger
2
Supra er motorsag i øvre mellomtone :-X Skal aldri ha noe fra den kanten mer..

mvh Filip

M

musicus

Gjest
Ser det ligger ett par brukte Purist Audio Elementa meget rimelig på brukten til 2K, det er mye og bra kabel for de pengene.
(Og for ordens skyld, jeg verken kjenner selger eller har noe med salget å gjøre), men kablene kjenner jeg fra div oppsett.

mvh

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
R.Solhaug skrev:
Oblivion skrev:
R.Solhaug skrev:
Oblivion skrev:

Mvh. RS
;D

Mvh. RS
Anledningen er der den Mr Solhaug, men du ble stille...Har du feiga ut ??

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
VilhelmW skrev:
Billig "Clas Ohlsson", billig Monster og Supra har jeg imidlertid prøvd. De gir mørk, grøtete lyd, alle sammen..
Lykke til!
Det var også min erfaring som førte til mitt første kabelskifte. Mitt andre kabelskifte var egentlig ikke et skifte, men et resultat at jeg ikke hadde mine egne kabler tilgjengelige da. Det har jeg ikke nå heller, men regner med å få dem tilbake om ikke for lenge. Og da skal det testes igjen, men jeg tror ikke forskjellen blir så veldig stor ved den anledningen. Størst blir vel forskjellen i WAF, for internkablene jeg bruker i dag er lite pene.

Nå er det slik at DIY-folket sverger til solid core, noe som er det motsatte av Monster 4 kvadrat fra åttitallet. Og de gamle fra Monster tilslører mye i toppen, dvs de degraderer lyden. Så forskjellen er der, men hva er til det bedre? DIY grøftekabel vil som låte bedre enn de gamle fra Monster, det er jeg helt overbevist om.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
F.E. skrev:

mvh Filip
Er du helt sikker på det? "Supra", er det ikke flere modeller av dette merke? Hvilke modell har 2-takts lyd med kjedeslark ved 10 000 omdreininger i mellomtonen?
Jeg har prøvd Supra selv (husker ikke modell) og kan ikke si den skiller seg veldig ut mot andre kabler. De er dårlige til skogshøggst vel og merke :). Nå har jeg en medfødt skepsis til det meste da, men jeg hadde definitivt hørt det om det var noe direkte feil i mellomtonen med disse kablene.

Vidar

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
Hadde Supra Sword i mange år, og hadde bare gode erfaringer med den høytaler-kabelen, men den virket noe lukket, når man sammenlignet, med en del dyrere (mye dyrere) kabler!

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
F.E. skrev:

mvh Filip
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

den var bra! gliser....

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Antall liker
2
Hvis du klarer å flette 4 kabler av disse sammen pn 2.5mm2 (2stk til + og 2stk til -, en flette)
ala kimber for å motvirke støy og "antenne effekt", så er dette en billig og god kabel.
(Du Kan jo også prøve å biwire kablene for på se hva som låter best)

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=384344

Bra kobber, oksyderer ikke noe særlig heller.
Bruker den i en "flettet" utgave selv.
Hadde kimber 4tc før.

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
http://www.homegrownaudio.com/silver_braid.htm Denne (SC-16) bruker jeg innimellom, og det er en god høyttalerkabel for en rimelig penge. Jeg har "reklamert" for kabler fra dette firmaet også i et annet innlegg, og vil derfor bare presisere at jeg ikke har noen interesser i firmaet, jeg synes bare produktene deres er gode i forhold til prisen.
Mvh Roger

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Prøv "Anticable" . det er solidcore, lakkert trafoviklingstråd. uslåelig til prisen. Gjør ikke noe galt med lyden. Importerte 2*3m fra USA til 600.- (slapp moms) Ferdig term med spader.

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Antall liker
2
oyvjorge skrev:
Prøv "Anticable" . det er solidcore, lakkert trafoviklingstråd. uslåelig til prisen. Gjør ikke noe galt med lyden. Importerte 2*3m fra USA til 600.- (slapp moms) Ferdig term med spader.
Har du en link?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.922
Torget vurderinger
1
FAB skrev:
oyvjorge skrev:
Har du en link?
Alternativt kan man kjøpe en kilo (35 m) lakkisolert 2mm (PI mm2) kobbertråd fra www.elfa.se (artno 55-190-04) til 267 kr + mva (m.m.) og terminere selv - til f.eks. tvinning eller fletting. Det rekker til et stereopar på nesten 9m, evt doble strekk på ca 4,3m etc.

mvh
KJ

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
KJ skrev:
FAB skrev:
oyvjorge skrev:
Har du en link?
Alternativt kan man kjøpe en kilo (35 m) lakkisolert 2mm (PI mm2) kobbertråd fra www.elfa.se (artno 55-190-04) til 267 kr + mva (m.m.) og terminere selv - til f.eks. tvinning eller fletting. Det rekker til et stereopar på nesten 9m, evt doble strekk på ca 4,3m etc.

mvh
KJ
Dette vil jo bli kjempebillig. Hvis det blir like god lyd som Anti er det vel verdt å prøve.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.922
Torget vurderinger
1
oyvjorge skrev:
...
Dette vil jo bli kjempebillig. Hvis det blir like god lyd som Anti er det vel verdt å prøve.
Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli vesentlig forskjellig; med mindre man roter seg bort med feil på termineringen, men det er det heller ingen grunn til - brenn av lakken i endene (renses etter på med sprit for å fjerne evt. sot), bruk avklipte ringkabelso (gaffel eller sigd) og ei habil krympetang fra kurtern (CO) til et par hundrelapper.

mvh
KJ

Topp Bunn