Det kommer ann på ditt budsjett og ambisjons nivå...Raymond81 skrev:Mitt anlegg består av:
NAD M3 integrert forsterker
NAD M5 cd-spiller
B&W CM9 høyttalere
Noen som har forslag til gode høyttalerkabler? Og som har erfaring med de? Skal jeg bruke biwiring?
Raymond
Forsøk å få tak i et par brukte Soundstring kabler, eller Synergistic resolution reference; da går du neppe feil.Raymond81 skrev:Mitt anlegg består av:
NAD M5 cd-spiller
B&W CM9 høyttalere
Noen som har forslag til gode høyttalerkabler? Og som har erfaring med de? Skal jeg bruke biwiring?
Raymond
Jeg har ikke brukt dem i dimensjoner over 2X4 mm2 pr HT. Jeg er heller ikke tilhenger av å separerer «+» og «-» ledere av hensyn til økt og ukontrollert induksjon i kabelaturet.hvalross skrev:KJ! Har du prøvd denne RKUB 4 kv.mm høytalerkabelen -altså 2x 4 kv.mm pr.pol -totalt 4 kabler istedet for 2 .? Hvalrossen.
Det vil du nok gjerne hevde Hr. Kabelpusher men det er definitivt ikke riktig. Anlegget mitt står til disposisjon for evt. etterprøving.Oblivion skrev:Det kommer ann på ditt budsjett og ambisjons nivå...Raymond81 skrev:Mitt anlegg består av:
NAD M5 cd-spiller
B&W CM9 høyttalere
Raymond
Jeg ville anbefalt å starte med DIY solid core som er beskrevet i mange tråder her på HFS.
Biwiring kan du prøve ut når du har fått koblet opp og er rimelig fornøyd..
Hvis du har et større ambisjons nivå enn DIY solid core kan du senere låne
med deg hjem eventuelle kandidater og spille en uke på disse.
Når du kobler tilbake til solid core oppdager du om "trenger" de du har på lån..
Mvh
Raymond
;DR.Solhaug skrev:Det vil du nok gjerne hevde Hr. Kabelpusher men det er definitivt ikke riktig. Anlegget mitt står til disposisjon for evt. etterprøving.Oblivion skrev:Jeg ville anbefalt å starte med DIY solid core som er beskrevet i mange tråder her på HFS.
Mvh. RS
Forventer ikke at du tør ta utfordringen men jeg skal ha den i bakhodet og sørge for en etterettelig duell ved anledning.Oblivion skrev:;DR.Solhaug skrev:Det vil du nok gjerne hevde Hr. Kabelpusher men det er definitivt ikke riktig. Anlegget mitt står til disposisjon for evt. etterprøving.Oblivion skrev:Jeg ville anbefalt å starte med DIY solid core som er beskrevet i mange tråder her på HFS.
Mvh. RS
Duell har jeg stadig vekk i egen regi.R.Solhaug skrev:Forventer ikke at du tør ta utfordringen men jeg skal ha den i bakhodet og sørge for en etterettelig duell ved anledning.Oblivion skrev:;DR.Solhaug skrev:Det vil du nok gjerne hevde Hr. Kabelpusher men det er definitivt ikke riktig. Anlegget mitt står til disposisjon for evt. etterprøving.Oblivion skrev:Jeg ville anbefalt å starte med DIY solid core som er beskrevet i mange tråder her på HFS.
Mvh. RS
Mvh. RS
Du må ikke forvente noe besøk av meg, derimot via et dertil egnet oppsett med drevne audiofile til stede kan det arrangeres en etterrettelig jevnføring. Mitt utstyr holder jeg utenfor dette.Oblivion skrev:Jeg har solid core kabler laget av "grøfte kabler", av lakkert kobber, pvc isolert kobber, teflon isolert kobber - også i oksygenfritt kobber, teflon isolert sølv - både glødet og uglødet, silke isolert sølv...
I dimensjoner fra 2 * 2,5 kvadrat og opp til 2 * 10 kvadrat...
Jeg trenger derfor ikke å besøke "HiFi ens svar på Snåsamannen" i " Trollmannens hule" for å få svar på hvordan solid core spiller og hvilke begrensninger de forskjellige material alternativene har.
Hvilke andre kabler enn dine egne vil du anbefale ?Oblivion skrev:Duell har jeg stadig vekk i egen regi.R.Solhaug skrev:Forventer ikke at du tør ta utfordringen men jeg skal ha den i bakhodet og sørge for en etterettelig duell ved anledning.Oblivion skrev:;DR.Solhaug skrev:Det vil du nok gjerne hevde Hr. Kabelpusher men det er definitivt ikke riktig. Anlegget mitt står til disposisjon for evt. etterprøving.Oblivion skrev:Jeg ville anbefalt å starte med DIY solid core som er beskrevet i mange tråder her på HFS.
Mvh. RS
Mvh. RS
Men DIY solid core er hvis riktig utført bedre enn mange "kjøpe" kabler.
Jeg har solid core kabler laget av "grøfte kabler", av lakkert kobber, pvc isolert kobber, teflon isolert kobber - også i oksygenfritt kobber, teflon isolert sølv - både glødet og uglødet, silke isolert sølv...
Jeg trenger derfor ikke å besøke "HiFi ens svar på Snåsamannen" i " Trollmannens hule" for å få svar på hvordan solid core spiller og hvilke begrensninger de forskjellige material alternativene har.
Jeg beklager overfor trådstarter dette OT fra både R.S og meg...
Når trådstarter ber om anbefalinger synes jeg vi kan holde oss til det og ikke starte en OT idiot debatt..
R.Solhaug skrev:Du må ikke forvente noe besøk av meg, derimot via et dertil egnet oppsett med drevne audiofile til stede kan det arrangeres en etterrettelig jevnføring. Mitt utstyr holder jeg utenfor dette.Oblivion skrev:Jeg har solid core kabler laget av "grøfte kabler", av lakkert kobber, pvc isolert kobber, teflon isolert kobber - også i oksygenfritt kobber, teflon isolert sølv - både glødet og uglødet, silke isolert sølv...
Mvh. RS
Slosskamp på fotballbanen klokka 19 i kveld.....HCS skrev:R.Solhaug skrev:Du må ikke forvente noe besøk av meg, derimot via et dertil egnet oppsett med drevne audiofile til stede kan det arrangeres en etterrettelig jevnføring. Mitt utstyr holder jeg utenfor dette.Oblivion skrev:Jeg har solid core kabler laget av "grøfte kabler", av lakkert kobber, pvc isolert kobber, teflon isolert kobber - også i oksygenfritt kobber, teflon isolert sølv - både glødet og uglødet, silke isolert sølv...
Mvh. RS
Dette kan vi få til. En direkte shootout mellom Oblivion og herr Solhaugs kabler. Solhaug må veldig gjerne selv bli med på en test. Det forutsettes at det stilles med komplett pakke, strømkabler, signal og høytaler kabler. Dette ifra begge leire. Oblivion has det allerede tilgang på og en godt anlegg skal også kunne forefinnes. Så tar du utfordringen Herr Solhaug så skal vi nok få teste disse to kablene imot hverandre!![]()
Takk for svar. Er Oslo en grei kjøreavstand ? Anlegget vil være av en slik klasse at det nok kan kalles et referanse anlegg i sin klasse.R.Solhaug skrev:Det er noe på gang her? Ikke for å være vanskelig, men "godt anlegg" er noe jeg må høre på og vurdere. For seriøs kabellytting kreves noe nær referanselyd. Og ettersom jeg bor i Halden bør det befinne seg ikke for langt herfra.
Mvh. RS
Anledningen er der den Mr Solhaug, men du ble stille...Har du feiga ut ??R.Solhaug skrev:Forventer ikke at du tør ta utfordringen men jeg skal ha den i bakhodet og sørge for en etterettelig duell ved anledning.Oblivion skrev:;DR.Solhaug skrev:Det vil du nok gjerne hevde Hr. Kabelpusher men det er definitivt ikke riktig. Anlegget mitt står til disposisjon for evt. etterprøving.Oblivion skrev:Jeg ville anbefalt å starte med DIY solid core som er beskrevet i mange tråder her på HFS.
Mvh. RS
Mvh. RS
Det var også min erfaring som førte til mitt første kabelskifte. Mitt andre kabelskifte var egentlig ikke et skifte, men et resultat at jeg ikke hadde mine egne kabler tilgjengelige da. Det har jeg ikke nå heller, men regner med å få dem tilbake om ikke for lenge. Og da skal det testes igjen, men jeg tror ikke forskjellen blir så veldig stor ved den anledningen. Størst blir vel forskjellen i WAF, for internkablene jeg bruker i dag er lite pene.VilhelmW skrev:Billig "Clas Ohlsson", billig Monster og Supra har jeg imidlertid prøvd. De gir mørk, grøtete lyd, alle sammen..
Lykke til!
Er du helt sikker på det? "Supra", er det ikke flere modeller av dette merke? Hvilke modell har 2-takts lyd med kjedeslark ved 10 000 omdreininger i mellomtonen?F.E. skrev:Supra er motorsag i øvre mellomtone :-X Skal aldri ha noe fra den kanten mer..
mvh Filip
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;DF.E. skrev:Supra er motorsag i øvre mellomtone :-X Skal aldri ha noe fra den kanten mer..
mvh Filip
Har du en link?oyvjorge skrev:Prøv "Anticable" . det er solidcore, lakkert trafoviklingstråd. uslåelig til prisen. Gjør ikke noe galt med lyden. Importerte 2*3m fra USA til 600.- (slapp moms) Ferdig term med spader.
Alternativt kan man kjøpe en kilo (35 m) lakkisolert 2mm (PI mm2) kobbertråd fra www.elfa.se (artno 55-190-04) til 267 kr + mva (m.m.) og terminere selv - til f.eks. tvinning eller fletting. Det rekker til et stereopar på nesten 9m, evt doble strekk på ca 4,3m etc.FAB skrev:Har du en link?oyvjorge skrev:Prøv "Anticable" . det er solidcore, lakkert trafoviklingstråd. uslåelig til prisen. Gjør ikke noe galt med lyden. Importerte 2*3m fra USA til 600.- (slapp moms) Ferdig term med spader.
http://hanor.no/audio/index.htmlFAB skrev:Har du en link?oyvjorge skrev:Prøv "Anticable" . det er solidcore, lakkert trafoviklingstråd. uslåelig til prisen. Gjør ikke noe galt med lyden. Importerte 2*3m fra USA til 600.- (slapp moms) Ferdig term med spader.
Dette er link til Paul og judy Speltz som lager dem.FAB skrev:Har du en link?oyvjorge skrev:Prøv "Anticable" . det er solidcore, lakkert trafoviklingstråd. uslåelig til prisen. Gjør ikke noe galt med lyden. Importerte 2*3m fra USA til 600.- (slapp moms) Ferdig term med spader.
Dette vil jo bli kjempebillig. Hvis det blir like god lyd som Anti er det vel verdt å prøve.KJ skrev:Alternativt kan man kjøpe en kilo (35 m) lakkisolert 2mm (PI mm2) kobbertråd fra www.elfa.se (artno 55-190-04) til 267 kr + mva (m.m.) og terminere selv - til f.eks. tvinning eller fletting. Det rekker til et stereopar på nesten 9m, evt doble strekk på ca 4,3m etc.FAB skrev:Har du en link?oyvjorge skrev:Prøv "Anticable" . det er solidcore, lakkert trafoviklingstråd. uslåelig til prisen. Gjør ikke noe galt med lyden. Importerte 2*3m fra USA til 600.- (slapp moms) Ferdig term med spader.
mvh
KJ
Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli vesentlig forskjellig; med mindre man roter seg bort med feil på termineringen, men det er det heller ingen grunn til - brenn av lakken i endene (renses etter på med sprit for å fjerne evt. sot), bruk avklipte ringkabelso (gaffel eller sigd) og ei habil krympetang fra kurtern (CO) til et par hundrelapper.oyvjorge skrev:...
Dette vil jo bli kjempebillig. Hvis det blir like god lyd som Anti er det vel verdt å prøve.