Alt til hus og bolig Forslag til lyttestol?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Hepp hepp,

Er på flyttefot. Til høsten blir det på sett og vis en slags egen "musikk-stue", og da må man jo sitte godt når man skal finlytte fra sweet spot.
    Må ha meg en stol, en god en - som er behagelig time etter time. Har kikket en del i designtråden for inspirasjon, men der er det så mangt - alt fra vedovner til barberhøvler. Er det noen her som har gode forslag til en stol som egner seg?

Budsjett? Tjah, litt vanskelig å si, men vil jo helst ikkje bikke 10 frognertiere så veldig mye i alle fall. Evt puff kan jo komme utenom og på sikt.

Eksempel på en stol eg liker:

Eksempel på stol eg ikkje liker:

You get the idea...

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.085
    Torget vurderinger
    1
    Beklager å måtte si det men stolen du ikke liker er nok mye bedre egnet som lyttestol

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Det er den nok, men håpet er å finne en stol som eg syns er både god å sitte i, samt ikkje ser helt gawd awful ut :)

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.085
    Torget vurderinger
    1
    Denne er ikke så verst, passer min kropp godt….

Sting.jpg

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Ser ut som det er bra lydtrykk om man sitter i den Montis Windy ja :)

@Deph - Den Eames stolen har vært i tankene en stund faktisk, men likte den bedre før enn nå av en eller annen grunn.
    Skal myse litt på de sidene der. Sender de fra Norge? I overført betydning - må man betale moms og toll i tillegg? Virker jo å være en dansk nettside, tross .no domenet.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.525
    Med respekt å melde; styr unna Eamesfella. Gud og hvermannsen har en Vitraprodusert eller rallemikk-kopi av en eller annen Eamesmodell.

Om du tenker brukt ville jeg sett etter noe av Wegner, Kayser, Dysthe, Rastad & Relling etc.

ogla

Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    742
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Er utformingen på stolen av betydning (stolen min i sweetspot ligner en ørelappstol) så lenge den kun når deg til skuldrene/nakken?

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Kom med stoler Robban, ikkje navn. Eg må se de eg, kulturelt underutvikla striler er ikkje så bevandret i designverdenen at de kan se for seg en stol vha. et navn. Wegner? Trodde han var komponist eg. Eller politimester.

Kanskje det er nettopp det at alle har Eames stoler som gjør at eg er lunken til den nå.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Er utformingen på stolen av betydning (stolen min i sweetspot ligner en ørelappstol) så lenge den kun når deg til skuldrene/nakken?
    Utforming/utseende er av en viss betydning ja. Komfort veier mer, men det hjelper ikkje med allverdens komfort dersom den ser fullstendig døv/ døll ut. Her er det jo smøysa som setter foten ned, ikkje eg :D Likte den okse-stolen og, men den ser jo ikkje veldig justerbar ut. Men det er kanskje ikjke et must om den er überfantastisk å sitte i.

Må kunne kvile haudet i den, så den må nok rekke meg til mer enn skuldrene. Kan jo hende eg sovner når eg hører på prog :D

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ser ut som det er bra lydtrykk om man sitter i den Montis Windy ja :)

@Deph - Den Eames stolen har vært i tankene en stund faktisk, men likte den bedre før enn nå av en eller annen grunn.
    Skal myse litt på de sidene der. Sender de fra Norge? I overført betydning - må man betale moms og toll i tillegg? Virker jo å være en dansk nettside, tross .no domenet.
    Ja de sender til Norge (fra England). Frakt og MVA kommer i tillegg, men de er ikke så dyr på frakt så det blir likevel ikke så dyrt. De har god kvalitet på møblene de leverer og god service om noe skulle være feil. en tjommy har den eamesen, og den holder høy standard. men for all del, har man 60-70.000 å bruke på en stol er jo originalen å foretrekke.

Eames Lounge Chair med footstool - valnøtt skall.

Det er jo på ingen måte noe eksklusivitet man kjøper, bare en god pen stol, og det er som Roberten sien mange som har en slik, så hvis det er en plagsom tanke så finnes det jo mange gode alternativer.

Men ta gjerne en titt på http://www.lauritz.com

Der dukker det stadig opp brukte møbler til en hyggelig pris.

Men vær generelt ikke redd for å handle utenfor landet. Selv med frakt og MVA er det store summer å spare både på nytt og gammelt.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.525
    Jeg synes Krysset av Kayser er finfin

Jeg håper at papsen vil bli lei av de fire 1001 av Dysthe han har på kontoret slik at jeg kan dra de inn i heimen.

Blant annet en del av GE-modellene designet av Wegner er knallfine

Wegner sin .. Wing eller hva modellen heter kan kanskje passe inn mot preferansene dine

Rastad og Relling sin Rock N' Rest er ikke ueffen

For eksempel.

Alle stolene får du både i stoff i forskjellige farger, og skinn.

Vedlegg

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.525
    Jeg klarte selvfølgelig å føkke opp det der med bildevedlegg og opplastning og skit. Jaja.

Gjestemedlem har et kjempetips med lauritz, der kan du gjøre knallgode kjøp. Ser du på for eksempel utopiaretromodern.com osv er det rimelig stive/fantasipriser på en del av dette i forhold til hva det går for med litt flaks på lauritz.
    ke
    Og ja, det er fine stoler, bevares, problemet mitt er at det fra mitt ståsted går inflasjon i de fordi de kjøpes av folk som ikke vil ta stilling til noe som helst og kun kjøper de fordi de er populære. Dette er ikke stolene sitt problem, og gjør de ikke mindre fine av den grunn. Min særhet hjelper sannsynligvis ikke i dette regnestykket.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.525
    Ingen fare, dersom ryggen din ikke trives i noen av disse modellene kan jeg kjøpe de av deg for 30 % av det du betalte. Jeg er snill sånn.

Ellers har Vreden den kuleste og godeste lyttestolen jeg har halvsovet i, men jeg husker ikke navnet i farten.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.525
    Du kjenner da Townes, han hører på anlegget, ikke musikken -da er det klart han må ha en stol. Bevares.

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.810
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Få deg en slik en. Nesten som et kinderegg. Ølkran, sittemulighet og skulle lysten til å kjøre bli for stor så går ikke lappen til hælvete

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.525
    Takk, Fingern, for denne fantastiske muligheten til å poste disse to endlige løsningene.

Og for å være litt på topic også, sjekk blocket og dba.dk også, Townes. Utrolig hva folk har uten å vite hva det er. Selv kjøpte jeg et klaffebord fra Bruksbo for 200 kroner gjennom Finn fordi eier ikke ante hva hun solgte.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    en bøtte med kyllingvinger og eggelikør er intet problem med den ultimate løsningen
    ujPiT_H-813A-badekar-800w.jpg

R

Roysen

Gjest
    Jeg har ingen gode eksempler, men for meg ville det vært tre kriterier som var avgjørende for valg av lyttestol.

1) At lyttehøyden plasserer øret i høyde med høytalerens mellomtone.
    2) At stolen ikke har noe bak hodet som skaper resonanser.
    3) At den er god og sitte i samt at den ser bra ut.

Mvh
    Roysen

flippin

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Antall liker
    130
    Torget vurderinger
    1
    Hva med en Stressless? Jeg liker Stressless Orion veldig godt, de har en fin variant i grått ulltrekk som du får innen budsjett inkludert fotskammel.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Trur smøysa legger ned veto mot stresslesser. Sjøl om eg definitvit har godt av å stresse less.

Ellers, mange veldig gode forslag her nå... Foreløpig tror eg H.R. leder an. Eneste aberet var at tappekranen var bak stolen, redd for kink i nakken.

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.810
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Townes townes townes... Du henger ikke helt med gjør du? Der skal kjerringa stå i beste hooters stil å please deg med boobs og øl. Makan - du hadde vel ikke tenkt å bruke den innretningen selv???

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.122
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    hvis du ikke har mot til å gjennomføre HRs utmerkede forslag og vakler mellom sofa og stol fins det jo en mellomting

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.810
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Godt det er heineken om ikke annet. Drikker man denslags og liker det så driter man vel i hvordan det smaker.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn