Forslag til passende høytalere for EC oppsett

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
76.371
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Er i letefase etter nye høytalere til oppsettet mitt. Benytter EC AW250R, EC 4.8 og DACen til EC sammen med Marantz 63 MK II Signature. Kjøpte et par brukte Ton Art Aural for vel et år siden. På mange måter fremdeles fornøyd med høytalerne, men savner litt "fyldigere" lyd og mer litt mer "trøkk" i bassen. Musikken som spilles er relativt variert med preferanse til rock, men må innrømme at med alderen går det mot den mer rolige delen av rocken.
Jeg har tenkt å kjøpe demo/brukte høytalere, og budsjettmessig tenker jeg på høytalere med ny pris opp mot maks 60K.
Har vel egentlig mer peiling på musikk enn HIFI (dessverre), så jeg håper noen tar seg tid til å komme med gode forslag.

WAF teller (dessverre), og jeg klarer maks 1,5 m mellom (innsiden) av høytalerne, og kun den ene høytaleren får en sidevegg...

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Å ha mer peiling på musikk enn hifi synes jeg jaggu ikke er noe du skal beklage! ;D Kikk på Synchrony-serien til PSB. Fantastisk lyd og en glimrende match til EC.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Det ligger et flott sett audiovector Mi3 Avantgarde på "børsen". Du bør absolutt vurdere disse - de bør være i stand til å gi masse god lyd for pengene! Det er skikkelig kvalitetshøyttalere med skikkelig stort potensiale! Jeg har "Signature"-utgaven, og er strålende fornøyd!! De er prøvd på bl.a. diverse EC-kombinasjoner, med stort hell, men hos meg er de best med Densen DM10...

mvh. VilhelmW

cd

Medlem
Ble medlem
05.09.2006
Antall liker
0
har selv ProAc disse høytalerne er lettdrevne og veldig dynamiske høytalere. Har set at det ligger flere modeller ute på nett. Kvalitetshøytalere ned flott diskant og fyldig bass. Høytalerne kan virke litt boks men kvaliteten på treverk og elementer er på topp. Veldig naturlig lyd og med din forsterker vil du få bassen du savner

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
76.371
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Takk for hjelpen til dere som har tatt dere tid :)
Har ikke holdt liv i tråden da jeg fikk hurtigere/mer respons på AVforum, og fulgte derfor opp innleggene der.

Har lært mye gjennom å kombinere nettet med tilbakemeldinger. Har gått veien fra konvensjonelle til elektrostater for så å ende på sub. Hadde bestemt meg for 2 to stk ML Grotto og funnet dem på salg hos TonArt :) men så slo kona til :mad: det var helt uaktuelt med et par "bokser" av den størrelsen i stua. Er selvfølgelig forskjellige måter å håndtere dette på, men i og med at jeg bruker en relativt stor del av stua til oppsettet blir det (dessverre) mest rettferdig å "svelge" dette :-\
Så da er det bare å følge med videre på bruktmarkedet (og den prosessen er jo gøy den også). Har fått det jeg trenger av forslag (hvis da ikke noen har noen helt nye bedre forslag). Går videre med AP og Tannoy som utgangspunkt, men så er det jo disse Marten Miles III som ligger ute.... ;D
Igjen, takk for hjelpen :)

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Antall liker
14.263
TOMZ - dersom du ønsker mer fundament i gjengivelsen av musikken din tror jeg du skal styre unna Marten Miles III.
MM III spiller som sine storebrødre fantastisk åpent, detajert og luftig, men dypt går de ikke.
Da ville jeg heller undersøkt Impulse sitt forslag eller den kommende "giantkilleren" til svenske ZYX til små 44 frognertiere ny.

Lykke til med jakten.

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
76.371
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Marten Miles III

Må dele min glede :)

Ut i neste uke kommer MM III i hus. Kun demospilt hos Audioroyal. Svart pianolakk, nyeste utgave med WBT NextGen terminaler, og ny bassport. Jeg var jo ute etter "fyldigere" lyd og mer "trøkk" i bassen så jeg håper at den nye bassporten hjelper på dette (ift hva jeg hørte hva tilfelle med tidligere utgaver). Har fått noen tilbakemeldinger på at dette ikke er høytalerne ift det jeg er ute etter, og føler meg egentlig litt på "gyngende grunn" siden jeg ikke har hørt MM III, men noen sjanser må en jo ta her i livet.... ;D

Godt for husfreden også siden kona stoppet meg i innkjøp av et par Grotto suber. Vanskelig å finne mer WAF enn MM III etter hennes (og min smak).
Og hvis jeg fremdeles kommer til å savne litt "trøkk" i bassen skal jeg snike inn et par suber uten å spørre henne! ;D

Så får neste uke vise hvordan EC og MM III spiller sammen ift min lytteopplevelse.

Med forventningsfull hilsen fra TomZ

Topp Bunn