Forslag til phonokabel til SME 309 arm!

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
20.739
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Noen som har gode forslag til phonokabel til rundt 4-5k? SME armen sitter på en Michell GyroDec Orbe. Tester også litt Riaa trinn, men det blir muligens Trichord Dino/Dino+ eller Diablo. Takker for alle forslag.

Mvh
OU812

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.467
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
ou812rh skrev:
Noen som har gode forslag til phonokabel til rundt 4-5k? SME armen sitter på en Michell GyroDec Orbe. Tester også litt Riaa trinn, men det blir muligens Trichord Dino/Dino+ eller Diablo. Takker for alle forslag.

Mvh
OU812
en har jo Nordost sine alternativ, hva med en frey f.eks?

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Antall liker
43
Undersøk om Audioroyal har igjen noe fra Hovland, det går jo billig om dagen. Og kabelen er meget bra.

government

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2007
Antall liker
6
Svalander har dedikerte tonearmkabler.b.l.a fra Nagaoka. Mvh...

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Kimber, AQ og VdH lager utmerkede kabler med DIN – phono løsning, vet også at Furutech og Hovland leverer velrenommerte saker uten at jeg har noen erfaring med disse. Phonokabler er neppe lagervare, en løsning er Needledoctor og Elusive Disc’s hjemmesider, begge er pålitelige leverandører. For meg koker kabler ned til et valg om lydsignatur og utseende og følgelig blir det en smakssak.

Noe som ikke er en smakssak er derimot ledningenes fleksibilitet. Ettersom Orbe er flytende opphengt er det helt avgjørende at du bruker en myk kabel slik at du ikke jorder subchassis’et! Jeg forsøkte en gang å bruke en AQ Pro skjermet sølvkabel på en Gyro. Det var ingen god løsning…

erikr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Antall liker
475
Sted
Bergen
Torget vurderinger
10
Har selv en 309. Den medfølgende Van D Hul passer best i søpla.
Erstattet den med en DIY, 0.5kvadrat rent sølv med Teflon isolasjon.
Rett i boks :)

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
983
Torget vurderinger
18
erikr skrev:
Har selv en 309. Den medfølgende Van D Hul passer best i søpla.
Erstattet den med en DIY, 0.5kvadrat rent sølv med Teflon isolasjon.
Rett i boks :)
Stusser litt på din bastante avvisning til Vd Hul. Vet ikke hvilken vd Hul som følger med series 300 armene, men jeg forventer at en produsent med slogan "The best pick-up arm in the world" leverer god kvalitet på medfølgende kabling til sine produkter.

Bruker selv medfølgende Vd Hul mcd 501 sillver til V'eren min, og synes dette fungerer meget bra. Pesquera skrev en gang i "ny arm..." tråden min at 501 var en god kabel men at slørte noe. Det er selvfølgelig mulig. Har ikke forsøkt alternativer ennå, og følgelig ingenting å sammelikne med. Men at vd Hul er søppel går jeg ikke med på.

mvh

erikr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Antall liker
475
Sted
Bergen
Torget vurderinger
10
Er ingen kabelguru, men at originalkabelen ikke er god nok til armen,
er ikke vanskelig å høre. Prøv en av Nordost sine og hør selv.
Selv min DIY kabel overkjørte den originale når det kom til holografi, åpenhet, detaljer. -Uten hardhet. Et aldri så lite ullteppe ble fjernet.
Kjørte flere tester i kameratgjengen og der ble ingen diskusjon.
Se forøvrig Rudi sin test av SME-armer.
Her er en link til et svensk forum.
http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=3480

ou812rh

Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
20.739
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Mange gode forslag her. Godt poeng det Pesquera sier med kabelens stivhet. Jeg mener orginalkablen er ok, men litt grå og kjedelig. Vet at det er endel å hente på å bytte ut denne. Nå så vurderer jeg Kimber, Wireworld og Audience. Vi får se hva det blir. Takk for alle bidrag så langt!

OU812

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
983
Torget vurderinger
18
erikr skrev:
Selv min DIY kabel overkjørte den originale når det kom til holografi, åpenhet, detaljer. -Uten hardhet. Et aldri så lite ullteppe ble fjernet.
Takk for link erikr. Skal få lånt meg et par phonokabler etterhvert for å sjekke ut om VdHul virkelig er så dårlig som flere påpeker...

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
Jeg bruker orginalkabelen som fulgte med SME 309 og synes den spiller helt ok. Kan derfor ikke skjønne at det kan være særlig mye å hente ved å bytte til annen, gjerne dyrere kabel.

Ketil

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.912
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Vdh 501 kan spille fint den, men den har en lydkarakter som gjør at den ikke passer inn i alle konfigurationer. Jeg har brukt Vdh 501 selv med godt resultat også i serie V armer og som sagt matching is required........ som med det meste annet.
Innvesterer man i en Cardas kabel blir oppløsningen en del bedre og lydbildet føles mere nøytralt, MEN Cardas kablingen koster jo et par kroner da og hvis ikke dette "treffer" med resten av spiller/pickup/riaa så er også dette penger rett i dass.

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Antall liker
3.477
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Man kan jo forske seg fram til noen kandidater. Deponere litt penger og prøve de selv.Denne kabelen er vel den viktigste i hele anlegget. Mvh Geir.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.467
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
lille hiawata skrev:
Man kan jo forske seg fram til noen kandidater. Deponere litt penger og prøve de selv.Denne kabelen er vel den viktigste i hele anlegget. Mvh Geir.
Nettopp derfor jeg kjører Valhalla fra pickup til Riaa. Skyt meg de som vil.

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Rudi skrev:
Vdh 501 kan spille fint den, men den har en lydkarakter som gjør at den ikke passer inn i alle konfigurationer. Jeg har brukt Vdh 501 selv med godt resultat også i serie V armer og som sagt matching is required........ som med det meste annet.
Er viktig å skille mellom VdH 501 Hybrid og VdH 501 Silver Hybrid. Førstnevnte har simple kobberledninger trukket med sølv mens sistnevnte har rene sølvledninger. Hybrid er en ordinær sak som faller igjennom sammenlignet med spesialistkabler. For sikkerhets skyld så leveres SME IV og V med begge disse etter hva man bestiller. Når det gjelder Silver Hybrid, så bruker jeg den nå sammen med en ny IV mcs, men aner ikke hvorledes denne står seg sammenlignet med andre spesialistkabler. Artig hvis noen har sammenlignet disse.

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
983
Torget vurderinger
18
Pesquera skrev:
Rudi skrev:
Er viktig å skille mellom VdH 501 Hybrid og VdH 501 Silver Hybrid. Førstnevnte har simple kobberledninger trukket med sølv mens sistnevnte har rene sølvledninger. Hybrid er en ordinær sak som faller igjennom sammenlignet med spesialistkabler. For sikkerhets skyld så leveres SME IV og V med begge disse etter hva man bestiller. Når det gjelder Silver Hybrid, så bruker jeg den nå sammen med en ny IV mcs, men aner ikke hvorledes denne står seg sammenlignet med andre spesialistkabler. Artig hvis noen har sammenlignet disse.
Jeg fikk min Series V levert med VdH 501 Silver Hybrid uten at jeg ba spesielt om det...

P

Parelius

Gjest
Har du loddebolt, så lag din egen for ingen penge!

Jeg bruker fremdeles mine hjemmesnekrede (og solgte Nordost Quattrofil).

Vedlegg

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
SOA skrev:
Jeg fikk min Series V levert med VdH 501 Silver Hybrid uten at jeg ba spesielt om det...
Godt å høre, det ville vært en smule eiendommelig å koble den armen med billig ledning. Kan for øvrig være at SME har endret praksis til det bedre og nå insisterer på å gi armene sine skikkelige betingelser. Den forrige IV jeg hadde ble levert med en kabel av det slaget som følger med orientalske cd-spillere. …..

Parelius: Kan du si noe om råvarene som inngår i din hjemmesnekrede?

P

Parelius

Gjest
@ Pesquera: Skal se om jeg finner oppskriften jeg gikk ut fra, men som jeg ikke helt fulgte. Det er sølvledere tredd i bomullstråd, tvinnet rundt en hyssing! Uskjermet. Den er meget lett og bøyelig de luxe. Har en problemer med uskjermet kabel, så blir jo situasjonen en annen.

Jepp, her er lenken: http://www.venhaus1.com/diysilverinterconnects.html

Jeg brukte som sagt hyssing (er vel gjerne av bomull den også) i stedet for teflon i «kjernen». Ser ikke helt vakker ut, men den funker som bare det. Tror det er andre her som har mekket den mer etter oppskriften. Kanskje de kan si noe om deres erfaringer.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.169
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
erikr skrev:
Hei,
Hvordan fikk du skiftet kabel? La du den bare utenpå armen, eller trakk du den gjennom armrøret?

mvh

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.001
At Vdh kabler har blitt nevnt i flere innlegg i tråden fikke meg til å lette på baken å sjekke hvilken modell jeg hadde liggende i en skuff her. Viser seg å være en 501 Silver Hybrid, basert på tidligere innlegge må jeg da se å få teste denne. her benyttes en Audio Path kabel, som uten å ha blitt testet mot noe som helst har fått stå urørt i systemet ;). Vdh-kablen må selvfølgelig først ett døgn eller to i kabelkokeren (jmf. full enighet om at innbrenning av kabler er meget viktig :))

Takker for tråden, da har jeg et lite prosjekt til å teste.

mvh

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
kwil skrev:
. Viser seg å være en 501 Silver Hybrid, basert på tidligere innlegge må jeg da se å få teste denne. her benyttes en Audio Path kabel, som uten å ha blitt testet mot noe som helst har fått stå urørt i systemet ;). Vdh-kablen må selvfølgelig først ett døgn eller to i kabelkokeren (jmf. full enighet om at innbrenning av kabler er meget viktig :))

Takker for tråden, da har jeg et lite prosjekt til å teste.
Nå begynner vi å bli nysjerrige her; har du fått sammenlignet VdH og Audio Path?

På vegne av vanvittig mange - P.

M

musicus

Gjest
En särdeles (subjektivt) god phonokabel på SME er Hovland Music Groove 2, selv ville jeg ikke ha noen av de medfölgende VdH kablene på noen av mine SME armer (309 &V på en SME 10 m/Benz LP), Hovland var imo, bedre enn CGR og...

mvh

ou812rh

Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
20.739
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Etter å ha lest alle forslagene og anbefalingene så har jeg ivertfall kommet til at orginalkabelen må gå!

Har nå en Kimber TAK Ag i spilleren og det er ganske stor forskjell. Det første jeg la merke til var oppløsningen oppover og dypere/strammere bass. Mer luft rundt vokalister og instrumenter er også merkbart. Lydbildet litt dypere og bredere. Joni Mitchell er mer levede i stua. Eneste jeg er litt uskikker på er om kabelen er litt for snill på f.eks skarptrommer o.l. Smooth er vel et beskrivende ord på kabelen. Får teste Metallica snart!

Takker for alle innspill og anbefalinger:)

OU812

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
983
Torget vurderinger
18
ou812rh skrev:
Etter å ha lest alle forslagene og anbefalingene så har jeg ivertfall kommet til at orginalkabelen må gå!

Har nå en Kimber TAK Ag i spilleren og det er ganske stor forskjell. Det første jeg la merke til var oppløsningen oppover og dypere/strammere bass. Mer luft rundt vokalister og instrumenter er også merkbart. Lydbildet litt dypere og bredere. Joni Mitchell er mer levede i stua. Eneste jeg er litt uskikker på er om kabelen er litt for snill på f.eks skarptrommer o.l. Smooth er vel et beskrivende ord på kabelen. Får teste Metallica snart!

OU812

Var det 501 Hybrid eller 501 Silver Hybrid du hadde orginalt?

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
42.445
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
lille hiawata skrev:
Kabelskeptiker som jeg er, så er jeg likevel helt enig i det. Signalet fra tonearm til RIAA påvirkes ganske mye av de elektriske egenskapene til kabelen. Men vær oppmerksom på at virkningen avhenger av typen RIAA-trinn. Eksempelvis vil balanserte og strømforsterkende trinn (f eks AQVOX, Electrocompaniet) ha andre preferanser enn spenningsforsterkende trinn. Vanligvis vil du ha lavest mulig kapasitans, men hvis RIAA-trinnet sender en del strøm i kretsen, blir induktansen også viktig for frekvensgangen gjennom kabelen. Du kan få ganske store avvik ved enkelte frekvenser, spesielt som avrulling i diskanten. Jordingsforholdene i armen og kravene til mekanisk fleksibilitet spiller også inn.

Derfor, spørsmålet er ikke hvilken kabel som er best helt generelt, eller best til en gitt arm, men hvilken kabel som er best for en gitt kombinasjon av pickup, RIAA-trinn og arm. Siden de relevante parametrene sjelden oppgis fra produsenten, er dessverre hjemlån og prøving omtrent eneste realistiske tilnærming.

Alternativt kan man lage ting selv fra kabel med kjente egenskaper. Eksempelvis holder jeg på å bygge et NLE-17 RIAA-trinn, og da vil jeg bruke en hjemmelaget kabel med DIN-plugg i begge ender for denne overføringen. Selve kabelen blir en dobbeltskjermet Belden 9842NH/82842 (to par + separat jordleder i folie- og flettet skjerm, skummet teflonisolasjon). 39,4 pF kapasitans mellom lederne pr meter, og jeg tror det holder med en halvmeter kabel. Om ledermaterialet er kobber eller sølv har mindre betydning, IMHO.

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
SOA skrev:
ou812rh skrev:

OU812

Jeg har en 501 Silver Hybrid og har nylig kjøpt en Siltech PH8 Mk II som erstatning. Var i utgangspunktet innstilt på å beholde originalkabelen, men gav til slutt etter for instinktet og gikk til anskaffelse av passende Ersatz.

For å gjøre en lang historie kort; den medfølgende VdH struper detaljgjengivelse, luftighet og virker i tillegg til å være litt myk i transientgjengivelsen. Den er ikke dårlig, men hvis du først har brukt 20.000 på armen alene, så tror jeg at jeg ville stått løpet ut og spandert en skikkelig kabel på grammofonriggen. Det fortjener den.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.059
Torget vurderinger
16
Jeg hadde tidligere en SME 312 arm og brukte Nordost Heimdall. Var den verdt den ekstra kostnaden i forhold til VdH kabelen som fulgte med armen ? Nei ikke for min del, forskjellene var i beste fall minimale i mine ører. Nå skal det legges til at jeg er særdeles skeptisk til virkningen av eksotiske kabler.

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
HC skrev:
Jeg hadde tidligere en SME 312 arm og brukte Nordost Heimdall. Var den verdt den ekstra kostnaden i forhold til VdH kabelen som fulgte med armen ? Nei ikke for min del, forskjellene var i beste fall minimale i mine ører. Nå skal det legges til at jeg er særdeles skeptisk til virkningen av eksotiske kabler.
For all del, men rent logisk betyr det jo ikke noe annet enn at Heimdall er like god/dårlig som VdH 501. En annen mulighet er at du ikke har forsøkt hardt nok ;)

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.467
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
HC skrev:
Jeg har hørt på platespillerkablene Heimdall og Tyr, og må si at det var stor forskjell, særlig nedover i registeret.

Men for all del, det nytter ikke å stappe inn en kabel om ikke resten er på greip.

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
983
Torget vurderinger
18
Pesquera skrev:
SOA skrev:
ou812rh skrev:

OU812

Jeg har en 501 Silver Hybrid og har nylig kjøpt en Siltech PH8 Mk II som erstatning. Var i utgangspunktet innstilt på å beholde originalkabelen, men gav til slutt etter for instinktet og gikk til anskaffelse av passende Ersatz.

For å gjøre en lang historie kort; den medfølgende VdH struper detaljgjengivelse, luftighet og virker i tillegg til å være litt myk i transientgjengivelsen. Den er ikke dårlig, men hvis du først har brukt 20.000 på armen alene, så tror jeg at jeg ville stått løpet ut og spandert en skikkelig kabel på grammofonriggen. Det fortjener den.
Hmm....dette var ikke oppløftende lesning. Hadde likevel ikke tenkt å prøve noen erstatning for VdH'en, men når du også opplever relativt store forskjeller er det vel ikke noen vei utenom.
For se hva jeg får låne...

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
SOA skrev:
Hmm....dette var ikke oppløftende lesning. Hadde likevel ikke tenkt å prøve noen erstatning for VdH'en, men når du også opplever relativt store forskjeller er det vel ikke noen vei utenom.
Som sagt, så er ikke VdH noen dårlig kabel, og kan se ut som en må ta i litt for å få noen forbedring. Du får heller tenke slik at utlegget gir deg enda mer SME i riggen din. Og det må jo være oppløftende!

ou812rh

Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
20.739
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Pesquera skrev:
SOA skrev:
Som sagt, så er ikke VdH noen dårlig kabel, og kan se ut som en må ta i litt for å få noen forbedring. Du får heller tenke slik at utlegget gir deg enda mer SME i riggen din. Og det må jo være oppløftende!

Helt enig :)

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Det er jo helt meningsløst å deklamere resultater med ulike kabler uten å angi hvilke pickup som benyttes. er det MM så er CAPASITANS PR M og lengde VIKTIG, ER DET Mc er det mindre viktig..

er den stiv eller ikke vil det jo påvirke en platespiller med fjærende opphemg osv..
Sleiven

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Ikke så veldig meningsløst, tviler på at det sitter så veldig mange MM i SME sine magnesiumsarmer......

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.080
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Kanskje ikke alle, men det finnes MM som er like gode/bedre enn mange MC,
og du skal høytt på MC skalaen for å matche;
Nevner i fleng... Grado/MusicMaker/Garrott/Grace Ruby/Technics(!)/Empire ERD9...

Arne K

Og for dem som trodde Technics bare lagde SL-1200 og DJ-utstyr: http://audio-heritage.jp/TECHNICS/etc/epc-100cmk3.html
Kan DIN MC-pickup matche dette frekvensområdet? Og har den like fin nåle-slipning? 8)

Topp Bunn