lille hiawata skrev:
Man kan jo forske seg fram til noen kandidater. Deponere litt penger og prøve de selv.Denne kabelen er vel den viktigste i hele anlegget. Mvh Geir.
Kabelskeptiker som jeg er, så er jeg likevel helt enig i det. Signalet fra tonearm til RIAA påvirkes ganske mye av de elektriske egenskapene til kabelen. Men vær oppmerksom på at virkningen avhenger av typen RIAA-trinn. Eksempelvis vil balanserte og strømforsterkende trinn (f eks AQVOX, Electrocompaniet) ha andre preferanser enn spenningsforsterkende trinn. Vanligvis vil du ha lavest mulig kapasitans, men hvis RIAA-trinnet sender en del strøm i kretsen, blir induktansen også viktig for frekvensgangen gjennom kabelen. Du kan få ganske store avvik ved enkelte frekvenser, spesielt som avrulling i diskanten. Jordingsforholdene i armen og kravene til mekanisk fleksibilitet spiller også inn.
Derfor, spørsmålet er ikke hvilken kabel som er best helt generelt, eller best til en gitt arm, men hvilken kabel som er best
for en gitt kombinasjon av pickup, RIAA-trinn og arm. Siden de relevante parametrene sjelden oppgis fra produsenten, er dessverre hjemlån og prøving omtrent eneste realistiske tilnærming.
Alternativt kan man lage ting selv fra kabel med kjente egenskaper. Eksempelvis holder jeg på å bygge et NLE-17 RIAA-trinn, og da vil jeg bruke en hjemmelaget kabel med DIN-plugg i begge ender for denne overføringen. Selve kabelen blir en dobbeltskjermet
Belden 9842NH/82842 (to par + separat jordleder i folie- og flettet skjerm, skummet teflonisolasjon). 39,4 pF kapasitans mellom lederne pr meter, og jeg tror det holder med en halvmeter kabel. Om ledermaterialet er kobber eller sølv har mindre betydning, IMHO.