Forslag til plassering av høyttalere

Makrellen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.10.2012
Antall liker
329
Nyere boliger ser ut til å nesten spesialdesignes for at det skal være vanskelig å plassere stereoanlegg. Dette gjelder også min. Det ser tvert umulig ut. Jeg får et dedikert lytterom i kjelleren, men ønsker å ha god lyd i stua også. Det må nok bli et hodetelefonoppsett, men jeg skulle gjerne hatt et lite anlegg med bokhyllehøyttalere for "hverdagslytting" mens jeg slapper av i stua.

Har grublet lenge på dette, men øyner lite håp.

Jeg er "nybegynner" i den forstand at jeg hadde OK "midrange" HiFi-klubben anlegg på åtti og nitti tallet, datt ut av det, og skal nå i gang med å ta opp hobbyen igjen.

Forslag og innspill mottas med stor takk!

Vedlegg

Makrellen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.10.2012
Antall liker
329
Et opplagt forslag er jo å plassere sofaen ved balkongdøren. Imidlertid er det et lite hus, og jeg skulle helst hatt mulighet til å ha den spisekroken som vises på bildet. Bor alene og trenger ikke ta hensyn, men ønsker å ha det litt åpent. Rommet ser litt større ut på bildet enn i virkeligheten.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.184
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Promobilde det der, ikke sant? Har du en målsatt plantegning?

Makrellen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.10.2012
Antall liker
329
Ja, det er fra prospektet. Her er tegning med mål.
Avstand fra vegg ved ryggen på sofa og tvers over til motsatt vegg er ca 3.3 meter.

Vedlegg

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.310
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Ut fra tegninga di..

Et sett Kef LSX II, også plassert på hver side av TV løser saken.

Om du skal ha mere kapasitet, en JBL LSR308 på hver side av TV, samt en LSR310 en plass i nærheten. Bruk f.eks. en MiniDSP flex HT til romkorreksjon/preamp, evnt en rimelig preamp på brukten.

Siste mulighet - JBL Bar 2.1, om det er primært TV-lyd du skal ha.

Johan-Kr

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.184
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg tenkte også på KEF, enten LSX II eller LS50 Wireless. De er et helt stereoanlegg med TV-tilkopling (hdmi arc) i seg selv, trenger kun strøm og Wifi eller Ethernet for å fungere. Bra app til styring også, og bra eq og subtilkoplingsmulighet. Dersom jeg husker riktig finnes det både vegg, bord og gulvstativer til begge modeller. Det kan være kjekt i et allrom med mye funksjon og hjørner og lite plass.

Makrellen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.10.2012
Antall liker
329
Flott, takk!

Det skal ikke være TV i stuen. Jeg har et lite rom i underetasjen som er akkurat stort nok til en enmanns hjemmekino/lytterom. Så jeg har tenkt å ha det omtrent som på promo-bildet, bortsett fra at jeg droppet vedovnen.

En periode tenkte jeg på å rigge opp et hyllesystem i samme høyde som kjøkkenbenk, som en slags lav romdeler vendt mot sofagruppen. Og så ha en hjørnesofa med lytteposisjon mot kjøkken. Det er mulig det går, men jeg er redd rommet er så lite at det blir overmøblert og klaustrofobisk.

En mulighet av de som ble foreslått ovenfor, er jo å ha høyttalerene plassert direkte mot sofa slik den står på bildet. En av høytalerene vil da stå mot det lille vinduet og slik ha bakvegg, mens den andre da vil bli stående uten bakvegg, omtrent ved stolene til spisebordet på bildet. Men det vil vel da bli rar lyd, når en høyttaler har bakvegg, mens den andre vil stå fritt i rommet?

Budsjett er forsåvidt åpent, ser for meg kansje 20-30, til nøds 40, tusenlapper.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.463
Torget vurderinger
2
Jeg skulle til å foreslå høyttaler på hver side av ovnen , som du kan trekke frem ved finlytting,og så har du en behagelig stol du kan flytte foran kjøkkenbenken slik at det danner er lyttetriangel.. uten ovn trenger du ikke være redd for å grille høyttalerne heller

Makrellen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.10.2012
Antall liker
329
LS50 Wireless ser absolutt interessant ut. For øyeblikket leier jeg en hybel mens jeg venter på huset, og har et par Argon Audio forte a4 mk2. Det fungerer helt greit.

Rent praktisk hadde det da vært perfekt med en smal lang benk som står ved enden av kjøkkenbenken og vendt mot balkongen. Da kunne jeg hatt en hjørnesofa og hatt en lytteposisjon mot kjøkken. Tenkte et lite aktivt anlegg med en liten computer som kilde. Da vil begge høyttalerene stå uten bakvegg. Vil romkorreksjon kunne håndtere dette?

Makrellen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.10.2012
Antall liker
329
Jeg skulle til å foreslå høyttaler på hver side av ovnen , som du kan trekke frem ved finlytting,og så har du en behagelig stol du kan flytte foran kjøkkenbenken slik at det danner er lyttetriangel.. uten ovn trenger du ikke være redd for å grille høyttalerne heller
Bra forslag, og absolutt noe jeg vil vurdere! Kjøkkenet er lite, desverre en del mindre enn jeg er vant til. Tanken er foreløpig å ha en kjøkkenøy-sak fra Ikea som kombinert spisebord/arbeidsbord direkte i front av kjøkkenbenken.

Da var tanken å ha enda et lite, aktivt, system omtrent der du foreslår - slik at jeg kan lytte til BluesAsylet mens jeg lager og spiser lørdagsmiddagen.

Med dagens design av boliger, ser det ut til at man må ha 3-4 små aktive anlegg plassert rundt i stua, slik at man kan lytte til musikk under forskjellige gjøremål.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.310
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
R
LS50 Wireless ser absolutt interessant ut. For øyeblikket leier jeg en hybel mens jeg venter på huset, og har et par Argon Audio forte a4 mk2. Det fungerer helt greit.

Rent praktisk hadde det da vært perfekt med en smal lang benk som står ved enden av kjøkkenbenken og vendt mot balkongen. Da kunne jeg hatt en hjørnesofa og hatt en lytteposisjon mot kjøkken. Tenkte et lite aktivt anlegg med en liten computer som kilde. Da vil begge høyttalerene stå uten bakvegg. Vil romkorreksjon kunne håndtere dette?
Romkorreksjon bør kunne kompensere, men det kan være at du må ha en sub for å få med deg tilstrekkelig dypbass.

Johan-Kr

Makrellen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.10.2012
Antall liker
329
Flott!
Som Valentino nevner, har KEF'ene styring av sub, som gjør det enklere for min del.

Da ser jeg for meg noe slikt som på vedlaget bilde - en lav benk vendt mot sofagruppen, aktive høyttalere på toppen, en sub, og en form for romkorreksjon som kan kompensere for manglende bakvegg.

Vedlegg

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.184
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Der ja. Idé: LSX på bordstativ, med filtknotter under. Snu dem rundt når du vil lyddusje til kokkeleringen.

Sist redigert:

Makrellen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.10.2012
Antall liker
329
Ha, supert!
Rommet og huset er så umulig med hensyn på stereo, at jeg har sett for meg en håndfull små aktive anlegg spredt rundt haha. Med de føttene kan jeg jo kombinere stue og kjøkken. Eventuellt kjøpe et lite dab-system til å ha på selve kjøkkenbenken, man får jo mye bra nåtildags som holder til den type bruk, til og med på elkjøp og slikt.

Angående romkorreksjon - hvordan kan dette kobles til et aktivt KEF-oppsett, med en liten pc som kilde? Kan man gjøre det via software i pc'en?

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.184
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg hadde ikke brukt automatisk romkorreksjon, mest fordi disse KEF-systemene er så elegante betjeningsmessig. KEF har tre standardinnstillinger for romtilpasning pluss en ganske oppegående parametrisk eq, så du kommer antakelig godt ut med målemikk, pc, rew og manuell justering. Det sagt er neppe der rommet det enkleste.

Hvorfor pc som kilde forresten når KEFene strømmer hva det skal være helt selv?

Makrellen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.10.2012
Antall liker
329
Jeg er avhengig av gamle Winamp for oversikt og systematisering. Kan til nøds bruke en Android app og strømme til aktive høyttalere, men jeg foretrekker å surfe biblioteket i Winamp.

Takk for tips om Rew!

Rommet ser vanskelig ut ja, håper jeg kan klare å tweake til akseptabel lyd likevel. Det er sjelden jeg benytter lytterom, liker å ta en øl på sofaen i helgen, svinse rundt og lytte til musikk mens jeg gjør andre ting.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.184
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Kanskje lyddusjende høyttalere heller er greia i stuen? De KEFene er veldig +/- 45 grader og siden du skal bruke pc som kilde bør de kanskje utgå?
Mine dipoldrog hadde vært perfekte bortsett fra et par haker eller tre: De er store, liker seg best midt på gulvet, og det finnes bare ett par av dem.

Jeg ser for meg to av de store ESS AMT- mellomtonediskantene og bassdrier(e) i kasse i tillegg, men det blir mekke sjæl.

Sist redigert:

Makrellen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.10.2012
Antall liker
329
Litt usikker på hva lyddusjende høyttalere er?

Jeg klarer å holde meg i ro for lytting når jeg har lyst, men liker også å svinse litt rundt. Tror det skal holde med en radio-sak på kjøkkenbenken, og så KEF eller andre aktive mot sofagruppen, for å gjøre det enkelt.

En kompis av meg har noen litt billigere trådløse KEF, de er greie men har mere avanserte funksjoner enn det jeg bruker. Jeg trenger en form for optisk eller usb inn, og styring av sub. Har tittet litt på Klipsch sine aktive, men har litt skrekken for hissig diskant etter å ha hatt Klipch gulvstående til rundt ti tusen for en 15 år siden - de verste høyttalerene jeg har hatt.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.421
Torget vurderinger
1
Nytt hus så kan man jo få dratt opp litt høyttalere i tak og vegger, men mulig dette er for sent å ta med inn i prosjektet nå..
Høyttalere som henges opp fra tak er kanskje også noe å tenke på, kombinert med en sub sammen med en form for romkorreksjon. Lyd på konsert kommer jo også gjerne fra et array i høyden.
Med Blusound så kan man jo koble sammen flere enheter også spille av det samme på alle høyttalere i huset, om man ønsker det. Nå har vel også de nyeste Bluesound enhetene integrert Dirac (romkorrigering) også (mulig man må betale en lisens for å aktivere det).

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.184
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
De moderne aktive Klipsch The Fives, Sixes, Sevens, Nines låter ikke klassisk skrike-Klipsch. Bør absolutt vurderes.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Antall liker
5.024
Sted
Sunnmøre
Fin kåk og utsikt, forresten, om promo ikkje lyg, @Makrellen

Ser at du har litt av same problema som eg har med open romløysing: Mange kvadrat som eigentleg ikkje kan brukast til noko. Eg har ikkje løyst mine problem enno, forresten, så eg følgjer spent med på dine. Har sjølv vore innom tanken på om noko kunne hengja på vegg :)

(@jmolnes har vel litt same dimensjonar som deg, og har løyst det med KEF m/ sub. Du kunne sjekka tråden hans?)

Makrellen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.10.2012
Antall liker
329
Nytt hus så kan man jo få dratt opp litt høyttalere i tak og vegger, men mulig dette er for sent å ta med inn i prosjektet nå..
Høyttalere som henges opp fra tak er kanskje også noe å tenke på, kombinert med en sub sammen med en form for romkorreksjon. Lyd på konsert kommer jo også gjerne fra et array i høyden.
Med Blusound så kan man jo koble sammen flere enheter også spille av det samme på alle høyttalere i huset, om man ønsker det. Nå har vel også de nyeste Bluesound enhetene integrert Dirac (romkorrigering) også (mulig man må betale en lisens for å aktivere det).

Bra forslag! Det er for sent i prosjektet ja. Dessuten er jeg nok litt gammeldags, og fremdelses skeptisk til slike løsninger som Sonos og lignende. Jeg trenger ikke "audiofil" lyd i stua bare akseptabel for hverdagslytting, men er nok mest komfortabel med ting som ligner på et stereoanlegg for å få bra lyd, om enn av rent psykologiske grunner.

Makrellen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.10.2012
Antall liker
329
Fin kåk og utsikt, forresten, om promo ikkje lyg, @Makrellen

Ser at du har litt av same problema som eg har med open romløysing: Mange kvadrat som eigentleg ikkje kan brukast til noko. Eg har ikkje løyst mine problem enno, forresten, så eg følgjer spent med på dine. Har sjølv vore innom tanken på om noko kunne hengja på vegg :)

(@jmolnes har vel litt same dimensjonar som deg, og har løyst det med KEF m/ sub. Du kunne sjekka tråden hans?)
Takker! Ja der koker du ned moderne ferdighus til en setning - mange kvadrat som ikke kan brukes til noe! Man får vinne i lotto, eller lære å bli fornøyd med det man kan få!

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.421
Torget vurderinger
1
Bra forslag! Det er for sent i prosjektet ja. Dessuten er jeg nok litt gammeldags, og fremdelses skeptisk til slike løsninger som Sonos og lignende. Jeg trenger ikke "audiofil" lyd i stua bare akseptabel for hverdagslytting, men er nok mest komfortabel med ting som ligner på et stereoanlegg for å få bra lyd, om enn av rent psykologiske grunner.
Ta deg en tur på hifiklubben, der bruker de Bluesound til å spille av på alt mulig av utstyr. :)
Det er streamerne jeg tenker på da, ikke høyttalerne. Får også streamer med integrert amp, og innganger man trenger.
Om det er streamer du trenger da, det har du ikke skrevet så mye om?
Men ja, lifestyle høyttalere i plast med for lite volume og kapasitet er jeg heller ikke noe fan av.

Makrellen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.10.2012
Antall liker
329
Jeg har ikke helt bestemt meg ennå.

Har lest meg litt opp på det med hodetelfoner. Tenkte å sette sammen noe fra topping, kanskje til rundt 10-15 tusen pluss selve hodetelefonene til rund 10 tusen. Og så ha et aktivt høytalerranlegg i tillegg. Jeg kan bli litt klaustrofobisk av hodetelefoner, men de er fine til mer seriøs lytting. Og så ha en Wiim Mini bitperfekt streamer fra HiFisentralen, pluss pc, som kilde.

Men så har jeg begynt å lure på hvor mye man egentlig oppnår med et dedikert hodetelefonoppsett med dac og amp, i forhold til å bare skaffe noen Focal Batheys trådløse, og lytte fra mobilen, og så heller legge mere penger i det aktive høyttaleranlegget til stua. Til de aktive høyttalerene vil jeg antagelig ikke trenge streamer om de har innbygd dac, kobler bare optisk/usb direkte fra pc.

Det er et lite rom i kjelleren som blir hjemmekino/lytterom. Tenkte et bra Marantz surroundoppsett, og så i tillegg en klassisk Elektrokompaniet forsterker til å drive front og til når jeg bare skal lytte til musikk. Budsjett på hele greia i underetasjen, inkludert Oled TV, ca 150 tusen.

Sist redigert:

Makrellen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.10.2012
Antall liker
329
Forresten, angående stua er det enda et alternativ jeg har tenkt seriøst på.

Jeg har bestemt meg for at Electrocompaniet skal i hus, uansett hva. Dette av rent psykologiske grunner, det handler om guttedrøm, nostalgi og gode minner fra nittitallet. I tilleg fikk jeg komme til besøk hos @HoJ for et par år siden, og ble ytterligere frelst. Så Electrokompaniet skal det bli.

Men ett alternativ er å droppe Electrocompaniet i til hjemmekino, for heller å ha det i stua. Så vidt jeg husker var EC-1 en klassisk modell rundt tidlig nittitall med super lyd på den tiden. Et alternativ er å skaffe en slik til stua, og koble til bokhyllehøyttalere, ogmed Wiim/pc som kilde til en Topping Velvet dac. Det blir noe vanskeligere (for meg) å styre sub da, men jeg skal nok klare det med litt lesing.

Sist redigert:

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.184
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
KEF LS50 eller LS50 Meta er utmerkede passive varianter av tidligere nevnte.

Topp Bunn