Forslag til Windows-equalizer?

P

parafinoksen

Gjest
Jeg har faktisk vurdert en stund å kvitte meg med den koselige lille rørforsterkeren min fordi jeg må opp på 80-85 dB for at ting skal låte riktig. Og det er rett og slett for høyt for resten av familien og naboer, med mindre jeg er hjemme alene litt tidlig på ettermiddagen (leilighet). Jeg har en transistorforsterker med mer trøkk og som har loudness og tonekontroller - den passer fint til lavt volum, men lyden er rett og slett grøtete sammenlignet med rørforsterkeren. Jeg har vært inne på tanken å skaffe en analog equalizer, men tanken på flere bokser og kabler osv. frister ikke.

Så i dag testet jeg rett og slett den innebygde equalizeren i Windows Media Player. Lagde en liten smilekurve, og da falt «alt» på plass ved lytting på lavt volum (~45-50 dB). Varme nedover og en bass du kjenner i kroppen samt luft oppover, i tillegg til klarheten i mellomtonen jeg liker så godt fra rørforsterkeren. Minuset er at equalizeren funker kun i WMP.

Har dere forslag til en grei «global» equalizer? Den må funke med USB-tilkoblede enheter (i mitt tilfelle Hegel HD11-DAC).
 
Sist redigert av en moderator:
Topp Bunn