Vidar Øierås
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 19.01.2003
- Antall liker
- 341
Hvis motstanden pr. lengdeenhet er den samme så er det absolutt 0 forskjell i lydsignaturen uansett hvordan kabelen er bygget opp ellers.Jo, man kan kun undre sig over at så mange mener at renhed i metallerne betyder noget for lyden og at forskelige metaller lyder forskelligt når det tilsyneladende ikke betyder noget som helst.Utglødet eller ikke så leder metaller strøm lineært over noen få Kelvin, siden termisk scattering i metaller øker lineært med temperatur og lattice defect scattering er en konstant. For normalt rent kobber er dominerer termisk scattering over ca 50K (-223°C) og ρ(T) øker lineært. Den enkleste måten å få ned motstand i en leder på er å øke tverrsnittet eller redusere lengden.
Det samme gør sig gældende for forskelige blandinger af metaller, og hvis man belægger kobber med et tyndt lag sølv eller guld eller bruger andre kombinationer også dette giver i følge mange lydforskelle.
Jeg kender ikke den nøjagtige årsag til at det er sådan, men jeg ved dog en del om hvad det sandsynligvis ikke er.
Men ellers har Distinctive jo fundet en fin undersøgelse frem hvor man kan prøve sig lidt frem http://www.hifisentralen.no/forumet...eldiskusjoner-totalforbys-55.html#post2047669
Den enkleste forklaringen jeg har til at du hører forskjell, er hva som skjer med opplevelsen når forventninger, "rykter", visuelle inntrykk, pris, er tatt i betraktning. Forventninger, synsinntrykk osv. er veldig forstyrrende for hørselsinntrykkene. Vi hører ikke bare med ørene, men også med synet og andre inntrykk - slik hjernen til syvende og sist tolker det vi hører. Det er veldig vanlig fenomen, men enkelte kabeltilhengere tror ikke på sånt
Vidar