Forsterkere Forsterker effekt behov, contra rom størrelse, Høytaler følsomhet.

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Hei,

Tidligere har jeg set nogen tabel beregninger, vedrøende anbefalte effekt behov, til div Høytaleren følsomhet, Rom størrelse.

Nogen her som ved hvor vi finder disse tabler?

Mvh.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.243
Antall liker
9.477
Torget vurderinger
2
Hei,

Tidligere har jeg set nogen tabel beregninger, vedrøende anbefalte effekt behov, til div Høytaleren følsomhet, Rom størrelse.

Nogen her som ved hvor vi finder disse tabler?

Mvh.
Scroll litt ned her
Efficiency and sensitivity conversion - loudspeaker percent and dB per watt and meter loudspeaker efficiency versus sensitivity vs speaker sensitivity 1 watt = 2,83 volt box chart - sengpielaudio Sengpiel Berlin

70 Watt forsterker på 88dB/2.83V 8ohms høyttaler gir 100 db på 3m avstand
 

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Hei,

Tidligere har jeg set nogen tabel beregninger, vedrøende anbefalte effekt behov, til div Høytaleren følsomhet, Rom størrelse.

Nogen her som ved hvor vi finder disse tabler?

Mvh.
Scroll litt ned her
Efficiency and sensitivity conversion - loudspeaker percent and dB per watt and meter loudspeaker efficiency versus sensitivity vs speaker sensitivity 1 watt = 2,83 volt box chart - sengpielaudio Sengpiel Berlin

70 Watt forsterker på 88dB/2.83V 8ohms høyttaler gir 100 db på 3m avstand
Hei Balle, tak for link, for kigge lidt på denne i kveld.

Begynner faktisk at lure lidt på om mit lytte rom virker som en Vacum suger på lydtrykk.

Vegen høytalerne står inntil er av den lyd isolerende type, og der bruges mellen rekke huse og lurer på om det er denne, der absorbere lydtrykk propational med tilført energi.

Mvh.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Er det i bassen du mister trykket? Har lest at slike vegger kan sluke bass.
 

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Er det i bassen du mister trykket? Har lest at slike vegger kan sluke bass.
Ja,e kansje. Føler general ikke at jeg for skjikkelig op lydtrykket her, uanset hva forsterkere, Høytalere som er koblet op med denne plassering.

Tabber kansje lydtrykk op mod etaten oppe, og ud i resten av huset gennem vægene, døre, vinduer, ect.

For sikkert købe en sjikkelig lydtrykk måler, om ikke andet, kan den jo eventuel bekreftige om jeg holder på at bli stokk døv.

I så fald må i se bort for betraktninger mine vedrøende lydgengivelse, indeher! :confused:
 
Topp Bunn