Forsterker og høytalere til platespiller

SolidFloyd

Fersking
Ble medlem
19.07.2014
Antall liker
3
Sted
Vest-Agder
Hei, er ny på forumet samt vil jeg også kalle meg fersk mtp vinyl.
Jeg har riktig nok alltid vært fasinert av vinylplater og hadde en periode for 15-18 år siden hvor jeg hadde gutterommet fult av gamle halvfunksjonerende platespillere jeg hadde kjøpt på loppemarkeder osv. ... Husker ikke hvilke merke eller modell noen av disse var, men de forsvant ut av gutterommet etterhvert som jeg kastet meg på MiniDisc bølgen (som viste seg å bare være en liten krusning på sølepytten etter en liten regnskur).

Uansett, etter at en av mine favoritt artister (Arjen A. Lucassen) begynte å gi ut album på vinyl så har jeg så klart kjøpt litt LP-er (dog uten å eie platespiller). Jeg gikk for litt siden til innkjøp av en Pro-Ject Debut Carbon DC Esprit spiller med et Pro-Ject Phono Box II RIAA-trinn som jeg koplet opp mot et lite Denon mini-anlegg (som sikkert er 15 år gammelt). Det blir jo lyd av det, men jeg mener inderlig at mine plater fortjener litt bedre enn dette, da jeg ikke synes lyden blir særlig definert og en smule grøtete (om noen forstår hva jeg mener). Det er jo en jungel der ute og har nå trålet gjennom en del tråder på forumet i håp om å bli litt klokere (noe jeg ble), men er fremdeles litt usikker.

Jeg kan jo begynne med at jeg ikke er en person som er genuint interessert i Hi-fi eller har noe veldig sart øre for lyd, men er veldig glad i å høre på musikk. Jeg hører for det meste på rock, prog-rock, metall, men sneier også innom litt folk, klassisk og electronica ++
Favoritter må vel sies å være Ayreon/Arjen A. Lucassen, Rush, Dire Straits / M. Knopfler, Pink Floyd, Queen og ting i denne retningen.

Jeg ser etter en passende forsterker og høyttalere til spilleren min, budsjett har jeg satt til 5000,- totalt for forsterker + høyttalere (budsjettet er hverken skrevet i stein eller med vannfast tusj). Jeg kan godt kjøpe brukt og er ikke så opptatt av utsende eller alskens fiffige funksjoner og rare tilkoblingsmuligheter. Spilleren min står på hobbyrommet (som er i kjelleren, ca 20 m2, helt rektangulært og fullt av diverse hobby stæsj).

Noen som har noen tips?

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Se Torget her på HFS så finner du sikkert noe for det budsjettet.Et par stativhøyttalere og en forsterker med litt pondus bør du ha.
Å anbefale noe her er vanskelig.Du finner sikkert noe.Lykke til.
Mvh Kenneth

fry

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2012
Antall liker
537
Torget vurderinger
10
Hei

Til budsjettet og smaken tror jeg et par snell e3/J2/j3 hadde vært midt i blinken. Meget musikalske med en fyldig og generelt fin lyd. Er du heldig får du et par for en tusing eller to. Da har du litt igjen til en integrert forsterker av grei kvalitet. Det dukker opp yba integre dt fra tid til annen til 3-4000. Dette er fantastiske saker med innebygd phono(mm). Lykke til!

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.550
Torget vurderinger
10

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Hei

Til budsjettet og smaken tror jeg et par snell e3/J2/j3 hadde vært midt i blinken. Meget musikalske med en fyldig og generelt fin lyd. Er du heldig får du et par for en tusing eller to. Da har du litt igjen til en integrert forsterker av grei kvalitet. Det dukker opp yba integre dt fra tid til annen til 3-4000. Dette er fantastiske saker med innebygd phono(mm). Lykke til!
Enig med fry her.Sjekk ut snell.Det er både gode og plasseringsvennlige høyttalere.

SolidFloyd

Fersking
Ble medlem
19.07.2014
Antall liker
3
Sted
Vest-Agder
Takker for info og tilbakemeldingr.

Tror jeg blir og overvåke Torget og Finn litt fremover og se hva som dukker opp.

Ser det ligger ute følgende på torget atm:
  • Marantz PM-17
  • Rega Mira 3
  • Primare i21

Er noen av disse noe tess? eller er det bare å smøre seg med tålmodighetsfett å vente på andre godbiter?

SolidFloyd

Fersking
Ble medlem
19.07.2014
Antall liker
3
Sted
Vest-Agder
Etter å ha trålet gjennom en rekke tråder her og reviews på nett, samt sniffet litt på det som er av brukmarkeder så er det eneste jeg foreløpig har kommet frem til at jeg i alle fall bør dobble budsjettet mitt O0

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.198
Torget vurderinger
1
Hei godtfolk!

I stedet for å lage ny tråd henger jeg meg på denne hvis det er greit, for tematikken er ganske så lik. Nok en av ungene skal på hybel til høsten og det er luftet behov for musikkanlegg. I tiende klasse bygde poden et sett høyttalere basert på et par SEAS Excel coax elementer jeg hadde liggende: http://seas.no/images/stories/excel/coaxial/app_note/c16appnote.pdf

Dette er små høyttalre på ca 5 liter i lukket kasse. Ganske tungdrevne etter min forstand, jeg måtte dra på relativt mye på hovedanlegget for å sparke liv i de. Nuvel. Vi er nå på utkikk etter en brukt forsterker i lavere prisklasse som kan drive disse greit i et lite hybelrom. Den må ha RIAA da han har lyst til å kjøpe seg platespiller og prøve dette. Skikkelig 80-tallsvibber for meg her:)
Musikk for øvrig vil bli fra Spotify fra mobil/PC og rett inn på linjetrinnet vil jeg tro. Så vi skulle klare oss greit med en gammeldagsforsterker uten DAC og USB, gjør vi ikke?

Jeg ser for meg en gammel NAD og kanskje en brukt Regaspiller, men det er muligens veldig mye annet også? Forslag til enkelt, men velspillende hybelanlegg og påfølgende diskusjon mottas med takk:)

Topp Bunn