Forsterkere Forsterker og impedansmatching

Vanguard

Medlem
Ble medlem
06.10.2016
Innlegg
14
Antall liker
3
Sted
Vestfold
Hei :) Jeg har undersøkt litt, men blir ikke klok på det eksakte svaret rundt det jeg lurer på.
Jeg har fått på lån et høyttalersett som heter Jas Audio Odin AAT. Det er oppgitt til nominell impedans på 4 ohm. Jeg har en Mcintosh Mc275 som effektforsterker. Vil forsterkeren kunne ta skade av at man prøver ut høyttalerne med 8 ohms utgang på Mcintoshen? Jeg tenker da på om man kan trekke for mye strøm, og lignende.
Takker for alle svar!
 
Sist redigert:

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Hei :) Jeg har undersøkt litt, men blir ikke klok på det eksakte svaret rundt det jeg lurer på.
Jeg har fått på lån et høyttalersett som heter Jas Audio AAT. Det er oppgitt til nominell impedans på 4 ohm. Jeg har en Mcintosh Mc275 som effektforsterker. Vil forsterkeren kunne ta skade av at man prøver ut høyttalerne med 8 ohms utgang på Mcintoshen? Jeg tenker da på om man kan trekke for mye strøm, og lignende.
Takker for alle svar!
Tviler på at den tar skade eller skader noe.
Hadde en den berømte MAen, en rørforsterker med 4 og 8 ohm utganger.
På B&W CM9 spilte det drit på 4 ohm, men utrolig flott på 8 ohm
 
Sist redigert:

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.986
Antall liker
1.841
Sted
Fetsund
Hei :) Jeg har undersøkt litt, men blir ikke klok på det eksakte svaret rundt det jeg lurer på.
Jeg har fått på lån et høyttalersett som heter Jas Audio AAT. Det er oppgitt til nominell impedans på 4 ohm. Jeg har en Mcintosh Mc275 som effektforsterker. Vil forsterkeren kunne ta skade av at man prøver ut høyttalerne med 8 ohms utgang på Mcintoshen? Jeg tenker da på om man kan trekke for mye strøm, og lignende.
Takker for alle svar!
Neppe noe problem. Siden alle høyttalere har varierende impedans gjennom hele frekvensbåndet. Så hvis impedansen måtte være statisk ville vi fort hatt trøbbel.
Den har vel begge regner jeg med, så prøv begge to.

Illustrasjon. Impedansforløpet til høyttalerne Klipsch RF7 II: Som du kan se, så ville det vært problematisk om impedansen måtte være låst.

Klipsch RF7 II Impedence Curve.jpg
 

Vanguard

Medlem
Ble medlem
06.10.2016
Innlegg
14
Antall liker
3
Sted
Vestfold
Hei :) Jeg har undersøkt litt, men blir ikke klok på det eksakte svaret rundt det jeg lurer på.
Jeg har fått på lån et høyttalersett som heter Jas Audio AAT. Det er oppgitt til nominell impedans på 4 ohm. Jeg har en Mcintosh Mc275 som effektforsterker. Vil forsterkeren kunne ta skade av at man prøver ut høyttalerne med 8 ohms utgang på Mcintoshen? Jeg tenker da på om man kan trekke for mye strøm, og lignende.
Takker for alle svar!
Tviler.
Hadde en den berømte MAen, en rørforsterker med 4 og 8 ohm utganger.
På B&W CM9 spilte det drit på 4 ohm, men utrolig flott på 8 ohm

Mulig jeg tar veldig feil her, men CM9 er vel oppgitt til 8 ohm som nominell impedans? "jassene" jeg har lånt med meg har 4 ohm. Det vil si at jeg ønsker som deg, å prøve ut 8 ohms utgangen på mcintoshen, for å se om lyden blir bedre.
Tusen takk for et flott svar uansett i hvertfall :)
 

Vanguard

Medlem
Ble medlem
06.10.2016
Innlegg
14
Antall liker
3
Sted
Vestfold
Mc275 har da også 4ohms utgang...
Ja, dette er jeg klar over :) Jeg ønsker å se om lyden blir bedre om jeg prøver meg med 8 ohm fra forsterker. Jeg er dog redd forsterkeren ikke skal klare dette, og derfor søker jeg litt kunnskap rundt emnet :)
Hei :) Jeg har undersøkt litt, men blir ikke klok på det eksakte svaret rundt det jeg lurer på.
Jeg har fått på lån et høyttalersett som heter Jas Audio AAT. Det er oppgitt til nominell impedans på 4 ohm. Jeg har en Mcintosh Mc275 som effektforsterker. Vil forsterkeren kunne ta skade av at man prøver ut høyttalerne med 8 ohms utgang på Mcintoshen? Jeg tenker da på om man kan trekke for mye strøm, og lignende.
Takker for alle svar!
Neppe noe problem. Siden alle høyttalere har varierende impedans gjennom hele frekvensbåndet. Så hvis impedansen måtte være statisk ville vi fort hatt trøbbel.
Den har vel begge regner jeg med, så prøv begge to.

Illustrasjon. Impedansforløpet til høyttalerne Klipsch RF7 II: Som du kan se, så ville det vært problematisk om impedansen måtte være låst.

Vis vedlegget 507932
Da antar jeg at jeg med hell kan kjøre 8 ohm i fra forsterker, men må vel ta hensyn til å ikke kjøre for høyt volum?

Jeg beklager min uvitenhet rundt emnet, men takker for et illustrativt innlegg :)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.131
Antall liker
5.023
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Du trenger ikke å bekymre deg eller ta hensyn til noe som helst. Prøv og finn ut hva du liker best.
Ingenting går galt og du hører når du spiller inn i området der forsterkeren forvrenger. Og hører du ikke dette, så........
Når du har funnet optimal tilpasning, kan du sette deg ned å vurdere hva som er riktigst.
For å finne ut det må du ha hele impedans forløpet til høyttaleren foran deg.
Hvis det ikke finnes har produsenten noe å skjule.

Edit: innen HiFi er det ikke noe som heter impedans match i ordets egentlige betydning.
 
Sist redigert:

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Hei :) Jeg har undersøkt litt, men blir ikke klok på det eksakte svaret rundt det jeg lurer på.
Jeg har fått på lån et høyttalersett som heter Jas Audio AAT. Det er oppgitt til nominell impedans på 4 ohm. Jeg har en Mcintosh Mc275 som effektforsterker. Vil forsterkeren kunne ta skade av at man prøver ut høyttalerne med 8 ohms utgang på Mcintoshen? Jeg tenker da på om man kan trekke for mye strøm, og lignende.
Takker for alle svar!
Tviler.
Hadde en den berømte MAen, en rørforsterker med 4 og 8 ohm utganger.
På B&W CM9 spilte det drit på 4 ohm, men utrolig flott på 8 ohm

Mulig jeg tar veldig feil her, men CM9 er vel oppgitt til 8 ohm som nominell impedans? "jassene" jeg har lånt med meg har 4 ohm. Det vil si at jeg ønsker som deg, å prøve ut 8 ohms utgangen på mcintoshen, for å se om lyden blir bedre.
Tusen takk for et flott svar uansett i hvertfall :)
Kan godt hende du har rett. Tok det som en selvfølge at de var 4 da B&W er kjent for å være tungdrevne. Hehe
Men de på hifi klubben så de måtte på 4 fordi den vertfall ikke kunne drive de på 8
Men da krasjet lyden. Jeg koblet om til 8 på forsterkeren og da ble det helt nydelig. Så pass bra at alle ansatte på klubben plutselig stod bak oss uten et ord , og bare så rart på høyttalerne. De fikk hakeslipp.

Så bare å teste
 
Sist redigert:

Vanguard

Medlem
Ble medlem
06.10.2016
Innlegg
14
Antall liker
3
Sted
Vestfold
Du trenger ikke å bekymre deg eller ta hensyn til noe som helst. Prøv og finn ut hva du liker best.
Ingenting går galt og du hører når spiller inn i området der forsterkeren forvrenger. Og hører du ikke dette, så........
Når du har funnet optimal tilpasning, kan du sette deg ned å vurdere hva som er riktigst.
For å finne ut det må du ha hele impedans forløpet til høyttaleren foran deg.
Hvis det ikke finnes har produsenten noe å skjule.

Edit: innen HiFi er det ikke noe som heter impedans match i ordets egentlige betydning.
Jeg takker for svaret! Jeg koblet nå om til 8 ohm fra Mcintosh, og lyden er vesentlig mer oppløst, og kraftfull.

Det som i utgangspunktet fikk meg til å tvile, var at det stod i manualen at om det f.eks er 6 ohms høyttaler, så skal man gå for 4 ohms utgang fra forsterker til høyttaler, altså "Allways go lower".

Men jeg går utifra at det dere sier er korrekt, og vil med glede spille fra 8 ohms utgang :)
 

Vanguard

Medlem
Ble medlem
06.10.2016
Innlegg
14
Antall liker
3
Sted
Vestfold
Hei :) Jeg har undersøkt litt, men blir ikke klok på det eksakte svaret rundt det jeg lurer på.
Jeg har fått på lån et høyttalersett som heter Jas Audio AAT. Det er oppgitt til nominell impedans på 4 ohm. Jeg har en Mcintosh Mc275 som effektforsterker. Vil forsterkeren kunne ta skade av at man prøver ut høyttalerne med 8 ohms utgang på Mcintoshen? Jeg tenker da på om man kan trekke for mye strøm, og lignende.
Takker for alle svar!
Tviler.
Hadde en den berømte MAen, en rørforsterker med 4 og 8 ohm utganger.
På B&W CM9 spilte det drit på 4 ohm, men utrolig flott på 8 ohm

Mulig jeg tar veldig feil her, men CM9 er vel oppgitt til 8 ohm som nominell impedans? "jassene" jeg har lånt med meg har 4 ohm. Det vil si at jeg ønsker som deg, å prøve ut 8 ohms utgangen på mcintoshen, for å se om lyden blir bedre.
Tusen takk for et flott svar uansett i hvertfall :)
Kan godt hende du har rett. Tok det som en selvfølge at de var 4 da B&W er kjent for å være tungdrevne. Hehe
Men de på hifi klubben så de måtte på 4 fordi den vertfall ikke kunne drive de på 8
Men da krasjet lyden. Jeg koblet om til 8 på forsterkeren og da ble det helt nydelig. Så pass bra at alle ansatte på klubben plutselig stod bak oss uten et ord , og bare så rart på høyttalerne. De fikk hakeslipp.

Så nære å teste
Hehe, det er ingenting som er mer morsomt enn når selv de i butikken blir overrasket over lyden! Jeg skjønner poenget ditt, og om man kan teste frem og tilbake uten at noen av enhetene tar skade av det, så er det ingenting som er kjekkere enn det :)
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.573
Antall liker
9.918
Torget vurderinger
2
Jeg bruker konsekvent den laveste utgangen, det det gir lavest utgangsimpedanse og det minste frekvensavviket med en rørforsterker, det gir også best lyd hos meg.
Får da mindre effekt ut men det betyr ikke noe da jeg har lettdrevne høyttalere og trenger ikke full effekt uansett
Som oftest gir også 4ohms utgangen en "flatere" operasjonslinge for utgangsrørene enn om man bruker 8, og dermed lavere forvregning også...

Vær oppmerksom på at 4 og 8 ohm utgangen vil gi ulik lydstyrke, og direkte sammenligning uten å justere volumet opp for 4ohms utgangen vil bli feil.
Så å bruke 8 ohms utgangen vili de flest tilfeller gi større effekt, mer forvregning og ujevnheter i frekvensgangen , men ikke skade på noen måte.
 
Sist redigert:
Topp Bunn