Forsterker problem, gåen softstart/current limiter?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.707
    Torget vurderinger
    96
    En av mine monoblokker har de siste par måneder knitret litt og laget ulyd ved påslag, men kun de 6-7 sekundene det tar før ampen sier "klikk-klikk" og det er lyd igjennom. Antar det er et slags softstart/begrensning system. Etter at den har kommet på, har den vært helt stabil. Nå vil den ikke slå seg på.
    Åpnet den og fant en liten boks direkte koblet til strøminntak/sikringsholder, men bare via ene lederen. Dette må være en slags softstart/current limiter? Plasthuset er smeltet noe på ene siden, og det er noe sot på kretskortet under den. Men jeg kan ikke se noen skader eller mistenkelige ting annet enn i denne boksen. Ser lite komponenter inni, men det er et lite kort merket 12V DC og en liten motstand tror jeg. Rød leder går da fra strøminntak, gjennom denne boksen og så ut til trafo såvidt jeg kan se. To tynne ledninger går fra det lille kortet/motstanden i boksen og videre ned til et kretskort.

    Er dette noe jeg kan skifte ut selv? Jeg skal klare å montere kabelsko og bruke en loddebolt. Hva kan jeg erstatte den defekte komponenten med? Bør jeg levere ampen til service?
    Håper bildene forklarer mer.

    På forhånd takk for svar.

    IMG_20210619_210946.jpg

    IMG_20210619_211245.jpg
     
    Sist redigert:

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Her tenker jeg det er en Thermistor og et relè pluss en del annet inni. Den komponenten du ser der er en diode. Men den er nok okei. Jeg tipper det er en smeltet thermistor inni der. Dermed vil det ikke gå noe strøm igjennom når du slår på bryteren. Og uten strøm starter heller ikke kretsen som skal bypasse thermistoren med relèet.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.707
    Torget vurderinger
    96
    Her tenker jeg det er en Thermistor og et relè pluss en del annet inni. Den komponenten du ser der er en diode. Men den er nok okei. Jeg tipper det er en smeltet thermistor inni der. Dermed vil det ikke gå noe strøm igjennom når du slår på bryteren. Og uten strøm starter heller ikke kretsen som skal bypasse thermistoren med relèet.
    Hm, ok. Du mener boksen må sprettes (finner ingen måte å åpne den på annet enn deksel som er fjernet før bilder), og så må thermistor erstattes? Eller kan et verksted bare skifte hele skiten?
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Hele boksen eksisterer nok som reservedel om forsterkeren ikke er for gammel.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.707
    Torget vurderinger
    96
    Hele boksen eksisterer nok som reservedel om forsterkeren ikke er for gammel.
    Hva eksakt tror du boksen gjør? Kan den bypasses eller erstattes med noe annet enn originalen? Muligens prøve å åpne den og sjekke hva som er der?
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Det er som du hentydet, en softstart. Om den kan bypasses uten at forsterkeren blåser sikringer er uvisst. Erstattes med annen softstart kan den helt klart.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.707
    Torget vurderinger
    96
    Ved bypass er det rett og slett bare å koble rød leder sammen? Forsterkeren er vel trygg men du tenker at den da kan blåse en 16A sikring på kursen til hifi'en?
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    sikringen på forsterkeren vil nok ryke først. Bypassing er så enkelt som å koble sammen de to røde ja. Men da har du vel heller ingen bryter ser det ut som.
    Eller går kablene fra IEC inntaket og frem til en bryter på fronten?
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.707
    Torget vurderinger
    96
    Bryter på fronten ja. 10A sikring i forsterker. Tunge saker. Tipper det er lurest å være tålmodig til en ny løsning er på plass? Må da være noen som kan fikse dette.
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Ja med 10A sikring og softstart, så vil denne dra enorme mengder strøm under oppstart. Her er det bare å vente til en softstart løsning er på plass.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.707
    Torget vurderinger
    96

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    slikt er nok ikke å få kjøpt i Norge. Og de må designes i forhold til trafo og kondensator størrelse. usikker på hva de tynne ledningene styrer. Men vil tro det er styring for relè forsinkelsen. Det beste er å få tak i en ny originaldel.
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Har du noen tips om hva jeg kan kjøpe, gjerne i Norge? De to tynne ledningene som går ned i kortet fra dioden, er det en slags temperatursensor og kanskje ikke helt nødvendig? Beklager "dumme" spørsmål, men på mange eksempler jeg ser er det tilkobling for begge ledere, men på min så er soft start bare koblet til ene fasen?

    Hva med noe sånt som dette:

    for all del IKKE bruk den der. Denne har 2 og 2 thermistorer i parallell. Og thermistorer skal ALDRI under noen omstendighet parallell kobles.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.707
    Torget vurderinger
    96
    Leser at en del av de ferdige typene som man kan kjøpe har ferdig satt forsinkelse på strømmen. Da trengs vel ikke de tynne lederne, men det er et usikkert moment uansett. Disse vil jeg antagelig ikke kunne montere om jeg ikke skaffer original boksen fra produsent. Jeg er ekstremt fornøyd med disse monoblokkene da de kostet grandiosa men smaker indrefilet. Bortsett fra dette problemet virker de å kunne holde en god stund. Den andre blokka er dønn stabil. Får se hva jeg gjør.

    Takker mye for innspill. Om noen har tips til softstart som kan funke så gi gjerne et hint. Jeg skal sende mail til produsent og kanskje til noen reparatører.
    Har ikke allverdens håp angående produsent. Shengya har vel ingen norsk importør og jeg kjenner jeg er litt skeptisk sånn generellt. Men kanskje jeg får fordommene mine motbevist.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.707
    Torget vurderinger
    96
    for all del IKKE bruk den der. Denne har 2 og 2 thermistorer i parallell. Og thermistorer skal ALDRI under noen omstendighet parallell kobles.
    Hva kan skje når de er koblet i parallel?
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    En thermistor er en blodig varm motstand der motstanden endrer seg ved temperatur. De har forholdsvis høy motstand som kald, og omtrent ingen motstand som varm. Så 2 slike vil aldri ha helt lik motstand. Dermed skjer det som kalles current hog. Dvs at all strøm går den veien med lavest motstand. Altså igjennom kun 1 av de parallell koblete thermistorene. Dermed vil aldri en slik softstart tåle i nærheten av strømmen den var "designet" for.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.707
    Torget vurderinger
    96
    En mulighet kan kanskje være å dissekere boksen, og å bytte ut thermistor som er gåen? Om det er det som har skjedd. Sikkert ikke en god løsning, og det blir vel vanskelig med den varmen som har gått gjennom der med smeltet plast og greier.
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Jeg vil tro at alt inni der er støp fast i epoxy dessverre.
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Det vises godt om du ser på undersiden av kortet. Dette har du også spurt om før, og jeg har besvart det før.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.707
    Torget vurderinger
    96

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Vippe eller trykke ind eller ud knap. Der findes hundreder af muligheder. Ikke moment som går på og slipper igen. Anbefaler trykknap. Ser som regel bedst ud.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.707
    Torget vurderinger
    96
    Vippe eller trykke ind eller ud knap. Der findes hundreder af muligheder. Ikke moment som går på og slipper igen. Anbefaler trykknap. Ser som regel bedst ud.
    Aha. Jeg kommer ikke til å skifte strømbryter. Dette er jo en ferdig forsterker fra fabrikk. Bryteren er av den typen som man trykker inn med et lite klikk og så slipper den litt ut igjen. Men etter man har trykket inn knappen er det strøm med en gang, den venter ikke til knappen har sluppet ut igjen.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.707
    Torget vurderinger
    96
    Forsterkeren det er snakk om er en Shengya PSM-300 monoblokk. Den har 1500 VA trafo og 120.000 uF kondensatorbank (1 stk. blokk). 300/600 watt i 8/4 Ohm.

    Under er et bilde av de to tynne lederne, og de går ned til et punkt merket NTC.RY. Jeg ser at thermistorer på softstart ofte er merket med NTC. Det er en pluss og en minus leder, se det andre bildet av softstart boksen hvor man kan se det lille kortet ovenfra.

    Spørsmålet er om jeg kan ettermontere en annen softstart og klare meg uten de ekstra, tynne lederne. I såfall hvilken type?

    IMG_20210620_193547.jpg




    IMG_20210620_193230.jpg
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Ja der vises det at jeg hadde rett. De ledningene merket NTC RY er kontrolkretsen som aktiverer relèet som bypasser en NTC thermistor. Kan også se et relè i den boksen på siste bilde. Og man ser spole tegnet på undersiden av kretskortet. Det indikerer spolen på relèet. Så alt den boksen består av, er NTC thermistor, en diode og et relè. thats it.
    1500VA og 120.000uF blir temmelig mye energi på kort tid når det starter opp. Så her trengs kraftige thermistorer.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.707
    Torget vurderinger
    96
    Ja der vises det at jeg hadde rett. De ledningene merket NTC RY er kontrolkretsen som aktiverer relèet som bypasser en NTC thermistor. Kan også se et relè i den boksen på siste bilde. Og man ser spole tegnet på undersiden av kretskortet. Det indikerer spolen på relèet. Så alt den boksen består av, er NTC thermistor, en diode og et relè. thats it.
    1500VA og 120.000uF blir temmelig mye energi på kort tid når det starter opp. Så her trengs kraftige thermistorer.
    Jeg kunne hatt bruk for et elektronikk kurs ;) Spørsmål: Kan jeg klare meg med en softstart uten den tilkoblingen? Har ikke mange slike ferdig monterte løsninger en timer innebygget som forsinker/aktiverer og bypasser releer og thermistorer? Sikkert feil formulert, men du skjønner nok hva jeg mener.
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Jo alle softstarter har en forsinkelseskrets. problemet er bare å få timingen til å treffe i forhold til ladetiden på kondensatorbanken i samsvar med thermistorens oppvarmingstid/motstand. Har thermistoren for høy motstand når relèet slår inn, og kondensatorene ikke er ladet opp, så er det lett å sveise relèkontaktene. Prøv først å få tak i original deler. Enten hele boksen, eller en ny thermistor med samme verdier.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.707
    Torget vurderinger
    96
    Takker for god forklaring. Om jeg skulle brukt noe annet enn originalt, ville det vært lurt med lang forsinkelse da slik at kondisene er sikret å ha ladet seg? Mail til fabrikk er sendt. I mellomtiden kan jeg jo prøve å sprette boksen forsiktig for å kanskje få øye på noen verdier.
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Tja. Nå vet jeg ingenting om ladetiden her. Som du skrev i første post var den vel rundt 6sek. Jeg synes det høres lenge ut. men mulig de klikkene du refererer til er DC beskyttelse som klikker inn relèer og ikke det i softstarten du hører. Det lengre forsinkelse det mer jules må thermistoren takle. Også burde det times slik at thermistoren har minimum motstand når relèet slår inn. Og det bør skje så raskt som mulig når minimum motstand er oppnådd. Men det vil såklart funke om det ikke er helt optimalt også. Det bare tærer ekstra på thermistor og/eller relè.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Har bare skum lest.
    Hva med å snakke med produsenten?
    Hvis han eksisterer.
    Husk at dette er sterkstrøm.
    Ikke for pingler altså.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Sjekk "Soft start" hos Elfa Distrelec.
    Proff, men det koster. Leveringstid er ca 3 dager. Fra Kina mer enn 30.
    En liten klump fra Kina som klarer 100A / 4000 W?
    Skeptisk.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Dem her er gode. Ingen problemer med 1500 w. trafo og lade over 200.000 uf op til 80 v. 100 v vil hellere ikke være et problem.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn