Forsterker smeller når jeg kutter strømmen.

Torbjs

Medlem
Ble medlem
21.03.2010
Antall liker
0
Hei, jeg har bygget en forsterker fra coldamp som har fungert utmerket til nå, men ikveld klarte jeg selvfølgelig å skru den på uten at det var koblet noen last på høyttalerterminalene. Dette resulterte i at forsterker gir ifra seg et ganske høyt smell etter at jeg kutter strømmen med strømbryteren. Smellet kommer først etter ca 5 sekunder, og dermed etter at alt skulle være av.

Er det noen som har erfaring med lignende problem?

Jeg er svært takknemlig for alle innspill, og det er jo typisk at sånt skjer når kveldene blir lengre og jeg vil sitte inne å høre på musikk :(

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.621
Torget vurderinger
4
Det var tynt med opplysninger.
Transistor eller rør?
Smeller det fra kabinettet?
Link til konstruksjon?
Smeller det fra elektronikken etter dui har skrudd av?
Fungerer ampen ellers?

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
204
Torget vurderinger
1
Er dette en Klasse D forsterker? Virker som en kondensator lader seg ut når det smeller. Virker forsterkeren etter smellet? VH. Bernt

Torbjs

Medlem
Ble medlem
21.03.2010
Antall liker
0
Beklager dårlig informasjon.

Forsterkeren er en klasse D forsterker: link https://www.coldamp.com/store/sonora-combo-2s300.html

Den fungerer som normalt når den er på, men tar ikke sjansen på å ha den tilkoblet høyttalerne nå siden det smeller såpass høyt at jeg tenker det er skadelig. Skal finne meg noen elementer til testbruk i morgen.

Det høres rimelig ut som du sier at det er noe som lader seg ut, og jeg tenker at det kanskje kan være en motstand eller likeretter som er gåen i forbindelse med dette?

Skal gjøre noen volt-avlesninger på noen punkt som jeg har fått hos Coldamp etter kontakt med de, og så begynne å teste motstander og likeretter etter dette tror jeg.

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
204
Torget vurderinger
1
Har smell i høyttaleren hver gang jeg justerer ned høyspenningen på min test-forsterker. ( Rør )
Trenger ikke være noe galt, men test med den billig høyttaler eller en 8 Ohm motstand. VH. Bernt

Topp Bunn