Ønsker anbefaling Forsterker til AN-E/B og Snell E3

gjomle

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.01.2018
Innlegg
885
Antall liker
3.066
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
6
Har i lengre tid hatt en Doxa 72 sammen med rørpre (nå Rogue Audio Perseus) og et par Doxa 8.1. Men... har er ønske om litt endringer. Hvorfor? Jo, dette står i en stue i et hus som er svært lytt slik at jeg primært spiller på moderate lyttenivå. Føler at 8.1 ikke blomstrer før jeg drar på litt og har hatt ønske om å erstatte disse med noe annet.

Nå har jeg et par Snell E3 og snart et par AN-E/B. Så i min evige iver til å prøve noe nytt har jeg lyst til å bytte forsterkeri. Har en stund prøvd å få tak i en Audio Note-forsterker til fornuftig pris, men det har jeg foreløpig ikke klart å lykkes med. Så da er spørsmålet: hva annet burde jeg gå for? Tråler Finn og Torget, og har sett på følgende:

- LM 518IA
- LM 218IA
- Primaluna Prologue Premium

Ønsker primært rør, integrert eller pre/effekt (ikke mono-blokker). Priskategori 15-20k (maks).

Er det noen som har noen meninger om matching mellom nevnte høyttalere og forsterkere? Og er det andre gode alternativer jeg ikke har tenkt på?
 
Sist redigert:

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Innlegg
4.257
Antall liker
2.494
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Jeg ville ha vurdert den Cayin forsterkeren som nat har liggende på torget.
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Det finnes sikker uendelig mange forsterker kombinasjoner som vil låte bra med AN høyttalere. Jeg har selv brukt LM216IA på AN/E med svært godt resultat.
Ser det ligger to varianter av 218IA på finn.no. Den ene er modifisert, og bygget om til å kunne ta GM70 rør. Denne synes jeg virker veldig spennende.
Jeg bruker selv GM70 i min NAT "Single" SET integrerte forsterker, og synes det spiller veldig bra.
Lab12 fungerte også fint.
GM70 er svært vellydende og robuste rør som, er lett tilgjengelige og grisebillige å kjøpe NOS (foreløpig ihvertfall).
 
L

Lassencad

Gjest
Jeg brugte en Sugden forstærker. Først på et sæt Snell Type J senere på et sæt Snell Type C med et godt resultat :)
 

gjomle

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.01.2018
Innlegg
885
Antall liker
3.066
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
6
Takk for svar @lille hiawata og @BangBang. Regner med at det er et hav av mulige kombinasjoner som vil låte bra, derfor min søken etter erfaringer :). Kan dere si noe om de store forskjellene mellom rørtypene EL34 og GM70?
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Takk for svar @lille hiawata og @BangBang. Regner med at det er et hav av mulige kombinasjoner som vil låte bra, derfor min søken etter erfaringer :). Kan dere si noe om de store forskjellene mellom rørtypene EL34 og GM70?
Har jo ikke hatt EL34 og GM70 på samme type forsterker. Men EL34 er nok litt snillere, og spiller litt glattere og mer pyntelig.
Det er noe eget med store rør i triode/SET konfigurasjon. Som 211, 805, 845 og GM70. Blir mer rått og brutalt. Spiller "større" for å bruke en floskel.
Uten direkte sammenligning så kjenner jeg igjen mye i GM70 som fra når jeg hadde Audion Black Shadow 845. GM70 er nok litt mer nøytral i lyden enn 845, men spillestilen er ganske lik.
 

gjomle

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.01.2018
Innlegg
885
Antall liker
3.066
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
6
Når det kommer til watt: hvordan vil små rørforsterkere drive nevnte høyttalere? Tenker da på varianter som Audio Note OTO og lignende (som vel er oppgitt med 8-10w). Snell E3 har vel følsomhet på 91db. AN-E/B ligger vel enda høyere...
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Når det kommer til watt: hvordan vil små rørforsterkere drive nevnte høyttalere? Tenker da på varianter som Audio Note OTO og lignende (som vel er oppgitt med 8-10w). Snell E3 har vel følsomhet på 91db. AN-E/B ligger vel enda høyere...
Mine Kit3 av AN/E med silver coils, Hemp, og Blackgates her en oppgitt følsomhet på 98db. (om det er korrekt eller ikke aner jeg ikke).
De fungerte fint med LM216iA i triode modus. Dette gav vel 2x22W og hadde mer enn nok headroom til virkelig å spille høyt på stua (ca. 30m2)
Lab12 "Mighty" med sine 2x10W SET var akkurat nok til normal spilling, men manglet det siste lille for å spille Prog med det volumet jeg normalt bruker ;-)
 

gjomle

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.01.2018
Innlegg
885
Antall liker
3.066
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
6
Ja, selv om jeg normalt spiller på lavt nivå er tanken å ha nok krefter til å kunne dra på litt de få gangene jeg har huset for meg selv ;).
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.014
Torget vurderinger
2
Det finnes sikker uendelig mange forsterker kombinasjoner som vil låte bra med AN høyttalere. Jeg har selv brukt LM216IA på AN/E med svært godt resultat.
Ser det ligger to varianter av 218IA på finn.no. Den ene er modifisert, og bygget om til å kunne ta GM70 rør. Denne synes jeg virker veldig spennende.
Jeg bruker selv GM70 i min NAT "Single" SET integrerte forsterker, og synes det spiller veldig bra.
Lab12 fungerte også fint.
GM70 er svært vellydende og robuste rør som, er lett tilgjengelige og grisebillige å kjøpe NOS (foreløpig ihvertfall).
Jeg mener helt alvorlig at det uthevede ikke er helt presist, dersom man skal benytte Audio Note forsterkere som målestokk. Generelt ett er det helt riktig, det er lett å få AN høyttalere til å spille veldig bra, en typisk britisk forsterker (Rega, Naim, Exposure, Heed mmm) spiller flott. Men helt subjektivt opplever jeg noe ganske spesielt med en del Audio Note forsterkere, som få andre kan fullt ut kopiere. Det sagt, det finnes noen SET-varianter som spiller fantastisk flott, også på AN-E / Snell E2.
Jeg ville være forsiktig med KT-88 (eller 6550) baserte forsterkere, synes de ikke får til mellomtonen skikkelig. LM er gode, enkelte nyere Cayin og PrimaLuna likeså. Dessverre blir det innmari dyrt om du skal gå for de virkelig store rørene for effektens skyld, så EL-34 på omlag 2 x 20 Watt er et fornuftig kompromiss, har du gode trafoer, kan det spille overraskende høyt og potent. Jeg har av og til sett ANK (tidligere Audio Note Kits) L4 til salgs for fornuftige penger. Den spiller rasende bra.
 

gjomle

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.01.2018
Innlegg
885
Antall liker
3.066
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
6
Takk for svar @Håkon_Rognlien. Av det jeg har lest meg frem til virker det som EL34 er en god allrounder, og er i utgangspunktet forsterker med den rørtypen jeg har lyst til å prøve. Ser jo blant annet at LM 218IA bruker EL34-rør og er et alternativ.

Når det er sagt er det jo AN/ANK-forsterkere jeg aller helst vil ha i hus, men som nevnt tidligere vokser ikke disse på trær dessverre og det virker som eiere av disse helst vil beholde dem selv... ;).
 

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Innlegg
1.808
Antall liker
1.378
Hva med å kjøpe et AN-kit og bygge selv? Langt fra så vanskelig som mange tror. Og veldig tilfredsstillende.
 

Kvad

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.11.2012
Innlegg
77
Antall liker
66
Sted
Bergen
Torget vurderinger
3
Har vært litt på samme runden som deg. Har et par AN-E/D og sett meg om etter en betalbar brukt OTO/P1/P2 SE uten stort hell.

Har i dag en Dared Saturn Signature med KT150 som jeg syns høres fortreffelig ut (spesielt etter litt bytte av smårørene). Hadde tidligere en Rega Brio og Elex-R, og selv om jeg syns det var godlyd av dem og, er Saturn en mye bedre match i mine ører. Spesielt på lavere volum som du etterlyser.

Nå har jeg riktignok ikke erfaringsgrunnlaget til Håkon så jeg vet ikke hva jeg går glipp av i forhold til en AN forsterker (og for nå kanskje det er like greit : ).

Audiocompaniet har forøvrig en demo OTO SE Phono stående. Litt over mitt budsjett, men burde uansett være et godt kjøp i forhold til ny.
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Enig med @Håkon_Rognlien i at jeg nok uttalte meg litt upresist.
En AN Oto ville nok låte veldig bra. Dessverre er de ikke ofte å se på bruktmarkedet, og sist jeg så en ute og ville kjøpe. Hadde selger ombestemt seg på tross av bud over ønsket pris 😜
EL34 som f.eks i Lab12 Mighty (SET) hadde noe magisk over seg i forhold til LM216iA med sine KT88 rør i Triode modus. Men manglet en del krefter når det kom til stykket.
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Hadde forresten Naim Chrome Bumpers på AN/K. Det låt også veldig bra, men ble litt lite punch i stua her hos meg.
Men hadde mye magi og dynamikk selv på lavt volum.
 

gjomle

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.01.2018
Innlegg
885
Antall liker
3.066
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
6
Hva med å kjøpe et AN-kit og bygge selv? Langt fra så vanskelig som mange tror. Og veldig tilfredsstillende.
Jo, vurderer dette også. Spesielt etter at jeg fikk «tilbud» om en eldre, ferdigbygget til 20k... Spørsmålet er, hvor vrient er det å bygge disse? Kan svinge en loddebolt, men de teoretiske elektronikkunskapene svikter nok litt.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.014
Torget vurderinger
2
Ligger en Meishu for "småpenger" i Nederland, da.
DET er en god forsterker! Ok, tordnende høyt spiller den vel ikke, men pluss på med en rimelig klasse D-sak e.l. for de dagene du er alene hjemme, bare... :)


Og en Soro SE i samme område..
 
Sist redigert av en moderator:

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Innlegg
1.808
Antall liker
1.378
Jo, vurderer dette også. Spesielt etter at jeg fikk «tilbud» om en eldre, ferdigbygget til 20k... Spørsmålet er, hvor vrient er det å bygge disse? Kan svinge en loddebolt, men de teoretiske elektronikkunskapene svikter nok litt.
Det holder å kunne lodde. Teoretiske kunnskaper behøves ikke. Med printkort er det jo som å bygge LEGO. Du får uansett svar på alt mellom himmel og jord hos meget behjelpelige DIY folk her på sentralen. Du kan jo også laste ned byggeinstruksjonene for de aktuelle modellene som du har i sikte for å se om det ser overkommelig ut. Ferdigbygd fra ANUK er nok bedre hvis du har lyst til å kjøre single ended, men push-pull fra ANK er slett ikke gærnt.
 

gjomle

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.01.2018
Innlegg
885
Antall liker
3.066
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
6

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Innlegg
1.808
Antall liker
1.378
Har ingen erfaringer selv med Audiocompaniet, men har som du sier også hørt litt ymse.

Trenger du krefter så er nok push-pull det billigste alternativet for å oppnå et godt resultat. Billig single ended er som regel ganske så middelmådig. SE krever rett og slett bedre deler for å oppnå et brukbart resultat. Og det koster naturlig nok også mer.
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Audiocompaniet har også en Meishu Phono Silver demomodell til under halv pris. Men den ligger jo i et litt høyere prissegment 😎
 
Sist redigert:

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.481
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Soro se har jeg hatt. Noe kjedelige greier syntes nå jeg. Prøvde også nye rør. Ok om man liker rolig jazz. Prøvde den aldri på ekstremt lettdrevne greier riktignok.
Som andre er inne på her. En litt "sprek" el34 eller el84 sak kan fungere veldig bra.
Finnes også endel gode klasse A amper (SS) som spiller kjempebra.
Den AN kit L4 ampen skal etter sigende være veldig bra og er en av konstruksjonene Andy Grove var virkelig fornøyd med.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.014
Torget vurderinger
2
Sorry, lenket til bruktannonser, glemte meg bort.

@ bambadoo: Veldig merkelig at Soro opplevdes som kjedelig. Jeg har selv effektdelen fra den forsterkeren (P2 SE Sign.), i tur og orden mer eller mindre kler den av det aller meste på tilstedeværelse, slagkraft, dynamikk, nerve, klang... Den er absolutt ALT annet enn kjedelig. Den behøver naturlig nok relativt lett last, men bortsett fra det, er den rå på det meste.
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Har siklet litt og vurdert Meishu frem og tilbake selv.
Men etter at jeg testet ut 2x10W fra Lab12 tok jeg rett og slett ikke kjangsen på at det var nok med 2x8W SET.
Men skulle muligheten by seg, er jeg veldig keen på å teste her hjemme.

På NAT Audio forsterkeren min kan jeg sette inn «Økonomi» (low) modus. Den gir da 2x15w SET. (mindre varme på sommern 😎)
Man hører tydelig forskjell på lyden, men det er nok mer en smakssak på hva man foretrekker. Øko gir en litt mer frempå lyd (i fleisen), og litt mindre pondus i bassen. Føler ikke det mangler på krefter. Så kanskje Meishu har stål nok til å si at 8W er mer enn nok. Jeg vet ikke....
 

gjomle

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.01.2018
Innlegg
885
Antall liker
3.066
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
6
Slik det ser ut er jeg redd jeg ikke kommer til å bli 100% fornøyd før jeg i det minste har testet en AN/ANK-forsterker i heimen...pokker.

Er det forresten noen som har erfaring med den Cary SLI-80 som ligger på børsen (da sammen med nevnte/lignende høyttalere)? Har myst på en slik tidligere, men aldri hoppet på.
 

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Innlegg
814
Antall liker
581
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
7
SET e tingen for AN-E. Jeg spiller mine på LM 518ia. Meget god match, og godt fornøyd. Men har (dessverre) fått låne noen AN saker tidligere, så LMen blir inntil kontoen er klar for en Meishu Tonmeister. Fra 22 watt til 8 watt, men det er ikke noe problem med ANene. Mine har en angitt følsomhet på 98 dB. Det er målt med hjørneplassering, mer "riktig" er vel ca. 92 dB.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.481
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Slik det ser ut er jeg redd jeg ikke kommer til å bli 100% fornøyd før jeg i det minste har testet en AN/ANK-forsterker i heimen...pokker.
Da bør du vente til et passende godt kjøp derfra kommer.
AN har fått deg i "sin hule hånd" nå :)

Er det forresten noen som har erfaring med den Cary SLI-80 som ligger på børsen (da sammen med nevnte/lignende høyttalere)? Har myst på en slik tidligere, men aldri hoppet på.
Ikke personlig erfaring dessverre men hørt litt delte meninger om den. Fra glitrende til såderr...

Uansett så sørg for å få en forsterker som er "helt tyst" til høyttalerene dine.
 

oysteinr

Medlem
Ble medlem
13.08.2015
Innlegg
27
Antall liker
44
Torget vurderinger
0
Jeg har hatt mye glede med Snell E3 og rør. Før i tiden, dvs. Ca 1999-2001? brukte jeg EC på Snell. Det var bra, så vidt jeg husker, men med EC synes jeg på den tiden Audiovector var bedre. En periode spilte jeg med Accuphase E210 på E3, også med brukbart resultat.

Nå har jeg nylig satt opp E3 i stua (dvs. stort rom) med en kit 6550 rørforsterker på ca 50 watt og det spiller faktisk helt rått til en samlet lav pris. Mye bedre bass enn med Accuphase. Dette i påvente av AN eller Devore, så kanskje litt i samme båt som deg. Jeg har følelsen av ubegrenset med kraft å gå på, uten at verken høyttalerne eller forsterker «sliter». E3 kan spille svært høyt uten slitsom forvregning med rørforsterker. Jeg fikk nesten sjokk over hvor bra E3 kunne låte med 6550.

Har også testet E3 med min Leben CS600 med både 6L6 og EL34-rør og det spiller nydelig, men har ikke testet denne komboen i annet enn et lite dedikert lytterom.

Min konklusjon er at E3 er meget rørvennlig, og at ca 25-28w og oppover funker bra. Færre watt kan helt sikkert også fungere utmerket, men har ikke testet det så kan ikke uttale meg.

Rom: Etter min erfaring, trives E3 best med et litt større rom enn mitt lille lytterom (dvs. stuen mye bedre!!), og de trives best med noe avstand fra bakvegg. Sidevegger opplever jeg ikke som problematisk, men jeg har ikke brukt dem klint inntil sidevegg.

Håper du får mye gøy med Snell og AN med passende rørforsterker.
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
SET e tingen for AN-E. Jeg spiller mine på LM 518ia. Meget god match, og godt fornøyd. Men har (dessverre) fått låne noen AN saker tidligere, så LMen blir inntil kontoen er klar for en Meishu Tonmeister. Fra 22 watt til 8 watt, men det er ikke noe problem med ANene. Mine har en angitt følsomhet på 98 dB. Det er målt med hjørneplassering, mer "riktig" er vel ca. 92 dB.
Samme som mine. 😊
Det handler nok om å ha en potent strømforsyning. Og det har jo AN Meishu. Så 8W derifra er sikkert helt kurrant.
Men det jeg har hatt av SET med 10w her hjemme har ikke vært nok til mitt bruk.

NAT med GM70 og 2x50W SET er nok til det aller meste. Og ja.... det er hjørneplassering som gjelder 😊

184D2E14-EF2B-4A41-AE5E-C1DD0B2E1A7D.jpeg
 
Sist redigert:

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.014
Torget vurderinger
2
Ser det ligger et par på torget. Har du hørt disse selv, og hvordan vil du sammenligne disse mot, f.eks L4 EL34?
Hørt flere av dem i Fidelitytiden. En av skribentene kjøpte til og med en.
Fidelitys redaksjon ble vel litt satt ut av kvalitetene i disse forsterkerne. Forskjeller til AN blir litt gjetting, min opplevelse er vel at AN er en touch friskere og kvikkere, mens Mastersound er noe mer malmfull og deilig, på et vis. Men med store usikkerheter i beskrivelsen, altså.
Uansett, solide trafoer, ingen feedback. Ace stuff.

Selvsagt kan man endre klang og detaljer ved hjelp av litt tube-rolling, gode EL34 koster ikke all verden.
 

oysteinr

Medlem
Ble medlem
13.08.2015
Innlegg
27
Antall liker
44
Torget vurderinger
0
En liten kommentar til det Håkon Rognlien skriver om 6550/KT88 og mellomtone:

Jeg har ikke samme grunnlag for å uttale generelle påstander da min erfaring garantert er tynnere enn Håkons, men min erfaring er at «mellomtone»-effekten på 6550/KT88 er høyttaleravhengig. På Quad 57/63 spiller EL34 (i mine ører) betydelig bedre mellomtone enn 6550, men dette var ikke like åpenbart på Snell E3. Her får jeg nok av alt med 6550 (og jeg er mellomtone-frik). Mulig det skyldes at jeg spiller mindre kritisk på dette oppsettet enn på lytterommet, eller at jeg spiller høyere.

Det er uttallige nyanser mellom høyttalerne jeg har testet med ulike rør, men jeg har ikke opplevd en generell dårligere mellomtone med 6550-forsterker vs EL34. Tvert om, så er min erfaring at der EL34 ikke fungerer, høres dette røret mer «tannløst» ut, enn en middels god match med 6550. Men der det fungerer, er EL34 for meg det beste røret. (Til opplysning er mitt førsteoppsett en Leben CS600 med xf2 EL34 og Quad 57 elektrostater).

Uansett, poenget er at jeg ville IKKE droppet 6550/KT88-forsterker til Snell E3, da det er det røret jeg personlig har hatt best resultat med 👍
 

gjomle

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.01.2018
Innlegg
885
Antall liker
3.066
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
6
Og så kom jeg plutselig på Mastersound! :)
Går å sikler litt på Mastersound Dueventi. Ser ut til å være en sabla god kandidat, med akkurat nok krefter og bruk av EL34-rør (og en bonus at den har innebygget RIAA i tillegg!). Det store spørsmålet er om jeg skal kaste meg på en venteforsterker, eller om jeg bare skal sitte med det jeg har til det dukker på en AN... skal ikke være lett dette!
 
U

utgatt25555

Gjest
Husker jeg hadde ett veldig godt resultat på mine tidligere E3(eller var det E2) med en Audio Innovation S500, den sist nevnte der kan det väre vanskelig å komme over ett strøkent exemplar av, det var lutter glede med en Yamaha CD 1060, er tilbake på begynnelsen av 90 tallet nu...

mvh
 
Sist redigert av en moderator:
Topp Bunn