Forsterker til Denon AH-D7000

Hvar1

Medlem
Ble medlem
18.04.2011
Innlegg
17
Antall liker
0
Torget vurderinger
8
Hei! Denon AH-D7000 ankommer om ikke lenge, og forsterkerkjøp står for døren. Har noen forslag til kombinasjoner her, helst med mulighet for optisk tilkobling? Jeg har sett på Yulong D1000 og Nuforce Icon HDP som relativt rimelige og tilsynelatende gode alternativer. Jeg har selvsagt også sikla på Burson, og av Moiz.no har jeg blitt anbefalt en kombinasjon av Burson DA 160 og HA 160, da til en betydelig stivere pris. Er det noen som har erfaring med noen av disse på nevnte Denoner?
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Hvar1 skrev:
Hei! Denon AH-D7000 ankommer om ikke lenge, og forsterkerkjøp står for døren. Har noen forslag til kombinasjoner her, helst med mulighet for optisk tilkobling?
Har du lest tråden "hodetelefonforsterker til denon-hodetelefoner"?

Se også:

Grace Design m903 har alt du spør om (og mere til), men er ikke blant de billigste.

Jeg har sett på Yulong D1000 og Nuforce Icon HDP som relativt rimelige og tilsynelatende gode alternativer.
Jeg har ikke hørt og kjenner ikke Yulong D1000, men jeg har hatt Nuforce Icon HDP. Jeg likte den godt til bl.a. beyerdynamic T 1 og Sennheiser HD 800. Se imidlertid "Denon AH-D7000: Egnet hodetelefonforsterker":
CDWMcInSpots skrev:
For de som lurer veldig:
Jeg har selvsagt også sikla på Burson, og av Moiz.no har jeg blitt anbefalt en kombinasjon av Burson DA 160 og HA 160, da til en betydelig stivere pris. Er det noen som har erfaring med noen av disse på nevnte Denoner?
Jeg har ikke hørt (og kjenner lite til) Burson Audio DA-160.

Jeg har hørt Burson Audio HA-160D brukt kun som analog hodetelefonforsterker og muligens Burson Audio HA-160 med flere hodetelefoner særlig AKG K 701 og beyerdynamic T 1, men forsøkte også bl.a. Denon AH-D7000. Grace Design m903 var forforsterker, volumkontroll og ofte DAK. Jeg har skrevet om det i noen innlegg i hodtelefontråden(?) i sommer og i "Amp til AKG 701" (ganske mange innlegg og med pekere og referanser til innlegg i andre tråder). Begge eksemplarene jeg lånte hadde (dure)støyproblemer (se nevnte innlegg + i Burson-tråden) og dette var mest merkbart med mer sensitive hodetelefoner som Denon AH-D7000, AKG K 271 MK II og ikke minst Sennheiser HD 25-1 II Basic. Etter min og en del andres mening (se tidligere innlegg) har Burson Audio HA-160(D) alt for mye gain selv på lavgainutgangen. Dette blir selvsagt ekstra problematisk med mer sensitive hodetelefoner som Denon AH-D7000. Derfor hørte jeg vel ganske lite på Denon AH-D7000 sammen med Burson Audio HA-160D. Hvis du pleier å lytte med ekstra sterkt lydvolum er høy gain kanskje ikke noe problem(?)

Tillegg:
Prolyd er norsk importør av GraceDesign m903:


Tillegg 2:
 

Hvar1

Medlem
Ble medlem
18.04.2011
Innlegg
17
Antall liker
0
Torget vurderinger
8
Hjertelig takk for meget godt og utfyllende svar! Jeg skal sjekke ut trådene du nevner og forøvrig følge opp tipsene dine. Veldig nyttig! :)

Edit: Forresten... Kjenner du (eller noen) til om det er forskjeller ved Grace 902b og 903 - som jeg har forstått er en nyere modell - som vil kunne gi utslag i kvalitet lydmessig? Jeg tenker da i tilfellet med optisk tilkobling.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Hvar1 skrev:
Hjertelig takk for meget godt og utfyllende svar! Jeg skal sjekke ut trådene du nevner og forøvrig følge opp tipsene dine. Veldig nyttig! :)
Værsågod.

Edit: Forresten... Kjenner du (eller noen) til om det er forskjeller ved Grace 902b og 903 - som jeg har forstått er en nyere modell - som vil kunne gi utslag i kvalitet lydmessig? Jeg tenker da i tilfellet med optisk tilkobling.
Jeg antar at du har sett den m902'en som har dukket opp på bruktbørsen(?)

Bl.a. DAK-delen er oppgradert. Jeg vet ikke hvor stor forskjellen er i praksis. Du finner informasjon om Grace Design m903 og forbedringene fra m902 på http://www.gracedesign.com/products/m903/m903.htm. Den asymetriske USB-inngangen er kanskje den mest opplagte forbedringen, men det er en ganske lang liste. Se også Grace Design m903-tråden.

vredensgnag har Grace Design m902, og kan sikkert opplyse oss ytterligere om dens fortreffeligheter. Se også Stereophiles testomtale av Grace Design m902. Det er lenke i Grace Design m903-tråden. Grace Designs vevside om Grace Design m902 lenker til andre testomtaler av denne under "reviews". Se http://www.gracedesign.com/products/m902/m902.htm

Grace Design m902 og m902B er samme modell, med unntak av at m902B har balanserte linjeutganger isteden for ubalanserte. m903 har både balanserte og ubalanserte. m90x har fått flere inn- og utganger for hver ny modell.
 
V

vredensgnag

Gjest
Min Grace m902 har stått på i snart fire år, med meget korte avbrudd. Leverer vidunderlig, syns jeg - valgte den etter å ha sammenlignet med DAC10 fra Lavry og Benchmarks på den tiden.

En DAC jeg kommer til å beholde lenge. Er også meget fornøyd med hodetelefon-oppsettet, men jeg forstår dette er blitt ytterligere forbedret i senere generasjoner av DACen.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Samspillet mellom hodetelefonforsterkeres utgangsimpedanse og hodetelefoners inngangsimpedanse

vredensgnag benytter sin Grace Design m902 sammen med Grado RS-1:
vredensgnag skrev:
Grace m902 bruker jeg selv - anbefales sterkt. Jeg lyttet til en haug enheter før jeg bestemte meg for den.

Bruker et par Grado RS-1 sammen med den, og de anvendes flittig om natten, eller når jeg skal lytte til veldig sær musikk som ingen andre her liker.

;D

Forsterkeren min har ikke hodetelefonutgang - som konsekvens av hvordan kretsene i den er lagt opp. Men siden Grace m902 har analoge innganger, så kan jeg kjøre signalet fra forsterkers Speaker 2 til den. Best of both worlds.
Anonym skrev:
Det er som Bart skriver på et annet forum, Burson har så høy utgangsimpedans at den ikke egner seg for lettdrevne hodetelefoner (5 ohm).
(Min uthevning)

Bart skrev:
CDWMcInSpots skrev:
Det er mulig jeg har misforstått deg litt. Gjelder "(5 ohm)" Bursons utgangsimpedanse eller hodetelefonenes impedanse? Det siste er jo i så fall meget lavt. beyerdynamic A 1 har jo for øvrig "100 ohm headphone output impedance" som visstnok skal være i nærheten av/tilpasset en (gammel) standard på 120 ohm som knapt noen andre følger.
Den standarden (IEC 61938 fra 1996) er meget tvilsom rent lydmessig. I Stereophile ble den omtalt som: “Whoever wrote that must live in a fantasy world.”
http://www.stereophile.com/content/between-ears-art-and-science-measuring-headphones-page-3

Forøvrig er 5 ohm utgangsimpedans MYE på en hodetelefonforsterker. For hodetelefoner med lav impedans anbefales under 2 ohm utgangsimpedans. Selv Fiio E5 og Sansa Clip+ har godt under 2 ohm utgangsimpedans.
(Min uthevning)

Bart skrev:
CDWMcInSpots skrev:
Hva regner man(/du) som øvre ohmgrense for "hodetelefoner med lav impedans"?
Finnes ingen absolutt grense men det meste av portable hodetelefoner og iem/earbuds har (nominell) impedans mellom 16 og 50 ohm.

På "studiohodetelefoner" var det vanlig med impedans på 600 ohm. IEC 61938 standarden er helt utdatert i dag og jeg kjenner ikke til mange produsenter som fortsatt lager hodetelefonforsterkere etter denne.

I artikkelen i Stereophile ser du hvordan høy utgangsimpedans kan påvirke frekvensgang og dermed tonale aspekter ved lydgjengivelsen.

Her er en blog som omtaler samme emne: http://nwavguy.blogspot.com/2011/02/headphone-amp-impedance.html
Hodetelefonenes inngangsimpedanse:

Siden Denon AH-D7000 har spesielt lav inngangsimpedanse, bør man altså passe på å velge en hodetelefonforsterker med lav utgangsimpedanse (under 2 ohm). Det har både Grace Design m902 og m903:

Det er godt mulig at dette er en (viktig) grunn til at jeg synes Grace Design m903 gjør en god jobb med Denon AH-D7000 og vredensgnag synes Grace Design m902 gjør en god jobb med Grado RS-1.
 

Vedlegg

Hvar1

Medlem
Ble medlem
18.04.2011
Innlegg
17
Antall liker
0
Torget vurderinger
8
Takk igjen for gode tilbakemeldinger. Denne ser unektelig ut som en interessant kombinasjon til d7000, og den er jo samtidig ganske liten og nett rent fysisk sammenlignet med for eksempel Burson. Det samme gjelder for en annen kombinasjon jeg har vurdert, Musical Fidelity M1HPA og M1DAC (fysisk mer omfattende enn Grace). Jeg har lest artikkelen angående utgangsimpendans, og ser jo poenget. Musical Fidelity er oppgitt til rundt 1. Noen formening om denne/disse kontra nevnte Grace?

http://www.musicalfidelity.com/products/M1-Series/M1HPA/M1HPA.asp
http://www.musicalfidelity.com/products/M1-Series/M1DAC/M1DAC.asp
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Jeg har ikke hørt de nevnte produkter fra Musical Fidelity.

Tillegg:
Se også svar #98 og #99 i Sennheisertråden ang. ulike hodetelefoners krav til hodetelefonforsterkere.

Tillegg 2:
Lyd & Bilde kommer med testomtale av Musical Fidelity M1 HPA i neste utgave (dette er muligens oktoberutgaven som kanskje kommer i salg hos Narvesen i dag). Lyd & Bilde refererer ofte til og sammenligner hodetelefoner med Denon AH-D5000. Det er derfor godt mulig at de disponerer en slik, og at de også har benyttet den under arbeidet med den kommende testomtalen av Musical Fidelity M1 HPA.

http://www.lydogbilde.no/test/akg-q701

Her benyttet vi Musical Fidelity M1 HPA – se test neste nummer – som er fremragende og virkelig gjorde det enkelt å skille hodetelefonenes egenskaper fra hverandre.
 

Hvar1

Medlem
Ble medlem
18.04.2011
Innlegg
17
Antall liker
0
Torget vurderinger
8
Igjen takk for godt innlegg og lenker. Jeg mottokk Lyd og bilde i posten i går, men det kan se ut som Musical Fidelity-testen isåfall kommer i november-nummeret. Det var riktignok test av en MF-forsterker, men det var en mer voksen variant. De nevnte AKG-klokkene var også med i dette nummeret, så det kan nok være at det er neste nummer som er tiltenkt hodetelefonforsterkeren. Jeg vil uansett undersøke MF-kombinasjonen litt nærmere tror jeg - den ser interessant ut. Fortsetter også å lese meg litt opp på stoffet det er lenket til tidligere :)
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Hvar1 skrev:
Igjen takk for godt innlegg og lenker. Jeg mottokk Lyd og bilde i posten i går, men det kan se ut som Musical Fidelity-testen isåfall kommer i november-nummeret. Det var riktignok test av en MF-forsterker, men det var en mer voksen variant. De nevnte AKG-klokkene var også med i dette nummeret, så det kan nok være at det er neste nummer som er tiltenkt hodetelefonforsterkeren. Jeg vil uansett undersøke MF-kombinasjonen litt nærmere tror jeg - den ser interessant ut. Fortsetter også å lese meg litt opp på stoffet det er lenket til tidligere :)
Jeg tittet hos Narvesen på fredag og observerte det samme. Novemberutgaven er dermed sannsynlig.

Du kan evt. skrive en e-post til Lyd & Bilde (antagelig redaktør Lasse Svendsen) og referere til testomtalen av AKG Q 701 og dine behov som beskrevet i denne tråden. De er faktisk riktig hjelpsomme og svarer rimelig raskt på e-post. Kanskje de er villige til å fortelle deg litt mer, eller t.o.m. sende deg testteksten for Musical Fidelity M1 HPA så snart den er klar, spesielt siden det virker som om du er abonnent (husk i så fall abonnentnummer).

Se også svar #1622 i hodetelefontråden. Artikkelen jeg skrev om der er meget god.
 

jobiro

Fersking
Ble medlem
05.04.2021
Innlegg
1
Antall liker
0
Sted
Stavanger
Har du lest tråden "hodetelefonforsterker til denon-hodetelefoner"?

Se også:

Grace Design m903 har alt du spør om (og mere til), men er ikke blant de billigste.



Jeg har ikke hørt og kjenner ikke Yulong D1000, men jeg har hatt Nuforce Icon HDP. Jeg likte den godt til bl.a. beyerdynamic T 1 og Sennheiser HD 800. Se imidlertid "Denon AH-D7000: Egnet hodetelefonforsterker":




Jeg har ikke hørt (og kjenner lite til) Burson Audio DA-160.

Jeg har hørt Burson Audio HA-160D brukt kun som analog hodetelefonforsterker og muligens Burson Audio HA-160 med flere hodetelefoner særlig AKG K 701 og beyerdynamic T 1, men forsøkte også bl.a. Denon AH-D7000. Grace Design m903 var forforsterker, volumkontroll og ofte DAK. Jeg har skrevet om det i noen innlegg i hodtelefontråden(?) i sommer og i "Amp til AKG 701" (ganske mange innlegg og med pekere og referanser til innlegg i andre tråder). Begge eksemplarene jeg lånte hadde (dure)støyproblemer (se nevnte innlegg + i Burson-tråden) og dette var mest merkbart med mer sensitive hodetelefoner som Denon AH-D7000, AKG K 271 MK II og ikke minst Sennheiser HD 25-1 II Basic. Etter min og en del andres mening (se tidligere innlegg) har Burson Audio HA-160(D) alt for mye gain selv på lavgainutgangen. Dette blir selvsagt ekstra problematisk med mer sensitive hodetelefoner som Denon AH-D7000. Derfor hørte jeg vel ganske lite på Denon AH-D7000 sammen med Burson Audio HA-160D. Hvis du pleier å lytte med ekstra sterkt lydvolum er høy gain kanskje ikke noe problem(?)

Tillegg:
Prolyd er norsk importør av GraceDesign m903:


Tillegg 2:
Hei, linken om forsterker til 7000 serien er tom
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.417
Antall liker
17.114
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
De fleste slike gamle linker fungerer ikke lenger da det var på gammer versjon av HFS.
 
Topp Bunn