Forsterkere Forsterker til Klipsch Heresy IV

Bastian

Medlem
Ble medlem
02.12.2008
Innlegg
16
Antall liker
4
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Jeg har per dags dato hatt aktive høyttalere og benyttet pre-out på Yamaha RX-A870. Hatt receiver for å koble til alle kildene til den (Apple TV, Blu-ray spiller, TV-dekoder og platespiller).
Nå byttes de ut med Klipsch Heresy IV og lurer på hva jeg skal gjøre på forsterkerfronten.
Jeg vil jo bruke høyttalerne mer til film og serier enn musikk, men er jo også ute etter den beste løsningen.

Alternativ 1 er jo såklart og beholde Yamaha-receiveren, men jeg frykter at ikke det er det helt optimale lydmessig.
Alternativ 2 blir en ny integrert forsterker og så koble de fleste kildene til tv´en med HDMI også en optisk kabel til forsterkeren (eventuelt via en DAC hvis det ikke er digitale innganger).
Hva ville dere gjort?
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.270
Antall liker
3.293
Torget vurderinger
49
Kul høyttaler, gratulerer.
Er også interessert i hva folk mener om dette.
Har hatt mine i noen mnd nå, men pga tidsklemma har det blitt med å prøve det jeg har hjemme.
Denon X4500H(nå solgt), Rega Brio, Music Angel KT88, Mc275MkIV Den med pot på rca inngangen(uten pre, ble for høy gain), NAD D3020, NAD C300.
NAD D3020 er den som låter best, de andre blir litt Slitsomme.
Dette er en høyttaler som har masse potensial med rett amp.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Det kan hende Rega Aethos passer til Heresy IV, men jeg har ikke prøvd så jeg vet ikke.

Det jeg derimot har prøvd er single ended triode forsterker på Heresy III og Cornwall III, og hvis man kan leve med alt som rør-varmere-enn-Helvete fører med seg, så var det veldig vellykket rent lydmessig.

Jeg prøvde såvidt den minste forsterkeren fra Japanske SPEC på Cornwall III også, og det er kanskje det jeg ville valgt selv hvis jeg skulle hatt noe fra Klipsch Heritage i dag. SPEC RSA-777EX het den visst. Sære greier uten fjernkontroll, men den sparket liv i Cornwall som ingen andre, syns jeg å huske.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.270
Antall liker
3.293
Torget vurderinger
49
Heresy IV er som et forstørrelsesglass på unoter, den kamuflerer ikke feil slik de fleste konvensjonelle høyttalere gjør. Kanskje derfor den digitale NAD D3020 fungerer så bra, tipper da Spec, som vel nærmest er det ultimate innen digital forsterkere, burde fungere enda bedre. Med Rega Brio ble det litt skarpe kanter her og der, men mulig Aethos er mer raffinert, har ikke testet.
Soundgarden mente Naim Unity Atom var en god match når de testet, mens de dyrere ikke ble så bra.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Jeg har hatt Heresy III i mange år. Jeg vet ikke hvor stor forskjell det er i forhold til IV. Men den beste lyden jeg har hatt med III har vært med 300B. Men skal de brukes mest til film er det kanskje bortkasta og dyrt med rør. Jeg har en Heed Elixir for å prøve her nå. Og nå begynner den og åpne seg og låter riktig bra.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
EIA: Nettopp derfor Aethos er et klart alternativ. Noe av det mest raffinerte, men også musikalske som NOENSINNE har kommet ut av Rega-fasilitetene i UK. Det sier ikke lite. Kraftig nok til å VIRKELIG dra dynamikken ut av musikken, har ingen innebygd RIAA, men gi den en Aria..Da skal det mye til for å få det mer engasjerende, iallefall.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
EIA: Nettopp derfor Aethos er et klart alternativ. Noe av det mest raffinerte, men også musikalske som NOENSINNE har kommet ut av Rega-fasilitetene i UK. Det sier ikke lite. Kraftig nok til å VIRKELIG dra dynamikken ut av musikken, har ingen innebygd RIAA, men gi den en Aria..Da skal det mye til for å få det mer engasjerende, iallefall.
Hvilken utgave av Klipsch Heresy hørte du denne forsterkeren på?
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.163
Antall liker
689
Torget vurderinger
1
Har selv eldre type Heresy med Copland EL34 forsterker. Men tenker at forsterker erfaringer fra H1-3 ikke er direkte overførbare til ny H4. Rør har vært en sentral del av ligningen for tidligere Heresy, men Klipsch har gått fra lukket kasse til bassrefleks og tenker det endrer på tidligere anbefalinger.

Det at man finner at f.eks. NAD D3020 gir synergi med H4 er godt å høre samt at man ikke alltid trenger lafse til med anbefalinger i 40k klassen og oppover….
 

Bastian

Medlem
Ble medlem
02.12.2008
Innlegg
16
Antall liker
4
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Takk for svar alle sammen!
Jeg har mulighet til å få tak i Yamaha til en hyggelig pris, men de er veldig "nøytrale", spesielt hvis man vurderer A-S1200/2200 har jeg skjønt. A-S701/801 er muligens hakket bedre, men ingen veldig god match? Rega sine har jeg vurdert og fristende at de har kurrant phono-inngang, men liten minus at de mangler digital-inngang mtp film og musikk via blu-ray. Spennede at noen nevner rimelige klasse d-forsterkere, hadde ikke tenkt på NAD.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.270
Antall liker
3.293
Torget vurderinger
49
Fant en test på Rega Aethos der han bla bruker Klipsch Heresy IV.
På slutten skriver han litt om hvilke høyttalere han mener Aethos passer til, stusser litt på at han ikke nevner Heresy da, tipper han ikke likte den kombinasjonen.
Kan låne en Aethos og teste selv, det er alltid det beste.

Aethos test

Holder selv en knapp på rør, etterfulgt av Spec:cool:
 

Groove

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Innlegg
347
Antall liker
144
Hvilken utgave av Klipsch Heresy hørte du denne forsterkeren på?
Jeg tror ikke han har hørt kombinationen og det finder jeg positivt. For det betyder jo at synergi ikke er et fysisk fænomen imellem hifi komponenter, men et psykisk fænomen ;-)
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS
Topp Bunn