G
Gjestemedlem
Gjest
Jeg har skaffet meg et par Snell A/III til stuebruk.
Vedlegg
-
20 KB Visninger: 655
Jeg testet med en Hegel H2/P2 kombo og det låt greit det, men ble litt for spinkelt det også. Selv H2en i bunn med T+Aen til toppen blir en smule anemisk. Det funker, for all del, men det krever at jeg spiller på litt høyere volum for å få dem til å åpne seg ordentlig enn jeg til vanlig liker å lytte til. Jeg spiller stort sett ikke spesielt høy musikk til daglig. Men jeg liker at det er en fjærlett brutalitet over det hele selv på lave volumer. Jeg tror det kalles dynamikk.Valentino skrev:Du trenger en forsterker som kan levere 200W i 4 ohm for å få 100dB peak på 3 meter fra paret sånn ca.
En Hegel H200 kanskje?
kan være enig i dette...til en viss grad. Trengs godt med krefter også, så forsterkeri har MYE å siValentino skrev:Slike fullrange passive greier er ikke bare bare. Det er en hel dekade der hvor rommet sier sitt og vel så det. Audiolense faenskapet sier nå jeg. Etter det blir forsterkeriet ganske så underordnet.
Hva da med sakene til Dartzeel, de har jo strømbaner i kvadratcentimeterklassen...R.Solhaug skrev:Hegel er bygget for spinkelt mht. strømbaner og lyder deretter.
Mvh. RS
Imperial skrev:Hva da med sakene til Dartzeel, de har jo strømbaner i kvadratcentimeterklassen...R.Solhaug skrev:Hegel er bygget for spinkelt mht. strømbaner og lyder deretter.
Mvh. RS
De låter noe "tynt" ... eller klart klart klart da...
Er det litt mot logikken? Jeg bare lurer. ;D
mvh
Ja, krefter må til. Men forsterkeriets eventuelle tonale karakter (fysjom! ;D) vil jo druknes av DRCen.HCS skrev:kan være enig i dette...til en viss grad. Trengs godt med krefter også, så forsterkeri har MYE å siValentino skrev:Slike fullrange passive greier er ikke bare bare. Det er en hel dekade der hvor rommet sier sitt og vel så det. Audiolense faenskapet sier nå jeg. Etter det blir forsterkeriet ganske så underordnet.
Krell, DP eller ML står høyt på ønskelisten, så dukker det opp noe her så tror jeg det begynner å ligne på noe.krille_krokodille skrev:Eller eldre Krell eller Mark Levinson. Noe som er konservativt og robust bygd iallfall.
Mm ja, minner meg på at jeg har Floyd E. Tooles 'Sound Reproduction' stående i bokhyllen. Kanskje et bra tidspunkt å begynne å lese i den også nå. Men den ser så alvorlig og skremmende ut. :-\Imperial skrev:Når det gjelder klang karakter og "oppfattet" lyd så tror jeg at "forklaring" ligger ca midt imellom de sterkeste
"stemmene" i industrien i så måte. De krangler om "strømmens" beskaffenhet i alle rare og normale parametre..
De 4 er Hervé Delétraz og Atkinson/Delasalla og da altså denne luringen:
Nen spesielle artikler du sikter til. Dette så jo mest ut til å handle om bilmerker og gadgets.Imperial skrev:Da burde du også lese skriveriene til den tidligere skateren Jim Bray.
Han driver http://www.technofile.com/index.asp Han er en skikkelig fan av Toole.
mvh
Ja seg har sett at det er tilkoblingsmuligheter for slike, og at Snell produserte elektroniske delefiltre. Det er forøvrig en vanlig 3 og ikke en 3i. Noterer meg forsterne du nevner, men kan ikke huske å ha sett mange slike på bruktmarkedet, ikke her i allefall.Geir_Bjerkaas skrev:Det går an å dele bassen av med elektronisk delefilter. Da unngår du den svære spolen som bassen ellers går igjennom. Kan tenke meg at den betyr mye i forhold til responsen i bassen. Er det en 3i du har? Forsterkere som er egnet, som jeg kjenner til: Classè DR 25, Counterpoint NPS 400. Disse begynner å bli gamle, men de fungerer bra på 3i.
Det var en slik forsterker i tillegg til moddelen mindre parasound ( http://www.parasound.com/vintage/hca1500a.php ) som jeg brukte. Først med to slike ble det liv i Snellene . Som sagt, det trengs krefter.Anonym skrev:En Parasound HCA2200 mk2 bør vel kunne oppdrives for en 5-6 høvdinger.
Det er en John Curl konstruksjon som driver det meste, litt ekstra pondus i bassen og litt grovkornet oppover men en meget behagelig forsterker å eie.
Er du interessert i elektronisk deling kan du høre med JR her på forumet, han har det orginale aktive delefilteret og benytter det ikke lenger. (Det var riktignok ikke Snell som laget dem)Gjestemedlem skrev:Ja seg har sett at det er tilkoblingsmuligheter for slike, og at Snell produserte elektroniske delefiltre.
OMF skrev:Hei!
Nå har ikke jeg noen direkte kjennskap til de høytalerne, men jeg ville vel heller prøvd å dyrke frem disse høytalernes særpreg, enn å prøve å ratte meg mot nøytral lyd. Altså ikke romkorreksjon, og jeg er nok kanskje litt skeptisk til ICE også.
Jeg tror nok det sikreste valget er litt eldre kraftige forsterkere som det også er nevnt mange av her - Parasound, Krell, EC 250, DP 6.52/6.4/5.5/CJ 350/ZAPsolute monoblokkene med største strømforsyning...Kjøper man noe som er relativt kjent så er det jo ikke så vanskelig å kvitte seg med det igjen....Det er sikkert ikke umulig å få prøvelånt noe hos Roald eller i lauget heller!
Preamp er ikke så vanskelig...DP sin gamle passive funker fint hvis du har en ålreit kilde. Litt mer morro får man nok med et rørtrinn - eldre CJ/AR modeller går jo rimelig.
Ellers ville nok jeg prøvd å få litt mer møbler inn....!
Mvh
OMF
Jeg hadde en gang en AN-pre sammen med en EC 250 til noen mindre Sneller, E/III. Jeg likte godt lyden av disse, så det er ikke umulig at jeg kan sikte meg inn på en lignende kombinasjon med noen av de ampene du nevner, sammen med en AN eller CJ pre. Det er en løsning jeg er helt sikker på at jeg vil kunne leve med lydmessig, i allefall hvis det er krefter nok til at det ikke blir noe anstrengt over lyden. En B3 eller en CJ 350 er jo ting jeg drømmer om, men som blir alt for dyrt for meg nå.OMF skrev:Jeg tror nok det sikreste valget er litt eldre kraftige forsterkere som det også er nevnt mange av her - Parasound, Krell, EC 250, DP 6.52/6.4/5.5/CJ 350/ZAPsolute monoblokkene med største strømforsyning...Kjøper man noe som er relativt kjent så er det jo ikke så vanskelig å kvitte seg med det igjen....Det er sikkert ikke umulig å få prøvelånt noe hos Roald eller i lauget heller!
Jeg er litt minimalistisk når det gjelder møbler og pynt. Har tenkt å fylle opp med endel grønne planter, men liker å ha gulvplass og rene vegger, samt litt bedre belysning etterhvert.Ellers ville nok jeg prøvd å få litt mer møbler inn....!
Ja, hvis jeg får solgt/byttet mine gamle høyttalere og forsterker så er nok dette en kombo som står høyt på listen.Rune S skrev:Gratulerer med nydelige høytalere Gjestemedlem!
Har hatt lyst på de der selv.En av absolutte favoritthøytalerene til Audio Note sjefen,så jeg tror du er sikret en fin match med AN pre så lenge du finner en ok effektforsterker.
Den forrige AN pren jeg hadde var en M1. Den solgte jeg for 2500kr så det trenger jo ikke å være så dyre saker. Men AN kan jo fort nok balle på seg.Du kunne kanskje sendt avgårde et enkelt spørsmål til Audio Note om ok prisede klassikere til A III.Sjefen,Peter Qvortrup, tror jeg svarer på alt de får inn av mailer,meget generøs på det området.
På noen tidligere Respons Grand med passive subber jeg hadde så drev jeg de hele med en liten Adyton Opera. De hadde også en ganske rett kurve, og lyden var riktig god den så lenge jeg ikke dro på for mye.Jeg spurte engang angående at jeg hadde hørt at Aene var ekstremt tungdrevne,men fekk til svar at de ikke var så ille.De har visstnok veldig jamn impedanskurve,så det dreier seg nok om å ha kvalitetswatt og ikke nødvendigvis 1000-vis.
De dyrere AN produktene er hinsides priset,men de gode kjøpene finner man på brukte M1,M2 og kanskje M3,også brukte AN byggesett som "preamp kit" ,L2 og L3,de er omtrent i samme klasse som ferdigproduktene.Gjestemedlem skrev:Den forrige AN pren jeg hadde var en M1. Den solgte jeg for 2500kr så det trenger jo ikke å være så dyre saker. Men AN kan jo fort nok balle på seg.
På noen tidligere Respons Grand med passive subber jeg hadde så drev jeg de hele med en liten Adyton Opera. De hadde også en ganske rett kurve, og lyden var riktig god den så lenge jeg ikke dro på for mye.
Det er jo endel av klassikerene som kjører ren kl A uten den helt voldsomme utgangeffekten, som sikkert ville fått frem den uanstrengtheten jeg er ute etter på lave til modeate volumer. Mulig en slik strategi kan funke på disse.
En ting er å høre av andre, noe annet er det på ha eid de selv og testet div amperRune S skrev:Jeg spurte engang angående at jeg hadde hørt at Aene var ekstremt tungdrevne,men fekk til svar at de ikke var så ille.De har visstnok veldig jamn impedanskurve,så det dreier seg nok om å ha kvalitetswatt og ikke nødvendigvis 1000-vis.
DAChild skrev:Snell og McIntosh er hånd i hanske... sånn er det bare