Forsterkere Forsterkertips

M

MarkusH

Gjest
Lurer litt på om jeg skal teste en annen/bedre integrert/receiver på mine XTZ 99.25 mk1 med basselement fra 99.36, cirka 15 kvm stue i åpen løsning mot kjøkken/gang.
Kort fortalt, bruker en Sony STR (ett eller anna) som jeg kjøpte for 750 kroner for 4 år siden. Jeg har også benyttet denne som hodetelefonforsterker til både AT M50 og Philips Fidelio X2 nå, noe den fungerer veldig bra til. Ønsker å prøve noe annet (som også er billig), tenker bruktpris oppunder 2k, ikke de "normale" merkene Rotel, Hegel, Parasound osv, en gammel Classe hadde nok vært midt i blinken eller den eldre serien av Sony, med flere vil jeg tro. Rør er ikke helt ute av bilde, men har aldri fått godfølelsen av det jeg hørt av rør før.
Kriterier:
Har fjernkontroll, fungerer bra, phono og hodetelefonutgang.
Fyr løs med forslag. :)
 
H

Hifibasillen

Gjest
Jeg vil da faktisk nevne Harman Kardon 3770, mange vil nok fnise av denne lille tassen men har denne selv enda og har vært brukt godt på både Klipsch,Monitor Audio, Dynavoice samt noen modeller fra B&W med godt resultat.

Blir aldri kjedelig og høre på og sleit godt med hva jeg likte best av Rotel RA 1592, Abrahamsen V2.0 UP og denne, smps strømforsyning gjør at noen kaller denne spinkel i lyden jeg sier den er noenlunde lik både 990 og 980 og ja har eid begge.

Den er ihvertfall billig med 2x120w RMS med begge kanaler målt samtidig,god dac,nettradio og det du trenger av tilkoblinger foruteb pre out om dette skulle være viktig.
 
M

MarkusH

Gjest
Jeg vil da faktisk nevne Harman Kardon 3770, mange vil nok fnise av denne lille tassen men har denne selv enda og har vært brukt godt på både Klipsch,Monitor Audio, Dynavoice samt noen modeller fra B&W med godt resultat.

Blir aldri kjedelig og høre på og sleit godt med hva jeg likte best av Rotel RA 1592, Abrahamsen V2.0 UP og denne, smps strømforsyning gjør at noen kaller denne spinkel i lyden jeg sier den er noenlunde lik både 990 og 980 og ja har eid begge.

Den er ihvertfall billig med 2x120w RMS med begge kanaler målt samtidig,god dac,nettradio og det du trenger av tilkoblinger foruteb pre out om dette skulle være viktig.
Hadde faktisk hk3490 for noen år siden, har faktisk hatt to når jeg tenker meg om .... har imponert meg flere ganger den, men ønsker i utgangspunktet å teste noe "ukjent" for meg. Har ikke testet hodetelefonutgangen på hk3490 dog .... kanskje forhøre meg litt om det, da jeg bruker omtrent 50/50 hodetelefoner/høyttalere slik det står nå. Men takk for tips, er 3770 kraftigere enn 3490?
 
H

Hifibasillen

Gjest
Stemmer ja god forsterker det har også hatt 3390 når jeg tenker meg om =)

Kan ikke mye om riaa,phono osv da jeg ikke bruker disse selv, men tenkte siden du ønsker noe billig og bra som jeg syns passer 3770 bra så nevnte jeg den =).

3770 er arvtager til 3490 bare omgjort til en mer "digital" variant, smps mot El strømforsyning i 3490 men begge er analoge i effektdelen.

Men tipper mange andre her inne kommer med løsninger mye bedre en hva jeg har bragt med til nå, lykke til!
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.885
Antall liker
663
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg vil da faktisk nevne Harman Kardon 3770, mange vil nok fnise av denne lille tassen men har denne selv enda og har vært brukt godt på både Klipsch,Monitor Audio, Dynavoice samt noen modeller fra B&W med godt resultat.

Blir aldri kjedelig og høre på og sleit godt med hva jeg likte best av Rotel RA 1592, Abrahamsen V2.0 UP og denne, smps strømforsyning gjør at noen kaller denne spinkel i lyden jeg sier den er noenlunde lik både 990 og 980 og ja har eid begge.

Den er ihvertfall billig med 2x120w RMS med begge kanaler målt samtidig,god dac,nettradio og det du trenger av tilkoblinger foruteb pre out om dette skulle være viktig.
Hadde faktisk hk3490 for noen år siden, har faktisk hatt to når jeg tenker meg om .... har imponert meg flere ganger den, men ønsker i utgangspunktet å teste noe "ukjent" for meg. Har ikke testet hodetelefonutgangen på hk3490 dog .... kanskje forhøre meg litt om det, da jeg bruker omtrent 50/50 hodetelefoner/høyttalere slik det står nå. Men takk for tips, er 3770 kraftigere enn 3490?
Har hatt H. K. 3380. Det er noe av de svakeste 80 watt jeg har vært borti. Den er så strømsvak. Jeg ville ikke valgt noe fra H. K. Unntatt virkelig gammelt som sitation.
 
M

MarkusH

Gjest
Jeg vil da faktisk nevne Harman Kardon 3770, mange vil nok fnise av denne lille tassen men har denne selv enda og har vært brukt godt på både Klipsch,Monitor Audio, Dynavoice samt noen modeller fra B&W med godt resultat.

Blir aldri kjedelig og høre på og sleit godt med hva jeg likte best av Rotel RA 1592, Abrahamsen V2.0 UP og denne, smps strømforsyning gjør at noen kaller denne spinkel i lyden jeg sier den er noenlunde lik både 990 og 980 og ja har eid begge.

Den er ihvertfall billig med 2x120w RMS med begge kanaler målt samtidig,god dac,nettradio og det du trenger av tilkoblinger foruteb pre out om dette skulle være viktig.
Hadde faktisk hk3490 for noen år siden, har faktisk hatt to når jeg tenker meg om .... har imponert meg flere ganger den, men ønsker i utgangspunktet å teste noe "ukjent" for meg. Har ikke testet hodetelefonutgangen på hk3490 dog .... kanskje forhøre meg litt om det, da jeg bruker omtrent 50/50 hodetelefoner/høyttalere slik det står nå. Men takk for tips, er 3770 kraftigere enn 3490?
Har hatt H. K. 3380. Det er noe av de svakeste 80 watt jeg har vært borti. Den er så strømsvak. Jeg ville ikke valgt noe fra H. K. Unntatt virkelig gammelt som sitation.
3770 faller litt utenfor den også, skal teste hodetelefonutgangen på hk3490 først, da det står en slik hjemme. Marantz er jo et alternativ, men min sr6010 mener jeg var slankere i lyden på hodetelefonutgangen og den er direkte kjedelig i stereo på mine 99.36, men den har mange features som jeg setter pris på. Lurte litt på Sony FA5ES, litt dyrere enn budsjettet, men synes det er spennende at denne fillereceiveren jeg bruker i dag låter såpass bra mtp effekt, alder, slitasje og størrelse.
 
H

Hifibasillen

Gjest
Da har vi totalt forskjellige meninger og selvfølgelig greit nok det, og jeg som synes Hegel er noe svake greier før man kommer opp til H190, eid 980,3390,990 samt 3770 av HK og ingen av de sleit noen gang med hva jeg koblet til de, aldri.

Hadde Røst samt H90 og god lyd men ble fort kjedelig med lite effekt enda andre fortalte meg annet om hva jeg kunne vente, og dette på Klipsch.

3380 som strømsvak greit nok men dette gir ikke HK rykte for og være dårligere en andre av den grunn snarere tvert imot, men selvfølgelig forskjellige meninger er lov.
 

CarstenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.03.2005
Innlegg
308
Antall liker
115
Har du høyttalere som ikke er helt umulige at drive, og en forsterker hvor ikke en eller annen blåruss har trukket ostehøvlen gjentatte ganger (dvs. fjernet strømforstyning (nesten) - så er forskjellen nok mindre end påstandene hos diverse om motsatte.

Det er litt problematisk ønskeliste du har. Riaa i kombinasjon med budgett betinger stort sett gammel forsterker - men fjernkontroll - betinger noe nyere...
 
M

MarkusH

Gjest
Riaa er ikke must, ikke fjernkontroll heller .... hodetelefonutgangen bør være bedre enn på sonyen jeg bruker i dag (Skal finne ut hva den heter etter jobb). Det viktigste for min del er at det er klasse a/b og at de features forsterkeren har er skikkelig gjort. Kunne vært klasse a også, har jo enkelte amper jeg kunne tenkt meg og hørt på, det er cayin 252b, 353b, xtz a100d3, xindac 6950, men de er litt dyrere og noen av de har rør .... xtz a100d3 er nok mest aktuell av de fire ....
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Veldi begrenset med ting til 2000kr på finn.
Søkte kjapt igjennom opp til 2500kr

Denne til 2200 da? Må google..
Marantz PM7000 HDAM
 
M

MarkusH

Gjest
Veldi begrenset med ting til 2000kr på finn.
Søkte kjapt igjennom opp til 2500kr

Denne til 2200 da? Må google..
Marantz PM7000 HDAM
Spennende den der, må lese meg litt opp om den. :)
Prisen må ikke være under 2k, er det noe som er verdt det kan jeg gå over 5k, men helst billigst mulig. Jeg har jo fått mye for 750 kroner, så da må det være mulig å få noe bedre for ikke veldig mye mer :) bare å komme med flere tips. :)
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Veldi begrenset med ting til 2000kr på finn.
Søkte kjapt igjennom opp til 2500kr

Denne til 2200 da? Må google..
Marantz PM7000 HDAM
Spennende den der, må lese meg litt opp om den. :)
Prisen må ikke være under 2k, er det noe som er verdt det kan jeg gå over 5k, men helst billigst mulig. Jeg har jo fått mye for 750 kroner, så da må det være mulig å få noe bedre for ikke veldig mye mer :) bare å komme med flere tips. :)
Nei.. Gidde ikkje.. Må legge meg snart.. Hehe
Marantz PM17 ligg på finn og. Den er knall

Kjapt søk gav 2 treff på pm17
En til 7000kr og en til 3000kr
 
Sist redigert:

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.623
Antall liker
1.487
Sted
Sunndalsøra
Jeg har DP forsterkere som jeg bruker på hovedanlegget, mens jeg har en nyere Pioneer forsterker(receiver) som jeg bruker på vintage høyttalerne som Rogers LS3 5/A, Celestion 3, JBL L112 etc. Pioneer'n er en klasse D (ICE) . Spiller på denne nå, da jeg har DP forforstekeren på oppgradering. Pioneer forsterkeren er en engelsk design for 4-15ohm høyttalere. Denne forsterkeren har imponert meg på både Rogers og JBL høyttalerne. Veldig dynamisk, detaljert og engasjerende forsterker å lytte til. Anbefaler å ta en lytt til Pioneer. Fikk god test i L&B også.
 
Sist redigert:
M

MarkusH

Gjest
Jeg har faktisk en Pioneer VSX1018 jeg kunne brukt, men den er så sabla diger ... skal teste hodetelefonforsterkeren på den neste gang jeg er hjemme og se om den virker bedre enn Sonyen, så får jeg se om eventuelt den blir spillende på 99.25.
 

stianl75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2014
Innlegg
127
Antall liker
39
Torget vurderinger
1
Denon PMA 1500 eller PMA 2000?
Ligger under 4000 på finn
 
M

MarkusH

Gjest
Ser ut som dette blir lagt på is inntil videre, skal teste hodetelefonutgangen på HK3490 og Pioneer VSX1018 og se hva konklusjonen blir da, så får eventuelt Pioneer ta over etter Sonyen, men Pioneeren veier vel bortimot 3 ganger så mye og er vesentlig større fysisk, så det blir spennende å høre på hodetelefonutgangene på de forskjellige. :)
 
Topp Bunn