Bil, båt og motorsykkel Fortøyning av skip.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.431
I min jobb inngår det å ta imot og fortøye skip inntil 12000 tonn. Noen ganger er det litt strabasiøst fordi propellen går helt til siste trosse er festet, kan noen forklare meg hvorfor man lar den gå så lenge?
Et annet spørsmål er om det finnes regler for hvor mange man må være for å ta imot/fortøe et skip?

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.303
Sted
Holmestrand
Antagelig fordi man ikke har kontroll over et skip uten motorkraft, og maskinen kan ikke startes som en bilmotor, og det finnes ikke klutsj

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.431
^Jeg ser den, men disse skipene blir fortøyd med 6-8 trosser og det tar litt tid. Aktertrossene er de siste som blir festet. Hvorfor blir ikke maskinen stoppet så fort springene er festet?
En annen ting er at det er vel mulig å fri propellen fra maskinen?

Pommeroy

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2012
Antall liker
353
^
Kanskje du kan spørre kapteinen? ???

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Artig tråd!

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Antall liker
1.348
Kan det være at de bruker DP for å holde skipet iro til det er fortøyd?

H

Hardingfele

Gjest
Da jeg var med slikt, la vi første trosse fra baugen til en pullert på kaien som var omtrent midtskips. Litt motorkraft og rorbladet vekk fra kaia, så legges skipssiden inntil kaia og skipet holdes på plass, mens de øvrige trossene legges. Uten pådraget kan skipet tas av vind eller strøm.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.434
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Tar du i mot med henda? Høres egentlig ganske tungt ut.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.303
Sted
Holmestrand
^Jeg ser den, men disse skipene blir fortøyd med 6-8 trosser og det tar litt tid. Aktertrossene er de siste som blir festet. Hvorfor blir ikke maskinen stoppet så fort springene er festet?
Så vidt jeg kjenner til er det vanligvis ikke mullig å frikoble propell på skip.
Springene holder jo skipet på plass, så det burde jo holde hvis det ikke er spesielle forhold.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.431
Tar du i mot med henda? Høres egentlig ganske tungt ut.
Jeg er sterk, skjønner du.
Mannskapet kaster en tynn kasteline iland. Linen er festet til trossen. Ren muskelkraft for å dra trossen 10-15-20-50 meter fra skipet og opp på kaien.
@Hardingfele, springet kalles den trossen.

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
Det handler nok for det meste om sikkerhet. Var styrmann en periode på ringnotbåt på 70meter,4000hk,og vi stoppet aldri noe som helst før båten var skikkelig fortøyd.
På de fleste fiskebåter jeg vet om så er der et gir så man kobler aksel/propell inn etter oppstart av maskinen,og frikobler før man stopper maskinen.

En annen ting er selvsagt at på større båter så er ikke stopp-prosessen som på en bil;-) Litt flere prosesser i sving,så ting tar litt tid.

Hale på fortøyninger er forresten glimrende trim ;-)

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.647
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Dette skyldes nok sikkerhet og ikke minst prosedyrer.

Man ligger å presser på forre spring, og lar roret presse båten mot kaia. I tillegg er det litt fjæring i trossene som gjør at hvis du slår at fremdriften, vil man trolig få en liten rekyl - som er uheldig dersom man ikke er skikkelig fortøyd. Til slutt er det nok også pga prosedyrer - på bro følger man prosedyrer - og litt synsing om når man tror det er bra med fortøyning er ikke godt nok. Prosedyrene sier nok ganske tydelig at man skal ligge med "forover" inntil man har fått rapportert "ferdig fortøyd".

Mvh
OMF

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.431
Ante meg at det var noe slikt. :)

Apropos fjæring i trosser, vi fikk inn et skip som for det meste gikk på Østersjøen. På grunn av vær/bølgeforhold der måtte den ha trosser som ikke strakk seg, den hadde 20 mm. stålwire. Ble rimelig lang i armene innen den var fortøyd.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.164
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Det bør være mulig å fri propellen fra motoren. Minnes en historie min far fortalte meg når de var ute i harde stormer så var maskinisten i motorrommet og frikoblet hver gang akterenden løftet seg ut av vannet. Dette var for å unngå påkjenningen motoren fikk fra å spinne propellene i friluft. Forsto det da som det kun er mulig å gjøres manuelt ( på den tiden i alle fall )

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Påkjenningen er jo mindre i friluft enn under vann, mens motstanden reduseres enda litt mer, med påfølgende rusing, ved å frikoble. Kanskje formålet var å redusere belastning på lagre og girkasse ved å unngå hurtige og store endringer i propellfart?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.566
Torget vurderinger
24
Det handler nok for det meste om sikkerhet. Var styrmann en periode på ringnotbåt på 70meter,4000hk,og vi stoppet aldri noe som helst før båten var skikkelig fortøyd.
På de fleste fiskebåter jeg vet om så er der et gir så man kobler aksel/propell inn etter oppstart av maskinen,og frikobler før man stopper maskinen.

En annen ting er selvsagt at på større båter så er ikke stopp-prosessen som på en bil;-) Litt flere prosesser i sving,så ting tar litt tid.

Justerbare vinger er også greia.

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11

Jepp. Med "gass"hendelen i styrehuset justerer man vridningen på propellbladene fra alt mellom fullt forover til fullt bakover.
Turtall er som regel fast på maskinen,ivertfall har det vert slik på de båter jeg har jobbet på,så kobler man inn og ut aksling/propell via et gir/clutch system.Når man kobler inn må propellbladene stå i nøytral posisjon ellers blir maskinistene sure :D Men seriøst,propellbladene MÅ stå i nøytral posisjon når man kobler inn ellers blir det så stor belastning på gir/clutch system at ting mest sannsynlig ryker.

U

utgatt25555

Gjest

Presis!

De fleste motorer er ikke omkastbare lengre (man må stoppe og få akslingen gå motsatt vei, tidkrevende, man trenger mye luft og det er tung manøvrert om man skal til kaj, går i kanaler osv) noen gamle skip har det nok fortsatt men de fleste har en aksel med vridbar propell og der stiller man pitchen etter som man behöver/ikke behöver pådrag/kraft, propellen går fortsatt samme vei når man bakker, man har negativ pitch...

Ang fortøyning, springet skal holde skuta langs med kaia (forw/aft) litt avhengig av hva man skal laste/losse er kan vi i noen situasjoner snakke om å treffe med noen få meters nøyaktighet, man kan bruke springene for å posisjonere seg korrekt ved kai.
Så har man brest (de som henger ned langs skutesida på bildet, litt aktenfor springene) for å dra skuta 90* inn mot kaia (ut/inn). Og så er baug/aktertrossene for å holde igjen i begge retninger. Propellen går til man er ferdig fortøyd, det kalles sjømannskap, well moored!!

Det er vel en slik jobb Panteren har, her (Port of Gothenborg), kalles de båtmenn bruker de en winch å hale inn sabben(trosse på wire), her ser man to spring, en tanker som dette har som regel en 4-2-2 fortøyning i begge ender fwd/aft (4 Baug/aktertrosser - 2 brest - 2 spring).
Jeg var Port Officer på denne og hjalp losen ta den til kai og i rett posisjon fra landsiden, der var det å treffe 3-4 stål armer (laste/losse armer man kjører fra land og ombord) så presisjonen var relativt nøye. Jeg har også fortøyd tilsvarende ombord som styrmann på lignende tankers, både større og mindre. Denne er på ca 300 000 dwt, slike skip har som regel 3-4 taubåter til å pushe/pull ettersom under fortøyning.

300T.jpg

mvh

Sist redigert av en moderator:
U

utgatt25555

Gjest

Jepp. Med "gass"hendelen i styrehuset justerer man vridningen på propellbladene fra alt mellom fullt forover til fullt bakover.
Turtall er som regel fast på maskinen,ivertfall har det vert slik på de båter jeg har jobbet på,så kobler man inn og ut aksling/propell via et gir/clutch system.Når man kobler inn må propellbladene stå i nøytral posisjon ellers blir maskinistene sure :D Men seriøst,propellbladene MÅ stå i nøytral posisjon når man kobler inn ellers blir det så stor belastning på gir/clutch system at ting mest sannsynlig ryker.
Det er ikke bare det som ryker, man utsetter også de som bedriver fortøyningen for stor risiko, man får en meget stor belastning på fortøyningen, som man jo får anta man har ute når man starter opp/kobler inn ;)
Det finns mange varianter med variabelt turtall og pitch, man får det man bestiller.

mvh

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.303
Sted
Holmestrand
Da har jeg konferert med min rådgivende maskinsjef med lang fartstid fra LNG-tankere:
"Du kan stoppe propellaksel, og da propellen. Men jeg har aldri hørt om at du kan frikoble bare propellen på en så stor båt (12000 t). På et motorskip må du stoppe maskina."

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.431
@musicus, vil det si at et skip først er fortøyd når siste trosse er på plass og fortøyning er sluppet når første trosse er kastet?

U

utgatt25555

Gjest
@musicus, vil det si at et skip først er fortøyd når siste trosse er på plass og fortøyning er sluppet når første trosse er kastet?
Rent teknisk/sjømanns messig vil jeg si det, når siste trosse er fast er man fortøyd, dette er også ett tidspunkt man bruker ifht til beregning av avgifter mm..
Så begynner man å single opp til avgang, dvs man kan la noen av fortøyningen gå, og så er det som regel springet det siste som går, da er man løs. Motoren er igang under fortøyningen mens propellen er i nøytral stilling ved avgang og under tiden man lar fortøyningene gå. Man er nok fortøyd så lenge man har en trosse i land, jeg holdt på med det der litt når jeg jobbet som Agent for rederiene, de holder nøye på de tidene der, første trosse, siste trosse osv...

Det er i hovedsak slik, man kan selvsagt ha andre rutiner på mindre skip/båter, mange har helt lokale snarveier på hvordan de gjør det ombord :)

mvh

Slam Dancer

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2014
Antall liker
371
Sted
Porsgrunn
Vi melder ankomst når første trosse er på, men ferdig fortøyd først når siste trosse er på.
Avgang når alle trosser er sluppet.

Vi er alltid to per trosse, men det er mer av sikkerhetsmessige grunner, sjeldent man klarer å stå to å dra opp trosser i samme kasteline - man blir fort litt i veien for hverandre.
Noen ganger brukes også nokkevinsj, litt avhengig av antall trosser og kaiutforming.

U

utgatt25555

Gjest
Vi melder ankomst når første trosse er på, men ferdig fortøyd først når siste trosse er på.

Vi er alltid to per trosse, men det er mer av sikkerhetsmessige grunner, sjeldent man klarer å stå to å dra opp trosser i samme kasteline - man blir fort litt i veien for hverandre.
Noen ganger brukes også nokkevinsj, litt avhengig av antall trosser og kaiutforming.
Hva seiler du som på for skip?

mvh

Slam Dancer

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2014
Antall liker
371
Sted
Porsgrunn

mvh
Jeg seiler ikke på skip, men i jobben min har vi mottak av skip.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.937
Torget vurderinger
8
Artigste eller mest tragiske er at før klappet de til kai på 5 sekunder med 1 propell.
I dag bruker de en time med propeller over alt på samme tonnasje.

U

utgatt25555

Gjest

mvh

Ah, takk for svar!

mvh

U

utgatt25555

Gjest
Artigste eller mest tragiske er at før klappet de til kai på 5 sekunder med 1 propell.
I dag bruker de en time med propeller over alt på samme tonnasje.
hehe, riktig så enkelt verken var det, eller er ;) men, jeg finner en viss humor i å se folk ”må” bruke baugthruster for å få inn snekka til kaj på sommeren.

mvh

Slam Dancer

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2014
Antall liker
371
Sted
Porsgrunn

mvh

Ah, takk for svar!

mvh
Det er hvertfall slik vi rapporterer til kontrollrommet, men om dette kun er for vår egen logging - det skal jeg ikke uttale meg skråsikkert om.

U

utgatt25555

Gjest

Ah, takk for svar!

mvh
Det er hvertfall slik vi rapporterer til kontrollrommet, men om dette kun er for vår egen logging - det skal jeg ikke uttale meg skråsikkert om.

Det er noen år siden jeg jobbet som agent (skipet/rederens representant) og holdt på med dette, men timesheetén blir ofte brukt i tvistemål av forskjellige karakter, også ifht avgifter mm...derfor logges slike tider, det er ofte mange berørte parter ifbm ett anløp, så utgifter og div fordels f.eks etter hvilken chart eller avtale skipet er på osv...mange muligheter m.a.o...

mvh

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.566
Torget vurderinger
24
Har vært med på å se en 1 m. stor bronsepropell til 40' forsvinne ned i havets dyp.... ikke justerbare vinger og med omkasting av dreieretningen for bakking. Dum kombinasjon med materialtretthet i akselen... Neste skøyta fikk anlegg med vridbar propell ja.

U

utgatt25555

Gjest
Har vært med på å se en 1 m. stor bronsepropell til 40' forsvinne ned i havets dyp.... ikke justerbare vinger og med omkasting av dreieretningen for bakking. Dum kombinasjon med materialtretthet i akselen... Neste skøyta fikk anlegg med vridbar propell ja.
Ikke noe hyggelig syn, har ikke vært med å miste, men å gå tom for starteluft på en 50 000 dwt tonner, man er ikke mye manøvrerbar undertiden det tar å produsere luft igjen...

mvh

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
11.109
Sted
Narvik
Torget vurderinger
12
I min tidligere jobb tok vi imot malmskip opp til 180.000 tonn.. der var vi 3stk som tok trosser framme samt 3stk som tok bak. Somregel var vi ferdige iløpet av 30minutter vis alt gikk bra og mannskapene var snille og ikke bare dumpet alt av trosser i havet.

Her var motor i gang samt minimum 2 taubåter på plass som dyttet båten mot kai til vi ga signal om at alt var klart.

Ble medlem
12.03.2012
Antall liker
8.277
Sted
Laksevåg - Bergen
Litt på sidelinjen kanskje, men det har med fortøyning å gjøre dette og . På 70-tallet lå Hilmar Rekstens supertankere i opplag på Hanøytangen ( Askøy ), utenfor Bergen.
En kompis hadde hytte på Hanøytangen den gangen, og selvsagt båt. En gul With "Drommedille" . Vi reiste ut til disse beistene som lå fortøyd. Når du ser et slikt skip på lang avstand, virker de jo ganske normale i størrelsen, men kommer du nært innpå, så blir det noe helt annet. Vi kunne enkelt kjøre med With-plastbåten mellom propellen og roret. Når du lå fremfor baugen og så opp, kunne du ikke se at det var en baug. Det var bare en vegg av stål. De lå jo fortøyd uten ballast, så hele bulb-baugen var synlig. Siden de lå så høyt i sjøen, var det mulig å kjøre mellom skipene med liten båt - litt skummelt, men det gikk.
Husker kun navnet på den ene tankeren - "Kong Haakon VII"

Sist redigert:
U

utgatt25555

Gjest
Litt på sidelinjen kanskje, men det har med fortøyning å gjøre dette og . På 70-tallet lå Hilmar Rekstens supertankere i opplag på Hanøytangen ( Askøy ), utenfor Bergen.
En kompis hadde hytte på Hanøytangen den gangen, og selvsagt båt. En gul With "Drommedille" . Vi reiste ut til disse beistene som lå fortøyd. Når du ser et slikt skip på lang avstand, virker de jo ganske normale i størrelsen, men kommer du nært innpå, så blir det noe helt annet. Vi kunne enkelt kjøre med With-plastbåten mellom propellen og roret. Når du lå fremfor baugen og så opp, kunne du ikke se at det var en baug. Det var bare en vegg av stål. De lå jo fortøyd uten ballast, så hele bulb-baugen var synlig. Siden de lå så høyt i sjøen, var det mulig å kjøre mellom skipene med liten båt - litt skummelt, men det gikk.
Husker kun navnet på den ene tankeren - "Kong Haakon VII"

Jo det er voksne störrelser, når vi begynner å snakke (ca) 350 mtr lang 50-60 mtr bredde og ett fribord på 20-25 mtr så er det en vegg av stål, bare en liten korreksjon, de lå nok i ballast, på ett minimum riktignok ;)

Bildet på toppen gir jo en viss indikasjon på forholdet, det skal også synes en mann på dekk der bresta går inn :cool:

Denne hadde jeg noen turer på som 1 Styrmann, TT Berge Boss, (turbine Tanker) 316 000 dwt og ca de målene jeg angav ovenfor, ikke bare å trå på bremsen der nei i en tight situation, det er en enorm masse i fart, både i ballast og på last :cool:

Berge_Boss-76_bdy.jpg

mvh

Topp Bunn