Forvregning på Leonard Cohens siste plate "You Want It Darker"?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.273
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har kjøpt denne plata to ganger og begge har hatt feil. Den første fikk jeg erstattet med ei ny som også viste seg å ha stedvis skurr og forvregning. Spesielt ille er det på spor 1, side 1.
    Noen som har opplevd det samme?

Calmati

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Antall liker
    669
    Sted
    Bærum
    Antar du mener på vinyl ? I så fall en kjent produksjonsfeil. Bytt igjen :)

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.273
    Torget vurderinger
    10
    Ja, vinyl. Jeg ga opp å få et feilfritt eksemplar etter å ha prøvd to ganger. Dette er ei god stund siden. Har nå kontaktet PK for å høre om de kjenner til denne skavanken. Kanskje er det bare jeg som har vært uheldig med mine. Vurderer derfor å prøve på nytt nå.

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.273
    Torget vurderinger
    10
    Byttet den fire ganger, har gitt opp. Beholdt siste med skurr.
    Ok, da er det nok ikke mye håp om å få et feilfritt eksemplar. Hvis da ikke dette er rettet opp i senere tid. Du kjøpte vel også dine da plata kom ut?

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.351
    Torget vurderinger
    0
    Forvregning på Leonard Cohens siste plate "You Want It Darker"?
    Det er fint hvis du kan poste matrisenummeret fra din skive.
    Hvilken slipning benytter du ved avspilling ?

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.273
    Torget vurderinger
    10
    Det er fint hvis du kan poste matrisenummeret fra din skive.
    Hvilken slipning benytter du ved avspilling ?
    Hvor finner jeg dette nummeret? Bruker Ortofon Cadenza Black som spiller uten problemer på andre plater.

Her er det jeg finner gravert på utløpsrillene: AL 88985365071/ 26790.1 (3) / 120540.

Hva skulle du med dette nummeret, forresten?

Sist redigert:

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.321
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Null skurr her heller på 2016-utgaven, så cluet er vel å finne en slik. Ellers er ikke You Want it Darker Cohen siste; det er Thanks for the Dance fra 2019. Begge to er blant de aller, aller bestlydende platene jeg har.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    24.580
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Først..... Kjøpte med det samme den utkom, og har 0 problemer som beskrevet.

Ellers er ikke You Want it Darker Cohen siste; det er Thanks for the Dance fra 2019.
    Det kan vel diskuteres. Thanks for the Dance blev ganske rigtigt indspillet mens han levde (så klart :ROFLMAO:)
    men blev gjort i samarbeid med sønnen, som utgav/fikk den utgitt etter at Leonard C hadde gått bort.
    SÅ kanskje riktigt å si, at YWID er Cohen´s sisste mens han levde ;)

@K.H. Se her:

https://www.discogs.com/sell/release/9337186

Scroll ned til nr.15, der finner du en uåpnet i Tyskland til 19Eur + 11Eur i porto.

Ser på Discogs, at 2022 LP´en bare er produsert/presset et sted......... China :mad:
    Så tror da faen !!!

Sist redigert:

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.273
    Torget vurderinger
    10
    Null skurr her heller på 2016-utgaven, så cluet er vel å finne en slik. Ellers er ikke You Want it Darker Cohen siste; det er Thanks for the Dance fra 2019. Begge to er blant de aller, aller bestlydende platene jeg har.
    Ja, mektig god lyd, bortsett fra nevnte skurr som heldigvis stort sett er begrenset til spor 1 side 1.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.321
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det kan vel diskuteres. Thanks for the Dance blev ganske rigtigt indspillet mens han levde (så klart :ROFLMAO:)
    men blev gjort i samarbeid med sønnen, som utgav/fikk den utgitt etter at Leonard C hadde gått bort.
    SÅ kanskje riktigt å si, at YWID er Cohen´s sisste mens han levde ;)

Så teoretisk orker jeg nok ikke å være og ei heller synes jeg at forskjellen er på langt nær reell nok til å bruke kalorier på. Sorry. 😉

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.321
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ja, mektig god lyd, bortsett fra nevnte skurr som heldigvis stort sett er begrenset til spor 1 side 1.

Da må du definitivt plukke opp Thanks for the Dance. Jeg synes, om mulig, at den er enda et lite hårstrå bedre rent lydmessig. I tillegg er den i mitt hode hans aller beste.

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.273
    Torget vurderinger
    10
    Da må du definitivt plukke opp Thanks for the Dance. Jeg synes, om mulig, at den er enda et lite hårstrå bedre rent lydmessig. I tillegg er den i mitt hode hans aller beste.
    Ja, det er planen. Hørte gjennom den på discogs akkurat nå. Ble ikke helt overbevist. Syns det ble litt ensformig og kanskje litt kjedelig, men på ingen måte dårlig. Tenker jeg bestiller den. Bruker helst PK da det er enklest ved eventuell reklamasjon. Håper det ikke er skurr på den også. Takk for tips.

Sjekket prisen på PK. kr.649,-. Altfor mye for en enkel LP, syns jeg.

Sist redigert:

HeyHo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Antall liker
    3.194
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er planen. Hørte gjennom den på discogs akkurat nå. Ble ikke helt overbevist. Syns det ble litt ensformig og kanskje litt kjedelig, men på ingen måte dårlig. Tenker jeg bestiller den. Bruker helst PK da det er enklest ved eventuell reklamasjon. Håper det ikke er skurr på den også. Takk for tips.

Sjekket prisen på PK. kr.649,-. Altfor mye for en enkel LP, syns jeg.
    Helt sprøtt at det skal være 300,- kr dyrere enn i Danmark...

HeyHo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Antall liker
    3.194
    Torget vurderinger
    2
    Ok, men hva om man må reklamere? Sender de f.eks ferdigfrankert emballasje?
    Har bare fått en feil med de og det var at platen manglet, dokumenterte med bilder og fikk ny.
    Coveret var de ikke interessert i å få tilbake.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    440
    Torget vurderinger
    4
    Kjøpte plata da den kom ut i 2016. Samme her, forvrengning på deler av første låt. De andre bra. Forvrengningen ble noe mindre etter flere avspillinger, men ikke helt borte.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.770
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Det har de gjort med meg hver gang (gjelder PK) venter en ferdig frankert emballasje - samt en ny versjon av Ole Pus sin "det begynner å bli et liv" - som jeg skal bytte inn.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    66.859
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Er det feil på vinyl vil IMusic ha bilder av eventuelle synlige skavanker og/eller beskrivelse av problemet.
    Jeg har opplevd dette EN gang med IMusic.
    De ville da ha bilde av plata etter destruksjon. Etter å ha sendt denne dokumentasjonen fikk jeg tilbakeført summen jeg hadde betalt på konto. Uten problemer eller diskusjon.

Vedr Cohens YWID
    Jeg har 2016 med disse tallene på deadwax.
    IMG_20241229_133934.jpg

IMG_20241229_133811.jpg

Ingen forvrengning på noe spor med min Cadenza Black. Låter generelt veldig bra med "larger than life" Cohens stemme i opptak /mix.
    Det kan høres litt visling i vinylen mellom noen spor, men ikke noe som generer. Innercoveret er byttet fordi det originale er av en dårlig type som ikke er snill med vinylen, og dessuten legger igjen papirstøv.

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.273
    Torget vurderinger
    10
    Er det feil på vinyl vil IMusic ha bilder av eventuelle synlige skavanker og/eller beskrivelse av problemet.
    De ville da ha bilde av plata etter destruksjon. Etter å ha sendt denne dokumentasjonen fikk jeg tilbakeført summen jeg hadde betalt på konto. Uten problemer eller diskusjon.

Vedr Cohens YWID
    Vis vedlegget 1085442
    Vis vedlegget 1085445
    Ingen forvrengning på noe spor med min Cadenza Black. Låter generelt veldig bra med "larger than life" Cohens stemme i opptak /mix.
    Det kan høres litt visling i vinylen mellom noen spor, men ikke noe som generer. Innercoveret er byttet fordi det originale er av en dårlig type som ikke er snill med vinylen, og dessuten legger igjen papirstøv.
    Samme inngravert på min plate også. Se tidligere svar til Flageborg (post 14). Er det kanskje slik at alle EU-utgivelser har dette? Min plate ble nok kjøpt etter 2020. Likevel samme inngravering.

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.273
    Torget vurderinger
    10

Vedr Cohens YWID
    Vis vedlegget 1085442
    Vis vedlegget 1085445
    Vet ikke helt om jeg skjønner. Ønsker aldri iMusic ei skadet/defekt plate returnert, men destruert? Skurr og forvregning er jo litt vanskelig å fotografere, så da stoler de på kunden og ber han dokumentere at plata blir destruert, uten noen diskusjon og refunderer pengene? Aldri noe snakk om å bytte til nytt eksemplar?

Ken-Nor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.01.2020
    Antall liker
    5.345
    Sted
    Larkollen
    Torget vurderinger
    2
    Hvor finner jeg dette nummeret? Bruker Ortofon Cadenza Black som spiller uten problemer på andre plater.

Her er det jeg finner gravert på utløpsrillene: AL 88985365071/ 26790.1 (3) / 120540.

Hva skulle du med dette nummeret, forresten?
    Samme merking på min plate, og opplever samme problemet som du snakker om. Hvordan vet man egentlig hvilken versjon man har? Står 2016 overalt som jeg kan se.
    IMG_6181.jpeg

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    1.864
    Sted
    Sunndalsøra
    Det er noen innspilling hvor instrumentet har blitt overstyrt. På en Diana CD så er det en gitar som har noe ulyd på et spor.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.196
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Ser ut til at det er 2 opplag av den 2016 pressingen.
    Det som skiller de er (side A) matrisekode:
    • Matrix / Runout (Runout side A, variant 1): AL88985365071 26790.1(3) 120540 BG
    • Matrix / Runout (Runout side A, variant 2): AL88985365071 26790.1(3)... 120540 BG

• Altså … før 120540 BG på variant 2 og ingen prikker på variant 1

• Da kan det være interessant å sjekke ut om det er en sammenheng, og om det er den ene, eller andre som har skurr.

• Vil anta at det kun gjelder en av de.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn