Fosgate - The Fozgometer

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.851
Torget vurderinger
27

Noen som har erfaring med denne?

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Har ikke erfaring med bruk av den selv Fosse, men vet at Michael Fremer testet den i forrige nummer (May 2010) av Stereophile. Tror Fremer beskrev bruk og virkning rimelig bra. Si fra til meg om du ønsker scan av denne (til pdf) hvis den ikke er lagt ut i Stereophiles arkiver allerede....

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Hovedkonklusjonen til Fremer:
“I found the Fozgometer well made, really easy to use, and accurate. The Fozgometer gets my highest recommendation!”
- Michael Fremer, Stereophile, Analog Corner, May 2010

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.156
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
det eneste den gjør er vel det gamle trikset med å summe et mono signal fra høyre og venstrekanal i motfase
minst lyd ut= best azimuth
mvh
Leif

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.851
Torget vurderinger
27
Problemet er bare det at når jeg har endret azimuth så husker jeg ikke lydnivået som var tidligere.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.156
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
hva koster herligheten da?
typisk spleiseobjekt
mvh
Leif

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Mener den ligger på ca USD 250 (+ frakt/toll/mva etc)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Big Dipper har den inne. Jeg har ikke fått testet den selv enda, og husker ikke prisen. Den gjør etter det jeg forstår omtrent det samme for azimutjustering som Feickert gjør for HTA. Den forenkler arbeidsprosessen. Alternativet er egentlig å justere fram og tilbake, mens man fører tabell over crosstalkverdiene, før man til slutt justerer til den settingen som gir minst og lik crosstalk h-v og v-h. Spleiselagspris er det helt sikkert.

D

Dilla

Gjest
Noen som fant ut om denne dingsen er verdt sine USD 250?

Mvh Ti Kei

D

Dilla

Gjest
ja, det var i den tråden jeg ble oppmerksom på fozgometeret. Tror allikevel det kan ta en tid før Grumpy kommer med brukererfaringer all den tid han sitter med hvithanskene på og pusser krom og pleksiglass ;)

...no hard feelings G...

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.001
Jeg har ikke testet denne. Men folkens hva gjør den annet enn jeg kan utrette med ei testplate som kjører et spor med samme frekvens og styrke i hver kanal, så måler output i hhv H og V kanal, justerer til det blir likt?

For nøyaktighetens skyld benytte selvf. kun EN kanal fra riaa under justeringen, hvor signal fra hhv. H/V fra PU veksles på å bruke). Siden selv multimeter her med høy føslomhet og godt antall desimaler ikke liker SÅ små spenninger som en Low Output MC i seg selv presterer ;)

mvh

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.077
Torget vurderinger
10
Har vært med å testet denne på en graham phantom 2. Virket ikke som forventet. Hadde det vært meg hadde jeg heller brukt pengene på pils...

mvh

V

vredensgnag

Gjest
kwil skrev:
Jeg har ikke testet denne. Men folkens hva gjør den annet enn jeg kan utrette med ei testplate som kjører et spor med samme frekvens og styrke i hver kanal, så måler output i hhv H og V kanal, justerer til det blir likt?

For nøyaktighetens skyld benytte selvf. kun EN kanal fra riaa under justeringen, hvor signal fra hhv. H/V fra PU veksles på å bruke). Siden selv multimeter her med høy føslomhet og godt antall desimaler ikke liker SÅ små spenninger som en Low Output MC i seg selv presterer ;)

mvh
Du kan ha slik forsterker som jeg har.

Legge på en monoplate.

Først sette forsterkeren på høykant - deretter vri begge PHONO-kanaler ned.
Så opp med L mens balansen er i L, til man har et nivå man liker; deretter balansen sentrert.

Nå trykker man inn TEST-knappen i forsterkerens front, og vrir R opp til lyden blir lavest mulig (!) - nice motfas.

Slippe R.

Nå er begge kanaler satt rett. Kontrollere med testplate og måle output i hver kanal. Joda.

Time to enjoy glorious stereo.

De kunne ett og annet før også.

Her ser man justeringsklokkene:

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
503
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Jeg har ikke prøvd den, men vår felles hifivenn Ekki i Berlin mente at den var for unøyaktig og at det eneste som duger hvis en virkelig vil ha en perfekt innstilling er et eksternt lydkort som mbox2. Da kan man bruke softwaren som følger med (Pro Tools) eller eventuelt investere i softwaren til Feickert. Er det ikke adjust+ den heter tro?
Jeg kjøpte mbox2 og gikk i gang med å lære meg å bruke den, men det har stått i stampe en stund pga. flytting. Når tingene kommer litt mer på plass, skal jeg videre i prosessen. Når man sitter med rigger opp i 100K klassen, så skal da azimuth være perfekt ;)

Puma

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Antall liker
43
LMC skrev:
det eneste den gjør er vel det gamle trikset med å summe et mono signal fra høyre og venstrekanal i motfase
minst lyd ut= best azimuth
mvh
Leif
Nei, jeg tror ikke den gjør det. Etter hva jeg har forstått baserer den seg på at overhøringen skal være lik begge veier.

Dette hadde Fremer diskutert med en pu produsent. Produsenten mente at det slett ikke var sikkert at den korrekte justeringen var den som gav lik overhøring begge veier. Den beste måten å justere på skulle være rent visuelt etter hva jeg husker.

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.486
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Erfaringene herfra er udelt positive :).

Sammen med test-skiva til Analogue Prod. - spor 2 og 3 er den enkel og intuitiv i bruk.

Fozgo-målingen avdekket at jeg hadde et lite avvik. Med korrigeringen håper jeg også å kunne redusere slitasjen på PUene og forlenge levetiden med noen ekstra timer. Verdt pengene? -For Grumpy, JA!

Se også Manualen...

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
31.532
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
bia skrev:
Har vært med å testet denne på en graham phantom 2. Virket ikke som forventet. Hadde det vært meg hadde jeg heller brukt pengene på pils...

mvh
Har brukt Grumpys på min Phantom B-44 funket alldeles utmerkt, lett att få til det beskrivne resultatet, men om det sen er korrekt er en annen sak, men utgår från det tilsvidere. ang pils så går jag og tar en Pint på lokal puben i London nå :)

knuhe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.04.2007
Antall liker
153
Også jeg har investert i et slikt Fozgometer Azimuth måleinstrument. Veldig enkelt å bruke i kombinasjon med APs test LP. Hos meg viste også målingene at jeg hadde et lite avvik. Fikk et bedre stereoperspektiv og et mer storslagent lydbilde etter justeringen av azimuth (pick-up; Dynavector DRT XV-1t). Hadde egentlig trodd at azimuth var tilnærmet korrekt men målingene viste som sagt et avvik.

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
31.532
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
knuhe skrev:
Også jeg har investert i et slikt Fozgometer Azimuth måleinstrument. Veldig enkelt å bruke i kombinasjon med APs test LP. Hos meg viste også målingene at jeg hadde et lite avvik. Fikk et bedre stereoperspektiv og et mer storslagent lydbilde etter justeringen av azimuth (pick-up; Dynavector DRT XV-1t). Hadde egentlig trodd at azimuth var tilnærmet korrekt men målingene viste som sagt et avvik.
Tilbake fra puben ::) Overstemmer med mine erfaringer om resultat også knuhe ;) takk for lånet førresten Grumpy :)

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.486
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
My pleasure Cash'ern og kos deg fortsatt i Lnd.

Andre i OVK er selvsagt også velkomne til å prøve den.

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.916
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Kallibrering av Fosgate.

Fant denne nyttige infoen på analog planet nyss: Fozgometer Owner Alert ! | Analog Planet
Takk! Jeg har aldri før fått mitt helt til og fungere etter hensikten og har brukt "old-school" metoden med og måle på forsterkeren. Nå har jeg kalibrert Fozgometeret og det fungerer helt strålende. Dette burde de lagt ved i pakke når man kjøper synes jeg.

Topp Bunn