Fostex T500 AmkII Brukerinntrykk

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Brukerinntrykk Fostex T500AmkII Supertweeter

Produkt data:

Type: Horndiskant
Frekvensområde: 4 - 45khz
Følsomhet: 110 db/1W/1m
Materiale drivermembran: Magnesium
Materiale magneter (doble): AlNiCo
Magnet vekt: 450g
Total vekt: 5kg
Horn: Dreiet av solid blokk messing
Importør Norge: Benum AS www.benum.no

EDIT INFO.
Fostex leverer også en tilpasset attenuator-box for nivåtilpassning for brukere som ikke har en slik i delefilteret.



Utstyr benyttet:
Digital kilde: Cullen/Sonos ZP90/192khz mod
DAC: Twisted Pear Audio Buffalo 32S
Vinyl: Vinylriggen ikke benyttet I denne sammenhengen.
Preamp: Borderpatrol diy m Silver Rock TVC (thrue dual mono 5687)
Amp: Borderpatrol diy monoblokker m Hørning torroid opt. (SE 300B)
Høytalere : Khorn m Alkeng ES400/5800 delefilter
Kabler: Flatsølv + Goertz Silver Saphire + Synergistic Research Kaleidoscope II

Dette er ikke ment som noen fullstendig A/B test. Jeg skal forsøke å formidle mine inntrykk etter at jeg i to år har spilt med en modifisert utgave av Klipsch sin K77 som heter C125 og selges av Klipsch Guru Bob Crites, for så å erstatte denne med T500AmkII fra Fostex.
Om det er rettferdig å sammenligne disse to produktene, lar jeg leseren avgjøre, men C125 er en forfinet utgave av diskanten som sitter std. i Klipsch Khorn. En høyttaler som har en prislapp på rett under 150.000 kr.
Likevel er det relevant å opplyse leser om at Fostex T500AmkII koster betydelig mer enn diskanten den blir sammenlignet med.


Musikk jeg har spillt:


1. Miles Davis – Kind of Blue – “Flamenco Sketches”
2. Tommy Kjörberg – ”Jag kom inte hit for at jag tror”
3. Lisa Ekdahl – Olykssyster – ”Dom band som binder Mig”
4. Mary O’Regan – Voices ALR Jordan – “The Blacksmith”
5. Sarah K/Chris Jones – Are We there Yet – “You turned my upside down”
6. Patricia Barber – Verse – “If I could eat your words”
7. DeeDee Bridgewater – Live at Yoshi’s – (I like to get you on a)Slow boat to China
8. Robert Plant – Faith of Nations – “Colors of a Shade”
9. Nils Lofgren – Acoustic Live – “Stick and Stones
10. Michael Bubble – Live at Madison Square Garden – “Song For You”
11. Mark Knofler – Sailing to Philadelpia – Prarie Wedding”
12. Dire Straits – On every street – “you and your friend”

Jeg er trøtt i dag!
Etter å ha jobbet litt med å justere nivå på diskanten slik at den smelter sammen med mellomtonen, satte jeg meg foran anlegget, definerte spillelisten som vist over i Cullen/Sonos’en og dempet lyset. Der ble jeg sittende i (alt for) mange timer. Spillelisten ble repetert flere ganger, og en del av kuttene (spesielt Lisa Ekdahl og Mark Knofler) fikk noen ”ønskerepriser”. Jeg hadde rett og slett problemer med å slutte!

Etter at jeg slo av strømmen og gikk til sengs (noe jeg burde gjort lenge før siden jeg står opp 0445 for å reise på jobb), var jeg så gira at jeg, mot normalt, ikke sovnet på en god stund.

Fakta er at de nye diskantene jeg installerte på fredag, har gitt stereoanlegget mitt en evne til å formidle musikk på en måte som jeg har ønsket meg. Noen gange er det slik at man ikke klarer å definere hva man har savnet før man har det (i vårt tilfelle ”hørt det”), og slik er det med meg og Fostex T500AmkII.

Man skal ikke utelukke at jeg i dette tilfellet er offer for placebo-effekten, siden jeg har kjøpt disse diskantene og deretter å bygget om Khorna mine for å installere dem. Man vil jo liksom at det skal fungere da…..Likevel;

Jeg begynte å skrive noen inntrykk spor for spor, men slettet dem.. Det er gjentagelser av det samme. Klisjeer som Luftig, Klokkeklar, Krisp, gjentar seg. Skal ikke kjede dere med dette.
Eksempel:
På live-inspillingen til Sara K og Cris Jones, har Sara tydeligvis problemer med 4-strenger’n sin. En streng lager noen vibrasjoner som jeg ikke har hørt tidligere. Slik er det med mange andre innspillinger også. Detaljer avsløres på godt og vondt. Rett og slett litt nærmere en troverdig presentasjon av musikken.

Konklusjon:
Jeg installerte Crites C125 i horna mine da de ble bygget. Jeg har vært og kunne fortsatt å være fornøyd med hvordan de presenterer musikk for meg. De gjør svært lite feil, er hurtige nok til å følge mellomtonen og presenterer detaljer på en god måte. Men etter å ha lyttet til anlegget med Fostex T500AmkII noen dager, framstår tanken på å reversere installasjonen(selvsagt hypotetisk, de er der for å bli!) som en amputasjon.
Den mest kritiske av alle kritikere (min kone), lyttet i to minutter og uttalte:
”Du har dempet bassen!” Noe som selvfølgelig ikke er tilfelle, den overskygger bare ikke toppen lenger!
Fostex T500AmkII er rett og slett en særdeles god diskant!
 

Vedlegg

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.898
Antall liker
13.155
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
kult
grattis
ser bra ut også
har trodd på den hele tiden som et alternativ til Acapella sine plasmatweetere
mvh
Leif
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Vi kan prøve dem hos deg en gang.

De er kun "tredd" inn i hullet og hviler på en gummipute i bakkant. Bare å koble fra terminalene, trekke ut og ta med under armen :)
 

Rokko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2004
Innlegg
248
Antall liker
5
Gratulerer :) Det virker som du traff den spikeren du siktet på med denne oppgraderingen.
Er vel mange fordeler med ett diskantelement som har en såpass god båndbredde,

Jeg liker at du ikke oppgraderer med en gang du finner noe på nettet som er bedre (og dyrere). Det virker som du har tenkt lenge på dette, og når Fostex leverer ett brukandes alternativ så slår du til på det. Send meg gjerne en pm med prisen på disse Fostexene.

Best hels
Torgeir
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Kjenner ikke prislappen.

Siden det ikke er lagervare, ble importert til meg og de ikke har solgt noen tildligere, fikk jeg en bra pris av importøren.

Beste pris på nettet har Madisound $1640 + frakt og mva (Diskantene veier 10+emballasje). Tror ikke du får noe dårligere pris hos Benum.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.898
Antall liker
13.155
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
trixet er vel heller å finne et element med kombinasjon båndbredde og extrem følsomhet for å matche hornene
imo
mvh
Leif
 

Rokko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2004
Innlegg
248
Antall liker
5
Må jo få legge til at det ser jo unektelig bra ut også da :) En oppgradering både lyttemessig og utseendemessig.
Er kona enig i det siste også?
 

Rokko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2004
Innlegg
248
Antall liker
5
trixet er vel heller å finne et element med kombinasjon båndbredde og extrem følsomhet for å matche hornene
Dette er vel noe som ligger i bunn når man skal oppgradere en slik gøytaler.
Ingen tilfeldigheter ute og går når Erland handler.. Eller?
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.898
Antall liker
13.155
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
lurt å sjekke litt rundt og sondere terrenget
andres erfaringer etc ;)
mvh
Leif
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
thorgir666 skrev:
Ingen tilfeldigheter ute og går når Erland handler.. Eller?
Tja, noen kan vel kalle det tilfeldig?

*Finne produkt som kan representerer en oppgradering-
*Søke opp datablad fra produsent
*Søke på nett etter tilbakemeldinger fra brukere av tilsvarende
X Beslutningspunkt - Forsatt trua?
*Sjekke priser
*Finne leverandør
X Beslutningspunkt - Kjøpe
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.898
Antall liker
13.155
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
hvor deles de?jo høyere de deles ,desto mere tåler de
mvh
Leif
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
LMC skrev:
hvor deles de?jo høyere de deles ,desto mere tåler de
mvh
Leif
Deler fortsatt stupbratt (extreme sloope) på 5800hz da dette er ideell delefrekvens for mellomtonen.

Sendte mail til Fostex Japan vedr dette, for anbefalt nedre delefrekvens med normalt filter er ca 7khz.
Fikk til svar at med et filter som kutter bratt nedover, er 5800hz utmerket. Responskurven på diskanten begynner å vippe svakt nedover ved ca 5khz.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.202
Antall liker
101.676
Torget vurderinger
23
Har oså kjøpt et sett T500A mk.II for å prøve i mine AV Trio. Har aldri vært helt fornøyd med "spruten" :eek: :eek: i toppen på Trio'ene i forhold til endel andre høyttalere. Originalt deles Trio-diskanten på 4 kHz, kanskje noe lavt for T500A men vi prøver.

Alt. også å teste ut som "supertweeter" fra f.eks. 10 kHz.

Har hørt både 900A og 925A, også meget bra og tilnærmet prisgunstige (ihvertfall i dette gamet)
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Har oså kjøpt et sett T500A mk.II for å prøve i mine AV Trio. Har aldri vært helt fornøyd med "spruten" :eek: :eek: i toppen på Trio'ene i forhold til endel andre høyttalere.
jeg har i alle fall ikke det problemet nå lenger. Jeg har dempet mine ganske mye for å passe til K55V (104 db følsommhet

Originalt deles Trio-diskanten på 4 kHz, kanskje noe lavt for T500A men vi prøver.
Med tanke på frekvenskurven burde det gå helt fint. Det er minimalt den ruller av over 4khz. De er også oppgitt til å tåle 50W, så du skal gå ganske så bærsærk medTrio for å skade dem.

Alt. også å teste ut som "supertweeter" fra f.eks. 10 kHz.
Sikkert ingen dårlig idè, men da må du vel inn med et ekstra delefilter?
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.202
Antall liker
101.676
Torget vurderinger
23
Bruker en Accuphase A50V (2 x 50W kl.A) som sjelden leverer noe særlig mer enn 10W når det går som hardest for seg (!!!) så det burde ikke bli noe problem med effekten selv ved 4 kHz deling. Kommer dessuten til å bruke L-pad fra Fostex da T500A har ca. 3dB høyere følsomhet enn Trio'ene.

Brukt som ekstra "supertweeter" må vi nok inn med noen slemme Duelund-saker,ja....... ;D ;D
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
pengesluk skrev:
Brukt som ekstra "supertweeter" må vi nok inn med noen slemme Duelund-saker,ja....... ;D ;D
I wish!

Slik ES400/5800 er bygget opp, vil prisen på spoler og kondensatorer fra DCA koste omtrent det samme som et sett Magico Ultimate (og en Borderpatrol monoblokk til hvert element).

Overdriver litt nå, men jævlig dyrt i alle fall!
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Spennende Erland, spennende :)
At det faktisk ser bra ut er jo ingen ulempe heller.

Opplevde vel noe av det samme (dårlig sammenligning kanskje) etter delefilter byttet hjemme.
Alt falt mere på plass og toppen ble "uendelig" dyp og oppløst.

Grats, se å få tatt en tur snart :)

/jan
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.898
Antall liker
13.155
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
pengesluk skrev:
Har oså kjøpt et sett T500A mk.II for å prøve i mine AV Trio. Har aldri vært helt fornøyd med "spruten" :eek: :eek: i toppen på Trio'ene i forhold til endel andre høyttalere. Originalt deles Trio-diskanten på 4 kHz, kanskje noe lavt for T500A men vi prøver.

Alt. også å teste ut som "supertweeter" fra f.eks. 10 kHz.

Har hørt både 900A og 925A, også meget bra og tilnærmet prisgunstige (ihvertfall i dette gamet)
fjern bugscreene foran trio diskanten og du får en ny topp både hva gjelder oppløsning og presisjon
imo
mvh
Leif"Trio siden aug 2000" Christensen
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.202
Antall liker
101.676
Torget vurderinger
23
Ble fjernet juli 2000 ;D ;D ;D
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.898
Antall liker
13.155
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
bra! men da skjønner jeg ikke problemstillingen?
synes Trio diskanten er meget realistisk og musikalsk og ikke av typen:
"hør på meg hvor flink jeg er" som fex revelatordiskanten
hvilke kndensatorer har du i delefilteret? originalene av tin foil?
ligger ledningene til diskant og melomtone ute i det ene vertikale bakrøret på rammen?
mvh
Leif
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.202
Antall liker
101.676
Torget vurderinger
23
Problemstillingen kan jo være møkk i øra :-[ :-[

Alternativt fremskredet alder med tilhørende nedsatt høyfrekvent oppfattelsesevne.

Spøk tilside, jeg opplever også diskanten som naturlig og oppløst etc. men har savnet litt mer "luft" og brillians helt øverst.

Ja, ledningene ligger (desverre) inne i rammen og ikke utvendig som på senere modeller. Har ikke gjort noe med dette da jeg helst vil beholde høyttaleren mest mulig original. Delefilteret er følgelig heller ikke rørt.

Spørsmålet er kanskje om en skal "hot-rodde" hele konstruksjonen og glemme annenhåndsverdien, alternativt bestille et sett G2 med det samme. Synd de er blitt noe dyrere enn Trio'ene da de kom på markedet i sin tid...... ca. DEM 9.000 i Japan.......den gang :( :(

Sjekket forøvrig med fabrikken om en kunne få kjøpt de nye spikes, men nix & njet. I følge studier av foto skulle det ikke være noe problem å ettermontere (selvsagt).
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.898
Antall liker
13.155
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
ledningene som går inne i den magnetiske firkantede profilen påvirker oppløsningen enormt!
det vil oppleves som en markant forbedring bare å ta de ut derfra uten å gjøre noe annet
de er kun der av estetiske grunner og er et stort kompromiss
alternativ er det relativt enkelt å få laget 3 rør med en topp og bunnramme for avstiving,der spikes e.l er en del av konstruksjonen
kan tom lages i tre elelr bambus for den delen
imo
mvh
Leif
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.202
Antall liker
101.676
Torget vurderinger
23
Har vært inne på tanken ja, redesigne hele rammen i fornuftig materiale(r), med all kabel eksternt og mulighet for å justere driverene frem og tilbake også. Typisk vinterprosjekt (hvilket i år vil si juli, ser det ut til...) Uendelig med mulige varianter her selvsagt, kjenner også en som driver og baker carbon 8) 8) 8)

Jeg ringer Colani med det samme!!
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.898
Antall liker
13.155
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
du så kanskje at jeg løftet opp mellomtonene og satte diskantene under slik at jeg har line source
ga et mye mere presist og naturlig lydbilde
ikke lenger like kritisk å sitte i midten
mvh
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.202
Antall liker
101.676
Torget vurderinger
23
Har selv tenkt på det lenge, ja. Må da være bedre.... Hvor mye vokser riggen i høyden p.g.a.dette? Påvirker det nødvendig lytteavstand?

Har du eksperimentert med innbyrdes forskyvning av elementene?
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.202
Antall liker
101.676
Torget vurderinger
23
BTW, 212 er bankers! Har ressursene klare!
 

Vedlegg

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.898
Antall liker
13.155
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
pengesluk skrev:
Har selv tenkt på det lenge, ja. Må da være bedre.... Hvor mye vokser riggen i høyden p.g.a.dette? Påvirker det nødvendig lytteavstand?

Har du eksperimentert med innbyrdes forskyvning av elementene?
laget nye fester i gjengejern som fremgår på bildene
mellomtone-hornet løftes ca 12 cm
plast vingehodene kjøpte jeg på Clas Ohlson
kunne sikkert vært gjort mere sofistikert,men jobben gikk ganske kjapt
mvh
Leif
 

Vedlegg

Topp Bunn