Fra 2.0 (2.1) til 5.1 på PC Er dette mulig med internt lydkort?

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Hei Fikk en Fujitsu pc av en kamerat ( noen år gammel men utrolig bra)
Her er det 3 utganger bak en blå en grønn (hvor jeg har fronthøyttalerne nå)
og en lyserød. Når jeg går inn på Smart audio så ser det ut som om en kan konfigurere fra 2.0 til 5.1
På 2.0 så er blå utgang linje in eller surround grønn utgang linje ut (men her har jeg jo fronthøyttalerne nå.
lyserød utgang er for microfon eller center/subwoofer.
På 5.1 så er blå utgang surround eller linje in
grønn ut fremre høyttalere og lyserød er center/subwoofer eller mic
Høyttalerne er et creative 5.1 sett
Har prøvd alt nå, men får ikke lyd i center/bak/sub uansett hva jeg gjør.
Er det noe jeg kan ha oversett eller glemt å krysse av, eller er ikke dette beregnet for 5.1?
Må jeg eventuelt kjøpe et 5.1 lydkort?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Jan_I: Det lureste du gjør er å droppe hele Creative-opplegget. Gi Fujitsuen en Meridian Explorer 2 og et par Genelec G ONE istedet. Kiss-filosofi slik det skal og må være.
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Det blir IKKE aktuelt å kjøpe inn noe dyre greier. Har creativene og har sett på et lydkort til 400,-
Musikk spilles på andre ting. Lurte bare på om det var mulig å sette inn 5.1 uten å bytte lydkort
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Jan_I: Ærlig talt...da må det være bedre å bruke de penga på Platekompaniet istedet, rydde vekk Creative og bruke Fujitsuen på annen måte.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.740
Antall liker
13.230
Kan du spesiefisere hvilket format lyden skal sendes ut på? Stort sett alt som finnes av lydkort fra de siste ørten årene skal støtte multikanal i alle fall, det inkluderer også innebygde.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Når du forandrer fra 2 til 5.1 så forandrer du bare på selve oppsettet fra stereo til 5.1. (altså du forteller til operativsystemet at du har 5.1-utganger og ikke bare 2.0 for denne lydutgangen). Uavhengig om oppsettet er 2.0 eller 5.1, så vil vanlig stereo avspilles over 2.0-utgangen.

For å oppmikse 2.0 til 5.1 må denne funksjonen finnes i selve avspillerprogrammet. F.eks kan Kodi gjøre dette.
En annen løsning er å gjøre dette på systemnivå via https://sourceforge.net/projects/equalizerapo/
 
Topp Bunn