Fra iPhone og iPad til Android mobil og nettbrett?

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.383
Torget vurderinger
4
iPhonen (4) og iPaden (1) min "må" oppdateres, men jeg vurderer også å skifte overt til Android. Planen i fjor var å gå "all Apple" og jeg kjøpte MacBook Air og rutere fra Apple Har ventet på en ny mac mini, men den nye var en skuffelse på spesifikasjoner og jeg er vel egentlig ikke så imponert over OSX. Da jeg aldri har brukt Android så lurer jeg på om noen har erfaring med å gå fra ios til Android? Er det noen ulemper med å ha f.eks mobil fra Sony og nettbrett fra Samsung (eller fordeler med å ha begge fra samme merket)? Sony Xperia Z3 Compact er mobilen jeg vurder å bytte til, nettbrett har jeg ikke fått oversikt over enda.

Innspill mottas med takk.

-Minutten

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.486
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Har Samsung tablet 10.5 og anskaffet nettopp Sony Xperia z3 mobil og er meget godt fornøyd med begge. Faktisk mest fornøyd med Sony, har hatt xperia z telwfon noen år og det var ingen alternativ å prøve noe annet så det ble z3. Har også et xperia z nettbrett som jeg opplever mer stabilt enn Samsung nettbrettet. Ikke noe ille men Samsung tableten har hengt seg et par ganger ved streaming til chromecast, det har ikke skjedd med Sony.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.383
Torget vurderinger
4
Har du hatt Apple produkter?

C

cruiser

Gjest
Går fint an å kombinere samsung og sony men det blir ikke like sømløst som apple, det gjør forsåvidt ikke samsung samsung eller sony sony heller. Har gått samme retning som deg, dvs at jeg har macpro og gått over til mobile enheter med android. Funker helt fint men noe mer knot for å få satt opp alt.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.383
Torget vurderinger
4
Kan du være litt mer spesifikk med hva som er "knot"? En av grunnene til jeg vurderer å bytte er at jeg ikke helt ser den store synergien mellom MacBook, iphone og iPad. (Har også en eldre kontor PC med Windows)

C

cruiser

Gjest
Vet ikke hva du bruker ditt utstyr til. Men for meg lå synergien i icloud, jeg kunne dra fra kontoret og fortsette akkurat der jeg var på mac hjemme eller på ipaden. Både når det gjaldt, dokumenter, kalender, safari etc. Alt dette er selvsagt mulig også med android men det krever litt ekstra programvare og tjenester.

Bob_Marleys

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2012
Antall liker
60
Torget vurderinger
10
Bruker du Airplay eller iTunes hadde jeg holdt meg unna Android. Der er ikke løsningen god nok med 3 part apper og manglende integrasjon. Ellers er det smak og behag imo. Personlig ser jeg synergien i mellom mine epleprodukter, samt at jeg har brukt noen tusen kroner i Apper, som jeg ikke vil kjøpe på nytt til Android. Ikke finnes alle Apper på Android heller.
For meg er enkel og sømløs synk i mellom enheter automatisk. Skriv f.eks en dokument på Macbook Air min hjemme og uten å måtte tenke på noe fortsett på den på kontoret uten å gjøre annet en å trykke lagre hjemme. Ta et bilde av junior og automatisk er den tilgjengelig på hele familiens eple enheter... Sikkert mulig på andre platform også, men har en mistanke at det er langt mindre brukervennlig.

Eple produktene har forøvrig kommet langt siden iPhone 4 og iPad 1. Veldig langt...

Sist redigert:

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
Jeg er også i tenkeboksen på å bytte ut apple produktene mine med android baserte dingser. MEN, før jeg kan gå til det steget, så må jeg finne en erstatning for apple tv. Med det mener jeg en dings som jeg kan strømme spotify og diverse nett tv apper (F.eks netflix, tv 2 sumo, nrk etc) til. Denne dingsen MÅ også ha digital utgang (SPDIF) for lyd og hdmi.
Er det noen som vet om noe slikt eksisterer? Har ikke klart å finne noe.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.383
Torget vurderinger
4
Bruker iTunes minst mulig og Airplay bare til å høre arkiverte radio program gjennom Sonos. På jobb er det tynnklient så det er ikke noe problem.
Har som nevnt ventet på en mac mini men den nye utgaven var en skuffelse og med loddet RAM så er 8 GB minimum og med SSD så blir det 10K+ for en OK maskin, ny Iphone nesten 7K og 5K for iPad så det baler på seg. Er veldig fornøyd med HW på Air og iPhone mens iPaden er en katastrofe når det gjelder stabilitet, og har vært det siden første ios oppdatering på den. Sliter også litt med "brukervennligheten" til OSX og Apples låsing av data. iCloud ,Time Machine og enkel sw oppdatering på rutere er noe av det som fungerer bra i dag. Har som nevnt ikke prøvd Android så jeg vet jo ikke om det er noe bedre.

Orpheus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.08.2003
Antall liker
4
Torget vurderinger
1
Jeg er en av de som faktisk har (og bruker) begge deler, både iOS og Android, og her er slike jeg opplever systemene mot hverandre:

Apple-enhetene har antakeligvis den beste byggekvaliteten, og brukeropplevelsen overgår alt jeg har prøvd av Android-varianter så langt. Nettsidene rendres alltid slik de skal, UI-responsen er umiddelbar og scrolling er alltid silkemyk. Kvaliteten på apper er stort sett upåklagelig, og veldig ofte ser den svært mye bedre ut enn Android-alternativet.

Den store ulempen med iOS, i alle fall for meg, er at alt innhold du skal ha lastet over på enheten i utgangspunktet må gjennom "O'mighty iTunes". Og det er slett ikke alle formater av lyd og video som tillates. Du får heller ikke lov til å overføre innhold fra mer enn en maskin heller, og aldri skal noe innhold kunne kopieres ut fra enheten igjen. Nå finnes det riktignok en del tredjepartsløsninger som omgår en del av disse begrensningene, bl.a. MediaMonkey og CopyTrans som jeg selv bruker.

Android byr derimot på en langt større grad av frihet. Du har kanskje ikke like sømløse muligheter som med iCloud og alle de andre "i"-tjenestene, men du kan i langt større grad benytte deg av enheten slik du selv vil. Det finnes ingen begrensninger på hva slags apper som er tillatt å lage og distribuere til Android, utviklere har (såvidt meg bekjent) lite eller ingen begrensninger når det gjelder å benytte seg av maskinvaremulighetene som er tilgjengelig. F.eks. ble Wifi Analyzer forbudt i App Store fordi det ikke er tillatt å bruke Wifi til noe annet enn nettrafikk. Slike eksempler tror jeg ikke du finner hos Android.

Du finner apper som tygger seg gjennom de aller fleste formatene for audio og video, f.eks. MX Player for video, og Poweramp for audio. Alt av innhold kan lett kopieres over fra både Windows, Mac og Linux, og du kan selvfølgelig kopiere alt ut igjen også om du vil. Ikke er det begrenset til kun en maskin heller.

Er du litt mer hardcore, kan du til og med bytte ut Android-utgaven som produsenten har utstyrt enheten med med en "Custom ROM", som kan ha helt andre egenskaper og muligheter enn den originale programvaren.

En ulempe med Android-verdenen som er verdt å nevne, er at de best spesifiserte telefonmodellene har blitt så fordømt svære. Er du ute etter en telefon av moderat størrelse som lett glir ned i bukselomma, så må du som oftest ofre ytelse samtidig. Heldigvis har det i det senere dukket opp modeller som Sony Xperia Z3 Compact, som yter omtrent likt som storebror Z3 bortsett fra displayet, og Samsung Galaxy Alpha, som ikke er så altfor langt unna flaggskipet Galaxy S5.

Nettopp på grunn av størrelsen er det jeg selv bruker en iPhone 5 fortsatt, og har en Galaxy S3, med custom ROM, som brukes litt sporadisk. Men jeg kjenner at lysten på mer kontroll gjør at jeg vurderer en Xperia Z3 Compact som min neste følgesvenn i lomma. Den er faktisk ørlitegranne mindre enn iPhone 6.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.383
Torget vurderinger
4
Er vel litt sånn jeg også oppfatter plattformene, uten å ha prøvd selv. Var innom og så på en Sony Xperia Z3 Compact vs iPhone 6 i dag, og Sony'en virket mindre (var festet med tyverisikring så jeg fikk ikke sett de på siden av hverandre)

C

cruiser

Gjest
Jeg er en av de som faktisk har (og bruker) begge deler, både iOS og Android, og her er slike jeg opplever systemene mot hverandre:

Apple-enhetene har antakeligvis den beste byggekvaliteten, og brukeropplevelsen overgår alt jeg har prøvd av Android-varianter så langt. Nettsidene rendres alltid slik de skal, UI-responsen er umiddelbar og scrolling er alltid silkemyk. Kvaliteten på apper er stort sett upåklagelig, og veldig ofte ser den svært mye bedre ut enn Android-alternativet.

Den store ulempen med iOS, i alle fall for meg, er at alt innhold du skal ha lastet over på enheten i utgangspunktet må gjennom "O'mighty iTunes". Og det er slett ikke alle formater av lyd og video som tillates. Du får heller ikke lov til å overføre innhold fra mer enn en maskin heller, og aldri skal noe innhold kunne kopieres ut fra enheten igjen. Nå finnes det riktignok en del tredjepartsløsninger som omgår en del av disse begrensningene, bl.a. MediaMonkey og CopyTrans som jeg selv bruker.

Android byr derimot på en langt større grad av frihet. Du har kanskje ikke like sømløse muligheter som med iCloud og alle de andre "i"-tjenestene, men du kan i langt større grad benytte deg av enheten slik du selv vil. Det finnes ingen begrensninger på hva slags apper som er tillatt å lage og distribuere til Android, utviklere har (såvidt meg bekjent) lite eller ingen begrensninger når det gjelder å benytte seg av maskinvaremulighetene som er tilgjengelig. F.eks. ble Wifi Analyzer forbudt i App Store fordi det ikke er tillatt å bruke Wifi til noe annet enn nettrafikk. Slike eksempler tror jeg ikke du finner hos Android.

Du finner apper som tygger seg gjennom de aller fleste formatene for audio og video, f.eks. MX Player for video, og Poweramp for audio. Alt av innhold kan lett kopieres over fra både Windows, Mac og Linux, og du kan selvfølgelig kopiere alt ut igjen også om du vil. Ikke er det begrenset til kun en maskin heller.

Er du litt mer hardcore, kan du til og med bytte ut Android-utgaven som produsenten har utstyrt enheten med med en "Custom ROM", som kan ha helt andre egenskaper og muligheter enn den originale programvaren.

En ulempe med Android-verdenen som er verdt å nevne, er at de best spesifiserte telefonmodellene har blitt så fordømt svære. Er du ute etter en telefon av moderat størrelse som lett glir ned i bukselomma, så må du som oftest ofre ytelse samtidig. Heldigvis har det i det senere dukket opp modeller som Sony Xperia Z3 Compact, som yter omtrent likt som storebror Z3 bortsett fra displayet, og Samsung Galaxy Alpha, som ikke er så altfor langt unna flaggskipet Galaxy S5.

Nettopp på grunn av størrelsen er det jeg selv bruker en iPhone 5 fortsatt, og har en Galaxy S3, med custom ROM, som brukes litt sporadisk. Men jeg kjenner at lysten på mer kontroll gjør at jeg vurderer en Xperia Z3 Compact som min neste følgesvenn i lomma. Den er faktisk ørlitegranne mindre enn iPhone 6.
Absolutt enig i alt som står her, hadde også de samme grunnene til å migrere til android som nevnt ovenfor, pluss at oneplus one er en knakende god telefon til nissepris.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Noe så uvanlig som en sivilsert diskusjon om Apple og Android. Fantastisk!

Orpheus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.08.2003
Antall liker
4
Torget vurderinger
1
Absolutt enig i alt som står her, hadde også de samme grunnene til å migrere til android som nevnt ovenfor, pluss at oneplus one er en knakende god telefon til nissepris.
Jeg vet... OnePlus One ser uforskammet bra ut, og har rimelig respektable specs i tillegg. Hadde den bare eksistert i en litt mindre utgave.

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Jeg er også i tenkeboksen på å bytte ut apple produktene mine med android baserte dingser. MEN, før jeg kan gå til det steget, så må jeg finne en erstatning for apple tv. Med det mener jeg en dings som jeg kan strømme spotify og diverse nett tv apper (F.eks netflix, tv 2 sumo, nrk etc) til. Denne dingsen MÅ også ha digital utgang (SPDIF) for lyd og hdmi.

Tjaa, google har cromecast, så du kan bruke nettbrett eller tlf. Ellers så kommer Nexus Player de nærmeste ukene. Ellers er alternativet en ARM basert mini PC som Raspberry Pi eller Cubox med android, har begge disse selv, Raspberry som squezebox erstatter og Cubox i4 pro som XBMC mediasenter. Cubox kom med minne kort hvor Android var pre innstalert, den har HDMI, optisk ut wifi og IR for bruk med vanlig fjernkontroll ala Logitech Harmony og kan også bruke HDMI CEC.

Til tråd starter vil jeg si at det ikke betyr noe hvilke produsent du går for, i bunnen er de like, Har selv Z3 og er veldig fornøyd. Du får ingen fordeler med å holde deg til samme produsent av HW. Når det er sagt så lager Sony noen god brett, du bør også vurdere Google Nexus 9 samt Samsung selvfølgelig.

Sist redigert:

Orpheus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.08.2003
Antall liker
4
Torget vurderinger
1
Chromecast kan være et brukanes alternativ til Apple TV. Jeg kjenner flere som bruker det, og de sier selv i alle fall at de er godt fornøyd.

Kombinert med f.eks. BlackRock Audio Adapter, så får du SPDIF ut også.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.383
Torget vurderinger
4
Tror jeg venter litt før jeg bestemmer meg for å skifte til Android. Mest usikkert på nettbrett så det ble en ny iPad i dag.

Sist redigert:

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Jeg har iProdukter men var borti en android utstyrt jobbtelefon, nei nei nei, det var tungvindt gitt !

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Er litt i samme problemstilling. Hele huset er apple infisert, men den nye Xperia Z3 imponerte meg noe voldsomt både ift generell bruk, men kameraspecs og lignende. Er det noen av dere som har hatt en slik en stund og kan si meg om den er så stabil og bra som jeg tror?

Topp Bunn