Jeg er en av de som faktisk har (og bruker) begge deler, både iOS og Android, og her er slike jeg opplever systemene mot hverandre:
Apple-enhetene har antakeligvis den beste byggekvaliteten, og brukeropplevelsen overgår alt jeg har prøvd av Android-varianter så langt. Nettsidene rendres alltid slik de skal, UI-responsen er umiddelbar og scrolling er alltid silkemyk. Kvaliteten på apper er stort sett upåklagelig, og veldig ofte ser den svært mye bedre ut enn Android-alternativet.
Den store ulempen med iOS, i alle fall for meg, er at alt innhold du skal ha lastet over på enheten i utgangspunktet må gjennom "O'mighty iTunes". Og det er slett ikke alle formater av lyd og video som tillates. Du får heller ikke lov til å overføre innhold fra mer enn en maskin heller, og aldri skal noe innhold kunne kopieres ut fra enheten igjen. Nå finnes det riktignok en del tredjepartsløsninger som omgår en del av disse begrensningene, bl.a. MediaMonkey og CopyTrans som jeg selv bruker.
Android byr derimot på en langt større grad av frihet. Du har kanskje ikke like sømløse muligheter som med iCloud og alle de andre "i"-tjenestene, men du kan i langt større grad benytte deg av enheten slik du selv vil. Det finnes ingen begrensninger på hva slags apper som er tillatt å lage og distribuere til Android, utviklere har (såvidt meg bekjent) lite eller ingen begrensninger når det gjelder å benytte seg av maskinvaremulighetene som er tilgjengelig. F.eks. ble Wifi Analyzer forbudt i App Store fordi det ikke er tillatt å bruke Wifi til noe annet enn nettrafikk. Slike eksempler tror jeg ikke du finner hos Android.
Du finner apper som tygger seg gjennom de aller fleste formatene for audio og video, f.eks. MX Player for video, og Poweramp for audio. Alt av innhold kan lett kopieres over fra både Windows, Mac og Linux, og du kan selvfølgelig kopiere alt ut igjen også om du vil. Ikke er det begrenset til kun en maskin heller.
Er du litt mer hardcore, kan du til og med bytte ut Android-utgaven som produsenten har utstyrt enheten med med en "Custom ROM", som kan ha helt andre egenskaper og muligheter enn den originale programvaren.
En ulempe med Android-verdenen som er verdt å nevne, er at de best spesifiserte telefonmodellene har blitt så fordømt svære. Er du ute etter en telefon av moderat størrelse som lett glir ned i bukselomma, så må du som oftest ofre ytelse samtidig. Heldigvis har det i det senere dukket opp modeller som Sony Xperia Z3 Compact, som yter omtrent likt som storebror Z3 bortsett fra displayet, og Samsung Galaxy Alpha, som ikke er så altfor langt unna flaggskipet Galaxy S5.
Nettopp på grunn av størrelsen er det jeg selv bruker en iPhone 5 fortsatt, og har en Galaxy S3, med custom ROM, som brukes litt sporadisk. Men jeg kjenner at lysten på mer kontroll gjør at jeg vurderer en Xperia Z3 Compact som min neste følgesvenn i lomma. Den er faktisk ørlitegranne mindre enn iPhone 6.