Fra lydbølger til musikk og følelser....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Klarte ikke helt å slippe tanken om hvorfor Beolab 90 spilte mer dynamisk enn hjemme, så gikk i tenkeboksen og gjorde litt detektivarbeid på Ø-Icon og rommet .

    Oppdaget at høyttalerene faller litt i nivå rett over 10Khz fra "fabrikken" samtidig har jeg hatt to peaker i bassen som har fått leve litt som jeg nå forsiktig EQ-et ned. I teorien skulle disse to grepene øke opplevd dynamikk. Har nok ikke hatt bedre lyd i stua tidligere.

    Er lenge siden sist jeg har skrytt av høyttalerene nå, men er veldig glad for Ø-Icon :giggle:
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Djesse Vol 4 av Jacob Collier ble sluppet i går.
    Flott produksjon! Masse morsomme lydeffekter i alle retninger for oss audiofile. Litt som illustrert på coveret egentlig😊

    Jacob kommer forresten til Oslo i november.

    IMG_3353.jpeg
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Apple TV er den mest foretrukne "spilleren" på anlegget av familien for tiden. Imponerende liten sak som jeg kun kjøpte for å teste ut for å se hvor billig man kan få et kvalitetsanlegg anno 2020. Det var en av grunnene til at jeg har konvertert til surrerundtpre.

    På AppleTv kan man også spille av Spotify og Apple Music og jeg har nå sammenlignet med Mac mini.
    Kabelen mellom begge avspillerene er HDMI kabel.

    Forskjellen er dessverre stor i favør Mac mini. På AppleTv lyder det mer kompakt og sentrert på midten. Med Mac mini blir det mer luft og større lydbilde med sortere bakgrunn.

    De lærde strides om det er forskjell på streamere og jeg må bare si at her i huset er det vesentlig forskjell mellom de to nevnte Apple produktene. Ikke så rart egentlig, men synd likevel at Apple TV ikke er alt man trenger riktig enda.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Har nettopp kost meg gjennom 1,5 timer rent pophistoriegull på Netflix med "We Are the world" Anbefales...

    Morsomt også å se studiodetaljene og den analoge verdenen.

    https://www.netflix.com/tudum/articles/greatest-night-in-pop-release-date-cast-news

    Vis vedlegget 995305
    Den har jeg nettopp sett. Det er smått utrolig at de klarte å samle det stjernegalleriet. Quincy Jones hadde leverage….

    Et morsomt høydepunkt i filmen imo var med Bob Dylan. Han var tydelig ukomfortabel med sin rolle i sangen, i selskap med mange virtuose sangere. Så tar Stevie Wonder grep og demonstrerer for Bob Bylan hvordan Bob Dylan synger sånne sanger på ekte Bob Dylandsk. Og plutselig var Dylan med på notene 😅
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Har du lyttet til YouTube via AppleTV? :unsure:
    Ja, men har ikke sammenlignet YouTube. Dette gjelder primært Spotify og 2 kanals. For ordensskyld, på film avspilling koder AppleTV flerkanals bedre enn det jeg har fått til med Macen.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Den har jeg nettopp sett. Det er smått utrolig at de klarte å samle det stjernegalleriet. Quincy Jones hadde leverage….

    Et morsomt høydepunkt i filmen imo var med Bob Dylan. Han var tydelig ukomfortabel med sin rolle i sangen, i selskap med mange virtuose sangere. Så tar Stevie Wonder grep og demonstrerer for Bob Bylan hvordan Bob Dylan synger sånne sanger på ekte Bob Dylandsk. Og plutselig var Dylan med på notene 😅
    Det øyeblikket med SW og Dylan synes jeg er helt utrolig. Ubetalelig morsomt😄
     
    • Love
    Reaksjoner: Bx

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    0
    Ja, men har ikke sammenlignet YouTube. Dette gjelder primært Spotify og 2 kanals. For ordensskyld, på film avspilling koder AppleTV flerkanals bedre enn det jeg har fått til med Macen.
    Fokuset her er 2-kanals Stereo og blant alt som er på Youtube er det mye med innspillinger langt bedre enn "normalen"
    (PS! "Normalen" - den kvaliteten på Youtube-lyd/bilde som de fleste har en forutinntatt mening om....)

    Hvordan opplever du dette lydsporet i ditt oppsett ?

     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Fokuset her er 2-kanals Stereo og blant alt som er på Youtube er det mye med innspillinger langt bedre enn "normalen"
    (PS! "Normalen" - den kvaliteten på Youtube-lyd/bilde som de fleste har en forutinntatt mening om....)

    Hvordan opplever du dette lydsporet i ditt oppsett ?

    Jeg liker generelt toppkvaliteten på YouTube jeg. Videoen du la ved synes jeg låter flott. Opptaket virker lite prosessert og høres ganske ekte til å være en sånn type studioopptak :giggle:

    Fikk gjort en sammenligning mellom AppleTV og Mac Mini her også, begge med 4K kvalitet. Det er altså så stor kvalitetsforskjell på lyden i favør Mac mini at det er nesten litt rart.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Hei Trompet’n

    Jeg har nettopp sett Netflix-serien om Spotify: The Playlist. Den anbefales alle, sterk historie på mange måter.

    Siste episode handler om artistenes perspektiv. Og jeg har googlet litt. Det ser ut som det er vanskelig å tjene penger på innspilt musikk.

    Hva tenker du og dine bransjekolleger om dette?
    Svarer på denne en gang til jeg. Nå har jeg endelig fått sett hele serien. Veldig bra serie, man får sympati og blir imponert over prosjektet helt til siste episode som omhandler artistens perspektiv. Trist....

    På fredag hadde jeg en samtale med distributøren min som sa nøyaktig det motsatte av hva han sa i fjor da han anbefalte meg om å prøve streaming på neste utgivelse. Ble ikke mindre motivert av å være et alternativ til streaming etter å ha sett serien med samtalen i bakhodet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Så forresten Dune Part Two i dag på Ringen kino i Supreme salen.

    Mektig film som anbefales alle som liker science fiction. Flere synes dette er den beste filmen de har sett. Når ikke helt opp dit for meg, men absolutt helt i toppsjiktet.

    IMG_3376.jpeg
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.442
    Antall liker
    3.564
    Sted
    Sunnmøre
    Flere synes dette er den beste filmen de har sett.
    Ein av ungane hevda det for nokre dagar sidan: at mange meiner det er den beste filmen som er laga.

    Eg vart umiddelbart litt skeptisk, ikkje minst til å operera med ein slik kategori. Men eg noterer at dette er ein film eg bør sjå.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Ein av ungane hevda det for nokre dagar sidan: at mange meiner det er den beste filmen som er laga.

    Eg vart umiddelbart litt skeptisk, ikkje minst til å operera med ein slik kategori. Men eg noterer at dette er ein film eg bør sjå.
    He he, det er sant, men det er tross alt en bedre kategori enn det motsatte😄
    Anbefaler å se første filmen først.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Påskerefleksjonsmusikk

    Øyvind Kristiansen og Jonas Vemøy synes jeg har funnet et flott konsept med rolig meditativ musikk med nok musikalsk dybde til å ikke bli kjedelig og flott lyd. Innslag av vokal og elektronika av og til. Perfeksjon. Enkelte plater egner seg mer enn andre til flerkanals.

    De spiller konsert i Kulturkirken Jakob langfredag.

     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Var en tur og inspiserte de nye lokalene til Norsk Audio teknikk på Sofiemyr i dag. Til tross for at det ikke var noen store PMC høyttalere hjemme låt det stort, åpent og lovende😊
    IMG_3431.jpeg
     
    Sist redigert:

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Kom nettopp over et bilde av en minneverdig stund da jeg møtte Stevie Wonder som
    spilte på Hamar for ca 10 år siden. Tror ikke jeg har delt det her før.

    Den mørke mannen i blå skjorte er fast trompetist og spilte for tre mann.

    IMG_3450.jpeg
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.280
    Antall liker
    11.035
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Oi, YouTube leverer😊

    De 10 beste jazzalbumene, men ikke de mest kjente.

    Her var det mange som jeg hverken har hørt før og som gikk rett inn i spillelistene.

    Herlig. Takk for den. Definitivt noen album der jg skal jakte på vinyl. Ellington og Ray Brown, den franske med Miles. Og Hancock. Skal sjekke flere.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.692
    Antall liker
    21.539
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det soundtracket til Miles er supert. Tror plata kan kjøpes gjenutgitt som 10" også. Originalen er ikke billig på Discogs.
    Takk for lenke, @TrompeteN. Severdig video. Fine ting der som jeg ikke har.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.280
    Antall liker
    11.035
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    God lørdag!

    Dette var messingkvintettplaten sin. Er det en ny referanse mon tro? @ottone

    Fin den der. Og ekstra artig, siden jeg har truffet Reinhold her flere ganger på Bjergsted Brass Week. Hans sønn David spiller 1.trombone i vårt kjære SSO så her er det mange linker og felles kjente.
    Kvintetten har jeg ikke hørt spesielt på, det skal jeg nå, takk for tips. Imponerende hvordan Reinhold holder nivået i moden alder, det er inspirerende for flere av oss "voksne".
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Fin den der. Og ekstra artig, siden jeg har truffet Reinhold her flere ganger på Bjergsted Brass Week. Hans sønn David spiller 1.trombone i vårt kjære SSO så her er det mange linker og felles kjente.
    Kvintetten har jeg ikke hørt spesielt på, det skal jeg nå, takk for tips. Imponerende hvordan Reinhold holder nivået i moden alder, det er inspirerende for flere av oss "voksne".
    Spiller sønnen hans i SSO ja, det visste jeg ikke. Reinhold holder koken ja. Ikke mange år siden jeg hørte han i Oslo. Fantastisk klangproduksjon😊
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn