Fra Vinyl til PC

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Antall liker
3
Det har sikkert vært flere tråder på dette emnet tidligere, men kunne ikke finne noen. Så jeg spør.

Hvordan overføre mine kjære vinylplater til PC på en best og enklest måte?

Hva trenger jeg av utstyr og software og hvor får jeg evevntuelt kjøpt dette?

Takker for svar. :)

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
3.933
..står en bra artikkel om dette i siste nr av HiFi News

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Det enkleste er å koble "tape rec/out" utgangen fra forsterkeren eventuelt utgang fra RIAA til pc lydkortet med en phono->miniplugg fra Clas Olson.

Ta opp med lyd program CoolEditPro / Soundforge (fri i 30 dager men ved å resette PC tid varer det lenge).

Total kost 30kr.

Selv har jeg en Tascam CDRW 700 cd recorder som bruker data cder og driter i alle kopisperrer. Tar opp rett fra RIAA eller via forsterker. Kan rippe CD er og redigere på PC om man gidder det...
Kost 5000-7000 kr.
Sleiven

Vedlegg

M

Mulelid

Gjest
Fra en GOD platespiller og inn til PC via en GOD RIIA-omformer, for skal man ha vinyl over på PC er det etter min mening voldtekt å lagre lyden som annet enn Wav-filer med høyest mulig oppløsning. Lagrer man som MP3 kan man like gjerne drite i det og heller lete etter plata som CD eller laste den ned. :)
Mp3 er etter min mening kjekt på bussen og som butikklyd.. :)

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Antall liker
3
Takk for gode tips.

Ha en fortsatt fin sommer. 8)

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hei.
Jeg kaster meg på denne tråden fordi jeg har en tilsvarende utfordring.
Så langt har det kun vært snakk om å lagre filene i mp3 eller wav-format. Jeg kunne tenke meg å lagre dem for å kunne brenne cd-er i vanlig CD-audio format. Jeg har overtatt noen platesamlinger med løfte om å overføre noe av musikken til CD og da nytter det ikke å komme med Wav eller mp3. Vil det bli noe problem med lydkortet som sitter i PC-en?
Hva med dette lydkortet? (Praktisk m USB)

Her er linken:http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=113909&view=detailed
Her er det ikke noe info om lagringsformat annet enn at en av de som har gitt tilbakemelding klager over at medfølgende programvare kun lagrer i wav. Vil det være noe problem å benytte annen programvare for å få lagret i CD-audio format? Er det mulig å brenn i CD-audio dersom man har filene på wav format?

mvh

T

theStig

Gjest
Fra en GOD platespiller og inn til PC via en GOD RIIA-omformer, for skal man ha vinyl over på PC er det etter min mening voldtekt å lagre lyden som annet enn Wav-filer med høyest mulig oppløsning. Lagrer man som MP3 kan man like gjerne drite i det og heller lete etter plata som CD eller laste den ned. :)
Mp3 er etter min mening kjekt på bussen og som butikklyd.. :)
Tja.. en test jeg la ut her viste at de færreste hører forskjell på MP3 og 24-bits wav.... :-/

M

Mulelid

Gjest
Vel mulig, men LP-plater/vinyl som er spilt inn som wav på PC og brent ut på CD låter merkelig nok veldig bra. Det som er litt "rart", er jo at det vil knitre på samme sted hver gang man spiller av.. Hehe..

kkrog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
0
Bruk wav, ikke mp3, blir råtten lyd. Wav tar stor plass men er verdt det!
Er vel den opprinnelige lyden du vil beholde?
Kan lønne seg å ha egen harddisk til dette. Bruker Nero eller Audiacity programmer. Nero er enkelt og bra. Bruk minst mulig eller ingen komprimering fordi da har du en ganske bra "original", så kan du heller komprimere når du skal brenne/overføre den.

Topp Bunn