Framtidens Hi-Fi anlegg

Vinnie

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2004
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Her er noen ting jeg synes å fornemme at vil prege framtiden vår i musikkavspillingssammenheng :

1. Hardiskbasert avspilling, evt via nettbaserte servere som man leier tilgang til til en fast månedspris. Videreføring av Squeezebox prinsippet med trådløs overføring mellom server og avspiller.
2. Digital romkorreksjon som gjør det mulig med akseptabel lyd i de fleste rom. Enheter som inneholder all digital signalbehandling under ett, DAC, forforsterker/volumkontroll og korreksjon i tillegg til "digital" forsterkning. Eks. Lyngdorf.
3. Elektronisk deling, evt aktive høyttalere med el. deling. Utstrakt bruk av flere aktive subwoofere.
4. Mangekanals Hi-Fi for gjengivelse av bl.a mer av opptaksrommets akustikk.

Dette vil sannsynligvis feie beina under mye av det som preger Hi-End sjiktet i dag. Fokus har vært på mange eksklusive enkeltkomponenter med behov for omhyggelig oppsett for å fungere optimalt. Dette krever rack, kabler, og tweakeprodukter som spikes i ulike former, antivibrasjonsenheter mm.

I framtiden tror jeg det vil være behov for langt mindre av alt dette. Trådløs og digital overføring vil erstatte de analoge koplingene. Vibrasjonsuavhengige lydavspillere vil redusere behovet for all den tweakingen som man kan gjøre med komponentenes underlag. Romkorreksjon vil gjøre at flere anlegg kan spille bra for en rimeligere penge. Man kan slippe den pushingen fra Ståle Krapyl om at et nytt produkt vil løse problemene man har med manglende dybde i lydbildet, feil i bassen eller diskanten. ???

Hi-Fi bransjen slik vi kjenner den i dag vil trolig dø ut sammen med CD-platen hvis de ikke tidsnok omstiller seg til å dekke de nye trendene.

Vel, dette var bare litt synsing fra min side. Jeg sitter selv med begge beina i tradisjonelt Hi-End land så jeg er vel en slags djevelens advokat nå ... ;D. Artig hvis noen andre kan supplere her om hva de tror ligger rundt neste sving.

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Antall liker
2
syntes utsiktene dine er helt i tråd med mine.
eneste korigering jeg syntes, må vere at det ikke blir harddisk basert. har i mange år ventet på å kvitte meg med alt som spinner. så jeg tror det blir i en eller form av ram. eller faste minnebrikker om du vil. vi er der snart, hører at det skal ha kommer 80giga minnebrikker, så nå er veien kort.
da er kjøling, strømforbruk, mange former for magnetisme o.l en saga blott.
jeg ser blue-ray og hd.dvd som ett kort stopp mot dette.
sltarsje blir det jo også heller lite av.
må bare lage en solid socket til å ta brikke ut og inn.
tenk for en lettelse for utleiebransjen osv.
enig ?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.780
Sted
Østfold
Vifteløs kjøling er en interessant utfordring på dette området. Forøvrig har jeg tro på dette. Et av de punktene jeg tror vi vil se noen nye enheter i overskuelig fremtid er på trådløse høyttalere. Dermed er det uinteressant med effektdel i forforsterkeren.

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Antall liker
2
Vifteløs kjøling er en interessant utfordring på dette området. Forøvrig har jeg tro på dette. Et av de punktene jeg tror vi vil se noen nye enheter i overskuelig fremtid er på trådløse høyttalere. Dermed er det uinteressant med effektdel i forforsterkeren.
helt enig, har forjeves prøvd dette i endel år, men selve overføringen på det utstyret jeg har prøvd, har ikke holdt mål kvalitetsmessig.
dette burde kunne la seg gjøre med gode resultater i den digitale verden. det har jeg ikke prøvd.
dedikerte signaler til hvert enkelt element, har jo også sine lydmessige fordeler, for ikke å snakke om de effektmessige fordeler. som eks power til mellomtoner og diskanter, trenger ingen store strømsterke saker.
dette burde vel virkelig vere noe for deg...
det gjeller å vere i forkant av utviklingen ;)

3

322_911

Gjest
4. Mangekanals Hi-Fi for gjengivelse av bl.a mer av opptaksrommets akustikk.
Noe som kan elaborere rundt Holfi sitt konsept på dette punktet ved forrige hortenmesse? Fant det veldig spennende, men er ikke språkmann nok til å forstå dansk.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.068
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Så flott, trådløst overført lyd, i "nesten" ekte mp3 kvalitet, (som alle vet er tilsvarende CD-kvalitet...).

Arne K

K

knutinh

Gjest
Så flott, trådløst overført lyd, i "nesten" ekte mp3 kvalitet, (som alle vet er tilsvarende CD-kvalitet...).

Arne K
I prinsippet kan da trådløs overføring ha hvilken kvalitet som helst.

I praksis viser det seg vel gjerne at kunder foretrekker å betale for lydkvaliteten de kan høre, ikke den som bare kan måles.

-k

K

knutinh

Gjest
Jeg ønsker meg panel-høyttalere med "styrbar" fokus. Altså surround med nært uendelig antall elementer.

Og et generelt innspillingsformat som gjør avspillingsutstyr uavhengig av innspillingsformat. Perfekt konvertering av all romlig informasjon i opptaket til det som er mulig å oppnå med avspillingsutstyr/rom.

Ambisonic?

Jeg er overbevist om at hvis man ser bort fra de utallige tekniske og praktiske utfordringene så er dette det feltet hvor hifi har mest å hente i forhold til virkeligheten i dag.
http://www-nt.e-technik.uni-erlangen.de/lms/research/projects/WFS/galerie/7.html

-k

K

kbwh

Gjest
Ok, Knut. Slikt må inn i et dedikert rom. Hvor mange kanaler ser du for deg, og hvilken bitdybde er nødvendig tror du?

K

knutinh

Gjest
Ok, Knut. Slikt må inn i et dedikert rom. Hvor mange kanaler ser du for deg, og hvilken bitdybde er nødvendig tror du?
Aner ikke :)

Jeg har hørt på 6-kanals ambisonics og binaural lyd. Wave-field synthesis har jeg desverre bare lest om. Men ut fra blindtester og teori så virker det som en veldig "rett" måte å gjenskape en bølgefront på.

Kanskje kan man gjøre det hele mer husmorvennlig med paneler som kan henges opp på veggen og kraftig dsp som korrigerer for rom.

Poenget er uansett at overføringsformatet bør beskrive et lydbilde på en 3dimensjonal måte som ikke har så mange antagelser om avspillingssystemet. Det er feilen med dagens 5.1, 7.1 etc systemer. Når lydstrømmen er generell kan brukerne gjengi dette med den presisjonen de har råd/plass til. Dermed kan fantaster bruke 100-tusener på rom og høyttalere mens bestemødre klarer seg med mono.

Når det gjelder bit pr kanal så tror jeg egentlig at musikk som er samplet både i tid, amplitude OG rom kan komprimeres ganske hardt ned. Altså at vi ikke trenger 48 parallelle 24bit lydstrømmer for å gjenskape en bølgefront langs en 2x2meter flate.

En morsom sak er at hvis du ser på høyttalerne som en rekke punktkilder (en grunnleggende antagelse i WFS) så kan du fouriertransformere responsen for å få strålingsdiagrammet. Altså får vi nok en kilde til aliasing på samme måte som punktsampling i tidsdomenet av lyd. Denne gangen romlig aliasing. Og på samme måte som ved tids-sampling så vil større tetthet mellom samplingspunktene (flere høyttalere) gi større "båndbredde" (bedre fokusert stråle) og bølgefronter kan gjenskapes mer presist.

En omni-strålende mono-høyttaler kan sees på som første tilnærming til dette, og i fritt rom vil denne gi samme amplitude i alle retninger. På samme måte som en enkelt punktsamling av en tids-funksjon gir DC-verdien hvis man har tilstrekkelig lavpass-filtrering før sampling.

Stereo og surround-systemer kan gi flere punkt-kilder, og muligheten for å sette sammen mer komplekse bølgefronter. Men når man øker antallet til f.eks 48 kilder (gjerne også i høyden) får man plutselig muligheten til virkelig fokuserte "events" over store deler av båndbredde-området.

http://www.syntheticwave.de/pictures/wave field synthesis.swf

Som du ser på linken så kan WFS gjengi en vilkårlig bølgefront som oppstår bak arealet dekket av driverne, begrenset i oppløsning av tettheten mellom høyttalerne.

Figure 1. The Huygens' Principle.

Figure 2. The Wave Field Synthesis principle.

http://en.wikipedia.org/wiki/Wave_field_synthesis

-k

liern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2003
Antall liker
2
De to første punktene dine er allerede på plass hos meg, og det tredje er ikke langt unna. Fremtidens anlegg, i dag altså! Har kun hatt positive erfaringer med å velge en slik løsning, og kan ikke få fullrost brukervennligheten Squeezeboksen har, samtidig som romkorreksjonen til Lyngdorf virkelig fungerer! Håper flere velger å følge en slik rute på veien mot hifi-nirvana.

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Antall liker
2
å huff å huff knutinh. det du beskriver var marerittet vi tengte på når 7.1 ble innført etter 5.1.
MENN.....alikevel en fantastik drøm. tenk å få lyden fra det pungt det egentlig skal komme fra. intet kan vere bedere. og da spiller det ingen rolle hvor man sitter. da mangler bare fult 3.d bilde. og det kommer. mulig jeg ikke får oppleve det....men det kommer.
hva med en kanal av elementer rundt i hele rommet ? fult mulig, bassen kan vi ikke retningsbestemme alikevel, så de jan vi sette ett par steder. så, ja...hvorfor ikke.

Topp Bunn