France Gall

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Er du blant de som har hørt fransk popmusikk fra 60-tallet, likte godt hva du hørte men ikke aner hvem du har hørt? Låter av Serge Gainsbourg og andre, men med artister du ikke husker navnet på ti sekunder etter at du har hørt det? France Gall kan være en av disse artistene. Hun er meget vanedannende for å si det mildt. Det er noe helt eget med denne musikkgenren.

http://en.wikipedia.org/wiki/France_Gall

Får du henne såvidt under huden så preger hun deg for resten av ditt musikalske liv, med sine tilsynelatende smånaive (men svært provokative og dype) små viser, poplåter og chansons, som er noe av det beste Frankrike tilbød oss på den tiden.

Vedlegg

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.160
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Har hørt mye på Fransk musikk, da særlig chansons fra 70, tidlig 80 tall. Jeg har fokusert på feil 10år?
Skal gi den søte madamoisellen en sjanse i morgen.
Edith Piaf synes jeg ikke får nok oppmerksomhet blandt den gemene hop på sentralen.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.919
Sted
Oslo
France Gall er gode greier.
"Laisse Tomber les Filles" er en fin avslutning på DJ-sett i de sene nattetimer. :)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Herlig! Flere som deler fascinasjonen for denne fantastiske artisten og genren, nå ble jeg skikkelig glad!

Litt OT mens vi venter på flere fabelaktige kutt av France Gall, dette er April March sin cover av "Laisse Tomber les Filles" (linket til i første innlegget mitt), som ble brukt som filmmusikk i Tarantinos geniale Death Proof. Merk teksten… det er ikke en direkte oversettelse fra fransk selvsagt, det hadde blitt for drøyt i 1964, men det er en slags engelsk versjon av innholdet i teksten iallefall…

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Man behøver kanskje etpar-tre versjoner av "Laisse Tomber les Filles" til før man tar kvelden.

Denne var morsom, og hun synger fint også;

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jasså, fortell fortell!

Råtøff versjon hun har her, med skikkelig dreis på perkusjon, bass, rytmegitar og blåsere; og på rytmisk fremdrift. Vel så bra som April March sin vil jeg si, selv om den franske 1964-teksten er mye snillere enn den engelske 2000-og-noe teksten.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg fortsetter min ferd gjennom France Gall's melodiske verden jeg. I kveld har jeg snublet borti masse flott på YouTube, bl.a denne nyere lyriske og intime live-versjonen av Ella elle l'a.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
.. og siden Laisse tomber.. er en av fransk musikkhistories største poplåter får man koste på seg litt alternative versjoner også.

Topp Bunn