Frem fra glemselen: The Small Faces

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Har holdt på å utforske 50 og 60 tallet i en periode og har nå ca 700-800 sanger fra denne perioden.

Fra min bardom husket jeg en låt som het "Itchycoo Park . Etter å letet litt rundt på nettet, kom jeg "i skade" for å laste ned albumet "Singles A's and B's".

Det var nesten en religiøs vekkelse. Når 60 tallet nevnes, trekker alle fram The Beatles, The Rolling Stones og The Who. Få nevner band som Yardbirds, Hollies og The Small Faces .

På dette albumet finnes i tillegg til den mest kjente, klassikere som "Lazy Sunday", "Afterglow", "All or Nothing", "Hey Girl", "I've Got Mine", "Here Comes the Nice". Selv B sida på singlene holder en bemerkelsesverdig høy kvalitet.

Lydbildet er ganske heavy til tider. Variasjonen og kreativiteten på låtene er stor. En låt som "Itchycoo Park" er nok for kreativ og psykedelisk til at den kunne blitt en hit i dag.

The Small Faces er en skjult skatt fra 60-tallet. Oppdag dem du også.

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
583
The small Faces Rocker!!
"All or nothing" på full guffe og vorspielet er reddet :)

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
39.429
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Mange gode band fra 60-70 tallet som "forsvant" i skyggen av de mest profilerte.

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
327
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Her bør også Zombies tas med.

Odessey and Oracle er en kjempeplate. Finnes for øvrig i en meget bra nyutgivelse på LP. Ellers er Singles A's and B's helt uomgjengelig.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Å kalle Small Faces for en skjult skatt er vel å ta i. ;)(Kanskje for de med mindre enn middels musikk-interesse ::) )
Nuvel. Et av de beste kjente britiske R'n'B/Mod banda fra 60-tallet (og da mener jeg R'n'B , og ikke det sølet som misbruker sjangeren på MTV av i dag.) Steve Marriott innehar en vanvittig rå vokal. Hallo!! Gutta var i 18-årsalderen når de startet, og knapt 22 da de fant ut at det var på tide å ta kvelden i 69. I tillegg til å være dyktige musikere, skrev Marriott og Ronnie Lane(bass) veldig mange av låtene selv. Anbefaler folket å plukke opp Small Faces - "the BBC - sessions" som gir et bredt bilde av SF's produksjon 65-68. På vinyl fra selskapet "Strange Fruit" (2001) Bra lyd pluss intervju med Steve M. .

For de som er interessert i å grave litt dypere, og sjekke ut band som kom i kjølvannet av større band som f.eks SF har jeg følgende tips: Syndicats, Primitives, Wheels, Bo Street Runners, Beat Merchants, Creation, Action, Poets. Tror CD'en "Maximum R'n'B" på Reverberation VIII som kom for mange år siden , fortsatt finnes på Platekompaniet. For de som er interresert i Mod-scenen så er jo "The In-Crowd" 4cd-boxen på Universal en grei start. Britisk og amerikansk soul og R'n'B fra 58-67.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Og gruppa som Steve Marriot starta sammen med Peter Frampton, som kom fra The Herd, er heller ikke dårlige greier. Humble Pie.
De gjenværende i Small Faces fikk med seg Rod Stewart og Ron Wood og ble The Faces. Kan anbefale boksen med Faces som kom for 2-3 år siden. Good time rocknroll.

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
3.939
....enig i all ros av SF!!

Anbefaler Ogdens Nut Gone Flake - gruppas mesterverk etter manges (og min) mening.

Bonus: strålende lydkvalitet. Finnes i flere "superutgaver" på vinyl.

Vedlegg

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
Har jo en small faces skive her en plass.. *leite* hehe

hey hey. by the way. gikk en small faces konsert på tv for 3-4 år siden. denne var grisebra. tok den opp, men veit ikke helt hvor jeg har den hen :p

Topp Bunn