Frem fra glemselen

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Riktig så lenge er det ikke siden jeg spilte vinyl, men det er blitt noen år. I forbindelse med åpning av nytt lytterom fant jeg frem min gamle Systemdek II fra toppen av klesskapet. Tro det eller ei, den virket. Den har ved noen tilfeller vært fremme i korte perioder bare for å oppleve at pick upen har blitt ramponert av besøkende barn eller at en håndverker klarte å sette seg på den. Men nå, eget rom og jeg trenger noen råd. Utstyret er som følger:

Systemdek II - Den tusler og går og designet er deilig retro. Dempesystemet er i orden men drivreima ser slakk ut.
Arm: Orginal Scorpio Arm. Løftehendelen med sylinder funker ikke. Armen må plasseres på platen manuelt siden sylinderen er så komprimert at armen ikke kommer høyt nok for plata.
Pick up: Gode gamle AT OC9. Har gitt mang en hyggestund. Dessverre skadet og gammel som f....
RIIA: Jeg kjøpte pent brukt en Holfi RIIA for 6-7 år siden. Den er knapt brukt.

OK, Hva gjør jeg??? Ønsker ikke å satse all verden på vinyl selv om vinyl har overraskende mange fordeler fremfor CD /SACD. Likevel, jeg ønsker å behandle de gamle platene mine med respekt.
Alt 1: Bytte hele greia med noe nytt eller nyere brukt.
Alt 2: Bytte arm og pick up. I så fall er AT OC9 en aktuell kandidat samt Rega RB 300 eller lignende.
Hvor skaffer jeg arm og hva gjør jeg med kabel?

På forhånd takk for gode råd.

Vedlegg

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Hei Billa,

Gleder meg stort på den siste dag av år 2008 å lese at du atter har tenkt å gå inn i rekkene av vinylentusiaster :) :).

Når det gjelder min vurdering av alternativ 1 kontra alternativ 2 vet jeg faktisk ikke helt hva jeg ville ha anbefalt??!! Alternativ 1, og da spesielt med noe nyere brukt, tror jeg kanskje er det som lettest får deg opp på et vinylnivå som gjør at din Marantz SACD kan få litt reell konkurranse uten de største vinylinvesteringer. Det dukker til stadighet opp meget gode tilbud på ulike vinylspillere her på bruktbørsen på sentralen, og flere av disse vil være vesentlig bedre lydmessig enn en "nyoppgradert" Systemdek II. Få av bruktalternativene vil være like coole og retro som din kasserolle, men hvis det er best mulig vinyllyd for en normal kroneverdi du er ute etter er nok dette veien å gå. Du vil nok kunne få noen kroner å legge i et slikt alternativ hvis du selger kasserollen din (og har hjerte til å la den gå ut av heimen).

Vet du om du kan bruke Regaarmer direkte i det armbordet som Scorpio armen står i nå i dag eller må du få laget/borret armbord ved bytte av arm. Hvis du finner en pent brukt Regaarm og kjøper AT OC9 ny har du jo sikkert en spiller som absolutt ikke er å kimse av, men som sagt et litt bedre drivverk og armkombinasjon vil nok ikke koste så mye mye mer enn denne noe mer låste løsningen (Systemdek'n er vel ikke den spilleren det er letteste å skaffe nye deler til etc)

Et tredje alternativ er at du tar kontakt med Olav hos Audiocompaniet og sjekker om han vet om det er mulig å få fikset hevemekanismen/sylinderen på Scorpio armen uten for stor kostnad. Hvis dette lar seg gjøre for en normal penge, trenger du bare en ny OTC9 før du er i gang igjen (og før du likevel blir bitt av vinyloppgraderingsbasillen og må gå for alternativ 1 litt frem i tid)!!

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
312
Terryboy har egentlig nevnt hva du bør gjøre.
Ny reim kan en få etter mål fra stiftservice ( hvis ikke Audiocompaniet har)
Denne hevemekanismen: virker den ?
Altså går den opp og ned men bare er for lav?
Hvis den er for lav så kan dette vel justeres med en skrue på siden av armbasen (der du ser sylinderen går ned) Er litt usikker her da det er lenge siden jeg har sett en scorpio.
Hvis den ikke går opp og ned: prøv å presse forsiktig ned når du har hevearmen nede.
og prøv eventuelt å trekke sylinderen opp ved heving. Det kan jo hende den bare har "satt" seg.

Hvis du mot formodning skal selge spilleren,så si gjerne fra da jeg er ute etter en slik "kasserolle" ( vel egentlig den i gullfarge men men.... )

EDIT: Scorpio har en monteringsavstand på 210,6mm og hull på 23,8mm (0,94"), mens Rega armen har 222mm
og 23mm hull.
Det er altså forskjell på over 1 cm i avstand.
210,6mm er vel det en kaller for Linn monteringsavstand så det kan hende du finner noe i dette segmentet.

EDIT 2 : Forresten så kan en jo vel bytte ut den runde armbaseplata med en ny plate,og på den måten få en Rega arm til å passe ( ser ut som om det er plass til dette da scorpio armen står litt fram )

Mvh Jan I

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
He he ;D ;D. Det var ikke værre nei. Jeg trakk kraftig i stempelet og vips så var ledearmen på høyt nok nivå. Rart jeg ikke kom på det selv..... :-\

Nå virker den selv om lyden ikke er all verden. Kanskje jeg skal begynne med å bytte kun pick up. Hvor får man kjøpt ATOC9 til gunstig pris? Needledoctor.com?

TerryBoy. Kan ikke du komme innom en dag og se (høre) på den da??
JanI: Om jeg skal selge så skal jeg kontakte deg direkte.

Topp Bunn