Front loaded horn sub

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Lurte på å lure inn ett/to front loaded sub horn på kryp loftet og stikke åpningen ned gjennom taket. Da er det ute av veien og kan lages i full lengde.
    Vil ha ett "ekte" horn for å få den tørre, "raske transient" bassen, som noen sverger til. Har hørt dette før, me like...
    Dette er egentlig ett halv ekte horn, ett ekte horn har mye større åpning/munn så dette er en slags kvart bølge horn / transmisjonslinje sak
    Så kan jeg bruke de to subbene jeg har i dag til noe supplerende i rommet for å rette ut FR f.eks. hvis jeg klarer å integrere de.
    Rommet er 65kvm, 180kvm3, 10x6,5m, 3 meter takhøyde.

    Hornet blir da modellert som 50cm bredt og 5cm høyt i begynnelsen med parabolisk økning til 60cm høyt på slutten, 3,5m langt, inspirert av Lilmikes Cinema F-20 sub
    Det skal gå til 28Hz, ( laveste tone på piano ca.) til 100Hz deler 24dB/oktav, skal spille minst 110dB. Forsterker tilpasset element. Elementet skal være 15" har eg innbilt meg? RCF LF15G401 f.eks?

    Modellert i Hornresp. En seksjon S1-S2.30cm 250-350cm2 (offset), S2-3 320cm 350cm2 -3000cm2. Offset driver, driveren er montert på siden av begynnelsen av hornet.
    Bak kammer på 80l. Ser greit ut, får ikke jevn frekvensrespons (det får ingen med denne typen), jevnt fallende med en topp på 30Hz, men har DSP så det kan tilpasses.
    Group delay er under 20 bortsett fra på 30Hz resonans. Høres det fornuftig ut?
    Har ikke målt Room gain, dessverrre, får prøve å gjøre det når det blir varmere ute.

    I slike horn ser det ut som alt går av element? Stemmer det? Woofer-conen bør være sterkt/stiv, noe mer? Jeg herjer med woofer parametre i Hornresp men de ser ikke ut til å ha så mye å si, VAS tilpasset bak kammer ca ellers hva er det å se opp,for? Qts på 0,3, FS rundt 35Hz, BL over 20, normal Le og Re. Ett uttall elementer modellert i samme horn, ingen stor forskjell.
    Noen som vet?

    Dyr backup plan. .... Imorgen kommer 2 tappetårn Danley TH-118 på besøk for test, gleder meg! De skal låte gromt...
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.199
    Antall liker
    101.659
    Torget vurderinger
    23
    Way to go! Nå snakker vi!
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Eighteen Sound har drivere som de allerfleste er beregnet for horn...
    Hvorfor ikke 18" ??
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Eighteen Sound har drivere som de allerfleste er beregnet for horn...
    Hvorfor ikke 18" ??
    Ja hvorfor ikke, ikke noen grunn for det egentlig, ett sted må man da begynne. Hadde opprinnelig tenkt å kannibalisere wooferne og forsterkeren i RCF subbene og de er 15" så da begynte eg å modellere de... men så ombestemte jeg meg selv for en gangs skyld (det er min kone som pleier å gjøre det...) Med større membranflate ca. 900cm2 for 15" kontra ca.1200 cm2 for 18" så ble frekvensresponsen flatere... Må sjekke Eighteen Sound driverne, for hvilke driver parametre som skal til for Front loaded horn prøver jeg forgjeves foreløpig å finne ut av.... Har lest at membranen bør være sterk , for horn loading belaster membranen mye. Ellers er en BR woofer greit å bruke i horn, leste jeg. Skal helst ha lang slaglengde også for under kneet/nedre rsonans frekvens så,stiger slaglengden betydelig. Bør ha high pass på 20Hz egentlig for beskyttelse. Uhell kan skje, fikk fullt signal ut på toppene en gang, skjelver bare ved å tenke på opplevelsen enda....Med fullt signal på 15Hz blir det coil salat...
     
    • Haha
    Reaksjoner: ePi

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    mine frontloaded hornsubber designet av Rune Skramstad bruker 18Sound 21LW1400
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    mine frontloaded hornsubber designet av Rune Skramstad bruker 18Sound 21LW1400
    :eek::eek::eek: Dette er til å bli kristelig av, vil vel måtte hente vinduene hos naboen hvis jeg skrur for mye opp..
    Fs ca 30, Xmax 9,5, Qes 0,27 BL 33 Mms 300gram, karbon reinforced membran... Alt i gaten med hva jeg har modellert, bortsett fra at det er 21". Takker....
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Dette gjør at du må oppgradere frontene også! :D
    :ROFLMAO: :cool: Ikkje sjans i havet, Meyer-Sound går kun ned sammen med kapteinen! Man hiver jo ikke en Ferrari fordi den er gammel..

    Horn woofere skal ha lav Qts, høy BL (motorkraft) og sterk nok membran. Fs blir senket betydelig av hornet så den havner under laveste frekvens uansett. VAS driter de oppi vist nok, Xmas er ikke så viktig for horn senker membran vandring uansett... Akkurat i samstemmelse r med det som er foreslått her..😁
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Se dette sitatet fra Circlomanen på diyAudio
    "A surface mounted driver (normal bass reflex or closed box for example) has way to much moving mass and not enough motorstrength to create a steep pressurized nonlinear and non-sinusoidal waveform in the air it couples to. This can be heard as a lack of slam and attack and a lack of fine grained reproduction of modulations and texture of the bass.

    A first step to take to enable reproduction of details, texture, warped modulations, slam and attack is to mount the drivers in a PPSL arrangement. Once the drivers work against a 1/3 or 1/4 driver SD slot of air, their ability to create a high pressure steep nonlinear and non sinusoidal waveform greatly increases. A large fullsized horn takes this to the extreme, since it greatly increases the drivers ability to transfer energy effectively to the air."

    Jeg trodde det var motsatt, "way to much moving mass and not enough motorstrength", at vanlige subber har for mye kraft og for lite luft å skubbe på. Derfor horn som kobler driveren til luft på en mer er effektiv måte akkurat som om du skubber vann med hånden så er det ikke så tungt, men hvis du hadde et horn med en vanntett kobling til hånden din som gjorde at ikke vannet bare kunne skli til siden så hadde det blitt betydelig tyngre. Antar at PPSL betyr betyr push pull slot loaded? Noen SLOB'er har jeg ikke plass til uansett... Takk som byr...
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Så det er vel dette som er helt gresk, hva betyr det: "high pressure steep nonlinear and non sinusoidal waveform" ?
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    http://www.eighteensound.com/en/products/lf-drivee
    Enn trenger da ikke og ha noe beskyttelse nedover ? Disse driverne er beregnet for proff bruk og tåler veldig mye i kort belastning...
    Takk det viser seg at disse er helt tlpp topp, nogelunde samme parametre som de RCF eg modellerte. Lav Qts og høy BL, Blir en av disse, prismessig og parameter messig blir det Rcf LF18N401 eller Eminence 18LW1400
     
    Sist redigert:

    Helge.A

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    129
    Antall liker
    102
    Takk det viser seg at disse er helt tlpp topp, nogelunde samme parametre som de RCF eg modellerte. Lav Qts og høy BL, Blir en av disse, prismessig og parameter messig blir det Rcf LF18N401 eller Eminence 18LW1400
    Har du sett på noe fra b&c?
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Har du sett på noe fra b&c?
    Hei ja de ligger inne i loudspeaker database også... Stort sett litt dyrere virket de som for meg, så sjekket ikke så intenst.
    Eminence 18 LW2600 eller RCF LW18G401 har jeg funnet å ha best Qts/BL i forhold til pris foreløpig...
    De blir vel enda fler kroner i bjørk, 18mm kryssfiner e dyyyyyrt.....
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Siden "hønna" skal ligge oppe på loftet, kan jeg vel ha dugelig med avstivere på utsiden av kabinettet! Kommer til å se ut som rene romskips-kanonen der oppe. Noen som har noe erfaring med å laminere kryssfiner, f.eks. 15mm kryssfiner + green glue etc + 15mm kryssfiner?
     

    Helge.A

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    129
    Antall liker
    102
    Hei ja de ligger inne i loudspeaker database også... Stort sett litt dyrere virket de som for meg, så sjekket ikke så intenst.
    Eminence 18 LW2600 eller RCF LW18G401 har jeg funnet å ha best Qts/BL i forhold til pris foreløpig...
    De blir vel enda fler kroner i bjørk, 18mm kryssfiner e dyyyyyrt.....

    Hvilke drivere har du sett på derfra? Skal bestille opp et par 12" fra b&c til eget prosjekt, kunne kanskje fått de til en ok pris og vi kunne delt på frakta?
    Send meg en melding om det er interessant.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Og når du har horn til 30hz så trenger du noe som dekker 10-30hz
    Jeg ser aldri på film, bare fotball, fordi det kan kombineres med musikk lyttning. Vet dette er å banne i kjerka her jnne, ingen audilfile som liker fotball visstnok.
    Sånn er det bare, ja greit eg er sånn halv spedalsk, men vi har jo corona så enn så lenge går det bra...:love::oops::cool:
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Hvilke drivere har du sett på derfra? Skal bestille opp et par 12" fra b&c til eget prosjekt, kunne kanskje fått de til en ok pris og vi kunne delt på frakta?
    Send meg en melding om det er interessant.
    Skal sjekke Frakt er nå uansett en pølse i slaktetida er det ikke?
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ahhhh helligdag hadde besøk av Tom Danley idag, TH 118 med SH 50 topper. Herremann så mye bedre de bassene låt, tørt som sahara, raskere enn Lucky Luke. Arena akustikk ved min navnebror Knut, synes anlegget låt så godt i rommet at han nesten ble litt betuttet når eg måtte hente ungene i barnehagen.
    Horn subber, og store sådan, er bare så mye bedre. There is no replacement for displacement... Var kjempehyggelige, vi sattt bare tingene på scene kanten og kjørte Audiolense korrigering i en fei... Det låt gromt.
    Han nevnte klart at å ha subbene plassert mindre en en kvart bølgelengde av delingsfrekvensen fra toppene, var ett must...Noe annet var ett kompromiss uansett, dette var best... Ikke mye diskusjon om dette som eg har sett?
     

    Helge.A

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    129
    Antall liker
    102
    Ahhhh helligdag hadde besøk av Tom Danley idag, TH 118 med SH 50 topper. Herremann så mye bedre de bassene låt, tørt som sahara, raskere enn Lucky Luke. Arena akustikk ved min navnebror Knut, synes anlegget låt så godt i rommet at han nesten ble litt betuttet når eg måtte hente ungene i barnehagen.
    Horn subber, og store sådan, er bare så mye bedre. There is no replacement for displacement... Var kjempehyggelige, vi sattt bare tingene på scene kanten og kjørte Audiolense korrigering i en fei... Det låt gromt.
    Han nevnte klart at å ha subbene plassert mindre en en kvart bølgelengde av delingsfrekvensen fra toppene, var ett must...Noe annet var ett kompromiss uansett, dette var best... Ikke mye diskusjon om dette som eg har sett?

    Eide SH50 for noen år siden, de låter meget bra.
    Tapped horn er ikke min smak dessverre, mye SPL for penga.

    Kvart bølgelengde separasjon er relativt. Det spørs på hvor mye responsvariasjon du tolererer og hvor lite lytteområdet ditt er. Lite lytteområde(en sofa feks) gir deg ekstremt stor frihet i fysisk separasjon uten stor påvirkning av responsen. Stort hytteområde (fotballstadion) og du har liten frihet i fysisk separasjon uten store responsendringer. 90 grader på 80hz er ca 1m.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Dette gjør at du må oppgradere frontene også! :D
    Danley SH-50 låt mindre skarpt og mer relaxed i toppen, ellers var det ikke så som å komme inni en ny verden. Låt meget bra dog, 50x50 spredning på de derre. Han Mr. Danley Norge var enig med at man ikke selger en gammal Ferrafi, og synes det låt bra.... 😋😋😋
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Eide SH50 for noen år siden, de låter meget bra.
    Tapped horn er ikke min smak dessverre, mye SPL for penga.

    Kvart bølgelengde separasjon er relativt. Det spørs på hvor mye responsvariasjon du tolererer og hvor lite lytteområdet ditt er. Lite lytteområde(en sofa feks) gir deg ekstremt stor frihet i fysisk separasjon uten stor påvirkning av responsen. Stort hytteområde (fotballstadion) og du har liten frihet i fysisk separasjon uten store responsendringer. 90 grader på 80hz er ca 1m.
    Ah det er sånn det er. Deilig med ett klart, konsist og velbegrunnet svar. Det er mangelvare, en Mozart kule til deg 😁
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Danley SH-50 låt mindre skarpt og mer relaxed i toppen, ellers var det ikke så som å komme inni en ny verden. Låt meget bra dog, 50x50 spredning på derre. Han Mr. Danley Norge var enig med at man ikke selger en gammal Ferrafi, og synes det låt bra.... 😋😋😋
    Og det var en sammenligning i samme rom med noenlunde nivåmatching, samme plassering, lik musikk osv.?
    Eller sånn der audiofil sammenligning under helt ulike forhold, forskjellig tid og hvor man tar alt på husken? :D
    Neida, det kan gi et visst inntrykk det også.

    Danley SH50 er uansett et stykke opp til større horn med uniform spredning i større frekvensområdet, hornlading i større frekvensområdet og med bedre drivere ;)
    Danley er PA det også vettu! :LOL:
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Samme rom, samme musikk av og til, samme plassering. Vi har da hjerne og hukommelse så noe kan man da sammenligne hørte lett at de store holrnsubbene var ulik...
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Tror nok ærlig jeg må innrømme at jeg er en sånn decibel hore, hvis det ikkje spenner i øregangene og slår deg i brystet så er det litt mindre ekte musikk for min del, så det er i hvertfall litt av bakgrunnen for de valgene eg tar. Hvis det er "skikkelig" musikk i mine ører så er det smekk og transienter i bøtter og spann, så sånn er det for min idielle del... LIVE feeling or nothing else.....
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Så lige videoen :) Ser det ikke noget ukontrolleret ud?
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Da ser det noe sånt ut for en 15" driver, er en sal i effektivitet mellom 32-65Hz. De fleste melder om at responsen i virkeligheten blir mer utjevnet enn det HornResp modellerer, ref. nevnte sal og topper på 80, 130 og 180Hz f.eks. 120l lukket kasse for driveren er mye, Vrc feltet. Jeg har prøvd en haug av ting men den salen får jeg ikke vekk.
    Horn sub spec.jpg
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Vel en 18" hjelper, men er litt redd bygget skal gå istykker
    1615146667108.png
     

    Helge.A

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    129
    Antall liker
    102
    Bruk 18". Eller 21". Du trenger ikke spille til huset detter ned, men enklere å få til frekvensgangen du ønsker deg.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Hadde opprinnelig tenkt til å bruke både woofer og forsterker i de RCF 15" PA subbene eg har (de er BR=BRumlekasser også feilaktig kalt bass refleks), de har lav Qts og sterk motor, men må måle de for fabrikantene oppgir ikke T/S parameter for element de bruker i ferdige produkter?!?! Gjenbruk er jo alfa og omega som Øystein Sunde sier. Kan vel egentlig ikke bruke de til noe annet... Tror jeg gjør best i å bruke 18". Samma kor du snur deg så er ræven bak ..
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Bruk 18". Eller 21". Du trenger ikke spille til huset detter ned, men enklere å få til frekvensgangen du ønsker deg.
    Ja, merkelig det, Qts, Fs, VAS, BL endringer samme dippen i effektivitet mellom 32 og 65 Hz, med 18" blåst vekk... Jeg må visst bite i det store eplementet... Faktisk endring i bakkammer størrelse hadde litt å si...
     

    Helge.A

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    129
    Antall liker
    102
    Er det RCF 905AS II du har?
    Den bruker en RCF LF15G302 ser det ut som.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Er det RCF 905AS II du har?
    Den bruker en RCF LF15G302 ser det ut som.
    Jeg tok ut elementet og noterte modell nr og serie nummer, fant ingen match noen sted, sendte mail til Benum, fikk svar at element brukt i salgs produkter var "bedriftshemmeligheter" og at sånn var det hos mange... Ja LF15G302 er at spare-part element, ingen TS info som jeg finner?
     

    Helge.A

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    129
    Antall liker
    102
    Jeg tok ut elementet og noterte modell nr og serie nummer, fant ingen match noen sted, sendte mail til Benin, fikk svar at element brukt i salgs produkter var "bedriftshemmeligheter" og at sånn var det hos mange...
    Ikke umulig. Ofte får høyttalerprodusentene laget egne utgaver av elementer eller får "forkjøpsrett" fra elementprodusenten i en periode før elementet eventuelt slippes til vanlig salg.
    Men, finnes nok av gode drivere der ute å velge i på det åpne markedet :)
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Så lager ett 3.5m horn, hvor sist meteren knekker 45° og kommer ned i himlingen i system-himlingsplate nr 2 og 4 på bilde.
    IMG_20210307_221635185.jpg
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Helvete ka har eg begitt meg utpå, det blir ukeavis med arbeid i ett bekmørkt, trykkende varmt , mineral-ulls-helvete... Akk ja hva gjør man ikke for kjærligheten 🤪🤪🤪 Også sager du feil i en 18mm kryssfiner plater til 1200,- kroner, ja her bør bannskapsbarometeret få kjørt seg. Mulig eg slår min 20 år gamle rekord i å banne i 2 minutter i strekk uten å gjenta meg sjøl...
     

    Helge.A

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    129
    Antall liker
    102
    Hvor mye takhøyde har du over der?
    Edit: Over himlingsplatene altså.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn