Fronthøyttalere som leverer 20 hz flatt???

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Min erfaring er at høyttalere som går så dypt krever ENORMT av forsterkerne og rommet. Det er rett og slett krevende å få det optimale ut av slike høyttalere.

Hørte for øvrig på Sting-låta igjen. Endelig fikk jeg huset for meg selv i noen minutter, og kunne dra på alt det preampen makter (nesten). Og ved full elementvandring på mine BEL mkI fornemmet jeg faktisk 20Hz på kroppen (stakkars elementer). Men nivået er nok langt nede i forhold til høyttalere som spiller lineært ned til 20Hz.

BA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
10
Ser endel som mener dette med 20-30Hz er uviktig. Rask definert mellombass er også et must. Jeg spillte i lengre tid på et par velkjente små to veis med 5" bass. Det sier seg selv at de ikke sier stort under 50Hz. Men koste meg lenge med denne lyden. Veldig definert og rask bass med god vekt så langt det rakk. Riktig plassering hadde selvfølgelig mye å si. Men etterhvert oppdaget jeg at det ble ikke spilt musikk med punch og trykk nedover. Ubevisst var det mer de akustiske "lettere"platene som frekventerte mest i cd spilleren. Naturlig nok da dette fungerte best. Etter å ha tøyset og tullet med disse SS 10" bassene og i det siste fått orden på integereringen ved bruk av en Tact/Lyngdorf, så er det igjen gøy å høre på musikk med informasjon i de nedre rekker. Selv om jeg sansynligvis ikke er nede på 20Hz så hører jeg med glede 32Hz! :D
Har man først hørt det en gang, så er det ikke så enkelt å bare overse det! Akkurat som å låne hjem en boks som spiller bedre enn den man har. Visst man ikke har de nødvendige kronene da, så sover man liksom ikke like godt etterpå-påstår jeg da. ;)
Mvh BA

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.434
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ser endel som mener dette med 20-30Hz er uviktig. Rask definert mellombass er også et must. Jeg spillte i lengre tid på et par velkjente små to veis med 5" bass. Det sier seg selv at de ikke sier stort under 50Hz. Men koste meg lenge med denne lyden. Veldig definert og rask bass med god vekt så langt det rakk. Riktig plassering hadde selvfølgelig mye å si. Men etterhvert oppdaget jeg at det ble ikke spilt musikk med punch og trykk nedover. Ubevisst var det mer de akustiske "lettere"platene som frekventerte mest i cd spilleren. Naturlig nok da dette fungerte best. Etter å ha tøyset og tullet med disse SS 10" bassene og i det siste fått orden på integereringen ved bruk av en  Tact/Lyngdorf, så er det igjen gøy å høre på musikk med informasjon i de nedre rekker. Selv om jeg sansynligvis ikke er nede på 20Hz så hører jeg med glede 32Hz! :D
Har man først hørt det en gang, så er det ikke så enkelt å bare overse det! Akkurat som å låne hjem en boks som spiller bedre enn den man har. Visst man ikke har de nødvendige kronene da, så sover man liksom ikke like godt etterpå-påstår jeg da. ;)
Mvh BA
Har mykje av dei same erfaringane. Musikksmaken tilpassar seg til ei viss grad anlegget, og eit godt anlegg er absolutt utviklande for musikksmaken.
Etter kvart som ein speler musikk på lågare nivå enn ein gjorde i "pøbelalderen", oppdagar ein også nyansar, som etter kvart vert viktigare enn mykje og djup bass.
Overtonestrukturar i små høgtalarar (t.d. Epos CLS 3 og M5) er så facinerande at det lett kan vere ei hovudsak. Mange anlegge (med subwoofer) manglar mykje av presisjonen i området 80 - 250 Hz. Då er det lite moro - men ein opplever aldri dette før ein har høyrt det.
På den andre sida er det dumt å spele DSOTM utan å høyre hjarteslaga på 32 Hz også...

Vinyldust

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.02.2002
Antall liker
1
Disse sammen med flere andre lignende systemer fra andre merker;
http://www.akg-coustics.com/mediadatabase/psfile/datei/84/k701_datas42f9aa6e77833.pdf
Var det ikke noe sånn som at en 20 hz tone har en bølgelende på 16 meter og i mellom bunn og topp amplitude på 4 meter? Bor du i Speltrum?
Har idag fronthøyttalere som "kun" leverer 27 hz ved -2 dB, i praksis blir det 25 hz flatt i mitt rom.

men jeg vet det mangler litt bunn og kunne tenkt meg noe som går 5 hz dypere, dvs. at de bør være spesifisert minimum 20 hz -3 dB eller lavere for å gi meg det jeg mangler

Noen som har gode forslag?

NB, de må også kunne spille meget høyt lydtrykk i bassen, pose å sekk så og si, både dypt og høyt.

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Antall liker
0
Jeg har ikke lest igjennom hele tråden, så noen har kanskje anbefalt disse allerede: Prøv å få tak i et par brukte Infinity IRS Beata. De spiller meget bra, går dypt, er dynamiske og gode. Ellers går også gode gamle KEF 107.2 dypt.

Litt lengre opp her var det noen som nevnte JBL Ti250.
De går ikke så dypt som 20Hz.
Ti 250 er en viderutviklet L250 (med samme basselement), og det ble i sin tid laget en matchende subwoofer til disse. Den heter JBL B460, og en sånn har jeg!

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
1.943
Sted
Sjælland. Danmark.
For å finne ordentlig tordenskrall, så skal dere få tak i Telarc-innspillingen "Ein Straussfest" http://www.telarc.com/gscripts/title.asp?gsku=0098

Det siste sporet avslutter med et sykt opptak av et ekte tordenskrall på full utstyring. Etterdønningene rusler ned til mellom 6 eller 10 Hz.

Basskassene på Avantgarde Trio fikser ikke dette smellet...

Johan-Kr
:) :) :)
Præcis den plade har jeg, og jeg har også tippet det sidste nummer til at gå ned til 10 Hz. eller lavere. Membranen bevæger sig meget tydeligt, uden at det er hørbart.
En vigtig ting med at en højttaler går dybt ned er at det betyder noget for rumfornemmelsen. Rumfornemmelsen bliver større og dybere med lavere bas. Her er masser af råstyrke godt.
Mvh.
Sven Palvig
:D

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Antall liker
0
Telarcs innspilling av 1812 overturen er vel kanskje det mest ekstreme som finnes av dypbass. En morsom måte å ødelegge et anlegg på. hehehe.

Terje Rypdal ble nevnt tidligere. Har en plate med en sang som heter Mystery Man. Den har også noen ganske så dype drønn. Vet ikke hvor dype.

Og på Andreas Vollenweiders "white winds" (meget bra plate) er det også veldig dyp bass på siste spor.

Men jeg lurer faktisk litt på ei plate som jeg kjøpte for ikke så lenge siden: David Grays "Sail away" (den som Alejandro sang på Idol). Bassmembranet gjør jo noen voldsomme utslag på den sangen. Har ingen andre plater hvor basselementene beveger seg så voldsomt!
Hvor dyp er den bassen egentlig? Noen som vet?

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.338
Sted
Nadadouro, Portugal
Det er jo dette som Sven siger der er viktigt for mig også, rumfornemmelsen når man hører musikk. Man kan høre Clapton sine støvlebank, sliter faktisk med at dette ødelegger hele sangen, men dette passer fint inn i musikken på høyttalere der ikke går så dybt jo.
DSOTM er nevnt ja, men f.eks. på spor 3 på Usher test cd´en hvor man hører orgel og cello, der er forferdelig mye liv i rummet bak også og man kan umuligt få samme fornemmelse av et stort rum på høyttalere der ikke går dybt.
Når Elvis ramler inn i mikrofonen skvetter man fordi man tror noe har gått galt med anlegget...., osv osv, men Arve har også rett i at små høyttalere kan give en helt annen dimensjon av musikkglede. jeg havde elektrostater før, disse havde en peak ved 32 hz og faldt da av som en sten, men rummet de stod i gjorde det vanskeligt å få god bass. Bassen der var der var dog så knas-tør og uten imponatoreffekter at man konsentrerte lyttingen omkring mellomtone og diskant hvor det var virkelig high end.
Skal man ha alt i denne verden blir det vanskeligt. Skulle jeg starte igjen idag ville jeg nok velge et par supergode monitorer og doble subwoofere.......

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
1
Kort innpå med litt respons mht mine nye høyttalere, Usher Dancer CP-8871 series II.

Hadde fantastisk lyd i natt, 25 hz - 3dB holdt i massevis ;)

Knyttneve-stram midbass! Rett i brystkassa!

Toppfornøyd!

se bilder her: http://avforum.no/minhifi/show.php/dag johnsen

og her: http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/dag johnsen

"løp" frem og tilbake litt i natt, elektrostater med perfekt integrert sub er heller ikke å forakte!

Skal teste subbene i stuen litt i natt! (kona er i Kairo...)

mvh Dag :)

H

hobby

Gjest
Dag,

Nå har du fått mange gode forslag så jeg lurer på om en avgjørelse nå er langt unna?

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
1
Hobby,

har akkurat fått nye høyttalere til 100.000 kroner, er ikke de bra nok? ;) Se bildelink forrige innlegg.

Sant nok, de spiller bare ned til 25 hz.

Det er 4 alternativer som jeg har blinket ut, av de alternativene jeg vurderer å lytte på er Montana XP og Legacy Focus 20/20, Revel Ultima Salon samt B&W 801 Nautilus dersom jeg skulle finne på å vurdere bytting.
Disse passer både i form og funksjon/prisnivå. Og de har membranflate til å levere nok trykk på høyt nivå.

Må bare si at Usherene er helt rå på alle måter, bassen imponerer stort, kjellerdyp og knallhard samtidig.
4X8" leverer avsindig bra bass.

testet litt oppsett i natt og skal jobbe med integrasjon av subbene i stuen for å se om jeg klarer det perfekt. (blir det ikke perfekt er det uaktuelt)
fikk litt sjokk i natt når jeg satt dem på og det låt meget bra, hadde flyttet litt rundt på ting. Men det var klokken 3 og det var sengetid.

Prøver litt med subber i natt igjen :)

H

hobby

Gjest
Åja, grattis. Missforsto litt, trodde du skulle ha et par til... ;)

bra du er fornøyd. Har selv aldri fått hørt på Usher faktisk... Selv har jeg Proac D80 og er veldig fornøyd med de. De er oppgitt til 20Hz, men ruller selvsagt av da som alle andre... Derfor kjører jeg også med sub (Aerial SW12) og har da etter mye eksperimentering funnet ut at jeg i mitt oppsett og lytterom får best lyd ved å dele så høyt som ved 60 Hz. Hovedhøyttalerne får da mye mer pusterom og spiller mye lettere og bedre oppover i registeret når de slipper å jobbe med de dypeste oktavene. Dette til tross for at jeg likevel har 400 watt på hver av høyttalerne.

Så for meg er det blitt til at jeg ikke klarer meg uten en god sub...

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
1
Ikke vær forundret om det er enda bedre med splitt på 80hz!

Flotte fronter du har forresten!

Om du ikke har prøvd er det verd et forsøk, jeg har som oftest havnet på 60 eller 80 selv faktisk, skal leke litt i kveld med nettopp dette :)

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.389
Torget vurderinger
0
Åssen har resultatet blitt etter mange dager med leking ?

Klarer du å få systemet ned i 20Hz? Eller er det bedre med 2 stk. SVS PB12Plus som dekker bunndraget?

Topp Bunn