"Fruktlotteri"

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har fått ansvar for å kjøpe inn "frukt" til det ukentlige lotteriet på jobben. Strenge budsjettrammer gjelder..

Er det noen som sitter med gode idèer om "frukt" (fra Arcus) til ca. kr. 85,- pr. flaske?

Både røde og hvite ønskes.

O

OldBoy

Gjest
To røde, som begge holder seg såvidt under budsjettet ditt:

Argento Malbec (Argentina), kr 84,-
Helios Aglianico (Italia), kr 84,50

eirik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
0
Hei

Villa Borgetti til 89,- (tror jeg) er etter min mening det beste kjøpet til under 100-lappen

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.486
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
slenger meg med på villa borgetti, er vel italiensk....

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
slenger meg med på villa borgetti, er vel italiensk....
Finnes det drikkbar rødvin under hundrelappen?
Neppe. Fra 130 og oppover begynner det å bli akseptabelt.

O

OldBoy

Gjest
Langt i fra, bare glad i god vin. ;)
Det er jeg også, og jeg betaler gjerne rundt 130 kroner for en god vin, selv om lommeboken gråter en skvett når jeg gjør det.

Men det er ikke dette vår venn Zomby_Woof er ute etter. Han skal bare ha noe som holder seg under såkalte "strenge budsjettrammer", nærmere bestemt under ca. 85 kroner pr. flaske.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Det er jeg også, og jeg betaler gjerne rundt 130 kroner for en god vin, selv om lommeboken gråter en skvett når jeg gjør det.

Men det er ikke dette vår venn Zomby_Woof er ute etter. Han skal bare ha noe som holder seg under såkalte "strenge budsjettrammer", nærmere bestemt under ca. 85 kroner pr. flaske.
Svaret er selvfølgelig å doble loddprisen. Da kan man kjøpe anstendig vin, og ikke minst, deltagelsen øker.
M.a.o. en vinn-vinn situasjon.

I min forrige jobb gjorde vi det, og løftet vinlotteriet fra å være en halvtrøtt greie til å bli ukens begivenhet.
For hva skal man bruke en Amigo til 70 kroner til?  Til nød til matlagning.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg vet da vel at man får bedre vin hvis man er villig til å bruke mer penger!!

Men dette er ikke til meg, og det er ikke jeg alene som bestemmer prisen her.

Jeg drikker vin såpass sjelden at jeg gjerne tar meg råd til litt mer enn kr. 85,-

Dette er en av grunnene til at jeg trenger tips..

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Det er ingen automatikk i at en dyrere vin er bedre enn en billigere.
Smakte på en rød i helga, Sonador (tror jeg den het, og kom i pappkartong) og den smakte helt fortreffelig
Dessuten, smaken er som baken, delt

Forresten kan jeg anbefale KWV -96 og -97 årgangene /uten at jeg har peiling på pris (mitt lager ble handlet inn da den var fersk og kostet rett over 100lappen)

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
phø er ikke forskjell på vin, er bare placebo. ta den sterkeste da det er den som gir best virkning :p

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg tror jeg har fått littegrann brukbar info. Takker så mye.

Det blir lett saft i denne prisklassen, men jeg håper at noe av dette egner seg til mer enn marinade.....

Hvite forslag var det dårlig med, forresten. Er det ingen Vigridnisser på sentralen?

;D

larsfs123@mail.com

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.07.2003
Antall liker
1
Å seie at det ikkje finst gode vinar under 100 kr er rein idioti!

persoleg likar eg godt Durius Tempranillo 2003. Dette er ein god og fyldig vin!

Larsemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2003
Antall liker
0
Må henge meg på de som synes det er tull å si at en vin må koste over en viss sum.
Det skjer jo blindtester på vin med jevne mellomrom også. Den forrige jeg såg (i sommer en gang) konkluderte vinekspertene med at vinen til 1500,- måtte være noe billig skvip som kostet ned mot 50-lappen og vinen til ca 90,- ble anslått å koste et par tusen...
Noen som ser likhetstrekkene med vår egen hobby her inne..? ;)

-LE

A

Akle

Gjest
Lite garvesyre, høy alkoholprosent samt at det bør stå noe om at den godt kan nytes bar på etiketten og du er i boks... Eller gjør som meg, spørr betjeningen om god bomsevin.

Oppgraderte faktisk whiskeyen fra Johnnie walker red- til black label foregående helg, fy så mye bedre den var... Budsjettet mitt tillater dessverre ikke slike utskeielser alt for ofte.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.466
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Svaret er selvfølgelig å doble loddprisen. Da kan man kjøpe anstendig vin, og ikke minst, deltagelsen øker.
M.a.o. en vinn-vinn situasjon.

I min forrige jobb gjorde vi det, og løftet vinlotteriet fra å være en halvtrøtt greie til å bli ukens begivenhet.
Men kjære deg, kvifor kjøpe ein Amigo når du for ein dryg tiar ekstra får fullt akseptabel vin?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.211
Torget vurderinger
0
Re: "Fruktlotteri"

Oddgeir,
nå må du slutte å "disse" vin til matlaging ! :mad: Det finnes knapt en saus som ikke blir bedre med romslig dose vin, og det meste av kjøtt har da slett ikke vondt av å ligge i marinade av vin, evt koke mørt i vin ! ;)

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Re: "Fruktlotteri"

Oddgeir,
nå må du slutte å "disse" vin til matlaging !  :mad: Det finnes knapt en saus som ikke blir bedre med romslig dose vin, og det meste av kjøtt har da slett ikke vondt av å ligge i marinade av vin, evt koke mørt i vin !  ;)
Flott at engasjementet er stort på vinfronten.
Det er litt typisk norsk, tror jeg, at nå kappes alle om å mene at vin under 100 kroner er KJEMPEgod, og mener du noe annet, så er du en idiot. Du må ikke tro at du er noe, som Sandemose så treffende sa det.

Kjære vene, jeg har bare skrevet at min personlige grense for kjøp av akseptabel vin ligger rundt 130.
Spesielt for viner jeg ikke er kjent med, er dette ein grei regel.
Men selvfølgelig finner man ok viner for under 100-lappen, men de er ikke mange.

Og, Spiralis, jeg er en stor tilhenger av vin til all matlagning, men innrømmer glatt at jeg ikke bruker av de dyreste til dette. ;)

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
787
Torget vurderinger
5
Finnes det drikkbar rødvin under hundrelappen?
Neppe. Fra 130 og oppover begynner det å bli akseptabelt.
Til dels enig. Den beste vinen (innenfor "normale" priser) koster 115 kr og oppover. Noen unntak finnes det. Men det har også litt med typen vin man foretrekker. De fleste under 100 kr er relativt "lette", personlig liker jeg mer fylde og smak i vinen.

Et tips som ikke har noe med tråden å gjøre da den overstiger budsjettet er følgende:

Navn: (Fabelaktig) Douro
Land: Portugal
Årgang: 2004
Pris: 120

Jeg synes den smaker fortreffelig og den kan fint inntas uten tilbehør. Akkurat passe fyldig og smakfull for min smak.

Topp Bunn