Gutter, jeg kommer til å bruke 2stk audiopulse axis 15" per høyttaler (60mm p-p utsving), i lukket kasse med EQ, og dele lavere en 120hz, så behovet for 4stk 22cm basser er nok til de grader tilstede ;D
Det er viktig å huske at selv om et element ikke spiller opp til maks utsving, er det ikke bortkastede resurser.
Det er nok markant fordel i midbassen med fire stk L22 versus én W22, uansett lydnivå.
Dessuten ga jeg 400,- per stk L22 så da er det liksom ikke så mye å tenke på... Kanskje jeg skulle hatt et sett til, men får nå teste med de jeg har først.
Jeg ønsker også å kunne spille uten femtentommerene.
Ser også at designet jeg hadde sett for meg ikke helt ble 100% rent estetisk, men jeg har god tid.
Det første jeg tenkte å gjøre var å lure to basselementer inn bak diskanten, slik at høyttaleren går fra ca. 1300mm til 1050mm, altså en litt mer akseptabel høyde.
Dessuten føler jeg at ingenting passer sammen på fronten, samtidig som den har et slags machouteseende.
Jeg må også lage en slags kanal fra mellomtonen og ut i friluft bak, slik at jeg ungår reflekser. Dette må pønskes litt på.
Okey, noen spørsmål:
1: Hva tror dere om designet?
2: størrelse på waveguide til diskanten, kan denne for eksempel være 200mm bred med delefrekvens på 3khz 8.orden, eller er det en påtagende fordel at den er 400mm slik som nå? Og dybden er nå 40mm, slik som fronten, men er det andre dybder som kan passe bedre?
Noen som vet om litteratur på nettet om emnet som kan linkes til?
3:Hva med å fjerne fasepluggen på et av basselementene og bytte ut denne med en alustang og ha et av midbassene (L22) motsatt vei og fase? (kan tegne dette om det blir uklart.) Tenker da for å eliminere ulinearitet i utsvinget.
Eller er kanskje dette å sløse med arbeid?
Noen som har prøvd å fjerne fasepluggen fra en L22 eller tilsvarende?
Det ser ut som et stjernespor inni, men jeg får ikke tak med noe verktøy.
Bilder:
Andreas