fulltone høyttaler med 3 elementer, er det en god ide?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    Bildene er 3d visualisering jeg satt i sammen i Blender.
    Har nettopp hørt MTM i system mitt og jeg er hekta, og kom på dette konseptet med Dayton Audio DMA80 3” full-range transducer som nybegynner start prosjekt.
    2 store begrensninger med fulltone, minimert ved å ha små 3 toms for større spredning ved høye frekvenser, og 3 av dem for mindre doppler effekt fra membran bevegelse, fem toms membran areal totalt.
    Siden jeg kjører digitalt delefilter tror jeg ikke det blir noe problem å sette noe filter på fulltonene, senter elementet kjøres uten delefilter, bare eq, de 2 andre setter jeg lavpass på. alt mellom 200hz og 1200hz er muligt i dette oppsettet.
    Separat trykkammer kasse på alle 3, må da være det mest fleksible or enkleste prinsippet å begynne med? alt fra kasse til delefitler og element type. kan sette opp 3 veis viss jeg ønsker det.
    fordelene med fulltoner er noe jeg ønsker å oppleve. Ser ut som jeg har plass til 2 ekstra DMA80 3” i kabinetter også.

    Siden planen er dsp for delefilter og eq med for eksempel Hypex FusionAmp FA123 som er modellen jeg har på bildet, eller bruke noe sånt som Minidsp nanoDIGI 2x8. vet ikke helt enda hvordan jeg skal gjøre det.
    Alt går gjennom minidsp SHD studio men jeg trenger en ekstra kanal for subwoofer, for så vidt jeg vet har jeg bare 2 kanaler dsp akkurat nå.
     

    Vedlegg

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    Hvorfor fulltone-elementer?
    jeg tenkte det var en ganske unik ide og jeg kunne løse problemet ved enkelt elentek oppsett. lyden ac fulltone med mindre begrensninger.
    Siden alle elentene er like, same spredning, same lyd signatur, samme fase, lav bevegelig masse på bare et par gram.
    Har planer om vanlig 2 veis MTM senere, blir kanskje fulltoner der også eller mellomtoner.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hørte linjekilder med denne 3-tommeren hos den svenske importøren, for noen år siden, låt ikke akkurat dårlig det.
     

    Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har litt erfaring med dette. Hvis du av en eller annen grunn er avhengig av et smalt/lite kabinett, er flere små elementer en helt kurant måte å oppnå litt høyere lydtrykk på. Idéen er ikke håpløs, og med DSP kan du korrigere for en del av kompromissene ved en slik løsning.

    Men, når du likevel planlegger en flerkanals DSP/forsterker og delefilter, har du egentlig lagt til rette for en bedre løsning rent lydmessig enn fulltoner har å by på (etter min subjektive mening, selvsagt).

    Om du kun hadde én forsterkerkanal per høyttaler, f.eks. at du skulle lage et lite og rimelig hjemmekinosystem og belaget deg på romkorreksjon for å rette opp responsen i lytteposisjon, så hadde det gitt mye mer mening å gjøre det på denne måten ☺
     

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    Jeg har litt erfaring med dette. Hvis du av en eller annen grunn er avhengig av et smalt/lite kabinett, er flere små elementer en helt kurant måte å oppnå litt høyere lydtrykk på. Idéen er ikke håpløs, og med DSP kan du korrigere for en del av kompromissene ved en slik løsning.

    Men, når du likevel planlegger en flerkanals DSP/forsterker og delefilter, har du egentlig lagt til rette for en bedre løsning rent lydmessig enn fulltoner har å by på (etter min subjektive mening, selvsagt).

    Om du kun hadde én forsterkerkanal per høyttaler, f.eks. at du skulle lage et lite og rimelig hjemmekinosystem og belaget deg på romkorreksjon for å rette opp responsen i lytteposisjon, så hadde det gitt mye mer mening å gjøre det på denne måten ☺
    Du har rett, jeg har begrensinger på bredden på kabinettet, jeg tror også det har lydmessige fordeler.
    Jeg har allerede mindsp Studio med full dsp til 2 kanaler, pluss 2 dac'er og 2 effektforsterkere. bruker delefilter og romkorreksjon på mine passive MTM med aktiv subwoofer.
    Er nysgjerrig på diy fulltoner og tenkte å begynne med noe enkelt og billig.
    Ellers har jeg større planer i fremtiden med MTM, men da må de være bedre en det jeg allerede har.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    Innenfor det formatet kan du jo bare putte en Seas DXT-diskant og et par små bass/mellomtoner, for eksempel Purifi sine minste... Da får du en "voksen" høyttaler som har en sjanse både i toppen og i bunnen... og i mellomtonen.
     

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    Innenfor det formatet kan du jo bare putte en Seas DXT-diskant og et par små bass/mellomtoner, for eksempel Purifi sine minste... Da får du en "voksen" høyttaler som har en sjanse både i toppen og i bunnen... og i mellomtonen.
    jeg har mine øyne på purifi 5 tommere med en GR neo 3 med waveguide. men trenger ikke så lang xmax når jeg har subwoofer, mellombass er kanskje ikke det beste, kanskje fulltoner eller mellomtoner er bedre. The true midrange speaker driver var god lesing om jeg ikke forsto alt.
    Men det er fremtidig prosjekt.
     

    Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    Flere fulltoner er veldig lettvint, og kan låte besnærende med EQ.

    Personlig syns jeg det blir noen hakk bedre lydgjengivelse med dedikert diskant, uavhengig av konfigurasjonen for øvrig - og det gir samtidig rom for litt saftigere midbasser innenfor noenlunde samme format.

    Hvis du skal bygge en liten toveis høyttaler med pondus på lavt budsjett, er det ikke mye som slår TCP115. Når vi først er inne på Dayton Audio 🤓
     

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    Dayton Audio TCP11 ser ut som den mener alvor ja, jeg blir fasinert over hva 2 femtommere i lukket kabinett med dsp kan gjøre i mitt rom. men etter de er spilt inn er subwooferen tilbake. når høypass blir rundt 100hz så er jeg mer innpå mellomtone elementer eller fulltone.
    uansett hva som blir planen til slutt, så blir det 3 elementer i kassen i fra 3" til 5", kanskje diskant i midten. har gjort noen modeller med coax MTM men det er noe jeg ikke får til å stemme der.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    Da er det fristende å foreslå disse her: https://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/10f-8424g00.pdf

    Det var enten de eller en av søsknene som viste en helt eksepsjonell transientrespons hos Audio Compass.

    Men jeg ville fortsatt brukt diskant da.

    Jeg så vel ikke noe direkte om budsjett i åpningsinnlegget, men om det er viktig så er det fristende å foreslå å gå for denne:

    Og disse:

    Og har du råd, strekk deg til disse: https://audiogear.no/produkt/hoyttalere-2/diskanter/seas-27tbcdgb-dxt-h1499-06
     

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    første prosjektet må bli billig, men har store planer fremover etter som ting blir kjøpte inn og jeg får erfaring i bygging.
    mange fine elementer du linket til Snickers-is, men jeg likte ikke den seas ring radiator diskanten, metall masken foran blokkerer jo synet.
    Når eg setter sammen en høyttaler med diskant, blir det MTM type, og så vidt jeg har forstått blir det best med lav deling, 1500hz og helst lavere, har 11" senter til senter på mellombassene i mine Arendal MTM, går akkurat det.
     

    Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    Jo mindre elementene er, eller rettere sagt, jo nærmere du kan klemme dem sammen, jo høyere kan du slippe unna med å dele før spredningsmønsteret blir for gæli.

    To relativt små mellomtoner/midbasser og en diskant med liten formfaktor kan dermed deles høyere enn to 8" på hver side av en "fullsize" diskant.

    Akkurat RS100 og XT25SC90 som Snickers linker til (takk, forresten) har jeg faktisk brukt sammen tidligere, i bil. RS100 hadde da 4. ordens båndpassfilter og dekket ca 200-2500Hz. XT25SC90 4. ordens høypassfilter over det, alt delt aktivt med DSP.

    Det fungerte veldig bra, innenfor rammene som var gitt akkurat der.
     

    Vedlegg

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    tror dayton audio RS125 passer meg bedre, eg den lille XT25SC90 tror jeg vil bli bra.
    24 dB/okt ved 2500 for diskanten, har det mye for seg å finne en dyrere diskant som kan deles lavere?

    jeg har noe å tenke på nå, en del av meg ønsker å bygge noe unikt, og en annen del vil bygge noe trygt med gode deler.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    Fordelen med den Seasen er at den har mye jevnere spredning, så den tåler slakk deling og slikt. Den sprer også bedre i toppen. Også har den typ 4 ganger så mye kapasitet nedover på grunn av waveguiden.

    Den Peerlessen (som tidligere het Vifa) er en god diskant, for all del, men akkurat den Seasen er rett og slett bedre. Den forvrenger også en del mindre. Om du liker utseendet er selvsagt en helt annen sak. Du får helt sikkert til noe bra med begge, og antakelig har du en vei å gå for å lære deg å sette opp DSP optimalt.

    I den sammenheng har jeg en anbefaling. Kjøp deg en sånn:
    1621810587251.png


    Da er det raskt å gjøre eksperimenter med lyden, så kan du senere legge inn tilsvarende endringer i DSP. Ikke koster den fryktelig mange penger heller...: https://evenstadmusikk.no/behringer/1110598/behringer-fbq6200hd-31-bånds-stereo-grafisk-eq
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Fordelen med den Seasen er at den har mye jevnere spredning, så den tåler slakk deling og slikt. Den sprer også bedre i toppen. Også har den typ 4 ganger så mye kapasitet nedover på grunn av waveguiden.

    Den Peerlessen (som tidligere het Vifa) er en god diskant, for all del, men akkurat den Seasen er rett og slett bedre. Den forvrenger også en del mindre. Om du liker utseendet er selvsagt en helt annen sak. Du får helt sikkert til noe bra med begge, og antakelig har du en vei å gå for å lære deg å sette opp DSP optimalt.
    Klarer ikke la være, Snickers-Is, dette er så langt din varmeste omtale av Seas :rolleyes: :) 🤔 :ROFLMAO:

    Joda, jeg vet du har teknisk innsikt til sikkert å forbedre mye av det Seas produserer. Men (!) jeg mener denne produsenten tilhører det absolutte tetssjikte av produsenter på denne kloden - undrer meg faktisk at ikke Seas høster mer anseelse og fokus av brukerne på dette forum - dette også årsaken til mitt innlegg her.

    Jeg mener, når man hører riktige gode konstruksjoner hvor Excel driverne er gitt optimale arbeidsbetingelser (herav i gode kabinetter), så spiller det så magisk at vi snakker nyanser av forskjeller opp til markedets aller dyreste drivere - som da også koster vesentlig mer.

    Mye låter riktig nok pent der ute av drivere, sågar mange av dem til små penger. Men, hører man gode Excel Magnesium drivere eller eksempelvis keramiske Accuton, det spiller så himla oppløst at i hvert fall jeg hver gang klyper meg i armen og sier inni meg omtrent det samme som Troels Gravesen sa første gangen han testet Accuton med keramisk membran...
     

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    Fordelen med den Seasen er at den har mye jevnere spredning, så den tåler slakk deling og slikt. Den sprer også bedre i toppen. Også har den typ 4 ganger så mye kapasitet nedover på grunn av waveguiden.

    Den Peerlessen (som tidligere het Vifa) er en god diskant, for all del, men akkurat den Seasen er rett og slett bedre. Den forvrenger også en del mindre. Om du liker utseendet er selvsagt en helt annen sak. Du får helt sikkert til noe bra med begge, og antakelig har du en vei å gå for å lære deg å sette opp DSP optimalt.

    I den sammenheng har jeg en anbefaling. Kjøp deg en sånn:
    Vis vedlegget 724504

    Da er det raskt å gjøre eksperimenter med lyden, så kan du senere legge inn tilsvarende endringer i DSP. Ikke koster den fryktelig mange penger heller...: https://evenstadmusikk.no/behringer/1110598/behringer-fbq6200hd-31-bånds-stereo-grafisk-eq
    jeg har jo minidsp SHD Studio koblet til pc'en. kan ikke tenkte med noe bedre en det. tenkte umik-1 for målinger og hjelp til fase innstillinger og en online tone generator. kommer langt med det.
    Jeg kan prøve å se forbi den grillen til seasen, jeg ender vel opp med å prøve å fjerne den, men ikke mange diskanter som ser fine ut viss ikke de er designet for det.
    sist jeg fjernet en diskant grill så ble grillen sugd inn i metal domen når den løsnet.........
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Er greit å ha grillen på da, for beskyttelse.
    Jeg har kjøpt meg diskanter til 6000,- og tør ikke å fjerne grillen på de.
    (med mindre de skal puttes inn i waveguider)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.599
    Antall liker
    14.514
    Sted
    Langesund
    Skal være litt obs på magnetens krefter under operasjonen, men i ettertid er det ittno problem. Vel og merke er det et faremoment med små barn vimsende rundt.
    Var også meget forsiktig når jeg målte de på noen få mm avstand.

    Ser jo penere ut uten, Her med waveguide.
    waveguiden.png
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Da er det fristende å foreslå disse her: https://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/10f-8424g00.pdf

    Det var enten de eller en av søsknene som viste en helt eksepsjonell transientrespons hos Audio Compass.

    Men jeg ville fortsatt brukt diskant da.

    Jeg så vel ikke noe direkte om budsjett i åpningsinnlegget, men om det er viktig så er det fristende å foreslå å gå for denne:

    Og disse:

    Og har du råd, strekk deg til disse: https://audiogear.no/produkt/hoyttalere-2/diskanter/seas-27tbcdgb-dxt-h1499-06
    Snickers, seas diskanten har en oppbrytning omkring 30khz. Når jeg ser på frekvensplottet så får jeg nervøse rykninger samtidig som jeg vet at jeg ikke hører noe over ca 15khz. Så til spørsmålet; har du formening om oppbrytningen på ca 30khz medfører noen hørbare effekter?
     

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    jeg så den samme oppbrytningen, tror den er ganske vanlig på metal dome. det er vel lett å fikse uten konsekvenser hvis man har digital delefilter og dsp?
    15khz lav pass siden der jeg ikke høre noe.
     

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    Skal være litt obs på magnetens krefter under operasjonen, men i ettertid er det ittno problem. Vel og merke er det et faremoment med små barn vimsende rundt.
    Var også meget forsiktig når jeg målte de på noen få mm avstand.

    Ser jo penere ut uten, Her med waveguide.
    Vis vedlegget 724570
    hva er disse diskantene? det er også vanskelig å få kjøpt waveguide i norge, jeg tenkte å montere diskanten på baksiden av baffelen og frese ut en waveguide ut av det.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.599
    Antall liker
    14.514
    Sted
    Langesund
    Dette er BlieSMa T-34B.

    Waveguiden fikk jeg tegnet av Emokid og laget i Kina. Ble ikke så dyrt.

    Gikk akkurat ned og tok en måling på diskanten på 10 cm avstand i 0(rød) 30(grønn) og 60(blå) grader Responsen alene i andre vinduet er retning lytteposisjonen ca 11 grader
    Waveguide målt på  0(rød) 30(grønn) 60(blå) grader.jpg

    waveguide målt.jpg
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    Snickers, seas diskanten har en oppbrytning omkring 30khz. Når jeg ser på frekvensplottet så får jeg nervøse rykninger samtidig som jeg vet at jeg ikke hører noe over ca 15khz. Så til spørsmålet; har du formening om oppbrytningen på ca 30khz medfører noen hørbare effekter?
    Når vi identifiserer oppbrytningen på en konusmembran er det som regel den 2. harmoniske av oppbrytningen vi betrakter. Den fundamentale forsvinner i frekvensresponsen, men definitivt ikke i tidsdomenet.

    For domer er det gjerne sånn at den fundamentale gir en fremtredende peak i frekvensresponsen. Det betyr at vi ikke har et problem ca en oktav lenger nede i frekvens.

    1621866962055.png


    Som du ser er det svært ryddig i det hørbare området. Husk at i tillegg til å ikke være hørbar, er det ekstremt lite som stimulerer den resonansen.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    det er også vanskelig å få kjøpt waveguide i norge, jeg tenkte å montere diskanten på baksiden av baffelen og frese ut en waveguide ut av det.
    Aner ikke om disse er bra nok (kanskje noen kunne si litt om det?) om ikke annet er disse billige:
     

    Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    Artig at tråden gikk fra en rimelig 3" fulltone til å inkludere Seas Excel og BlieSMa 😁

    Ikke at investeringen i state-of-the-art på elementfronten ikke gir avkastning lydmessig, for beviselig gjør det absolutt det (i motsetning til å bytte kabler, hoho...), men jeg håper trådstarter er bevisst på hvor potent et budsjett-selvbygg kan være, og ikke føler at han "må" bruke flere tusen på elementer for å bli fornøyd med lyden.

    Oppbrytning rundt 30Hz, eller litt forvrengning under 600Hz, på en diskant som har et (hørbart) arbeidsområde langt unna dette i begge retninger, er strengt talt flisespikkeri ☺

    Det vil alltid være punkter å forbedre når man bygger på lavbudsjett, men tilfredsstillelsen man får av å høre genuin HiFi-lyd strømme ut av rimelige elementer er noe helt eget, syns jeg.

    På den annen side er det flere ganger jeg har lurt på hva folk har gjort (eller rettere sagt ikke gjort) med Excel-elementene de har betalt dyrt for.
     

    Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    Aner ikke om disse er bra nok (kanskje noen kunne si litt om det?) om ikke annet er disse billige:
    Kan levere disse og andre waveguider fra Visaton, f.eks. WG 148 R.

    Legger dem inn under tilbehørskategorien snart, for eksperimentering med waveguider er veldig interessant og billig DIY-moro.

    Om noen er interessert, har jeg for øvrig et par waveguider i massiv aluminium liggende på privaten, opprinnelig beregnet til TW29R (Satori). Mistenker at de aldri vil bli tatt i bruk ☺
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    fordelene med fulltoner er noe jeg ønsker å oppleve.
    Etter ulike DIY prosjekter, blant annet tre fulltonebygg så synes jeg du skal gå for dette. Men jeg er litt usikker på konseptet 3-veis fulltone (hvis jeg forstår riktig da). Bygger jeg 3-veis bruker jeg ikke fulltoner, da bruker jeg bass-mellomtone og diskant.

    Det vil alltid være punkter å forbedre når man bygger på lavbudsjett, men tilfredsstillelsen man får av å høre genuin HiFi-lyd strømme ut av rimelige elementer er noe helt eget, syns jeg.
    Nettopp, helt enig i dette. En mulighet som er populært og som jeg selv liker, er fulltone, fra kanskje 200-400 hz og opp, mye å velge i men ikke vær redd for å gå for en 4". Så en liten bassenhet som avlaster fulltonen, og den vil nå spille mye penere. Slik reduserer du kompleksiteten og kan bruke Hypex tokanal.
     

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    Etter ulike DIY prosjekter, blant annet tre fulltonebygg så synes jeg du skal gå for dette. Men jeg er litt usikker på konseptet 3-veis fulltone (hvis jeg forstår riktig da). Bygger jeg 3-veis bruker jeg ikke fulltoner, da bruker jeg bass-mellomtone og diskant.

    WAW (Woofer Assisted Wideband) er vel den beste beskrivelse, 1.5-veis kanskje. er bare lavpass på fulltonene på topp og bunn.
    3 kanals hypex koster nesten det samme som 2 kanaler, og jeg kan bruke den i fremtidige prosjekt.viss jeg bare finner 4ohm elementer blir 2 kanals et problem viss jeg parallelkobler og får 2ohm. er litt usikker på seriekobling.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Jeg skjønner, vel da er sikkert ikke 3-kanals så dumt nei. To av fordelene med fulltone (WAW, FAST) er at du får:

    - "point source", vil derfor unngå å dele høyt - la kun ett element spille mellomtone/diskant
    - Faselineær, unngå delingspunkt lengre opp i frekvens, spiller ingen rolle om du deler mot likt element - hvis du ikke bruker FIR filter får du likevel fasedreining

    Sitter nå å spiller på kontoroppsett med en 4" Markaudio Alpair, helt topp det altså:)
     

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    jeg har sett på de Mark audio elementene, de hadde passet godt til meg :)
    sweetspot lyden blir sikkert god, litt bekymret for nearfield, horizontal spredning er viktig for meg, 10khz blir litt begrenset vil jeg tro i forhold til en 1" dome.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Nærfelt er jo virkelig der en mindre fullrange gjør susen, det er det den virkelig gjør bra. På lengre lyttedistanser blir geometriforskjeller mellom driverne på baffel mindre problematisk, og et array av separate drivere kan fungere godt.

    Siden horisontal og vertikal spredning er lik og kontrollert (smalner med frekvens) er disse ofte lette å plassere i rommet. Det som skjer fra 10 khz og opp bekymrer meg svært mye mindre enn det som skjer opp til 1 khz. Lykke til:)
     

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    jeg har sitter 30 grader ut av senter nå, det er derfor jeg er betenksom. hvis jeg skal bruke fulltoner som erstatter mine nåværende høyttalere.
    men nå er ikke fulltone planen min å erstatte men å utforske. må uansett opp i pris til Mark audio viss jeg ønsker bedre fulltoner.
    Kan du si mer om dine fulltoner? hva er som fulltoner gjør jeg kan se frem til for eksempel :)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Mark Audio låter smooth og fint, men bare husk på at det ikke er noe du kan skru opp til partyvolum akkurat.
    Mulig jeg er bortskjemt på slemme drivere med høy følsomhet, men må så jeg ble litt skuffet av 4" Mark Audio jeg hadde på testbenken. ...enda de fikk bassavlastnig under 150 Hz.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Har følgende fulltoner i sving, Seas er DSP kontrollert (det er nødvendig):

    1) Markaudio Alpair 7.3 på kontoret; her sitter jeg minst 20-30 grader ut av fokus, super lyd til en fornuftig penge (bassrefleks)

    2) Seas Prestige 6.5" på Tv stua, sitter ikke helt i sweetspot, men er finfint (trykkammer)

    3) Stueanlegg Seas Prestige 8" fullrange pluss Seas 8" Prestige bassdriver (opp til 250 hz). Begge i separat kasse (trykkammer)

    Tror ikke du behøver å være bekymret for å ikke sitte akkurat i senter, min erfaring er at det er andre faktorer som betyr mer. En fullrange som jeg selv ikke har hørt men som jeg tror er meget god er ScanSpeak sin 4" i Discovery serien. Sjekk gjerne Gravesen sin test (driver nr. to i testen er 4"):


    Konklusjonen er:
    .......This driver features very low distortion indeed, much better than many tweeters can do.
    How about a 2-way from a 6" midbass and the 10F covering the 500-16000 Hz range? No crossover in all of the treble range!
    Well, well, well, this driver certainly has many applications....
     
    Sist redigert:

    Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    Med en 2/3-kanals Hypex og elementene som finnes på markedet i dag, er det uansett nesten umulig å bygge noe som blir veldig dårlig. Anbefaler å bare kjøre på - det er det man lærer av 😁
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn