Funker dette? (ipad til USB i DAC)

FelisAttica

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.01.2017
Innlegg
140
Antall liker
37
Ipad -> Apple USB 3 kamera adapter -> USB A-B kabel -> DAC i integrert forsterker?
Kan man gå for en slik løsning i stedet for å bruke PC?
 

Tears

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2018
Innlegg
134
Antall liker
64
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
0
Jeg kjører min iPhonen rett i rompa på NAD M51 av og til. Det virker!
 

FelisAttica

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.01.2017
Innlegg
140
Antall liker
37
Min forrige telefon er MQA sertifisert og har en god DAC (fant ut om MQA sertifiseringen først nå) Den er nå dedikert til musikkavspilling og jeg har koblet den analogt til anlegget med 3,5 mm til RCA kabel for de albumene som finnes i MQA. Men jeg må ha volumet på forsterker 10 hakk høyere enn de andre kildene og tenker derfor at styrken på signalet kanskje ikke er optimal for å koble til et stereoanlegg...

Er det sånn at jeg hadde fått enda bedre resultater om jeg koblet den telefonen til forsterkerens DAC enn om jeg bruker ipaden? Eller har det ingen ting å si når det er forsterkerens DAC som blir brukt? Usikker på hvilken kabel eller adapter jeg skulle brukt til den. Det er en Android telefon. Ipaden jeg tenker å bruke er min gamle ipad, så begge vil kunne fungere som dedikerte musikkavspillere.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Ipad -> Apple USB 3 kamera adapter -> USB A-B kabel -> DAC i integrert forsterker?
Kan man gå for en slik løsning i stedet for å bruke PC?
Enkelte ganger må man kjøre en aktiv USB hub mellom da det ikke er nok sprut til å drive tilbehøret.
 

FelisAttica

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.01.2017
Innlegg
140
Antall liker
37
Ipad -> Apple USB 3 kamera adapter -> USB A-B kabel -> DAC i integrert forsterker?
Kan man gå for en slik løsning i stedet for å bruke PC?
Enkelte ganger må man kjøre en aktiv USB hub mellom da det ikke er nok sprut til å drive tilbehøret.
Også når det er snakk om DACen i en integrert stereoforsterker som får strøm fra veggen?
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Ipad -> Apple USB 3 kamera adapter -> USB A-B kabel -> DAC i integrert forsterker?
Kan man gå for en slik løsning i stedet for å bruke PC?
Enkelte ganger må man kjøre en aktiv USB hub mellom da det ikke er nok sprut til å drive tilbehøret.
Også når det er snakk om DACen i en integrert stereoforsterker som får strøm fra veggen?
Tenker du på at DAC powrer USB tilbehør?
Sier bare at når jeg koblet min iPad m/Lightning til USB A kamera adapter mot min batteridrevne Mojo DAC, så kom der en melding på iPad som sa at det ikke var nok sprut i iPad.
USB hub fikset dette.
 

FelisAttica

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.01.2017
Innlegg
140
Antall liker
37
Ipad -> Apple USB 3 kamera adapter -> USB A-B kabel -> DAC i integrert forsterker?
Kan man gå for en slik løsning i stedet for å bruke PC?
Enkelte ganger må man kjøre en aktiv USB hub mellom da det ikke er nok sprut til å drive tilbehøret.
Også når det er snakk om DACen i en integrert stereoforsterker som får strøm fra veggen?
Tenker du på at DAC powrer USB tilbehør?
Sier bare at når jeg koblet min iPad m/Lightning til USB A kamera adapter mot min batteridrevne Mojo DAC, så kom der en melding på iPad som sa at det ikke var nok sprut i iPad.
USB hub fikset dette.
Det jeg tenker på er at forsterkeren ikke trenger å få strøm fra ipaden, slik f.eks Dragonfly gjør. Jeg får prøve og se hvordan det går...
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Også når det er snakk om DACen i en integrert stereoforsterker som får strøm fra veggen?
Tenker du på at DAC powrer USB tilbehør?
Sier bare at når jeg koblet min iPad m/Lightning til USB A kamera adapter mot min batteridrevne Mojo DAC, så kom der en melding på iPad som sa at det ikke var nok sprut i iPad.
USB hub fikset dette.
Det jeg tenker på er at forsterkeren ikke trenger å få strøm fra ipaden, slik f.eks Dragonfly gjør. Jeg får prøve og se hvordan det går...
Det stemmer, men Mojo bruker batterier, så denne skulle heller ikke trenge det.
Prøv, så ser du.
 

FelisAttica

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.01.2017
Innlegg
140
Antall liker
37
Også når det er snakk om DACen i en integrert stereoforsterker som får strøm fra veggen?
Tenker du på at DAC powrer USB tilbehør?
Sier bare at når jeg koblet min iPad m/Lightning til USB A kamera adapter mot min batteridrevne Mojo DAC, så kom der en melding på iPad som sa at det ikke var nok sprut i iPad.
USB hub fikset dette.
Det jeg tenker på er at forsterkeren ikke trenger å få strøm fra ipaden, slik f.eks Dragonfly gjør. Jeg får prøve og se hvordan det går...
Det stemmer, men Mojo bruker batterier, så denne skulle heller ikke trenge det.
Prøv, så ser du.
Jeg ble nysgjerrig og googlet litt. I følge linken under skulle vel adapteren og kabelen være nok? Var det en versjon av iOS 10 du hadde installert på ipaden da du prøvde?

https://www.moon-audio.com/apple-cck-silver-dragon-usb-cable-for-chord-mojo.html
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Jeg kikket litt på oppsettet mitt og ser at det ikke var en USB3 typer CA.
Denne har jo en ekstra ladeport som jeg ikke hadde på min og da er det ikke noe problem uansett.
Her er forrige opplegg vist, når nettverkskilden forefinnes i huset (uten adapter):

833698B3-E6A8-488C-A109-7CE19E09C195.jpeg
 

FelisAttica

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.01.2017
Innlegg
140
Antall liker
37
Det fungerer! Eneste beskjed som kom opp var «Vil du oppdatere Apple USB camera adapter?» Det var en kort og grei prosess, og så var jeg i gang ;) Trenger ikke lade ipaden samtidig.
 

FelisAttica

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.01.2017
Innlegg
140
Antall liker
37
Nå har jeg hørt gjennom det ene albummet etter det andre etter jeg fikk adapteren i hus og det er noe jeg har blitt overrasket over: Lyden er betraktelig bedre med ipad eller iphone koblet til USB inngangen enn ved å sende musikken til Chromecast audio, selv om jeg har koblet CA til forsterkeren med optisk kabel og dermed bruker samme DAC. Jeg tenker nå på album i CD kvalitet, da Tidal appen ikke spiller Masteralbummene når en sender via Chromecast. Lyden er åpnere og luftigere, stereoperspektivet videre, seperasjon mellom intrumentene klart forbedret og jeg har faktisk lagt merke til detaljer i noe av favorittmusikken jeg ikke har vært spesielt oppmerksom på før. Jeg hadde ikke forventet dette, så det var en gledelig overraskelse :) Jeg tenker nå at anlegget mitt fortjener en bedre streamer enn CA...
 

Bassefar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.12.2015
Innlegg
53
Antall liker
15
Jeg spør bare her jeg, i stedet for å lage ny tråd.
Men regnes det som krise å bruke TV som kilde? Smart-tv med div. streametjenester koblet rett i forsterker m/dac med optisk kabel?
 
S

svk

Gjest
finnes det noen avspillere ala audirvana el til ipad/ios?
for min del så går det mot pc og audirvana. men tenkker egentlig at ios er enklere og bedre.
ikke bestemt meg 100% ennå
 
Topp Bunn