Funnet gammel B&O-spiller. Noe å ha?

liern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2003
Antall liker
2

Har funnet en slik på loftet, av typen Bang & Olufsen 1102.

Manfactured: 1974 - 1979
Designer: Jacob Jensen
Colours: Rosewood, Teak,White

Beogram 1102 was a fully automatic, hi-fi stereo record player with electronic servo-drive and high specification level. Operation was easy and straightforward. All functions were controlled by pressing the rectangular operating panel and if dissatisfied with the pitch of the record, speed could be adjusted by depressing the panel and rotating the little thumbwheel.

The pickup was an MMC 3000 with a spherical diamond. It tracked records at a stylus pressure of 1,2 grams. In order to fully exploit the pickup's outstanding qualities, B&O constructed an extremely light magnesium pickup arm which, together with its unique suspension, ensured low inertia and thereby good conditions for correct contact between stylus and both walls of the record groove - at all times. Even warped records could be played satisfactorily.

Despite high specification levels, Beogram 1102 and 1902 automatic record-players are extremely easy to operate. All the technicalities are hidden under the surface.

Bang & Olufsen's Electronic Servo Drive ensures that the rotatory speed of the Beogram 1102 and 1902 was always correct despite variations in the mains current supply. This is so because the system has a special feedback circuit which effects automatic corrections to compensate for these inherent variations

Beogram 1102 could be made up as part of the Beosystem 1100, together with other compatible Bang & Olufsen products

Beogram 1102 UK price in 1978: £97.00

BeoGram 1102 Record Deck Product Specifications
Types:
5715 (1977 - Jan 1979)
5717 (1977 - Sept 1978)
Sound system Stereo, matrix
Output DIN 8.5 mV /47 kohms
Speeds 33 - 45 rpm
Tonearm: radial
Stylus pressure range 0 - 2 g
Pickup MMC 3000, Stylus spherical diamond
Automatic record-size: Yes, 17 and 30cm
Automatic pickup movement Yes
Automatic speed selection Yes

Wow and flutter, DIN: < +/- 0.09 %
Rumble DIN unweighted > 42 dB
Rumble DIN weighted > 62 dB
Speed deviation < 0.05 %
Speed control range > +/- 3 %

Tracking error: 0.126°
Lift system: mechanical
Antiskating: Yes, automatic

Motor: Servo controlled DC
Drive system Flat belt

Turnable: 30cm / 500g

Power supply: 220 (110 - 130 - 240) V
Power consumption 8 W

Dimensions: 44 x 8.5 x 33cm
Weight: 6 kg

Pickup: MMC 3000
Recommended stylus pressure: 1.2 g
Stylus: Diamond Spherical
Radius of curvature 15 µm

Låter ikke godt i dag, trenger sikkert ny pickup. Noen som vet om spilleren er verdt å ha? Ser jo ganske tøff ut. Noen som vet hvor jeg kan skaffe ny pick-up? Eventuelt om noen andre pick-uper enn originale B&O kan passe armen?

liern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2003
Antall liker
2
Audiophile-Arve skrev:
Desse spelarane har alle sine fortrinn innan det visuelle, er eg redd........

Crap, var det jeg fryktet. Er den virkelig så dårlig?
Ser at originalpickupene går for rundt 3000,-
Har imidlertid fått tilbud om å kjøpe en MMC 4000 pick-up for 500,-
Skal visst aldri være brukt, og kommer i originalemballasje. Er vel NOS dette da.
Ville du/dere kostet på spilleren dette? Jeg tenker dette som en inngangsport
til vinylverden sammen med en Cambridge 640p RIAA.
Kan spilleren sammenlignes med noe som er å få kjøpt i dag?

Øyvind

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
liern skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Desse spelarane har alle sine fortrinn innan det visuelle, er eg redd........

Crap, var det jeg fryktet. Er den virkelig så dårlig?
Ser at originalpickupene går for rundt 3000,-
Skal visst aldri være brukt, og kommer i originalemballasje. Er vel NOS dette da.
Fattern har en maken platespiller. Den er solid mekanisk og fin og se på, men lydgjengivelsen er noe mer middelmådig. Ny pickup til 3.000 kroner er nok ikke den beste investeringen, da kan du heller kjøpe deg en ny platespiller inkludert pickup som låter bedre. En ny Rega-hybrid NAD/Argon/Goldring til rundt 3.000 kroner er jo vesentlig bedre lydmessig.

Dessverre er ikke tilgjengelighetene på stifter og pickuper til B&O spesielt bra, du kan ikke sette på hva som helst uten å bygge om spilleren ganske kraftig. Finner du noe til kr 500,-, kan det være verdt investeringen, men ikke forvent gromlyd.

Skal man satse på brukte platespillere i lav prisklasse er min anbefaling å gå for en av de litt mere skikkelige japanerne fra 70 - 80 tallet, f.eks Technics, JVC, Kenwood, Denon osv, fortrinnsvis med vanlig 1/2" headshell for vanlig pickup. Disse finnes fremdeles rimelig på loppemarkeder. Eventuelt en Thorens elller Dual fra samme periode, men disse er ofte dyrere. Det finnes også mange brukte Rega'er fra 80 - 90 tallet, men da i en noe høyere prisklasse. Styr unna spillere uten vanlig feste for pickup, slik som B&O, japanere med mye plastikk og elektronikk og platehøvler fra Garrard.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.831
liern skrev:

Øyvind
Kjøp pickupen for kr. 500. Hvis du ikke liker lyden fra spilleren da er det ikke noe problem å selge og få igjen pengene og vel så det.

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
kjøp og så selger du videre. originalpickuper er sjeldne til de der.. :p

jeg innehar en Beogram 1000 med original SP6 (så og si umulig å skaffe NOS) som jeg skal selge fordi jeg ikke har plass.. :p

liern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2003
Antall liker
2
Puster litt liv i denne tråden igjen. Har nå mottatt MMC 4000 for 500,- med alt originalt utstyr og til og med original emballasje og brukerveiledning! Det jeg lurer på er:

1. er det noen grei måte å forsikre meg om at platespilleren går i riktig hastighet?
Spilleren har en pitch-justering som jeg antar vil endre dette.

2. Det følger med en slags smal pinne med tall som angir stifttrykk som skulle legges oppå platetallerkenen.
Forstod ikke helt hvordan denne skulle brukes. Kan noen hjelpe meg, og forklare dette litt mer for en nybegynner
i vinylverden som meg?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.466
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
liern skrev:
Puster litt liv i denne tråden igjen. Har nå mottatt MMC 4000 for 500,- med alt originalt utstyr og til og med original emballasje og brukerveiledning! Det jeg lurer på er:

1. er det noen grei måte å forsikre meg om at platespilleren går i riktig hastighet?

2. Det følger med en slags smal pinne med tall som angir stifttrykk som skulle legges oppå platetallerkenen.
Forstod ikke helt hvordan denne skulle brukes. Kan noen hjelpe meg, og forklare dette litt mer for en nybegynner
i vinylverden som meg?
1. Du treng ei matte med stroboskop-trykk. Ei vanleg lyspære gjev 50 Hz blinking, og det vil få stoboskopet til å sjå ut som det står i ro dersom farten er rett justert. Michell-platestrammaren har også stoboskop på toppen.

2. Det er ikkje eit understell til denne også? Tippar det er ei eller anna form for skålvekt...

liern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2003
Antall liker
2
Audiophile-Arve skrev:
liern skrev:

i vinylverden som meg?
1. Du treng ei matte med stroboskop-trykk. Ei vanleg lyspære gjev 50 Hz blinking, og det vil få stoboskopet til å sjå ut som det står i ro dersom farten er rett justert. Michell-platestrammaren har også stoboskop på toppen.

2. Det er ikkje eit understell til denne også? Tippar det er ei eller anna form for skålvekt...
1. Hvor kan jeg få tak i noe slikt? Er det dyrt? Dette er et lavkost-prosjekt, så kjedelig om dette drar opp kostnaden veldig

2. Det sitter en tupp under "pinnen". Så trykket skal antakelig justeres slik at denne står i vater eller?

joetorp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.07.2004
Antall liker
0
Hei Liern,

Ikke gi opp den gamle B&O, den kan bli en fin-fin Party-spiller, for opphenget taaler alt mulig. Der kan hoppes og sprettes uten noen som helst effekt for avspilling! Og lyden er ikke saa ille! I tillegg, den er jo flott aa se paa!!

Mvh
joetorp i Mexico

ragfur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2004
Antall liker
14
Jeg lagde meg et stroboskop en gang. Regnet ut hvor mange grader tallerkenen går per 1/50 sek (svaret er 4 grader) og tegnet opp strobosopet med et grafisk program.
Last ned denne fila:
http://home.online.no/~bothorva/div/stroboskop.wmf
og skriv den ut i f.x. word eller powerpoint, lag hull i midten og klipp den til.
Hvis du har en vanlig printer blir den ikke større enn A4-formatet tillater, men holder. Det kan faktisk være en fordel at dn er liten fordi du kan måle hastigheten men du spiller, men husk å stoppe før stiften når papiret.

liern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2003
Antall liker
2
Takk for alle svar. Dere har vært veldig hjelpsomme! Skal gi tilbakemelding når jeg får rengjort, pusset ned og lakket trefineren, samt justert opp spilleren. Nå er det imidlertid ferie, og jazzfestival i hjembyen Kongsberg som står for tur! :)

Topp Bunn