Brum skrev:[...]
Er det evt andre 'multi-funksjons' apparater der 'ute' jeg bør vurdere?
Ser for meg helst en pris innenfor 2-3000 kr, men kan strekke meg litt....
Det jeg prioriterer er:
- DAC (trenger ikke være med USB inn da jeg har en Hegel HD2)
- forforsterker
- hodetelefonforsterker (for AKG701)
Den var testet i Svenske Hifi & Musik nr. 3 2011 i forbindelse med en hodetelefontest. Omtrent midt i dette innlegget om Argon HA1 finner du utdrag fra omtalen av Argon HA2. Hvis jeg husker rett, utgjør mitt utdrag en stor andel av originalomtalen, men jeg sløyfet de delene som ikke hadde noen relevans i forhold til Argon HA1 som jo kun er en hodetelefonforsterker.http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo/forsterkere/argon_ha2-tube_forforsterker_sort.htm
Spesifikasjoner:
- Kategori : Rørforforsterker
- Linjeinnganger : 1 (RCA)
- Hodetelefonutgang : Ja
- Pre out : 1 stk RCA, 1 stk minijack
- Digitalinnganger: USB
- Rør: 6N2
- D/A-konvertere: Burr-Brown PCM2702
Argon HA2 har jfr. spesifikasjonene og bilder kun USB-digitalinngang, men tilfredsstiller ellers dine inn- og utgangsbehov.Brum skrev:[...]
Det jeg prioriterer er:
- DAC (trenger ikke være med USB inn da jeg har en Hegel HD2)
- forforsterker
- hodetelefonforsterker (for AKG701)
CDWMcInSpots skrev:[...]
Jeg leste side 36 i HiFi & Musik nr. 3 i går kveld. Det viste seg dessverre at VilhelmW ikke var helt redelig, evt. vel rask, i sin fremstilling av omtalen av Argon HA1. Jeg gjengir derfor alle relevante utdrag fra omtalen av Argon HA2 (etter beste skjønn):
Slik jeg forstår dette, er Argon HA1 dermed neppe spesielt godt egnet til AKG K 701 med sin relativt lave impedanse (62 ohm) og (rimelig) høye strømkrav. Ei heller til f.eks. Denon AH-D[257]000 (25 ohm).Efter att ha rosat föregångaren, det minimala men fullvuxna kraftpaketet Argon HA1 (se H&M nr 11/08) var förstås förväntningarna stora på efterföljaren Argon HA2. Men det är en helt annan sorts förstärkare, som trots priset är betydligt mer sofistikerad med både rörförstärkning och innbyggd D/A-omvandlare (USB-DAC 16 bitar/32, 44.1, 48 kHz) ) så att den kan kopplas direkt till en dator. Precis som den mindre varianten trivs också HA2 bättre med högohmiga hörlurar som 300-ohms Sennheiser HD 650 och HD 800 men också Beyer DT990 i 600-ohmsutförande (en ny bubblare!).
Men til skillnad från den mindre förstärkaren låter HA2 matigare i klangen med mer tyngd och kraft i anslaget men också mer detaljerad, mjuk lyster i de övre registren. Om det beror på den ryska 6n2-trioden eller den betydligt kraftigare nätdelen vete däremot sjutton. Fast det är klart, den bygger på Mos-Fet i utgången och inte bipolära transistorer.
[...]
[...]
Jeg har ikke hørt Argon HA2.Brum skrev:Hei,
Stor takk for tips og god info om HA2.
Noen som har erfaring med denne og AKG701?
Meget aktuell dersom den klarer å drive disse
-Brum
For anyone looking for a really nice sounding DAC, the Furutech GT-40 should be given serious consideration. The high quality parts and specs are outlined on the Furutech website, and I can say that the workmanship and solidity of my review model is excellent. Really simple to use as well, which is always a plus. If you also would like a DAC that doubles as a headphone amp, then the Furutech will do the job with aplomb. But for those of you who would like to have both these things, plus the ability to transport your vinyl (radio broadcasts, too!) into the handy convenience of the digital domain without having to compromise much of the sound quality, well, there really is only one choice. Recommended.
Du kan velge mellom linje og RiAA (se bildet over).baluba skrev:Men, det hadde vært en god idé å introdusere en alternativ variant med linje istedenfor RIAA, kanskje noen hundrelapper billigere. Da hadde jeg stilt først i køen.
Den analoge inngangen kan enten benyttes som platespillerinngang eller vanlig analog linjeinngang. Det velges med bryteren "Input Selection Switch" øverst til høyre på baksiden. Den har 3 valg: MC, MM, LINEbaluba skrev:[...]
Men jeg skulle ønsket at Furutec hadde lagt til en vanlig linjeinngang i tillegg.
Prisen er kr. 3999,-Men hvis det stemmer at prisen ligger rundt to tusen så er det kanskje en god idé uansett, for det skader jo ikke å ha en ubrukt RIAA.
Det fikk jeg ikke med meg. Da er den plutselig aktuell for meg. Egentlig i begge riggene, for Xindak MT-3 er ikke et overflødighetshorn den heller, med sine tre innganger. Og noe som også er viktig for meg nå er å få en bra head-amp. Hvis denne passer K701 er det jo et genialt produkt til prisen. Denne må jeg se nærmere på. Kanskje jeg skal låne med meg en fra RM en høstdag det regner mye i Bergen?quad_lars skrev:Du kan velge mellom linje og RiAA (se bildet over).baluba skrev:Men, det hadde vært en god idé å introdusere en alternativ variant med linje istedenfor RIAA, kanskje noen hundrelapper billigere. Da hadde jeg stilt først i køen.
Denne opprinnelig polske testomtalen republisert av 6moons og Playbacks helt nye testomtale behandler hodetelefonforsterkerdelen (rimelig) grundig.CDWMcInSpots skrev:6moons har en testomtale av Furutech GT40 sammen med de aktive Dynaudio Focus 110A
Jeg har også solgt min Burson (HA-160DS) til fordel for ADL GT40. Burson var ikke noe for meg, brukte nesten ikke hodetelefonene på grunn av den.
Med GT40 bruker jeg hodetelefoner mye oftere, varm og musikals lyd som jeg elsker. Paret opp med Beyerdynamic T1 og DT770.
Hei! Har den [Furutech ADL GT40] og bruker denne om ikke daglig så veldig ofte. Er meget fornøyd. Brukes mest som headamp både med og uten usb dacen. Har også en Burson HA-160, men den ble parkert når jeg fikk ADL'n.
Hørlurer er AKG 701 og Denon AH-D5000.
Rune
Informasjon fra annen tråd:I april 2012 kommer ADL Esprit.
[...]
Tanken er der, ikke umulig at det blir en sånn [ADL Esprit] til høsten. Paul fra PM-Audio har fortalt meg at de håper på å få den på lager i August og sannsynlig pris blir kr 6650,-.
[...]
Jeg har hegel HD20, og er fornøyd med den. Den er paret opp med en Bryston forsterker som er veldig musikalsk, og ingenting låter kjedelig her.
Hadde en Burson HA-160DS hodetelefonforsterker/DAC, og den var ikke noe for meg. Jeg prøvde hardt å leve med den, men den klarte aldri å bli mer musikalsk enn min Furutech ADL GT40. PS! Det er mye mulig at det var forsterkerdelen jeg ikke likte, og at det ikke var noe galt med DAC delen.
[...]
Jeg tror Furutech ADL GT40 har skadet meg. Jeg har nå etter litt tid kommet frem til at Hegel HD20 låter litt kjedelig hos meg, noe uengasjerende og ikke så mye trykk i bassen. Dette er det samme problemet jeg hadde med Burson HA-160DS. Uansett finner jeg ikke det engasjementet og basstrykket jeg får fra GT40, vurderer nå å prøve Lead Audio LA100.
[...]
Hegel har klart mer detaljer, mer presisjon og er sånn sett bedre, men hva spiller det for noen rolle om det ikke er like morsomt å høre på?