Furutechpaneler - noen erfaringer ?

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
40.347
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Det ble veldig stille rundt kjøpet av disse panelene. Er det noen positive/negative erfaringer ?
Mine to er på plass, og lyden har fått en betydlig oppgradering. Har vinklet høyttalere litt inn mot lytteposisjon, samt økt avstanden i mellom med få cm.

Har nok aldri hatt mer ryddig lydbilde i dette rommet.
Det låter rett og slett mindre forvrengt, med mer presisjon hele veien. Må si meg meget fornøyd.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
Dægern, pent ble det også.
Jeg har vel gitt utrykk for mine erfaringer i den andre tråden, så jeg forholder meg passiv i denne så lenge.
Blir gøy å lese hva folket syns.
Jeg vil ihvertfall ha 2 til i løpet av 2007.
Bilder skal komme :)

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Jeg fikk mine 4 (litt forsinket) i går, og hadde allerede fått sjansen til å prøve de (2stykk) før jeg (i siste liten) hang meg på.
Ja, de har utvilsomt en funksjon, men jeg skal ikke her og nå påstå hvor mye bedre de er enn alternativer (diy).
Grunnen til at jeg bare kjøpte var at de er lette å plassere (i et trangt rom p.g.a. liten dybde) de matchet fargen på veggene (i kjellerrommet) så godt som 100% lik (og de ble malt i sensommer)
Det jeg kan si (sikkert) om at de fungerer er (som nevnt tidligere i andre tråder om bl.a. nærfeltslytting) at om en setter seg nærmere ht. så vil en som oftest oppleve en lydforbedring/(forandring) (enn lengre unna)
Denne forskjellen en kan oppleve ved en slik "handling" forandre avstand fra sweetspot til ht. vil bli tydelig minimimalisert (så godt som borte) med Furutechpanelene.
Det er etter min mening bevis godt nok for at det virkelig skjer noe/ en forbedring.
Jeg har 2 stykk plassert i førstereflekspunktet på sidevegg.
De to andre står foreløpig i stua og anlegget der, men når jeg får "ryddet" litt bak ht. så skal de plasseres i reflekspunktet bak ht. (speilbildet av ht. sett fra sweetspot).
Jeg angrer slettes ikke på at jeg kjøpte de, men må innrømme at jeg var litt skeptisk før jeg fik prøvd de, dette opp mot at de tross alt koster en del.
De er helt klart penere enn det man eventuelt kunne lage sjøl og samtidig lette å flytte/plassere.
Daader er jo et alternativ men de hadde ikke passet i mitt kjellerrom som er kun 3.05 bredt.
Bak i hjørnet bruker jeg foreløpig akkustikkplater fra gulv til tak, men skal på sikt lage noe med rammeverk og de vil bli plassert diagonalt i kroken som nå (bare penere) og kanskje velger jeg da echofon.
Mvh.KW

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
Hadde vært gøy hvis det kom noen flere tilbakemeldinger etterhvert. Eller sitter alle å hører musikk hele tiden nå som panelene er på plass ;D ;D

B

Back_Door

Gjest
Dersom dine middagsgjester ikke kommenterer maten, er det et dårlig tegn.. ::) ;D

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
Dersom dine middagsgjester ikke kommenterer maten, er det et dårlig tegn.. ::) ;D
Åh, vet Paul har fått veldig mange gode tilbakemeldinger, så er ikke så veldig redd for det. Hadde bare vært gøy å lese de selv :)

B

Back_Door

Gjest
Åh, vet Paul har fått veldig mange gode tilbakemeldinger, så er ikke så veldig redd for det. Hadde bare vært gøy å lese de selv :)
Jai bara tolla vet do.. ;D ;D

O

omholt

Gjest
Jeg har som thomand skrevet noen ord i den andre tråden. Når jeg har fått eksperimentert mer, plassert alle 6, kan jeg kanskje kommer med noen ord (og bilder) til.
Men dette var nok årets oppgradering!

prince

Fersking
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
0
Hei

Til dere som har satt furutech panelene bak.Hva er rett bak?Er det der bassrefleksen treffere veggen etter vinkling av høyttaler eller???Er det noe poeng og sette disse i et hjørne på bakveggen, da det er der bassen samler seg.Ikke mellomtone og diskant.Ser på bilde at en person her har gjort det.Er ikke disse kun effektive fra ca 200hz og opp.I mitt hjørne er det mye bassboost fra ca 200 og ned???

MVH
Knut

O

omholt

Gjest
Hei

Til dere som har satt furutech panelene bak.Hva er rett bak?Er det der bassrefleksen treffere veggen etter vinkling av høyttaler eller???Er det noe poeng og sette disse i et hjørne på bakveggen, da det er der bassen samler seg.Ikke mellomtone og diskant.Ser på bilde  at en person her har gjort det.Er ikke disse kun effektive fra ca 200hz og opp.I mitt hjørne er det mye bassboost fra ca 200 og ned???

MVH
Knut
Det er førsterefleksjonene bak høyttalerne (frontvegg) du ønsker å treffe. Du må bruke speilmetoden for å finne de punktene. Fra sitteposisjon skal du se midten av høyttalerne i speilet.
Kan aldri tenke meg at det er noe poeng å plassere den i et hjørne, den hjelper ikke på de lave bass frekvensene. Da må du kjøpe bassfeller.

O

omholt

Gjest
Er det noen som gjort målinger med Furutech panelene?

Her er et bilde av mine foreløpige 4 satt opp. 2 bak høyttalerne, 1 på venstre siden og 1 i taket. Har 2 stk. til, hvor jeg regner med minst 1 til går i taket. Er vel på tide å invistere i et digitalt kamera, men ikke lett når alle sparepengene går til hifi.....
Driver nå og sparer til ny signalkilde.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Etter en tur hos KW og lyttet til Cremonaene omgitt av Furutech paneler så høres det absolutt ut som om det har noe for seg.
Syns lydbildet framstod i rommet på en helt annen måte nå enn tidligere, med bedre fornemmelse av atmosfæren på opptaket og helt annen grad av nærhet til musikken.
Selvsagt noe subjektive begreper dette her, men likefult - det var artig å høre Cremona oppsettet ditt nå KW!

Takk for lytten!! :)

Og kanskje det går an å sjekke nærmere på Påskeblotet neste uke ang effekten med/uten paneler?

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Etter en tur hos KW og lyttet til Cremonaene omgitt av Furutech paneler så høres det absolutt ut som om det har noe for seg.
Syns lydbildet framstod i rommet på en helt annen måte nå enn tidligere,  med bedre fornemmelse av atmosfæren på opptaket og helt annen grad av nærhet til musikken.
Selvsagt noe subjektive begreper dette her, men likefult - det var artig å høre Cremona oppsettet ditt nå KW!

Takk for lytten!!  :)

Og kanskje det går an å sjekke nærmere på Påskeblotet neste uke ang effekten med/uten paneler?
Hei!
Jeg har etterhvert også kommet til den konklusjon at de fungerer godt også i stua.
De ble jo primært kjøpt inn for det nye lille lytterommet i kjeller, som er spesial"konstruert" for hifi.
Jeg har vel foreløpig kommet frem til at det  er i stua hovedanlegget vil havne til slutt.
Cremonaene ble for store i det lille, føler at lyden blir litt inneklemt også.
Fordelen der nede er det enormt lave støygulvet.
Jeg er såpass fornøyd med virkningen av disse panelene at jeg nok på sikt vil skaffe 2-4 stykker til.
Foreløpig litt usikker på om dybdevirkningen er like god som før slik de er plassert nå (de to like bak og på innersiden)
Uansett det virker som det blir mer ro i lydbildet.
De er meget praktiske og lette, så slik er det greit å både flytte på dem
og sette de f.eks. i kjeller inntil jeg eventuelt får fler, alt etter hvor jeg lytter.

Føler forresten at det har blitt bedre lyd hos alle (som jeg har vært hos) av medlemmene i OAS i den senere tid.
Noe virker det som vi har "lært" oss de siste årene.
Var hos Morty i går og så god lyd har ikke jeg hørt der før, nå spillte vi kanskje ikke alt for gode innspillinger i fjor sommerfest, det hjelper mye med gode innspillinger også.
Graceland (og annet) lød meget bra også i mine ører nå, vi kan jo ofte
ha litt forskjellige "preferanser" og smak.
Godt er godt uansett de eventuelle små smaksforskjellene.

Mvh.KW

Topp Bunn