Diverse Fy, kor kaldt!

Z

Zomby_Woof

Gjest
Fordelen med å bo i blokk er at man har innendørs postkasse på dager som denne...
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.316
Antall liker
83.402
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
-13,5 og vind
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.316
Antall liker
83.402
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Det er ikke kaldt før du må brekke av strålen når du har slått lens ;)
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.552
Antall liker
7.058
There is no such thing as cold, only different degrees of freshness
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.554
Antall liker
2.738
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Det er ikke kaldt før du blir blå i ansiktet og ramler over ende..........
Men å klage over noen skarv minusgrader.....:cool:
-25 og lavere, når nesevingene snurper seg sammen, da begynner det å likne på noe.....

mvh
Proffen
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.713
Antall liker
13.199
Løp til jobben i går i -13 langs sjøen og i motvind. Med tynne tights var det i overkant kaldt for forplantningsorganet. Ellers gikk det fint.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.147
Antall liker
4.305
Torget vurderinger
1
Etter min erfaring er det er rimelig kaldt når cognacen flyter som sirup ...

... fra en teltur fra Lesjaverk til Sundalsøra ei nyttårshelg for noen år siden. Det var vel omkring 25 minus ved Lesjaverk når vi begynte å gå opp på fjellet.

mvh
KJ
 
C

cruiser

Gjest
10 minus og stiv kuling som mange har enkelte plasser i kystnære strøk tilsvarer greit mange og tyve minus og vindstille i indre strøk
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Selv hipstere og ungpiker har problemer med å holde latten varm til de kommer på trikken. Også håper jeg at kulda tar rotta på iphonen slik at de kan føle på hva det vil si kjede seg når de ikke lengre kan gi seg et shot med de siste likes. Gi meg masse kulde!
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Selv håper jeg på ei uke med minus 30 og knall sol!! Ekte polarvinter..Null problem..
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.552
Antall liker
7.058
Sant nok, cruiser. Har opplevd minus 35 på Finnmarksvidden i førstegangstjenesten. Men jeg har aldri frosset som da jeg gikk gatelangs i motvind og minus 15 i St Petersburg.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Minner om at faren min jobba på Tjuvholmen 'før det ble moderne'. Kaldeste plassen i byen?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Visst. Det er vel den første vinteren vi har hatt på en stund, så folk har muligens glemt hva det er?
 
C

Cyber

Gjest
Løp til jobben i går i -13 langs sjøen og i motvind. Med tynne tights var det i overkant kaldt for forplantningsorganet. Ellers gikk det fint.
Huff, mine lunger liker seg best over -5.

Blir litt overrasket over mas om kjølen. -8 til -10 er jo ikke helt vilt - mer et avvik fra unormalt milde vintre. Jeg synes det er litt forfriskende å få en kuldeperiode.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.570
Antall liker
27.613
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Termometeret i tor Towers, som er montert i huken ved inngangsdøra viser -8. Stor sannsynlighet for at det i virkeligheten er -10 i Ytre Strok av Hordaland i kveld. Det er vinterferie i Hordaland, og mange er dratt bort i ferien.

Skulle ikke forundre meg om en del av feriefolket kommer hjem til frosne inntaksrør.......

Det sprengfyres! :D

IMG_1570.jpg

Mvh
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
TKR: Hva gjør man med frosne vannrør? Sørger for at de ikke fryser. En måte å gjøre det er å ha tilstrekkelig ovn på fullt på badet -eller der hovedkrana ellers måtte være. Hele året. Pass ellers på tetningslistene feks rundt vinduer. Mangler man dem kan det være det samme hvor mye man fyrer. Det blir ikke varmt. Den peisen så svært varm ut, så du har skjønt hva du skal gjøre. Heller flere tynne kleslag enn ett til to tjukke. Da fanges luften bedre, isolerer som en dunjakke og du er mer bevegelig- og ikke minst TØRR!! Dog, løpetights i minusgrader?? Der går genseren... Har du ullgenser/dunjakke, bruk den. Lærdom fra jeg var en halvmeter lang, det...Det hele dreier seg om å fange- ikke fløtte- luft, få vekk fuktighet, regulere temperaturen og HOLDE på varmen. Samt holde matskapet og energilagrene på fullt Da kan du takle femti minus i en måned:cool:
 
Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.570
Antall liker
27.613
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
TKR: Hva gjør man med frosne vannrør? Sørger for at de ikke fryser. En måte å gjøre det er å ha tilstrekkelig ovn på fullt på badet -eller der hovedkrana ellers måtte være. Hele året. Pass ellers på tetningslistene feks rundt vinduer. Mangler man dem kan det vræe det samme hvor mye man fyrer. Det blir ikke varmt. Den peisen så svært varm ut, så du har skjønt hva du skal gjøre. Heller flere tynne kleslag enn ett til to tjukke. Da fanges luften bedre, isolerer som en dunjakke og du er mer bevegelig- og ikke minst TØRR!! Dog, løpetights i minusgrader?? Der går genseren... Har du ullgenser/dunjakke, bruk den. Lærdom fra jeg var en halvmeter lang, det...
Takk for omtanke. :)

Er ikke så redd for dette med vannrør for egen del. Her ligger Elvestadrør inn til huset, og vi er hjemme og fyrer. Men siden du nå nevner det, jeg skal ta meg et tur ned i kjelleren og sjekke stoda der før jeg legger meg.

Det er eventuelt litt verre med dem som har tatt med seg pikk og pakk, låst huset og reist bort på vinterferie. :cool:

mvh
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.400
Antall liker
3.182
Har bare vært minus 22 her foreløpig. Varm vinter med andre ord. Men mer snø enn vanlig.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Hadde vært fint om det ble litt skikkelig kaldt for en gangs skyld, sånn at jeg får brukt den Fjällräven jakka jeg kjøpte for en stund siden som vanligvis har vært for varm til vintrene vi har pleid å få de siste årene.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
TKR: Det var det, da...Akkurat på vinteren burde enhver god nordmann gå tilbake til røttene, hente fram barnelærdommen og leve etter forholdene. Vinteren SKAL være iskald på våre kanter av kartet. SÅ: En stor takk til Sibir....Knirkeføre og litt vindbåren kosebiting i kinna når sola er oppe....det er ekte vinterglede, det.. Enda bedre er det å da komme inn i varmen, lage seg en varm kaffe og knekke ei stripe Kvikklunsj...;)
 
Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.570
Antall liker
27.613
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
BA opplyser at 3500 husstander i Åsane numera er uten strøm. Sender varme tanker (som om det skulle hjelpe! ;) ) til alle de som har røsket ut den gammeldagse vedovnen til fordel for varmepumpe. :D
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
TKR: Og så lurer man på hvorfor jeg ikke har bytta til BKK/Fjordkraft? Bergen og Trondheim har Norges mest ustabile strømforsyning. Vist på TV flere ganger...
 
  • Liker
Reaksjoner: tkr

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.908
Antall liker
11.297
Sted
Ytterst i havgapet...
Løp til jobben i går i -13 langs sjøen og i motvind. Med tynne tights var det i overkant kaldt for forplantningsorganet. Ellers gikk det fint.
Da kvalifiserte du kanskje til medlemsskap i Ny-Ålesunds "Centimeterklubb" - for de som bader i sjøen på 79N....
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Sluket: Har du istapper på lysa også??;)
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.570
Antall liker
27.613
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
BA opplyser at 3500 husstander i Åsane numera er uten strøm. Sender varme tanker (som om det skulle hjelpe! ;) ) til alle de som har røsket ut den gammeldagse vedovnen til fordel for varmepumpe. :D
Best å være forberedt, ja.

P3 Dokumentar » Prepperne
Ønsker ikke å hovere, men har fått mye pepper i nabolaget for å insistere på å beholde vedfyring som hovedvarmekilde istedenfor å bytte til varmepumpe. Just goes to show, når (og ikke hvis) strømmen går og du bare har varmepumpe, har du plutselig ingen alternative løsninger. Annet, selvfølgelig, enn å gå tidlig til sengs og håpe på at strømmen kommer fort tilbake. :)

mvh
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
BA opplyser at 3500 husstander i Åsane numera er uten strøm. Sender varme tanker (som om det skulle hjelpe! ;) ) til alle de som har røsket ut den gammeldagse vedovnen til fordel for varmepumpe. :D
Best å være forberedt, ja.

P3 Dokumentar » Prepperne
Ønsker ikke å hovere, men har fått mye pepper i nabolaget for å insistere på å beholde vedfyring som hovedvarmekilde istedenfor å bytte til varmepumpe. Just goes to show, når (og ikke hvis) strømmen går og du bare har varmepumpe, har du plutselig ingen alternative løsninger. Annet, selvfølgelig, enn å gå tidlig til sengs og håpe på at strømmen kommer fort tilbake. :)

mvh
Jada, jeg prøvde bare å være morsom.

Har luft til vann varmepumpe selv som står for det aller meste av varmen her hjemme, og en vedovn til pynt som nesten aldri brukes fordi det rett og slett blir for varmt hvis man fyrer av mer enn et par vedkubber i løpet av en kveld. Men klart det er kjekt å ha den i bakhånd hvis strømmen blir lenge borte i sprengkulda. :)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
TKR: Miljøfolket. Vent til dagens elbiler har begynt å nærme seg ti år, og hybridbatterigarantien til Toyota faller ut...Da spørs det hvilke biler som ikke blir stående på verksted for en tid..
 
Sist redigert:

Zeitgeist

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2013
Innlegg
1.509
Antall liker
1.572
Sted
Melhus
Torget vurderinger
11
TKR: Og så lurer man på hvorfor jeg ikke har bytta til BKK/Fjordkraft? Bergen og Trondheim har Norges mest ustabile strømforsyning. Vist på TV flere ganger...
Bor rett sør for Trondheim. Har hatt kanskje 1 lengre strømbrudd på ti år, 3-4 relativt korte. Syntes ikke det er så ustabilt.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.627
Antall liker
15.703
Torget vurderinger
2
Deilige 22 grader her. Ikke stort å mase om, syns jeg. Men når det går særlig under 35 blir jeg småsur. Har ikke skjedd mens jeg har bodd her, men har opplevd det andre steder.

(Generatorer, gasskomfyr, vedovner, vanndunker, korn, ris, mel, egen vannforsyning, uzw. Jævlig mye stearinlys. Batterier. Lommelykter).
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.713
Antall liker
13.199
Uansett hvem man har som strømleverandør er det lokal netteier som sørger for at den faktisk kommer frem. Stamnettet i Norge går så godt som aldri ned. Mellom annet fordi det ikke er noen trær som kan falle over det fordi de er enten hugget ned eller linjene går langt over.

Der man bor finnes det en netteier, og den er man kunde av om man vil eller ei.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.515
Antall liker
9.664
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Ryker nettet, så spiller det ingen rolle hvem man har som strømleverandør nei.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Elefantmannen: Nix. Men da er det nok kun de klassiske fossilbrenselsbilene som ikke får nevneverdige problemer.. Som du veit, liker ikke batterier altfor streng kulde.

Hardingfele: Høres ut til at du er godt forberedt, ja...Fortsett med det:rolleyes:
 
Topp Bunn