Fyne Audio

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tommo21

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    333
    Antall liker
    161
    Torget vurderinger
    26
    Nytt merke fra utbrytere av Tannoy etter deres fusjon med Behringer Company.

    Skotsk firma, som utfra utseendet og tekniske løsninger på høyttalerene fortsetter der de slapp i Tannoy.

    https://www.fyneaudio.com/

    Ett par stativhøyttalere F500 er bestilt og det vil komme litt inntrykk av de her etterhvert.
    F500.jpg
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Hørte på noen forskjellige modeller nede på Munchen-messa i år. Synes de låt bra, spesiellt 500 serien.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Kjapt levert, blir spennende å høre hvordan du opplever lyden i dem etterhvert, kjør på med info og flere bilder :)
     

    tommo21

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    333
    Antall liker
    161
    Torget vurderinger
    26
    Ble 5 timer med spilling rett ut fra esken igår. Hørte de åpnet seg og fikk bedre og bedre dynamikk og bassen ble fyldigere for hver time som gikk. Tenker at de trenger litt tid på bli sitt virkelige jeg, men det store lydbildet og den fantastiske gjengivelsen av stemmer, både mannlige og kvinnelige lover utrolig godt. Venter bare på noen stativer som kan yte de rett nå, så kan jeg få flytte de ned fra mine gulvhøyttalere. Heller ingen tvil om at spiller rett fra levra...altså dårlige innspillinger blir ikke bedre og gode innspillinger blir virkelig gode. Samtidig trives de veldig bra på litt høyere volumnivå også uten å falle sammen eller høres anstrengt ut. Spiller med en NAD 390DD og Bluesound Modul med Tidal Hifi på de men de skal inn i et annet anlegg, men der mangler jeg effektforsterker for øyeblikket.

    IMG_20180704_163836.jpg
    IMG_20180704_163844.jpg
    IMG_20180704_164500.jpg
    IMG_20180704_164508.jpg
    IMG_20180704_164535.jpg
    IMG_20180704_181051.jpg
    IMG_20180704_181111.jpg
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Høres lovende ut fra hva du har erfart så langt, blir spennende å høre etter flere timer med innspilling og stativer på plass. Hva slags stativer vurderer du?
    Ser du har litt mer krutt og kraft i forsterkeren enn hva jeg har for øyeblikket, dog skal jeg prøve og se hvordan de matcher før jeg fornyer. Hvordan opplever du diskanten på dem?
     

    tommo21

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    333
    Antall liker
    161
    Torget vurderinger
    26
    Høres lovende ut fra hva du har erfart så langt, blir spennende å høre etter flere timer med innspilling og stativer på plass. Hva slags stativer vurderer du?
    Ser du har litt mer krutt og kraft i forsterkeren enn hva jeg har for øyeblikket, dog skal jeg prøve og se hvordan de matcher før jeg fornyer. Hvordan opplever du diskanten på dem?
    De fikk 4-5 timer til med lytting på seg igår, og jeg er storfornøyd. De er musikalske og timene med favorittmusikken går fort. De tegner et stort detaljert lydbilde både i høyde og bredde. Lukker du øynene er det vanskelig å si hvor høyttalerne står, noe som for meg er ett av kriteriene jeg ønsker når jeg kjøper høyttalere.

    Foreløpig er høyttalerne litt mer "up front" i lydbildet enn de har dybde, men føler dette også endrer seg jo mer de får spilt.

    Dynamikken blir bedre og bedre, og på akustiske gitarer både "ser" og føler man nesten hvor hardt gitaristen klimprer på strengene.

    Bassen er blitt mer tydelig og går enda litt dypere enn kvelden før. Høyttalerne står ca 70cm ut i rommet og 60 cm fra sidevegg. Når jeg får stativene skal jeg prøve å dytte de litt nærmere vegg for å se hvordan det påvirker bassen.

    Mellomtonen er helt fantastisk og er noe av det aller beste jeg har hatt på høyttalere.

    Diskanten har jeg ikke noe å utsette på. Detaljert luftig og med unntak på ett par dårlige innspillinger, opplever jeg den ikke som skarp eller fremtredende på en dårlig måte.

    Jeg har bestilt meg ett par 70cm høye høyttalerstativer til disse. Har et par Atacamastativer på 60cm som er i bruk på tv-anlegget idag, så jeg kan bytte og mikse og prøve meg frem litt.

    Høyttalerne spiller idag i ett rom/stue som er ca 45m2 og det går veldig bra synes jeg.

    Når det gjelder forsterker, tror jeg du kommer veldig langt med din Rega Brio. Jeg har ikke helt bestemt meg ennå om disse skal bli stående i lytteanlegget, eller om jeg flytter de til tv-anlegget(Spiller musikkk der også) for å erstatte en aktiv løsning som er der idag. Der har jeg også subwoofer jeg kan bruke på de til film, men til musikk trenger de strengt tatt ikke subwoofer føler jeg pr nå.

    Jeg har forforsterker, så mangler igrunn en effektforsterker da for å erstatte de aktive høyttalerne. Ser nok for meg noe brukt i banen 100-150 watt der også i prisklassen 4-7000,-

    En direkte sammenligning på lignende høyttalere jeg har hatt, så må det være KEF LS50. Jeg synes den ble liten og boksete i lyden i forhold til disse, så vil absolutt anbefale disse F500 fremfor LS50.

    Har også hørt Monitor Audio Silver 100 ett par gang i butikk de siste månedene. De går dypere i bassen men den føles litt ufokusert. Den mangler den flotte mellomtonen til F500. Diskanten til Silver 100 synes jeg blir for fremtredende i forhold til F500. Silver 100 har dog noe av den samme magien med stort lydbilde og at den "forsvinner" når man lukker øynene. Den koster da også 2000,- mer enn F500 og er mer tungdreven. Føler at F500 er en bedre allround høyttaler hvis du ikke trenger ekstra trøkk i bassen.

    Jeg foretrekker ganske nøytral lydbalanse, liten hump i bassen går bra, men mellomtonen må være på plass og ikke overskygges av bass eller diskant.

    Jeg er såpass imponert av denne at jeg absolutt har blitt nyskjerrig på flere av modellene deres. Kunne tenkt meg å gitt F502 en sjanse bla, men da må noe selges først;-)
     
    Sist redigert:

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Takk for en grundig og fin tilbakemelding tommo, veldig godt beskrevet og det faller helt og holdent i smak for min del!
    Jeg er svak for monitorer/stativhøyttalere og har et ønske om å gå tilbake dit igjen, så det blir nok F500 denne gangen. Må se om jeg selger de gulvstående først, eller om jeg skal ofre litt av feriepengene, du beskriver jo et lydbilde som inviterer til en musikalsk reise, det skal en ikke kimse av :) Så får jeg se hva Brioen klarer å tilføre, har mål om å få tak i en Elicit-R med tiden og den vil kunne tilføre mer av det gode.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Ser du skriver at du har 70cm til bakvegg og 60cm til sidevegg og planlegger 70cm stativer. Det kan resultere i en MASSIV dip rundt ca 200hz. Jeg har også små høyttalere og hadde samme avstander som deg, men resultatet ble denne dip'en.
    Prøv en plassering der avstandene ikke sammenfaller så voldsomt. For egen del måtte jeg litt nære bakvegg da jeg ikke har mulighet for å dra de så langt ut. Prøv deg frem med musikk med skikkelig dype mannsstemmer, cellomusikk eller piano/flygel som går ned i grunntoneområdet. Det blir raskt hørbart og låter nokså anemisk med denne dip"en i forhold til når du klarer å unngå den.
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Noen som har hørt og testet ut F502? Vurderer og bytte ut Klipsch med noe annet med Rotel som drivkraft og Fyne er en av flere mulige kandidater før bestemmelsen tas.

    mvh

    Hifibasillen
     

    Haakonsunden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2018
    Innlegg
    120
    Antall liker
    147
    Sted
    Norge
    Jeg melder meg på her, er også veldig intressert i å høre noen betraktninger om 700 serien...
     

    SAG

    Fersking
    Ble medlem
    17.01.2018
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Noen som har hørt Fyne f703 i dag?
    Nei, jeg hørte de i går :)

    Det var rett og slett ett hyggelig bekjentskap, selv om jeg synes det er bedre hjemme :)
    Et veldig hyggelig bekjentskap, men med så gode egenskaper at eg kunne tenkt meg de på heimlån for å få et bedre inntrykk. Satt igjen med ein følelse av at de ikkje fikk vist seg skikkelig fram i et så kompakt lokale :) Hadde og med egen forsterker dit for å få et inntrykk av hvordan de jobba sammen :)
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    397
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Hørte Fyne 703 på vårmessa. Ble veldig imponert. Hørte mye dyrt og fint rundt i byen den dagen, men det var spesielt opplevelsen med Fyne 703 som skilte seg ut for meg. De spilte med et opplevd stort rom både i bredde og dybde. Instrumenter låt ekte, og det spilte rent og behagelig i alle frekvenser. Særlig bassen ble tydelig og veldefinert. Det ble uvanlig lett å skille mellom enkeltinstrumenter i bassområdet, uten at bassen ble overdreven. Alt jeg satte på via Roon spilte lett, pent, og tøft - velplassert, og uanstrengt - jazz, klassisk, live rock, blues, hip-hop.

    Det må sies at Fyne fikk veldig gode betingelser for å kunne vise frem høyttalerne. Et gjennomført MBL anlegg av høyere standard, topp kabler, topp spiller/DAC, og et skikkelig lytterom. Tror de færreste med et slikt anlegg ville koblet seg på akkurat de høyttalerne, da de er priset langt lavere enn flere av de andre enkeltkomponentene. Vi fikk virkelig høre hva de 703 kan levere. Og for meg ble det dagens største musikalske opplevelse.
     

    SAG

    Fersking
    Ble medlem
    17.01.2018
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Hørte Fyne 703 på vårmessa. Ble veldig imponert. Hørte mye dyrt og fint rundt i byen den dagen, men det var spesielt opplevelsen med Fyne 703 som skilte seg ut for meg. De spilte med et opplevd stort rom både i bredde og dybde. Instrumenter låt ekte, og det spilte rent og behagelig i alle frekvenser. Særlig bassen ble tydelig og veldefinert. Det ble uvanlig lett å skille mellom enkeltinstrumenter i bassområdet, uten at bassen ble overdreven. Alt jeg satte på via Roon spilte lett, pent, og tøft - velplassert, og uanstrengt - jazz, klassisk, live rock, blues, hip-hop.

    Det må sies at Fyne fikk veldig gode betingelser for å kunne vise frem høyttalerne. Et gjennomført MBL anlegg av høyere standard, topp kabler, topp spiller/DAC, og et skikkelig lytterom. Tror de færreste med et slikt anlegg ville koblet seg på akkurat de høyttalerne, da de er priset langt lavere enn flere av de andre enkeltkomponentene. Vi fikk virkelig høre hva de 703 kan levere. Og for meg ble det dagens største musikalske opplevelse.
    Deler samme erfaring, og hadde som sagt med egen forsterker, en Gato Dia400S, men hadde ein lang halvtime med MBL først.
    Og det blei kanskje enda ein tanke bredere og dypere med Gato, og nettopp derfor enda meir lyst til prøve 703 heime i egen stue.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    tommo21, vet ikke om du har F500 enda, men om du fortsatt har dem hadde det vært fint å høre hvordan de utviklet seg med flere spilletimer.
    Jeg benyttet meg av stereofil sitt tilbud og bestilte et par i helgen, har ikke hørt dem tidligere, så det blir spennende å koble dem opp til uken. Har lyst på en av de gulvstående modellene, men vil prøve ut og høre den før jeg legger mer penger i det i første omgang.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Mighty Fyne speakers, lyd, byggekvalitet og prestasjoner lover meget godt etter en en drøy håndfull timer med musikkglede. Deler så langt tommo21 sine inntrykk og gleder meg til de får et titalls timer med avspilling. Rega Brio fungerer godt til meget godt med disse, så får jeg se om jeg klarer å bare se på bruktmarkedet etter alternative forsterkere.

    I aften er det britiske krefter, skotske formidlere, fransk klassisk/tidligmusikk og fransk hvitvin, fine ting.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med en meget god høyttaler, forsterkeren er en bra kombo kan jeg tenke meg til.
    Jeg har koblet en Exposure 3010S2 til mine F500, den henter ut enda mer enn Rega Brio selv om den også imponerer stort (som alltid). Har også lyst på en gulvstående versjon som deg, men er usikker på om de blir for store i den stuen anlegget står i. De har spilt i nærmere 70 timer nå og begynner å løsne bra.
     

    Haakonsunden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2018
    Innlegg
    120
    Antall liker
    147
    Sted
    Norge
    Min mening er at F502 (spesielt bass) blir mye mye bedre av å få minst en meters klaring rundt seg. Men med lavt til moderat volum, kan de fint stå ganske nære vegger/hjørner. Men skal du spille høyt er som de åpner seg opp og virkelig får vist seg frem når jeg trekker de ut i rommet. Gjelder vel de fleste høyttalere av den str. Første gang jeg ikke savner noe lydmessig i et oppsett, deilig!

    Med Soundcare Superspikes drar jeg høyttalerne frem og tilbake som om de veide 5 kg. Suverent når du ikke har et dedikert lytterrom.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Unektelig flott i sort pianolakk.
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.189
    Antall liker
    3.064
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Skulle tro at de har en god del av Tannoy dna’et i seg da det er Paul Mills som er hjernen bak Fyne sine høyttalere.
    Han var jo sjefsingeniør hos Tannoy i 30 år + ??????
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Fyne og Luxman,hærlig kombo
    Jeg har mine på samme B&W stand som deg, sandfylte sådan. Blir spennende å høre hva du tenker etter noen titalls timer, de åpner seg betraktelig etter 10-12 timer og blir bare bedre derfra. Etter at jeg fikk tak i større forsterker ble det også langt mer bunndrag i dem på lavere volum, hvilket passer meg veldig godt.
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Jeg var å hørte på den minste gulvstående til Fyne.
    302 til rett under 5k.
    Jøss tenkte jeg. Her var det mye for penga.
    Spillte stort og detaljert med bra tyngde.
    5000 kroner, du verden du verden.
    Lasse
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Får mine Fyne f500 i morgen.
    Skal bli artig å høre hvordan de låter med Gato 250s forsterker..
    Jeg bruker mest nærfeltlytting og da skulle disse passe fint.
    Jeg har kun hørt Fyne 302 så 500 ble bestillt uten prøvelytting.
    Lasse
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.563
    Antall liker
    7.515
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Får mine Fyne f500 i morgen.
    Skal bli artig å høre hvordan de låter med Gato 250s forsterker..
    Jeg bruker mest nærfeltlytting og da skulle disse passe fint.
    Jeg har kun hørt Fyne 302 så 500 ble bestillt uten prøvelytting.
    Lasse
    Gratulerer! Fyne er et spennende merke, gamle teamet bak Tannoy så vidt jeg har skjønt. Forsterkeren din er både sprek og raffinert så bør bli bra dette :) gi gjerne noen lytteinntrykk når du har fått lyttet til de en stund
     
    • Liker
    Reaksjoner: 666

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Får mine Fyne f500 i morgen.
    Skal bli artig å høre hvordan de låter med Gato 250s forsterker..
    Jeg bruker mest nærfeltlytting og da skulle disse passe fint.
    Jeg har kun hørt Fyne 302 så 500 ble bestillt uten prøvelytting.
    Lasse
    Bare verdt å huske ganske nøye på at Fyne f500 tåler en maks kontinuerlig belastning på 60 Watt. Seksti. Altså, det er mer enn høyt nok i de fleste menneskers stue, det, men forsterkeren din nøler ikke med å levere betydelig mer, om noen ber den om det.

    Ellers er jeg veldig sikker på at det kommer til å låte nydelig.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Får mine Fyne f500 i morgen.
    Skal bli artig å høre hvordan de låter med Gato 250s forsterker..
    Jeg bruker mest nærfeltlytting og da skulle disse passe fint.
    Jeg har kun hørt Fyne 302 så 500 ble bestillt uten prøvelytting.
    Lasse
    Bare verdt å huske ganske nøye på at Fyne f500 tåler en maks kontinuerlig belastning på 60 Watt. Seksti. Altså, det er mer enn høyt nok i de fleste menneskers stue, det, men forsterkeren din nøler ikke med å levere betydelig mer, om noen ber den om det.

    Ellers er jeg veldig sikker på at det kommer til å låte nydelig.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Ja jeg spiller ikke særlig høyt. Her på bruket går
    det mest på tomgang.
    Når jeg var 18 så skulle det være høyt. Effektanlegg på mc,n og spriten skulle helst være på 100%.
    Nå er livet litt mer bakoverlent.
    Men jeg ser hva du sier ;)
    Rapport kommer.
    Lasse
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn