Jobba ei tid med ein Behringer 8024 equalizer, som eg ei periode var godt fornøgd med. I det digitale domenet Men etter eit halvt års tid var han ute av anlegget. Det berre vart sånn at eg var meir fornøgd med lyden utan.
Her er jeg for en gang skyld enig med orso, bytt til høyttalere som passer rommet. Så enkelt er det! Bruk passive tiltak for å dempe refleksjoner og "ekko". Har heller ikke hørt et anlegg med EQ som har forbedret lyden der normale tiltak er gjort. Var også borti en preamp for en stund siden til 300k veiledende, som hadde tonekontroller! Skrekk å gru hvor lydforringene det var med disse koblet inn....Igjen et kort svar:Jeg forstår ikke hvordan du kan være så bastant. Jeg er helt klart av den oppfatning at romkorreksjon egentlig ikke er ønskelig, og i en perfekt verden er det best å tukle absolutt minst mulig i signalveiene. Men, de fleste av oss har for små rom, og det er ikke alle som har tid, ork, kunnskap eller mulighet til å gjøre fysiske tiltak for å løse alle problemer. De fleste har også høyttalere som sprer lyden mye og skaper problemer. Hos meg kan jeg ikke spille uten romkorreksjon, dessverre. Hadde du hørt det før og etter, er jeg 100% sikker på at du ville vært enig. Skulle jeg unngått EQ, eller eventuelt kun brukt det i bassen, måtte jeg hatt andre høyttalere og/eller større rom.Ja til 1 og 3. Nei til 2 hvis vi snakker om over dypbassområdet og diper bør man primært ikke heve. Orker ikke å forklare på nytt hvorfor.
Det er idiotisk å si at romkorreksjon ALLTID må unngås. Det blir som å si at fordi sennep smaker dritt på brød med syltetøy, kan jeg heller ikke ha det på ribba!
-Fordi spørsmålet var relatert til high-end
-Fordi det er ikke mulig å korrigere rommet på en gode måte hvor det ikke er minimum fase
Tips:
Skaff høyttalere med god powerrespons og med spredningsmønster som passer rommet og bruken.
Enig, og jeg tror hifi - i betydningen godlyd - har en fin fremtid....
Hvis High-end er et måleparameter på oppløsning og gjennomsiktighet så kan ikke jeg oppfatte noen degradering av dette på grunn av korreksjonsfiltre.
Hvem måtte du drepe for å få tak i denne? Ikke akkurat dusinvare!Vis vedlegget 256912 V
Veldig førnøyd med denne...
Slike magiske "lydforbedrere" trenger ikke være så dumt.Lurer på om en slik analog sak gjør en hederlig jobb i et bedre HiFi system?
Manley Massive Passive
Manley Massive Passive er som navnet indikerer en massiv sak. Hele 3 unit, rør-basert, stereo equaliser. Den har 4 parametriske bånd, samt høy- og lavpass filtre. Inntil 20 dB heving eller senking, og justerbare frekvenser fra 22Hz til 27kHz. Massive Passiv er ikke bare en fantastisk equaliser. Det er også et slikt "magisk" verktøy som tilfører en egen kvalitet til alle signaler som passerer den. Det finnes kjente lydteknikkere og produsenter som har en Massiv Passiv på utgangen av mikseren eller DAW-systemet sitt, som alltid lar en hver miks få et lite anstrøk av Massive Passive. Et helt unikt produkt, som faktisk er verdt mer enn prislappen! Og det sier ikke så lite.
Tilbudspris:kr 29 990,00
Manley Massive Passive - Equalisere - STUDIOPRODUKTER Studiolyd.no
Vis vedlegget 257181