- Ble medlem
- 28.05.2009
- Antall liker
- 160
Synes denne passer bra nå.
|
Her beskrives det jo hvordan det kan gjøres, når man har verktøyet og kunnskapen på plass.asbjbo skrev:Jeg har fortsatt ikke hørt Gaia selv, så dette er i største almenhet:
Etterklangen varierer med frekvens, og topper i frekvenskurven medfører som regel lengre etterklang ved den frekvensen før klangen dør ut ved hørbarhetsterskelen. Øret integrerer lyden over litt tid, noe som gjør det ganske vanskelig å skille mellom "nivå" og "etterklang" ved en gitt frekvens. I et vanlig rom vil lyden dø ut fortere ved høye frekvenser enn ved lave, sånn at etterklangen blir mørkere etterhvert. Derfor er det enkelt å skape litt mer "utklingning" ved å legge på en liten boost et stykke oppe i diskanten, f eks 0,5 dB i en oktav sentrert rundt 10 kHz. Da vil cymbaler og triangler holde tonen litt lenger. Eventuelt kan man kutte 0,5 dB i et ganske bredt bånd øverst i mellomtonen, sånn at nivåforholdet mellom "presence" og "utklingning" endrer seg til fordel for "utklingning".
"Kropp" befinner seg i grunntoneområdet et sted. "Mer kropp" ville jeg prøvd å få til med å booste f eks 1,0 dB i oktaven sentrert på 500 Hz, eventuelt litt lavere i frekvens. Alt er fortsatt relativt, så et kutt litt høyere eller litt lavere kan gi omtrent samme virkning.
Karma skrev:Her beskrives det jo hvordan det kan gjøres, når man har verktøyet og kunnskapen på plass.asbjbo skrev:Jeg har fortsatt ikke hørt Gaia selv, så dette er i største almenhet:
Etterklangen varierer med frekvens, og topper i frekvenskurven medfører som regel lengre etterklang ved den frekvensen før klangen dør ut ved hørbarhetsterskelen. Øret integrerer lyden over litt tid, noe som gjør det ganske vanskelig å skille mellom "nivå" og "etterklang" ved en gitt frekvens. I et vanlig rom vil lyden dø ut fortere ved høye frekvenser enn ved lave, sånn at etterklangen blir mørkere etterhvert. Derfor er det enkelt å skape litt mer "utklingning" ved å legge på en liten boost et stykke oppe i diskanten, f eks 0,5 dB i en oktav sentrert rundt 10 kHz. Da vil cymbaler og triangler holde tonen litt lenger. Eventuelt kan man kutte 0,5 dB i et ganske bredt bånd øverst i mellomtonen, sånn at nivåforholdet mellom "presence" og "utklingning" endrer seg til fordel for "utklingning".
"Kropp" befinner seg i grunntoneområdet et sted. "Mer kropp" ville jeg prøvd å få til med å booste f eks 1,0 dB i oktaven sentrert på 500 Hz, eventuelt litt lavere i frekvens. Alt er fortsatt relativt, så et kutt litt høyere eller litt lavere kan gi omtrent samme virkning.
Jeg håper virkelig at jeg snart får gleden av å ønske deg velkommen på besøk! Du bør jo virkelig ha grunnlaget for både å gi konstruktiv kritikk, samt eventuelle konstruktive tiltak.
Dette er min erfaring også. Min erfaring med alle former for elektronisk korreksjon (YPAO, Audyssey, DRC) er at de gir "simulert oppløsning" om jeg skal bruke din terminologi. Men den ekte oppløsningen, den som gjør det hele realistisk, naturlig og magisk flytende, og som i mine ører definerer de beste oppsettene, kan ikke fremskaffes på denne måten. Da er det signalkjeden som må studeres. Så i mine øyne er all elektronisk korreksjon i kjeden alltid en avveining i forhold til hvor mye rommet ødelegger vs tap av reell oppløsning.R.Solhaug skrev:Det asbjo her fremholder går ut på å forsøke å simulere oppløsning, dette har strengt tatt lite med virkelig oppløsning å gjøre.
Før lyden kan fintunes må den ha sluppet gjennom systemet uten nevneverdig degradering eller avmatning. Nettopp dette er selve kunsten ved designing av hifi-komponenter, her må det kvalifisert lytting til, målinger blir utilstrekkelige.
Mvh. RS
Hør-hør.marsboer skrev:Dette er min erfaring også. Min erfaring med alle former for elektronisk korreksjon (YPAO, Audyssey, DRC) er at de gir "simulert oppløsning" om jeg skal bruke din terminologi. Men den ekte oppløsningen, den som gjør det hele realistisk, naturlig og magisk flytende, og som i mine ører definerer de beste oppsettene, kan ikke fremskaffes på denne måten. Da er det signalkjeden som må studeres. Så i mine øyne er all elektronisk korreksjon i kjeden alltid en avveining i forhold til hvor mye rommet ødelegger vs tap av reell oppløsning.R.Solhaug skrev:Det asbjo her fremholder går ut på å forsøke å simulere oppløsning, dette har strengt tatt lite med virkelig oppløsning å gjøre.
Før lyden kan fintunes må den ha sluppet gjennom systemet uten nevneverdig degradering eller avmatning. Nettopp dette er selve kunsten ved designing av hifi-komponenter, her må det kvalifisert lytting til, målinger blir utilstrekkelige.
Mvh. RS
Kvalifisert lytting er bra men ikke ikke bra nok til å avdekke kumulativ avmatning (bra uttrykk forresten) / maskering /forvrengning av det opprinnelige signalet gjennom elektronikken. Mange små effekter som hver for seg er neglisjerbare lyttemessig kan selvfølgelig ende opp i noe som er meget hørbart.marsboer skrev:Dette er min erfaring også. Min erfaring med alle former for elektronisk korreksjon (YPAO, Audyssey, DRC) er at de gir "simulert oppløsning" om jeg skal bruke din terminologi. Men den ekte oppløsningen, den som gjør det hele realistisk, naturlig og magisk flytende, og som i mine ører definerer de beste oppsettene, kan ikke fremskaffes på denne måten. Da er det signalkjeden som må studeres. Så i mine øyne er all elektronisk korreksjon i kjeden alltid en avveining i forhold til hvor mye rommet ødelegger vs tap av reell oppløsning.R.Solhaug skrev:Det asbjo her fremholder går ut på å forsøke å simulere oppløsning, dette har strengt tatt lite med virkelig oppløsning å gjøre.
Mvh. RS
Det er flere mulige problemstillinger relatert til dette.R.Solhaug skrev:Karma skrev:Her beskrives det jo hvordan det kan gjøres, når man har verktøyet og kunnskapen på plass.asbjbo skrev:Jeg har fortsatt ikke hørt Gaia selv, så dette er i største almenhet:
Jeg håper virkelig at jeg snart får gleden av å ønske deg velkommen på besøk! Du bør jo virkelig ha grunnlaget for både å gi konstruktiv kritikk, samt eventuelle konstruktive tiltak.
Det asbjo her fremholder går ut på å forsøke å simulere oppløsning, dette har strengt tatt lite med virkelig oppløsning å gjøre.
Mvh. RS
Dette er en interessant observasjon. Selv om anleggets intensjon om spredningskontroll langt på vei er nådd, kan likevel rommets etterklang spille inn(med). Det er et element som ikke like lett kan korrigeres med DEQX. Spørsmålet blir uansett om det er spesielt ønskelig å fjerne dette helt? Er man på konsert, vil det normalt i de fleste lokaler, være en form for etterklang i rommet. Det bidrar til noe av liveopplevelsen. Men det er uansett en faktor å ta med til videre vurdering.Det ubehandlede rommet har som sagt noe ambient etterklang, og dette er også litt hørbart på musikken, spesielt i enkle arrangementer der enkelte instrumenter eller vokal står alene mot en bakgrunn av relativ stillhet, men det er nok en effekt som er til stede i mer kompliserte arrangementer også, om enn ikke like tydelig. Så selv om elektronisk romkorreksjon er i bruk, så er det vel ikke absolutt alt som kan korrigeres like enkelt. Men Gaia i seg selv oppfører seg eksemplarisk, og oppleves som nøytral i klangbalansen. Evt. unoter oppleves å tilhøre rommets egenskaper (siden dette også er til stede når man snakker sammen i rommet).
Her ligger nok mye av effekten vi fikk fra Clio.Fra forrige gang (som altså er LENGE siden) er det klare forbedringer. For det første er det nå ingenting som oppleves som det stikker seg fram i lydbildet. Klangbalansen er nettopp i balanse, mens dynamikken i systemet bidrar til punch og spenning i lydbildet. Det er også blitt en utrolig flott integrasjon mellom elementene, og det er umulig å høre når elementene tar over for hverandre. I det hele tatt synes jeg Gaia med justeringene som er foretatt mellom mine to besøk har blitt et voksent høyttalersystem. Fri for ungdommelige avvik fra normene og sporadisk overmot i bassen er Gaia nå en høyttaler som tar ansvar for å bringe musikken til lytteren på en så ubesudlet måte som mulig.
Lydbildet har god presisjon og det er lett å se for seg artistene som spiller på akustiske innspillinger dersom man lukker øynene.
Dette er da også en viktig målsetting for prosjektet helt fra begynnelsen av.Gaia formidler musikken slik den er spilt inn, og det må vel være nærmest betydningen av begrepet High fidelity.
HiFi er alvorlige saker, må skjønneAnonym skrev:Jeg har faktisk lest hele denne tråden og den går Hotel Cæsar en høy gang.
Utover ønsket om oppmerksomhet så har jeg enda ikke forstått hvor trådstarter vil og det at det er flere gjenger med ulike meninger, usikkerhet om folks motiver og ballerinatakter hos flere gjør dette til en god dramaproduksjon.
Det var det vel ingen som visste...Lyngen skrev:Roffe er god venn med Snickers-is og forvarer alltid han fullt ut. Det kan forklare en helt annen beskrivelse enn østford-duoen, hvor han ikke nevner det største ankepunktet deres. Jeg blir vel upoulær nå, men synes det er viktig å nevne.
Kanskje i Fidelity kategori? Ikke ukorrekt, men balanserer orbruken og hva de fokuserer på nøye? Hadde man snakket rett fra levra (slik jeg oppfatter de andre to), så har det ofte blitt en annen ordlyd tror jeg. Nå snakker jeg generelt sett, da jeg ikke vet hvordan Gaia låter.roffe skrev:Vel, alt jeg kan si er at jeg er så ærlig i min tilbakemelding fra min lyttesession med Gaia som jeg kan klare.
Jeg vet ikke med deg, men hadde jeg åpnet hjemmet mitt for ukjente hadde det vært noget irriterende om noen hadde kommet med en reflektert og tydelig positiv tilbakemelding og andre (som ikke en gang har hørt anlegget og/eller kjenner de involverte) åpent sprer negative teorier om hvorfor noen skulle finne på å si noe fint om mitt anlegg.Lyngen skrev:Kanskje i Fidelity kategori? Ikke ukorrekt, men balanserer orbruken og hva de fokuserer på nøye? Hadde man snakket rett fra levra (slik jeg oppfatter de andre to), så har det ofte blitt en annen ordlyd tror jeg. Nå snakker jeg generelt sett, da jeg ikke vet hvordan Gaia låter.roffe skrev:Vel, alt jeg kan si er at jeg er så ærlig i min tilbakemelding fra min lyttesession med Gaia som jeg kan klare.
Hadde vært artig hvis de kunne gjort det andre veien også og så ville det nok blitt en konstruktiv meningsutveksling for begge parter.Endre Askeland skrev:Det hadde vært meget interessant hvis Pedal kunne fått audiens hos Karma, og samtidig fått lov til å skrive litt om seansen.
Pedal er en person som har min fulle tilit, og jeg er sikker på at han kan gi en god objektiv beskrivelse av det han opplever med Gaia.
Ja, jeg har et par Midgard Audio Oberon 6.1 (Gaia har 6 Oberon monoblokker)pedal skrev:Han har vel selv også samme (?) forsterkeri (mulig jeg tar feil).
Finn en feil i den setningen. Hvorfor er det forresten så viktig hva en eller annen bestemt person synest om ett eller annet anlegg??Endre Askeland skrev:god objektiv beskrivelse av det han opplever med Gaia.
Jeg har vært på flere lyttebesøk der verten av ukjente årsaker hadde valgt å ikke korrigere for mye der behovet var størst. Jeg hører med en gang at det er noe som ikke stemmer. Og når vi lager en ny korreksjon der vi tar i så det holder så kommer jamen gliset på plass hos verten også. Dette har skjedd mer enn en gang. Det er sikkert noen som vil påstå at en slik korreksjon ødelegger oppløsning. For oppløsning er jo så mangt....marsboer skrev:For min del er det stor forskjell på å bruke digitale delefiltre og det å korrigere frekvensresponsen etter eget forgodtbefinnende utover selve filtreringen.
Men som sagt. Dette blir en avveining i forhold til gevinsten. Tap av oppløsning blir det uansett.
Marsboer; En gang i tiden var jeg på samme planet som deg herom. Dine ord er som tatt ut av min munn. Ved nærmere ettertanke så var det vel også det jeg skrev i testartikkelen på Audiolense i FIDELITY, he-he. Men Audiolense ble et vendepunkt gitt. Etter en del utprøvninger så oppfatter jeg programmet nå som "praktisk talt" transparent. Jeg skriver "praktisk talt" for å holde døra på gløtt for at det en vakker dag kommer noe som er ENDA bedre. Om ikke annet så driver jo Bernt (Bx) og forsker, og så kommer det en ny versjon som drar'n ørlite lengre. Jeg har hatt flere surøyde gjestelyttere siste par måneder og alle som en har vendt tommelen opp for (fraværet av) lyden til Audiolense. Tilbake står selvsagt de betydelige forbedringer i frekvensgang, fasegang og reduksjon av rommets påvirkning. Du skylder deg selv å gi programmet en sjangse!marsboer skrev:Min erfaring med alle former for elektronisk korreksjon (YPAO, Audyssey, DRC) er at de gir "simulert oppløsning" om jeg skal bruke din terminologi. Men den ekte oppløsningen, den som gjør det hele realistisk, naturlig og magisk flytende, og som i mine ører definerer de beste oppsettene, kan ikke fremskaffes på denne måten. Da er det signalkjeden som må studeres. Så i mine øyne er all elektronisk korreksjon i kjeden alltid en avveining i forhold til hvor mye rommet ødelegger vs tap av reell oppløsning.
Nå har faktisk Karma og jeg forlengst invitert hverandre hjem til en lyttesession. Vi må bare finne en passende dato innimellom hans turer i Nordsjøen og mine turer til bleiebøtta. På befaling fra deg NB skal vi ikke skrive noe om hva vi hører hos hverandre.nb skrev:Finn en feil i den setningen. Hvorfor er det forresten så viktig hva en eller annen bestemt person synest om ett eller annet anlegg??Endre Askeland skrev:god objektiv beskrivelse av det han opplever med Gaia.
Så, så rolig nå. Jeg synest det er godt gjort å klare å lese det som jeg befaler noe som helst.pedal skrev:Nå har faktisk Karma og jeg forlengst invitert hverandre hjem til en lyttesession. Vi må bare finne en passende dato innimellom hans turer i Nordsjøen og mine turer til bleiebøtta. På befaling fra deg NB skal vi ikke skrive noe om hva vi hører hos hverandre.Finn en feil i den setningen. Hvorfor er det forresten så viktig hva en eller annen bestemt person synest om ett eller annet anlegg??
Også jeg som ikke kan fordra serier som Hotel Cæsar..Anonym skrev:Jeg har faktisk lest hele denne tråden og den går Hotel Cæsar en høy gang.
Utover ønsket om oppmerksomhet så har jeg enda ikke forstått hvor trådstarter vil og det at det er flere gjenger med ulike meninger, usikkerhet om folks motiver og ballerinatakter hos flere gjør dette til en god dramaproduksjon.
Kanskje roffe har en avtale om prosenter av fremtidig fortjeneste fra salg av Gaia?Lyngen skrev:Roffe er god venn med Snickers-is og forvarer alltid han fullt ut. Det kan forklare en helt annen beskrivelse enn østford-duoen, hvor han ikke nevner det største ankepunktet deres. Jeg blir vel upoulær nå, men synes det er viktig å nevne.
Dine saklige og forsonende innlegg i denne tråden blir satt pris på!pedal skrev:Roffe har opptrådt seriøst og kompetent i alle de trådene som jeg har lest her inne. Rapporten virker velskrevet og detaljert. Dessuten er han kjent med systemet fra tidligere sesssions. Han har vel selv også samme (?) forsterkeri (mulig jeg tar feil).
Alt i alt en like troverdig lytterapport som andre har postet tidligere. Preferanser er forskjellige og anlegget har også gjennomgått forbedringer (reparasjon av DEQX i det minste) siden sist.
Gratulerer med lyden Karma! Nå frister det enda mer med lyttebesøk, he-he.
Jada...Karma skrev:(Tror de fleste som har lest en del på forumet i årene som har gått, ser at roffe faktisk fortjener både tillit og respekt)
Takk for den Roysen!Roysen skrev:Karma,
Egentlig burde jeg ikke skrive noe her fordi jeg ikke har hørt Gaia og jeg hverken kjenner eller har snakket med personene som har gitt tilbakemeldinger på Gaia etter besøket. Det jeg imidlertid mener uavhengig av dette er at synspunktene som har kommet frem om Gaia i mine øyne ikke kan leses som ondsinnet på noe vis. Jeg tror derfor at det er et blindspor av deg å forsøke å finne/konstruere konspirasjoner som forklaring på hvorfor enkelte ikke har samme oppfattning som deg av Gaia. Ditt eget mål for Gaia var vel ikke å anskaffe/lage et produkt som alle andre skulle synes var bra. Hovedmålet var vel at du selv skulle finne ditt lydnirvana med Gaia. Om du er fornøyd skjønner jeg ikke helt hva problemet er selv om andre har ulike oppfattninger enn deg. Slik jeg leser dine reaksjoner kan det virke som om de negative komentarene stikker litt i siden din fordi du tildels er enig med hva som skrives. I så fall forslår jeg at du ikke gir opp men gyver løs og jobber videre med de utallige innstillingene Gaia har i tillegg til andre faktorer som alle vi andre audiofile også sliter med som akustikk, strømkvalitet etc. Det er vel ingen her uavhengig av hvor mye prestige eller penger de har lagt ned i anlegget som kan hevde at de er helt i mål. Å jobbe videre for å oppnå bedre kvalitet er en viktig del av hobbyen - kanskje den viktigste og dersom denne drivkraften ikke hadde vært til stede hadde det vel vært en temmelig mye mindre interessant hobby? Om jeg derimot skulle ta feil i min antagelse og at du dermed er uenig i kritikken og fornøyd med lyden, foreslår jeg at du i stedet for å ergre deg over at andre har ulike synspunkter enn deg spretter en god vin og nyter det Gaia har å by på. Vin og musikk skal være bra for stressede hjerter sies det. Jeg tror i så fall det er riktig medisin her.
Lykke til videre!
Mvh
Roysen
Lyngen skrev:Jada...Karma skrev:(Tror de fleste som har lest en del på forumet i årene som har gått, ser at roffe faktisk fortjener både tillit og respekt)Jeg også..
Men det er mange måter å beskrive en lytteopplevselse på uten å skrive ukorrekt. Man er ikke uærlig om man utelater å si noe og vektelgger det positive mye mer enn det negative. Det blir litt for merkelig for meg med så stor forskjell på rapportene. Det er vel ikke så unaturlig at Roffe som en venn ville rette opp inntrykket litt? Litt forutinntatt holdning? Hvorfor nevner ikke Roffe ankepunktet duoen hadde? Etter mitt skjønn skal et så dyrt anlegg være feilfritt, særlig med tanke på at det er tilpasset rommet. Det hadde iallefall vært mitt krav om man skulle brukt så mye penger på HiFi.
Feilfritt? Du verden. Så langt har vi ikke kommet enda kan jeg fortelle deg. Og spesielt i et ubehandlet rom med vanskelig dimensjoner (L-formet), vil det alltid være mangler sammenlignet med et dedikert million lytterom.Lyngen skrev:Etter mitt skjønn skal et så dyrt anlegg være feilfritt, særlig med tanke på at det er tilpasset rommet. Det hadde iallefall vært mitt krav om man skulle brukt så mye penger på HiFi.
Jeg skal ikke vikle meg mer inn i dette kjenner jegKarma skrev:Lyngen skrev:Jada...Karma skrev:(Tror de fleste som har lest en del på forumet i årene som har gått, ser at roffe faktisk fortjener både tillit og respekt)Jeg også..
Men det er mange måter å beskrive en lytteopplevselse på uten å skrive ukorrekt. Man er ikke uærlig om man utelater å si noe og vektelgger det positive mye mer enn det negative. Det blir litt for merkelig for meg med så stor forskjell på rapportene. Det er vel ikke så unaturlig at Roffe som en venn ville rette opp inntrykket litt? Litt forutinntatt holdning? Hvorfor nevner ikke Roffe ankepunktet duoen hadde? Etter mitt skjønn skal et så dyrt anlegg være feilfritt, særlig med tanke på at det er tilpasset rommet. Det hadde iallefall vært mitt krav om man skulle brukt så mye penger på HiFi.
På direkte spørsmål fra meg understreket roffe at han ikke i det hele tatt kunne forstå grunnlaget som de to herrer hadde på de ankepunktene jeg antar du sikter til. Akkurat på samme måte som jeg selv har ment.
Når du reagerer med slik skepsis på denne positive tilbakemelding, er det en ting som slår meg: Hvorfor reagerte du ikke tilsvarende på det enorme spriket det er mellom de mest fremhevede negative bemerkninger fra østfoldduoen og det som har kommet frem fra tidligere besøk? Var ikke det like lite troverdig?? De sterke påstandene fra Mbare er jo ikke tidligere fremhevet av noen andre? Eller er det kort og godt slik for deg, at du mener det negative som sies om dette anlegg automatisk er det mest troverdige?
Jeg har vel til gode å høre et feilfritt anlegg, ihverfall om man inkluderer romakustikk og forlanger at lyden skal passe alles preferanser på alle typer musikk. Jeg har hørt anlegg til inntil 2,5 millioner kroner (det dyreste som er å oppdrive fra McIntosh). Engasjerende og moro? Ja. Feilfritt? Nei.Lyngen skrev:Jada...Karma skrev:(Tror de fleste som har lest en del på forumet i årene som har gått, ser at roffe faktisk fortjener både tillit og respekt)Jeg også..